Naar de basisschool: waar ligt de grens?

Discussie in 'De lounge' gestart door Coco, 4 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik zat zomaar eens te verzinnen of mijn zoontje en het dochtertje van een vriendin later bij elkaar in de klas zouden komen maar daar kom ik niet uit want ik weet niet waar de grens ligt.

Ze schelen 9 maanden. Eerst wordt haar dochtertje 4 in september. Daarna wordt mijn zoontje 4 in juni.

Ik ben in november jarig en weet nog dat ik altijd één van de oudste van de klas was. Mijn zoontje zal één van de jongste worden neem ik aan.
    Maar als je in september jarig bent, ben je dan de oudste, of juist de allerjongste?

2. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Als je in september jarig bent ben je de jongeste, je mag dan meteen naar school toe. Ze zullen dus niet bij elkaar in de klas komen. Of het moet een groep 1/2 zijn dan wel. Je zoontje zal denk ik pas na de zomervakantie naar school gaan en komt dan in groep 1, terwijl dat meisje naar groep 2 gaat.

3. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Ohh goeie!
    Mijn zoontje wordt in mei 4 en zijn vriendje wordt 7 maanden later in december 4 komen ze dan bij elkaar in de klas?

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Nee.

5. Mamase

Mamase Bekend lid

11 dec 2009
    957
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bij ons op school wel. De grens ligt, sinds een jaar of 4, op 1 januari. Alle kinderen die in september, oktober, november en december jarig zijn, gaan dat jaar daarna naar groep 2. De decemberkindjes zijn dan de jongste.

6. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Huh maar hoe zit dat dan: Want mijn zoontje wordt dan in mei 4 maar zit tot de grote vakantie dan in groep 0. En gaat in september dan echt naar groep 1. Vriendje komt in december op school en zit hij dan tot volgende zomervakantie in groep 0? Eigenlijk zitten ze dan beide een half jaar in groep 1 toch?

7. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Als je kind in juni jarig is stroomt hij pas na de zomervakantie in. Dat wil zeggen dat jouw kindje in groep 1 zit op dat moment en het kind van je vriendin in groep 2. In een combinatieklas 1/2 wat vaak het geval is, zouden ze dan bij elkaar moeten kunnen komen. Maar pin je niet vast op dit leuke idee; elk kind kiest zijn eigen vriendjes en vriendinnetjes, het kind van jouw vriendin heeft er waarschijnlijk al een hoop gemaakt tegen de tijd dat jouw kindje op school komt. Daarnaast is het voor ieder kindje goed om zich op zijn eigen manier te ontplooien; door blanco te beginnen zal dat het beste gaan; aldus een mama van 3 schoolgaande meiden. (maar het is overal anders). Het komt hoe dan ook goed met jouw kindje; in no-time willen ze elke dag 'afspreken'.

8. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Hier is het zo, vanaaf begin van het school jaar;

Ben je jarig in september tm december stroom je in het nieuwe schooljaar door naar groep 2 (mits je kindje er aan toe is)

Jarig vanaf januari tm augustus dan begin je het nieuwe schooljaar in groep 1

Bijv: februari jarig dan doe je anderhalf jaar groep 1 en ben je in december jarig dan doe je een half jaar groep 1

Kinderen die zo kort doen over groep 1 moeten wel een testje doen of ze wel klaar zijn voor groep 2.

9. liebrando

liebrando Niet meer actief

ik heb mijn 2 jongens bijelkaar in de klas omdat ze 1 en 2 samen hebben gevoegd. De een is van dec 2004 en de ander van dec 2006. Als mijn meisje na de basisschool gaat zal ze bij haar jongste broertje in de klas komen, zij is van nov 2008....ben er zelf niet zo blij mee maar goed zolang de juffen ze ieder apart houd dan vind ik het wel best.....(ze mogen thuis namelijk nogal graag de baas overelkaar spelen vandaar)

10. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    In principe is de landelijke afspraak dat kinderen welke voor 1 januari jarig zijn instromen in groep 1 en dus 'maar' 1.5 jaar kleuteren; maar ook dat wordt per school verschillend ingevuld: wij hebben geen groep 0. Dus dat is bij mijn dochter van eind dec 2,5 jaar groep 1/2. 1,5 jaar groep 1.

11. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38

Hier ook maar dat ligt wel heel erg aan het kindje zelf!

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @angel: Thijmen is jarig in december, maar bij hem hebben ze juist gezegd dat hij het beste pas na de kerstvakantie komt. Vanwege de drukke sinterklaas/kerstperiode. Hoe doen ze dat dan bij jullie?

13. Mamase

Mamase Bekend lid

11 dec 2009
    957
    1
    16
    NULL
    NULL
    De 0 groep is alleen voor kinderen die tussen januari en de zomervakantie jarig zijn en naar school gaan. De kinderen die na de zomervakantie binnenkomen t/m december starten in groep 1 en gaan dan na de zomervakantie (sommige hebben nog maar een half jaar groep 1 gehad) naar groep 2.

14. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    @rosao - Hier beginnen aan school als ze 4 jaar ongeacht welke periode.

15. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    De grens ligt inderdaad op 1 januari tegenwoordig: dus de decemberkinderen zijn de jongste van de klas.
    Wij hebben laatst een school uitgezocht en toen zeiden ze overal dat ze het bij de decemberkinderen wel heel goed bekijken voordat ze die naar groep 3 sturen. Ze moeten inderdaad een testje doen, maar het gaat ook in overleg.
    Ik heb er ook wel wat over gelezen (mijn zoontje is namelijk van 9 december) en eigenlijk wordt in het algemeen aangeraden kinderen nog een jaar te laten kleuteren, omdat het niet zo goed zou zijn voor hun ontwikkeling.

Off-topic: Ik moet ook altijd denken aan een meisje dat in de brugklas bij mij in de klas kwam, omdat ze het jaar daarvoor was blijven zitten (in de brugklas dus). Zij was in november jarig en altijd de jongste van de klas en ze was zo verschrikkelijk blij dat ze eindelijk voor haar gevoel in de goede klas zat, met haar leeftijdsgenootjes.

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Rosao: dat hebben ze bij ons ook gezegd. Maar dat heeft in principe niets met de klas te maken, toch? Alleen met wanneer hij moet beginnen. Dus een maandje later dan anders.

17. liebrando

liebrando Niet meer actief

mijn kinderen doen dus alle 3 1,5 jaar over groep 1 en 1 jaar over groep 2.....

18. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Is een heel goed idee; zo gaat dat bij ons ook (moet je ook niet anders willen), maar het gaat niet om het moment van starten, maar om het moment van jarig zijn: hij valt dus onder de regel van de kinderen die voor 1 jan jarig zijn. Maar geloof me; het is voor een groot deel van de kinderen echt beter om i.p.v. 1,5 jaar 2,5 jaar in groep 1/2 te zitten.

19. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Over dat testje: al meteen in groep 1 krijgen de kinderen een cito toets; niet de cito toets uit groep 8 natuurlijk, Cito is degene die de toetsen onwikkeld. Aan groep 1 wordt bijvoorbeeld gevraagd: 'onderstreep de cirkel', je kind kan dan kiezen uit 4 plaatjes.

20. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Beter 2.5 jaar kleuteren dan in een hogere groep blijven zitten; maar het blijft individueel. Sommige kinderen uit december zijn er wel echt aan toe; maar dat zijn meestal uitzonderingen.

Deel Deze Pagina