@mamotjuh van dit soort verhalen word ik ZO gelukkig!!!! Van harte gefeliciteerd! @Wollig ik ben na een maand of 3 uit de bubbel geklapt dat je zonder pil meteen zwanger bent.. Nu heb ik niets te klagen hoor, ik was de eerste maand dat ik met met ovulatietesten ging werken meteen zwanger, maar die eerste maanden hebben mij wel doen beseffen dat het allemaal niet zo makkelijk gaat worden. Probeer het een heel klein beetje los te laten in het begin. En dan bedoel ik niet dat je niet met ovulatietesten moet werken, want als jij je daar prettig bij voelt moet je dat zeker doen! Maar meer, verwacht niet meteen iets in ronde 1, dat gebeurt namelijk niet zo vaak Al hoop ik natuurlijk dat je meteen een knaltest hebt na 1 ronde waar een mooie baby uit komt he
Voor iedereen die moeilijk zwanger word , heel veel succes en hopelijk is het jullie snel gegund ! Of je wil of niet , als je besluit een kindje te nemen , 1,2,3e of nog meer het maakt niet uit . Vanaf het moment je samen besluit voor een kindje te gaan ben je er gewoon mee bezig , niet zo gek lijkt me .. zijn weinig vrouwen waarbij het de dagen zo voor bij vliegen en er totaal niet mee bezig zijn . Maar goed , wil even zeggen met mijn verhaal dat een kindje krijgen gewoon een ontzettend groot wonder is ! Nu was ik blijkbaar erg vruchtbaar tijdens ons eerste kindje en ook ik dacht toen we voor een kleind gingen , ach ik ben nog zo jong ( was 20 ) ik ben zo zwanger en komt allemaal goed .. was inderdaad gelijk na het stoppen van de pil ronde 1 zwanger maar wel een miskraam gehad .. hier erg onzeker van geworden wat betreft zwanger worden , volgende ronde gelijk weer zwanger maar onzekerheid is toen wel blijven hangen .. we moeten allemaal goed beseffen dat het echt niet iets vanzelfsprekend is .. Zie ons kindje ook als een groot wonder en verbaas me elke dag weer over het feit dat mijn man en ik ons kindje , met van beide wat .. op de wereld hebben gezet. Een kind baren is al een wonder , een gezond kindje nog groter ..
Ik heb niet alles gelezen, maar als je het een interessant onderwerp vind dan zou ik wat meer informatie proberen te zoeken over humane embryologie. Ik heb er zelf op de uni vrij veel over geleerd (hoewel ik veel ook weer vergeten ben) en eigenlijk is het meer een wonder dat het soms wél goed gaat Bij het vormen van geslachtsdelen kan er vanalles mis gaan, en bij de combinatie van de 2 cellen en de delingen daarvan kan er ook nog vanalles mis gaan. Gelukkig heeft ons lichaam een heleboel controleprocessen, waardoor een verkeerd embryo wordt afgestoten. Een voorbeeldje; elke cel heeft alle chromosomen in tweevoud, een geslachtscel heeft maar 1 set chromosomen en vormt zo samen met de andere geslachtscel een nieuwe set van 2. Stel dat bij het maken van de nieuwe geslachtscel 1 van de duo's niet goed verdeeld worden; de ene geslachtscel krijgt toch een set van 2 en de ander krijgt er geen. En stel jouw eitje krijgt dan van chromosoom nr 21 twee stuks. Dan krijg je een kindje met syndroom van down. Maar de meeste keren dat zoiets fout gaat is het vruchtje niet levensvatbaar en dan word je dus gewoon ongesteld. Gelukkig krijgen de meeste mensen gewoon na een paar keer een (gezond) vruchtje dat zich braaf innestelt en lief klein baby'tje wordt. Maar vaak lukt dat dus niet in 1 keer Grappig feitje; alle chromosoomparen hebben dezelfde vorm, anders is er ook sprake van een afwijking of niet-levensvatbaar vruchtje. Daar is 1 uitzondering op, mannen hebben een XY chromosoompaar, waarmee je dus zou kunnen zeggen dat het man-zijn een chromosomale afwijking is
En zelfs per zwangerschap kan het anders zijn 1e zwangerschap na 7 maanden(6e eisprong) maar eindigde in een ma bij 10 wk 2 e zwangerschap 5 maanden na de mk , 3 e eisprong> 1e kindje 3e zwangerschap 1e ronde raak > 2e kindje