Wat ik me wel afvraag.....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door butterfly24, 27 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Dat is wel interessant ook voor de voorstanders van bv. Wil/kun je daar links over geven?

2. Duna

Duna Niet meer actief

Whoehahahahahahahahahaha :) Ik heb nog nooit zulke onzin gelezen als dit.

3. Angelina

Angelina Niet meer actief

#43 Angelina, 30 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2009
    Ik weet niet of Jingels bedoelde dat kinderen dood gaan door het gebruik van kunstvoeding maar:

De WHO (World Health Organisation) geeft als richtlijn dat een moeder minimaal zes maanden exclusieve borstvoeding moet geven. Borstvoeding verhoogt de immunologische afweer van een baby, door het doorgeven van IgA-antilichamen via de moedermelk. Baby's die het eerste jaar flesvoeding krijgen hebben dus een verminderde afweer en lopen een hoger risico op ziektes als bronchitis, diarree, oorinfectie, urineweginfecties, meningitis en wiegendood. Zes maanden exclusief borstvoeding geven kan kindersterfte met 13% reduceren, dat is jaarlijks de preventie van sterfte van 1,3 miljoen kinderen! Dit geldt evenzo in ontwikkelde landen, als in ontwikkelingslanden

Bron: Wikipedia

Dus ergens heeft ze wel gelijk.

KV/BV, iedereen moet kiezen voor wat het beste bij haar en haar gezin past, daar kan niemand over oordelen vind ik.
    Ik persoonlijk voel geen enkele behoefte om iemand bv op te gaan dringen als ze dit niet willen.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Helaas is het idd zo dat kindjes overlijden aan KV, niet veel gelukkig maar toch... Ieder kind is er 1 teveel.
    Sommige reactie´s ga ik maar niet op in, lijkt mij het beste.

5. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Zo, gelukkig toch wel wat mama's die het hezelfde voelen als mij.
    Wat ik allemaal lees over hoe slecht KV is, tsja, vind het wel erg dramatisch eigenlijk en soms erg ver gezocht.
    Ergens zullen er kernen van waarheid in liggen.
    Maar al deze verhalen........... dat geeft mij weer een akelig gevoel om KV te gaan geven. Kortom, die verhalen sporen je wel aan om toch maar wel BV te gaan geven want KV zou heel slecht zijn. Ik doe het met alle plezier hoor, BV. Zowel kolven als aan de borst gaat goed en is gezellig.
    Maar ja, vandaag weer aan het werk, dus we moeten zien hoe het kolven gaat tijdens het werk. En heb afgelopen week drie keer een KV moeten geven.
    Dat was dan niet anders, en ze deed het er erg goed op.
    Maar wel meteen diarree. Ben ook een voorstander van BV, maar ja, soms kun je eventjes niet anders, en daar leg ik me dan ook bij neer hoor.

Maar mijn topic ging meer over of een enkele kunstvoeding tussen door schadelijk kan zijn voor je volledige bv die je altijd hebt gegeven. Als ik haar tussen door KV moet geven, voelt het alsof ik rommel aan haar geef. Dat is niet zo.... maar heeft het effecten op de volledige BV die ze altijd heeft gehad, of breekt het af?
    Zo zat ik meer te denken.

Laten we het wel gezellie houden he :p:)!
    Wilde geen kleine misverstanden tussen forummers veroorzaken:p

6. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Als de bron een andere was dan wikipedia zou ik het misschien ook nog wel geloven... Ik ga es ff googlen op betrouwbaarder bronnen :)

7. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik moet zo weg dus de bronnen kan ik niet opzoeken, maar waar mede op gedoeld wordt is dat er in zeldzame gevallen een bacterie kan ontstaan in kv die zeer slecht is voor de baby en in enkele gevallen dodelijk is gebleken. Ook is het zo dat de producent (kan me niet voorstellen dat dat in Ned. gebeurt) niet altijd even concentieus omgaat met kv zie het melnogwattes gebeuren in China. Ik zal als is tijd heb het proberen op te zoeken.

8. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR

Minder sterfgevallen bij borstvoeding

In de VS is onderzoek gedaan naar de relatie tussen babyvoeding en mortaliteit bij zuigelingen. Dat borstvoeding levens redt in grote delen van de wereld is bekend. Voor geïndustrialiseerde landen is vastgesteld dat kinderen die kunstvoeding krijgen meer risico lopen op tal van infecties. Er waren echter nog geen representatieve gegevens over zuigelingensterfte en -voeding in de VS. De onderzoekers van het National Institute of Environmental Health Sciences hebben gekeken naar kinderen tussen 28 dagen en een jaar: 1204 kinderen, overleden door andere oorzaken dan aangeboren afwijkingen of kanker, zijn vergeleken met 7440 kinderen in de controlegroep die minstens een jaar waren. Borstgevoede kinderen hadden 20% minder risico op overlijden in deze periode dan kinderen die geen borstvoeding kregen. Het beschermend effect nam toe met de duur van de borstvoeding. Etnische achtergrond maakte geen verschil. In de VS kunnen per jaar 720 sterfgevallen in het eerste levensjaar voorkomen worden door meer borstvoeding te geven; dat is ongeveer 8% van de postneonatale sterfte.
    bron: Stichting Zorg voor Borstvoeding

Unicef presenteert de zesde editie van het rapport Progress for Children, dat uitgebreide informatie geeft over de maatregelen die zijn genomen om de Millenniumdoelen te halen. Kinderen profiteren hiervan, zo bedroeg het aantal sterfgevallen onder kinderen jonger dan vijf jaar in 2006 minder dan tien miljoen. Het verbeteren van de toegang tot schoon drinkwater, geven van borstvoeding en voorkomen van ziektes zijn hier de oorzaak van. Hoewel het rapport een vooruitgang laat zien, is er nog steeds veel te doen voordat de doelen zijn bereikt.
    OneWorld.nl: Leefomstandigheden kinderen wereldwijd verbeterd

Jaarlijks overlijden 1,5 miljoen kinderen omdat ze geen borstvoeding krijgen. Dit schokkende cijfer heeft betrekking op de Derde Wereld, waar vanwege de slechte hygiënische en economische omstandigheden het gebruik van kunstvoeding levensgevaarlijk kan zijn. Vaak wordt gedacht dat het in het westen wel meevalt met de risico's van kunstmatige zuigelingenvoeding. Uit een onderzoek in de Verenigde Staten is echter gebleken dat 4 van de 1000 sterfgevallen onder baby's te wijten is aan het feit dat ze kunstvoeding kregen.
    Borstvoeding: verplicht of vrijblijvend? door Pauline Kranendonk

Zo voldoende?

9. Angelina

#49 Angelina, 31 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2009
    Ik denk dat WHO wel betrouwbaar te noemen is hoor ;)
    De info had ik van Wikipedia, maar zij hadden het van WHO

10. Angelina

Oh maar Noatje's linken zijn veel beter en uitgebreider dan de mijne :)

I rest my case ;)

11. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Hmm, ja, okee, niks gezegd. :) Dank voor de toelichting!
    Maar toch geloof ik er niet zo in :) (en ik ben toch echt pro BV). Ach ja, het zal een oneindige discussie zijn, denk ik. Ik ga me er dus verder niet in storten. Hoop dat jullie dat ok vinden? :D
    Nogmaals dank voor de uitbreiding qua bronnen! Interessant is het zeker.

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    We gaan hier niet weer zo'n reldiscussie van maken hoop ik?

Ieder mag hier zijn/haar mening hebben. Laten we deze dan ook respecteren. Vanaf nu dus alleen nog maar ontopic op de vraag van de TS: Kan één fles KV een nadelig effect hebben als je daarnaast ook gewoon BV geeft?

Groetjes,
    Josien

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    ik kolf nog alle voedingen... en hoewel ik echt doodop ben en het zo gehad heb durf ik gewoon niet te stoppen... ik voelde me al schuldig dat het op de normale manier niet lukte dat ik maar doorkolf....

maar ik moet bekennen dat ik er zo gestressed van wordt... Eefje wil soms spelen, maar moet haar dan neerleggen omdat ik moet kolven...
    en ben heel erg vermoeid... ik leef van voeden en kolven... vanmorgen zat ik gewoon huilend op de bank... maar het wordt je zo aangepraat en ik ben daar zo gevoelig voor...

x

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    trouwens... er zijn ook moeders die bv geven die roken en drinken... daarnaast zijn er een hoop voedingsstoffen die je beter niet kunt eten omdat je uk daar last van heeft... en niet alle vitamines zitten in bv he..

bv is goed, maar niet altijd perfect....

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    1) Als je borstvoeding geeft mag je alles gewoon eten hoor ;). Ik geef borstvoeding en eet alles wat ik wil, kindjes hebben nooit last gehad van iets wat ik gegeten heb.

2) Wel hoor, alle vitamines die je kindje nodig heeft zitten gewoon in de borstvoeding.

Roken of drinken, tja dat doen ze zelf! Moeten hun weten. Maar beter roken en borstvoeding dan roken en kunstvoeding. Drinken vind ik bij beide niet kunnen ;) gezien de verantwoordelijkheid die je hebt.

16. appeltje

appeltje Niet meer actief

Moontje, ik begrijp dat je er bijna doorheen zit. Het lijkt me ook superzwaar om alles te moeten kolven. Zeker in het begin, want dan drinken ze nog zo vaak. ik weet even je verhaal niet meer (linkje eigen topic plaatsen?) maar kan je je kleintje nog proberen volledig aan de borst te krijgen? Dat scheelt zoveel gedoe!

Maar over die vitamines doel je zeker op K en D? Die zitten van nature ook niet in koeienmelk. Dat is ook toegevoegd. En ja, ook al moet je die bijgeven is bv wel volledige voeding. Er is 'besloten' na stollingsproblemen van enkele gevallen om maar met z'n allen aan de vitamine K te gaan en D.... tja, dat is sowieso een discussie, want als je gevarieerd eet en je kindje komt genoeg buiten, dan is dat mijn inziens ook niet nodig.

17. Angelina

Ik gebruik geen vitamine D en K, nooit gedaan ook.

Ik geloof er gewoon niet in. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen dat de natuur zoiets vergeten is ;)

Roken is sowieso nooit goed maar helemaal niet als je zwanger bent, of een kind hebt die daardoor meerookt, dan maakt het dus niet uit of je kv of bv geeft.

Moontje2008: Ik kan maar 1 advies geven, ik heb namelijk helemaal geen verstand van kolven: Doe gewoon waar jij je goed bij voelt! Boeien wat de rest van de wereld denkt. Het is jouw kind, jouw lijf en jouw gezin. Ik hoop dat je je snel beter voelt in ieder geval.

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dit herken ik zo erg!! ik heb ook een tijdje alles gekolfd omdat Ties niet goed hapte en voeden zoveel pijn deed dat ik zat je huilen op de bank.

ik was het kolven ook zo spuugzat, wat een werk is dat zeg!! ik kwam nergens meer aan toe, werd er knettergek van!

godzijdank gaat bv geven nu een stuk beter, het doet nog steeds veel pijn maar acceptabel. ik weet niet hoelang ik het kolven nog zou hebben volgehouden.

als ik was gestopt ermee had ik me super schuldig gevoeld.

ik kan je niet helpen maar herken je verhaal echt heel erg. doe waar je je goed bij voelt en heeeeel veel sterkte!

19. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Hey meis, jou verhaal is exact de mijne Moontje!!!!
    Ik herken alles zo.
    Ik heb in het begin aan de borst gevoed, maar de kloven etc ging dit gewoon niet meer en ben gaan kolven. Maar het kolven was zoooo zwaar, en moest zo vaak! De borst is veel makkelijker.
    Heb toen alles op alles gezet en ben weer aan de borst gaan voeden. Pijnlijk maar acceptabel, hoedjes e.d gebruikt en het ging wel redelijk. Toch kolfte ik ook nog wel hoor.
    Maar goed... nu moet ik weer aan het werk.
    Ik had niet zo mega veel voorraad, maar wat ik er zondag heb uitgehaald voor maandag is op, en op mijn werk kolfte ik maar de helft. Zo heb ik natuurlijk nooooit voldoende.

Ik moet dus op mijn vrije dagen ( als ik het door wil zetten de BV ) steeds extra kolven om voldoende te hebben.
    Dat gaat af van mijn tijd met Esmee.
    Ik vind het al wennen om weer te moeten werken, en de dagen dat ik dan vrij ben wil ik van Esmee genieten en lekker met haar weg kunnen zonder die kolf verplichting.
    Het bracht bij mij ook heeeeel veel stress mee..... en daardoor kolfte ik ook weer te weinig. Die stress nekte het.
    Nu zit ik dus ook in een dubio, wat moet ik gaan doen???

Esmee heeft het meest aan een moeder die lekker in haar vel zit zonder stress. In mijn hoofd heb ik de keuze wel gemaakt, overstappen!!! Maar dat schuldgevoel :(:(, lees hier op het forum alles maar over BV, en de meningen van iedereen.
    Want dan word het nog erger. Ik ben er ook nog niet overuit, al heb ik mijn hoofd de keuze wel gemaakt. Zo kun je je laten leiden.

De keuze moet ik zelf maken!
    Ik weet de meningen wel, dus ik zet mijn verhaal niet meer op een forum neer. Want dan bedenk ik me steeds weer, en doe ik niet wat ik zelf wel. Ik heb voor mezelf de voor en tegens van BV naast elkaar gezet.... en voor mij, Esmee en mijn man, weet ik dat ik het beste op KV kan overstappen. Puur voor dat stukjes rust...!
    Je moet afwegen wat jij belangrijk vind meid.
    Borstvoeding geven is het beste... dat vind ik ook.
    En je wilt je kindje ook het aller beste geven....!!
    Maar bedenk wel..... jij moet het geven, jij moet het ook doen, jij moet je ook goed voelen, jij verdiend ook het beste.
    Je kunt je kindje het beste willen geven, maar dat moet niet ten koste van jou gaan. Ik begin bij ons te merken dat het ten koste van mij gaat. Ik wilde dit 6 maanden geven!
    Ben op de helft, en denk soms echt "zat ik maar op 6 maanden, dan kan ik stoppen"! En tegelijkertijd vind ik die gedachten vreselijk, want je moet nu genieten van je kindje.

Daarom heb ik voor mezelf besloten af te gaan bouwen.
    Ik ben deze week weer met mijn werk begonnen en op vrije dagen wil ik plezier hebben met mijn meisje hebben en lekker knuffelen en spelen, en de tijd voor haar hebben. En geen gestress over melk, borsten, de voordelen van BV e.d!!!
    Want mij maakt het gek!!

20. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Oh ja, en dan ben ik ook echt voor BV hoor!
    Bij een tweede zou ik het weer doen.
    Maar als de tegens zwaarder wegen dan de voordelen houd het gewoon op.

Deel Deze Pagina