Wat ik mij afvraag...

Discussie in 'Voeding' gestart door maartje84, 13 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kan ook reclame maken voor niet-commerciële produkten. Promotie.
    Idd zoiets als SIRE.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat kan maar daar moet dan inderdaad wel een afweging voor gemaakt worden of hier maatschappelijk geld naartoe moet. De overheid heeft hier de afweging gemaakt en kiest ervoor om de promotie van borstvoeding indirect te ondersteunen. Bijvoorbeeld door het verstrekken van extra middelen voor ziekenhuizen voor het behalen van hun 'bv diploma's' en het de promotie van kv in de eerste zes maanden aan banden te leggen....

Maar nogmaals.. de beste promotie ben je zelf! Dat zal elk commercieel bedrijf direct toegeven! (vandaar ook dat er zo veel geld in de reclame van kv gaat zitten.. ze weten dondersgoed dat wanneer ze dat niet meer doen.. ze het heel snel zullen verliezen van de bv...)

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik heb zojuist mijn hangerige dreumes nog 2 x gevoed in het openbaar :D Ik weet natuurlijk niet of iedereen dat nou "reclame" vindt natuurlijk, maar ik voel me dan ieg een uithangbord voor dat bv de normaalste zaak van de wereld is.

@Edn: lees anders je eerste post en mijn vragen daarna incl vetgemaakt deel van jouw tekst maar terug als je niet snapt waar ik nou steeds naar vroeg. (En als je het nog wilt weten).

4. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik kreeg hier in Duitsland wel voedingspads bij een 'reclamedoos' hoor. Maar heb ze gewoon weggesmeten. Schuurden als de pest...Zou je spontaan een borstonsteking van krijgen.

5. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Nog een keertje dan: ik hen voldoende informatie gekregen of kunnen vinden, daar gaat het ook helemaal niet om. Ik stoor me aan het verbod op kv onder de 6 maanden, omdat daarmee wordt geïnsinueerd dat dit iets schadelijks zou zijn. Dat is alles, punt. Mag iedereen het mij over oneens zijn, maar dat vind ik. Als kv mama voel ik me hierdoor beledigd en geïrriteerd. Alsof ik mijn kind iets zo slechts aan doe, dat de fabrikanten van dit product zich hier eigenlijk voor moeten schamen. Verder zal het mij een zorg zijn wat de verhouding voorlichting over het 1 en her ander is, ik kom echt wel aan de info die ik zoek.

En nu verlaat ik dit topic, wamt het wordt een beetje een vermoeiende discussie. Iedereen is vrij iets anders te vinden, maar dit vind ik.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik heb allang gezegd dat dat prima is, van mij mag je vinden wat je vindt. Ik had alleen een vraag over je eerste post, waarin je iets schreef over hoe het volgens jou wel moest! Althans, zo las ik het. Maar laat maar lekker zitten joh, je hoeft je niet steeds te herhalen, we snappen echt wel dat het je dus irriteert. En zeker als je zelf niet "zomaar" voor kv hebt gekozen ligt het natuurlijk helemaal gevoelig, kan ik me ieg voorstellen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    SIRE wil er niet aan. Je hebt regelmatig van die handtekeningenacties waarbij de winnaar SIRE-zendtijd. Al sinds Dirk baby was (nu al weer bijna 13 jaar geleden) scoort borstvoeding elke keer HOOG in die acties. En elke keer wijst SIRE het af vanwege 'geen maatschappelijk draagvlak'.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het verbod op reclame voor kv is een uitvloeisel van indernationale verdragen die Nederland ondertekend heeft. Dankzij de sterke industrielobby is het een erg uitgeklede wetgeving geworden: verbod geldt maar tot 6 maanden, verbod geldt alleen voor ouders, niet voor zorgverleners, verbod geldt niet voor dieetvoedingen (die dan ook flink gepusht worden vanuit de industrie: ook nog eens hogere winstmarges), verbod geldt alleen voor expliciet nummer 1 en niet voor de merknaam, en ook niet voor verpakkingen die sprekend op die van nummer 1 lijken.
    Als Nederland zich aan de afspraken zou houden, dan zou de reclame heel wat bescheidener zijn en dan zouden we niet op TV lastig gevallen worden met radioactief stralende peuters.

9. zogelukkig

Oh echt? Geen maatschappelijk draagvlak? Hebben ze dat onderzocht? Waarom zouden mensen geen info willen over het onderwerp borstvoeding?
    Mmm, ik kan toch een aantal serieuze redenen verzinnen waarom voorlichting over en het promoten van borstvoeding van groot belang is.
    Jammer dat daar geen belastinggeld naartoe gaat.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geloof me, dat werd keer op keer als argument gebruikt. Heel frustrerend. Ik was vroeger wat actiever in bv-kringen, en echt het is geprobeerd, keer op keer, maar bij SIRE willen ze er niet aan...:x

Laatste keer was 2007...Google maar eens op Sire borstvoeding.

11. zogelukkig

Heb het allemaal gelezen:
    Het onderwerp “promotie borstvoeding” was een van de onderwerpen in de top vijf die niet voldeden aan de SIRE voorwaarden. SIRE mengt zich nooit in een discussie voor of tegen iets, in dit geval borstvoeding. Al eerder, in 2002 en 2003, zijn aanvragen voor een SIRE campagne ter promotie van borstvoeding door ons afgewezen.
    Zwak van SIRE! Hoezo voor/tegen?

12. tulip

tulip Niet meer actief

ik versta edn volledig en vind het promotieverbod voor nummer 1 voeding ook belachelijk. Ook die mama's hebben er recht op om goed advies te krijgen.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ging dit niet over potjes gepureerde wortel vanaf 4 maanden? ;)
    Ik heb de mijne aan de voedselbank gegeven. Geen verstand van wat mag of niet verder overigens, en ben goed in staat om zelf na te denken. Ik had me voor de geboorte van mijn kindje verdiept in borst- én flesvoeding.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

En sinds wanneer krijg je via reclame betrouwbare informatie en advies?

Nog een keertje dan:
    Advies is niet verboden
    Informatie is niet verboden

Het enige dat verboden is is reclame!

15. fafje

fafje Niet meer actief

ja, en je krijgt van vk en cb ook boekjes over zuigelingen en flesvoeding...wordt dan weliswaar niks over merken gezegd, maar daar heeft het verder ook niks mee te maken welk merk goed is of niet, alles behoort hetzelfde te zijn..

ik vind dat de Informatie over flesvoeding best normaal gegeven wordt hoor...netals een foldertje over borstvoeidng

16. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind van niet. Nergens buiten het advies van de vk kun je iets over voeding nummer 1 vinden. De meeste vk's geven ook een gekleurd advies en zullen bv altijd op blijven dringen, net zoals het cb.

17. fafje

fafje Niet meer actief

maar info over bv kun je toch nergens anders vinden? ik bedoel als je zwnager bent krijg je toch allemaal algemene boekjes met de informatie over fv en bv..

daarin staan toch wat je nodig hebt en wat je kunt kiezne als je voor flesvoeidng gaat?

wat voor soort info wil je dna allemaal hebben?

ik bedoel ik las hier iets over merken en dergelijke..maar dat zou dan reclame zijn...en het heeft niks met merk te maken..

er staan ook dingne in over dieetvoeidngen enz

en stel dat je je keusk hebt gemaakt voor fv...dan kan je toch gewoon aan je vk vragen wat je in bepaalde situaties zou moeten kiezen!?

18. zogelukkig

In iedere drogist en buurtsuper staan die pakken toch? Kan je gewoon gaan kijken hoe of wat neem ik aan. Hoeveel informatie wil je hebben? Het is voeding voor zuigelingen, je hebt een fles nodig en op het pak staat hoe je het moet bereiden.

Mij is echt door helemaal niemand borstvoeding opgedrongen. Mijn vk heeft alleen gevraagd of ik bv ging geven en dat was dat.

Als een vk trouwens iets vertelt over bv is dat geen gekleurd advies. Artsen, vk's e.d. zouden miz best wat meer mogen vertellen over het goede en natuurlijke aspect van borstvoeding. Ik vind eerlijk gezegd dat ze dat aan hun stand verplicht zijn.

19. tulip

tulip Niet meer actief

ik ervaar dat heel anders. Zodra ik over fv begon kreeg ik elke keer dat bv gezeik te horen (gezeik is in mijn ogen omdat ik er gewoon niet goed van werd) ik vind helemaal niet dat het gepromoot moet worden, ieder moet daar een eigen keuze in maken. Het is allemaal prima, dus het ene behoeft geen voorkeur boven het andere. Laat ieder dat voor zich bepalen. Tuurlijk kan er meer info over bv gegeven worden als iemand daarom vraagt, maar dat geldt evengoed voor fv. Ik had nl heel graag willen weten dat er ook hypoallergene voeding bestond, dat kun je in de winkel echt niet allemaal in je uppie uitzoeken hoor. Zelfs op het cb bleven ze zeiken over bv toen ons meisje notabene al 4 maanden was, alsof ik dan nog een keer opnieuw kon beginnen.;)

20. zogelukkig

Dat jij erg anti-bv bent en het daardoor allemaal 'gezeik' vindt, dat weten we inmiddels. (Als ik kv 'gezeik' zou vinden, krijg ik heel veel mensen over me heen, dus houdt het een beetje netjes).

Dan nog kan je niet ontkennen dat bv vele gezondheidsvoordelen heeft boven kunstvoeding, dat zijn gewoon feiten tulip en is niet persoonlijk. Het is niet allemaal even prima; borstvoeding is de beste voeding voor je kind, kunstvoeding is een goede tweede.

Deel Deze Pagina