Tja...ineens lees ik overal dat je je kind niet met de winterjas aan in de autostoel moet zetten omdat er dan teveel speling zit tussen kind en gordels. Misschien volgt nu een hele domme vraag van mij, maar wat moet je je kind dan aan doen in de autostoel in de winter ? Als het buiten zo koud is, is het in de auto natuurlijk ook hartstikke koud. Ik zit zelf ook met mijn winterjas aan in de auto, zonder is echt veel te koud. Ik kan in de winter toch moeilijk mijn kinderen zonder jas in de auto zetten. Hoe doen jullie dat?
Gewoon met jas. Ik hoorde dit veel later inderdaad en ik heb geen tijd mijn auto eerst op een dusdanige temperatuur te krijgen zodat ze zonder ias in de auto kunnen....
Mijn dochter draagt een fleecevest met een sjaal of een borgvest in de auto. De kachel is snel op temperatuur en het waait niet in de auto.
Onze zoon gaat ook gewoon met de winterjas in de MC mee in de auto. Wij hebben een oudere auto dat duurt wel 10 minuten voor die warm is. Ik zorg er wel voor dat de riemen heel strak aangetrokken zijn dus speling zit er niet.
Ik doe de jas gewoon open en een beetje van de schouders af als ik de gordeltjes dichtdoe. De auto is snel genoeg op temperatuur. Een borgvest is buiten weer te koud want we moeten toch best een stukje lopen nog vanaf de parkeerplaats.
Ja, onze auto is al wat ouder en is dus echt niet zo heel snel warm, dus zodoende dat ik het niet echt een jofel idee vind om ze met alleen een (fleece)vest oid in de auto te zetten.
Gewoon in de winterjas. Alleen als we laat naar huis gaan en ze heeft de pyjama aan dan doe ik dekbed om haar heen als ze in de gordel zit. Maar dat is ook uit praktisch oogpunt.
Hier geen jassen ivm die speling op de gordeltjes. Niet veilig dus. Voor in de auto een borgvest gekocht. Lekker warm maar geen problemen met de gordels.
Gewoon met winterjas en gordels goed aansnoeren, dan valt de "speling" mee. En je niet bang laten maken door allerlei verhalen
Mijn dochter heeft een gevoerd vest met staal aan in de auto en krijgt altijd nog een teentje over der heen. Koud is ze zo echt niet. Wij wonen in een flat dus moeten een klein stukje lopen. Dan krijgt ze der jas eerst aan en gaat in auto weer uit. Mijn dochter wil niet eens haar jas aanhouden... Doe ze de test maar eens. Jas aan, vast maken en zo strak mogelijk aan trekken. Dan zonder gordel losser te maken, gordel open maken, jas uit doen en nu zonder de jas de gordel weer vastklikken. Zie nu hoeveel lucht je over houdt. Deze lucht wordt er bij een ongeval wel uitgeperst en in feite zit je kind dus onwijs los in de stoel met alle mogelijke gevolgen....
Gewoon met de jas. Auto staat buiten, en is dus ijskoud in de winter. En er moet nog even gestapt worden, dus de jas moet eerst echt aan. En het lijkt me ook niet bepaald gezond voor zo'n kleintje om met de deur open die jas uit te trekken, dat is toch verschrikkelijk koud en tochtig in de winter? Er is ook zoiets als het té goed willen doen, volgens mij.
Ik denk dat een beetje kou tijdens het jas uitrekken minder slecht is dan teveel speling op de gordeltjes. Wat lievemommy zegt, probeer het eens. Je staat verstelt van de ruimte die er in zit. En dat heeft bij een eventuele aanrijding hele nare gevolgen...
Maar je trekt de gordeltjes toch gewoon goed strak aan? Zoveel speling zit er toch helemaal niet in dan? Hier tenminste niet.. En wij volwassenen kunnen onze gordel toch ook helemaal niet zo straks 'spannen'? Ik geloof niet in een echt gevaar van die in mijn ogen mini-minimale speling. (Al snap ik weer wel dat het bij bijv een dik wollige of bomberjack-achtig-iets wat anders is, maar een gewone jas waarbij je de gordel echt goed strak trekt nee.)
Onze gordels blokkeren als er iets gebeurd. Die van je baby's stoeltje doen dat niet. En er blijft wel degelijk veel ruimte over met dik vest of winterjas. Je kindje moet echt heel strak in de gordels om letsel te voorkomen, maar de meeste ouders trekken de gordels echt niet strak genoeg aan.
Daarnaast wordt voor volwassenen ook aangeraden om zonder winterjas te rijden. Alleen is dat advies nog onbekender.
Nou dan hebben onze kinderen vreemde winterjassen, want even het 'testje' geprobeerd, maar je houdt hier echt mini-minimaal verschil aan over. Maar zoals je al aangaf trekken wij hem misschien erg strak aan, ligt ook aan jas/het vest etc. Wij trekken gewoon iedere keer de gordels op de strakst mogelijke manier aan, want ze hebben bijv meerdere jasjes, soms geen jas aan etc. Denk dat er best wat ouders zijn die daar nauwelijks naar kijken.
hier een borgvest, maar volgens mij geld het voor dikke winterjassen met veel vulling en vooral veel lucht, als je gewoon een mantel hebt zie ik het probleem niet. Bij deze gaat de jas uit en het vest uit Heerlijk warme winterjas van Name It, model Mitza | Olliewood Online Kinderkleding en Babykleding en bij deze niet Meisjes jas | Scapino.nl grrr zijn nu trouwens beide flink afgeprijsd maar dat terzijde