Nou wij hebben een goed inkomen hoor, maar als ik zie wat we aan verzekeringen kwijt zijn dan schrik ik echt ieder maand weer hoor.
Pasgeleden las ik dat (volgens een gedegen studie van een universiteit oid) dat het geluksniveau van mensen stopt met stijgen onder invloed van geld op het moment dat ze op het inkomensniveau zitten van de mexicaanse Jan Modaal. Heb nu dubbele lasten van ons oude en nieuwe huis de komende pakweg tien maanden. Je erop aanpassen gaat vrij rap... Je koopt anders makkelijker kleren, makkelijker duurder eten, makkelijker ga je uit eten maar stuk voor stuk dingen die je niet gelukkiger maken... Het is leuk als je het kan doen en makkelijk, maar weet (mijn pa en ma zijn niet arm) dat 1 x per jaar uit eten heel speciaal is, en 1 x per week gewoon bijvoorbeeld. Wat is nu meer waard? En das wat Krokus ook wil zeggen denk ik... je bent niet ongelukkiger met meer of minder. Je leeft anders. En alles heeft zijn voors en tegens.... Als je veel hebt is je leven niet leeg, als je weinig hebt ben je niet ongelukkig.... En wat het gekke is, mijn pa en ma hebben bijv. ook echt slechte tijden gekend. En nu als ze bluetooth verbinding op zijn nieuwe Audi niet doet wat hij wil, loopt hij nog harder te k*nkeren als wanneer vroeger de gare Ford Sierra niet startte als het had gevroren
Wij houden zo'n 1000 euro over om vrij te besteden/sparen. Wij hebben geen hoog inkomen, maar wel lage vaste lasten zodoende houden wij netto evenveel over als vrienden van ons die meer dan het dubbele verdienen. Ik ben tevreden met onze financiele situatie, we kunnen alles doen en kopen wat we willen, soms door eerst te sparen maar daar wordt ook niemand slechter van. Maar meer is altijd welkom natuurlijk
Ach ik ben tevreden met wat wij hebben, nu houden we tussen 1200 en 1500 over, hier hoef ik geen reiskosten meer af te halen, word vergoed, het ligt er net aan wat voor maand het is, waterrekening en wegenbelasting word hier bijv 1x in de 3 maanden betaald, net als bepaalde verzekeringen...
Ik persoonlijk, houdt ca. 400 euro over. Daarvan doe ik 200 euro in de huishoudpot (boodschappen) en 200 euro zijn voor mezelf. Hoewel, benzine moet daar ook vanaf, maar da's voor mij niet heel veel per maand. Mijn man verdient veel meer en houdt meer over, dus hij ondersteunt mij bij het kopen van kleren en dergelijke. Wij hebben iedere een eigen rekening waar salaris op komt. Plus een gezamenlijke rekening waarop we beiden, naar rato, een bedrag storten voor de vaste lasten, excl. boodschappen. Boodschappen gaan eerst van de 200 euro van mij. Daarna gaat mijn man betalen. Als ik mijn eigen verzekeringen en mijn bijdragen gestort heb, is er dus nog 200 euro. Niet veel, maar ik kom ik rond. Vakantiegeld en extra's (ik doe af en toe optredens als artiest) zijn voor grotere aankopen voor mezelf. Op vakantie doen we van mijn man zijn geld. Eens in het jaar koop ik dus echt iets groters voor mezelf.
Heb zojuist nog wat reacties gelezen en het lijkt inderdaad wel of mensen die meer overhouden sneller klagen dat het te weinig is. Ik vind het altijd het belangrijkst dat we ons prettig voelen met hoe het leven loopt, wat we samen doen en dat we eten hebben. Wat dat dan gekost heeft en hoeveel we over houden, is van minder belang. En pensioen en spaargeld en zo. Ja pensioen is in onderwijs redelijk tot goed geregeld, maar wie zegt je dat je spaargeld over 30 jaar nog steeds evenveel waard is? Probeer nu uit het leven te halen wat mogelijk en noodzakelijk is (niet verkwisten dus en wees ook een beetje spaarzaam met de natuur!), spaar waar mogelijk, maar wees vooral gelukkig!
Wij houden ook niet veel over.. Zo'n 550 euro (inclusief zorgtoeslag), daar moeten de boodschappen , kleding en dergelijke ook nog van af! Toch redden wij ons prima. We hoeven niet veel luxe. Straks hebben we allebei weer een baan en hopelijk kunnen we dan eens een auto kopen. Toch wel handig straks met 3 kids. Ik denk dat je uitgeeft naar wat je te besteden hebt. Sorry hoor maar ik vind 1000 euro of meer heel veel geld per maand om 'over' te hebben.
hai Wij hebben ong samen iets van 2430 per maand,dat verschilt ook wel trouwens want ik werk de ene keer wat meer dan andere x. heb nu weer 7,50 uren bij dus wordt wel anders. We hebben allebei eigen rekening waar salaris op komt en een gezamenlijke waar alle vaste lasten vanaf gaan..daar storten we ong 1000,- . we houden daar altijd genoeg over.(na de vaste lasten eraf zijn) En dan betaal ik ook nog van mijn salaris de lasten zoals *&&^^^%% belastingdienst.in het verleden iets verkeerd in gevult moeten we nu voor boete,(terwijl iemand van de belastingdienst ons geholpen had.! En verder hou ik daarvan 500 ofzo over gaat naar de spaarpot kleine terence en de baby nu! en ik neem ook auto rijlessen dus gaat er 300,- vanaf ik hou dus 150,- over,voor andere uitgaven. - we sporten niet -hebben tijden niet royaal geshopt(moet weer eens ff) - Maar we redden ons wel,en willen ook graag sparen voor dingen dan heb je dus ook echt t gevoel dat je wat verdient hebt. Met auto kopen denken we nu aan een lening misschien,maar we beginnen nu wel met sparen alvast en zien waar we uit komen. gr loesmari (we zijn dol gelukkig en vinden het prima zo)
wij houden 1200 over, maar daat moeten nog wel de boodschappen van af, de rest is voor kleren, leuke dingend oen etc etc etc..
Als je zelf vindt dat je het prima redt en niks tekortkomt dan is het toch helemaal goed! Bedragen moet je niet vergelijken denk ik. Uitgaven hangen van zoveel dingen af... Misschien nog een tip; Als je 1 keer in de week boodschappen doet voor de hele week (brood en vlees kun je invriezen) scheelt dat best veel met wanneer je elke dag (of bijna elke dag) een beetje boodschappen doet. Probeer maar eens!
wij houden nog veel minder over,als ook de boodschappen en de benzine eraf zijn ongeveer 150 euro...,aar is dan ook maar 1 inkomen,gaat prima en heb niet het gevoel erg te moeten bezuinigen.
Wij hebben na aftrek van alle vaste lasten inc. auto/benzine ongeveer 600 euro in de maand. Dit is in principe goed te doen vind ik, behalve als je eens gek gaat doen of er gaat iets kapot. Zo moeten we deze maand een belasting aanslag betalen (we blijken in 2006 teveel hebben teruggehad) en toen ik nog werkte zou ik dat zonder blikken of blozen ff overmaken, nu moeten we maar zien hoe we de komende twee maanden weer gaan rechtbreien. Maar ik heb gemerkt de afgelopen 1,5 jaar dat het meestal allemaal wel weer op zijn pootjes terecht komt. Je kan zoveel vreugde halen uit de kleinste dingen. Daar heeft geld niks mee te maken. Natuurlijk baal ik ook wel eens als ik iets leuks wil doen maar er is gewoonweg geen geld voor. Maar je kan of gaan zitten balen van alles dat je niet kunt doen of je energie stoppen in het vinden van een alternatief Zo gingen wij altijd op vliegvakantie naar de zon. Dit jaar zijn we gaan camperen in Duitsland. HEt was voor ons voor het eerst dat we nog niet naar huis wilden. Voorheen hadden we het vaak wel gezien naar een tijdje en verlangden we naar ons bed en douche Nu waren we zo relaxed en hebben we zo genoten! Dus Anniek, kijk naar wat je allemaal WEL hebt! Er zullen altijd anderen zijn die meer hebben op materieel gebied, verschil moet er wezen. En de een krijgt het in zijn schoot geworpen, de ander moet er een hoge prijs voor betalen. Zo heb ik 2 oppaskindjes gehad die naar mijn idee alles hebben. Dure hobby's spelcomputers etc. Maar als ze hier waren vertelden ze meestal hoe weinig ze papa zagen, die kwam laat thuis, was soms de hele week in het buitenland........ Toen hij op een dag met ze naar de speeltuin in het park hier was gegaan op zaterdag waren ze er helemaal vol van. Ze vonden het zoooo geweldig! En dat heeft papa helemaal niks gekost, alleen wat tijd! Wat is eigenlijk de reden dat je baalt dat je zo 'weinig' overhoud en jaloers bent op anderen die meer hebben? Wat heb je nog meer nodig dan? Kijk ik ben geen heilige, het lijtk mij ook best wel eens lekker om gewoon iedere maand 5000 over te houden voor leuke dingen, nooit meer geldzorgen (want daar kan ik wel van in een dip raken soms) maar ik ben zo gelukkig nu. Daar kan geen cent meer of minder nog iets aan veranderen. Dus zeg niet meer tegen jezelf dat je meer nodig hebt, maar gewoon dat je genoeg hebt
lilly... daar zeg je wat maar ik ben gewoon "jaloers" als ik vele dingen hoor of zie! wij werken beide hard {op het werk} mijn vriend maakt 40 uur en ik 24 uur! en waarempel houden wij hetzelfde over als jij! en dan bedoel ik; wat doe ik toch fout? maw ik wil ook wel thuis zijn en iet werken en hetzelfde bedrag in handen hebben! ik heb genoeg geld om rond te komen! no worries.... aleen het is zo oneerlijk! {net als zoveel dingeng in het leven} ik begrijp ook niet waarom iemand die ontzettend hard met zijn handen werkt niet eens de helft krijgt van iemand die net zo hard werkt maar op kantoor zit? {bijvoorbeeld}
Ben ik met je eens anniek! Ik heb ook heel hard gewerkt in het verleden (en thuis zijn is ook hard werken vergis je niet En dan ben ik ook nog eens gastouder 2 dagen in de week) en mijn man heeft altijd zo'n beetje het dubbele verdiend van wat ik verdiende Ik werkte in een kledingzaak, ging 's morgens om 8 uur de deur uit, en was om 19.30 weer thuis. Ik werkte in he tweekend en op donderdagavond. Standaard 42 tot 44 uur. Hij werkte in de IT ging om 8.30 de deur uit, en was om 17.30 weer thuis. Geen weekenden, geen avonden. Standaard 36 uur. En hij zei het ook wel eens tegen mij, dat ik veel harder werkte dan hij! En net als jij heb ik ook in de zorg gewerkt, en dat is pas echt hard werken, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk! Ik vind ook dat mensen in de zorg veel meer geld verdienen dan ze nu krijgen, zeker weten! Het is zeker oneerlijk verdeeld, helemaal mee eens! Maar je zult daar mee moeten leren leven, of de politiek in gaan of een andere richting op gaan en proberen carriere te maken. Jaloers zijn heeft geen enkele zin en is zooooo zonde van je energie. Maar ik snap je wel hoor, daar gaat het niet om. Daarnaast zijn jullie volgens mij ook nog een stuk jonger dan wij. Mijn man was 32 en ik 25 toen we ons eerste huis kochten. Jullie gaan al naar een 2e. Daarvoor hadden we nooit genoeg geld daarvoor. Was ik vaak jaloers op andere jonge stellen waar ik kwam en die al een mooi huis hadden, terwijl wij 'maar' een flatje hadden..... Dus meis, het is allemaal maar betrekkelijk he
zo is het ook! je hebt ook wel gelijk en tja wij zijn idd niet erg oud ik was 19 toen ik mijn eerste huis kocht inmiddels ben ik 23e en zit nu in een groter huis {dus ons tweede} vriendjelief is nu inmiddels 27. dus we zijn idd jonger daarbij werkt hij ook nog via het uitzendbureau en idd ik moet me minder druk maken das waar! maar zo moelijk ooit! en wbt werken in de zorg. hier werk ik idd met verstandelijk gehandicapten mét gedragsproblemen. {ik verdien meer dan mijn vriendje hoor hihi bruto per uur hiha een hele 20 cent lekker puh! maar ben wel 4 jaar jonger nog eens puh!} ach ik ben gelukkig.....
Mag ik vragen waar hij werkt/gewerkt heeft? Ik ben tot nu toe nog nooit een baan in IT tegen gekomen waar je van 9 tot 5 kan werken en dan ook echt klaar bent (alleen bij de gemeente ) Maarre.. Klinkt goed. Misschien kan mijn man daar solliciteren
@lilly: dat heb je allemaal mooi verwoord! @anniek: ja het ligt ook aan hoe je woont... jullie betalen waarschijnlijk best wat aan hypotheek.. wij hebben bijvoorbeeld een huurhuis met 3 slaapkamers, grote oprit met carport en grote schuur en betalen maar 270,- huur (358,- zonder huurtoeslag) mochten wij nu ook een huiskopen dan betalen we zo 300,- meer en zouden we veel minder overhouden..