ik en mijn man hebben beiden meditterane roots dus eten we dat ook bijna altijd.....ik heb eigenlijk nooit hollands gegeten of gekookt nu ben ik wel benieuwd naar lekkere recepten kom maar op dames ik geloof niet dat me man het lekker zal vinden maar tijdens 1 van zijn zakenreizen wil ik het wel eens voor mij en mijn zoon maken, lekker makkelijk en voedzaam, toch?!
Andijvie stamppot ( Wel rauwe andijvie ) Met een lekkere gehakt bal in de winter natuurlijk boerenkool met worst..!!
Ik eet bijna nooit Hollands, maar als ik ff nix meer weet maak ik rösti. Zak rösti, 2 eieren, mix voor boerenomelet, maïs en chorizo worst (in stukjes) mixt alles door elkaar, gooit het in de wok af en toe roeren tot alles goudbruin is. Salade erbij en klaar. Echt makkie én lekker!
preistampot met wat italiaanse kruiden of kerriepoeder. Sperziebonen met gebakken aardappels Jus koop ik als een blok. Staat tussen de gewonen boter in een bruine verpakking. Beetje water erbij en klaar
Mijn man is ook mediterraans en vindt onderstaande gerechten helemaal niks. Ik mis het dus wel, af en toe, al keek ik er voor ik hem ontmoette zelf ook een beetje op neer. Vooral nu ik zwanger ben mis ik het. Het is gewoon heel puur, gezond en voedzaam eten. Max. bereidingstijd is een half uur. Eenvoudig hollands: gekookte groenten en aardappels met vlees of vis. Je kunt volstaan met 1 soort groenten, b.v. worstels, sperciebonen, spinazie, appelmoes. Beetje peper, zout, eventueel boter, nootmuskaat, klaar. Op de aardappels kun je zout en peper doen, jus of ketchup. Of bakken ipv koken. Vlees/vis ook simpel: boter in de pan, beetje zout/peper op het vlees en aan 2 kanten bakken, klaar. Verder: Stamppotten: aardappelpuree (aardappels met melk, boter, peper, zout, event. andere kruiden) met daardoor 1 soort groenten gestampt, uitjes en een bepaald soort vlees. Dit kan met wortel (=hutspot met klapstuk), boerenkool (met worst) of andijvie (stimpestamp met gebakken spekjes). Ook lekker: pannenkoeken (bloem/volkorenmeel, melk, ei, zout, rozijnen, eventueel geraspte appel er door) of poffertjes. Verder soepen (boulion met groenten of kip, tomatensoep). Ook hollands: op straat staan/lopen te eten. Haring, kibbeling (bij viskar/-winkel te koop), patat enz. En niet als maaltijd maar wel erg lekker: appeltaart!!! (stroopwafels, brood met hagelslag, pindakaas, kaas of appelstroop)
- alle stampotten bv ook met sla of rucola en natuurlijk spekjes - aardappelen met spinazie en een heerlijke gehaktbal - pannenkoeken (of is dat niet Nederlands ) eet smakelijk
pannenkoeken eten wij vaak met ontbijt of als lunch, eigenlijk nooit aan gedacht dat als warm eten te eten, zou dan wel een hartige versie maken denk ik
Schijfjes aardappel met uitjes, samen geperst en gepaneerd, te koop in vrieszakken. Lekker uit de oven of gebakken in de pan. Maar hollands is het niet
wat ik nou echt hollands vindt zijn gekookte aardappelen, met spinazie en een zelfgedraaide gehaktbal met silvo gehaktkruiden en een zelf gesneden uitje en stukje knoflook erdoor....
Hoi wat ik erg lekker en makkelijk vind is: gehakt rullen, fijngesneden ui meebakken, fijngesneden champignons meebakken witte bonen in tomatensaus erdoor, en warm maken. daarbij aardappelpuree of gebakken aardappels en sla, heerlijK! en sla met tomaat, komkommer gekookt ei, zilveruitjes augurkje evt appeltje of banaantje en slasaus, gebakken aardappels en gehaktballetje (met de jus van de gehaktbal)is volgens mij ook hollands. wortels en doperwtjes, aardappels en een gebakken visje zoals zalm oid, is ook heerlijk! en wat hier er ook goed ingaat is: kipfilet bakken, (en jus daarvan maken) rijst koken, kerriesausje maken, doperwten en perziken uit blik erbij, de jus en de kerriesaus over de rijst en klaar is je feestelijke bord
mn moeder heeft me een heerlijk recept voor prei gegeven laatst, boter in de pan met wat kerriepoeder, prei in kleine rolletjes gesneden erbij roerbakken tot het een beetje zacht is (paar minuten) dan afblussen met bouillon. dan 20 minuutjes in de oven met geraspte kaas erop, jammie!!! wij hadden er nog een laag aardappelpuree op en dan de kaas er op. erg lekker!!!!
of bloemkool ( met een sausje) aardappels en een braadworstje hmmmmm of erwtensoep van moeders ( mn opa maakte nog lekkerdere maar die is er helaas niet meer) maar dat is nu niet meer echt de tijd