Baby 6 wkn slaapt overdag niet

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JetZwolle, 21 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Wie zou me kunnen helpen?
    Onze dochter van 6 wkn slaapt sinds ze 4 wkn is overdag slecht. Dit lijkt steeds erger te worden en daarvóór ging het goed, behalve een vast onrust- en huilmoment ’s avonds of ’s ochtends. Het gekke is dat ze in de nacht prima slaapt. Gelukkig, overdag worden we er al haast gek van. :-S
    De rust van de nacht probeer ik nu na te bootsen door prikkels te verminderen en regelmaat aan te houden.
    Omdat ze verschijnselen van reflux heeft zijn we al een tijdje bezig met Johannesbroodpitmeel, dit helpt wel want het spugen is minder. Verder had ze spruw maar dat is inmiddels weg.
    Haar ontlasting ziet er goed uit maar ik heb wel het idee dat ze soms krampjes heeft.

Overdag is ze superonrustig tussen de voedingen door. Ze doet hazenslaapjes van 10 – 20 minuten en als we geluk hebben 1 uur. Zelfs in deze slaapjes maakt ze steeds geluidjes (gilletjes, beetje huilen etc.).
    Ze kalmeert alleen als ik er op tijd bij ben, haar de speen geef en tegen me aan houdt. Laten huilen heb ik geprobeerd. Het huilen gaat in eerste instantie over maar begint na 5-10 min. weer of ze gaat helemaal overstuur.

Het valt me verder op dat ze sinds de geboorte al superbeweeglijk is. Ze maait als een gek met armen en benen en dit steeds maar door. Ze springt bijna uit m’n armen als er een boertje moet komen en slikt en ademt zo onrustig dat ze vaak de hik heeft. Ik stop haar superstrak in maar ze wurmt zich zo bloot en schopt heftig om zich heen.

Op het moment is ze steeds minder vrolijk en levendig en steeds meer overstuur. Wat nu?
    Wie herkent dit? Wat kan het zijn? Wat zouden we kunnen doen?

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Is inbakeren niet misschien een optie?

3. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Op het reflux na herken ik je verhaal helemaal.
    Luca was precies zo.
    Hij had hazeslaapjes van hooguit een half uur..'s nachts was het idd geen probleem :(
    Wij zijn toen begonnen met inbakeren...en wat een rust heeft dat gebracht.
    De eerste keer hebben we hem 10 min moeten laten huilen, maar daarna heeft hij geslapen tot zijn volgende voeding.
    vanaf dat moment sliep hij van voeding tot voeding.

Wij zijn wel eerst nog bij een ostheopaat geweest om te kijken of hij niks vast had zitten in zijn nekje...daar kunnen ze ook onrustig van worden..maar dat was niet zo.

4. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Bezoek aan osteopaat heeft hier geholpen, samen met inbakeren. Overleg wel even met CB of huisarts ivm met reflux/spugen.

Wij hebben beide bovenstaande dingen gedaan, weet dus niet welke van de 2 het meest geholpen heeft, maar ik denk het inbakeren. Bij ons begon de onrust ook toen hij 4 weken was. Hij is nu 14 weken en bakeren vanaf 15 november in. Nu zijn we begonnen met afbouwen en het lijkt goed te gaan!

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    de reflux klachten kunnen ook verborgen reflux zijn. Dan krijgt je kindje voeding terug in het mondje en slikt dat weer door. Het is zuur, dus doet pijn. Zie je je kindje wel eens terugslikken terwijl de voeding alweer een tijdje geleden is?

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik zou er zeker proberen wat aan te doen. Je kleintje komt nu echt slaap tekort. Hier heeft de osteopaat voor andere klachten enorm goed geholpen. Zou het zeker proberen als ik jou was. En als alles in orde is, lijkt inbakeren me in dit geval ook een goede optie. Maar dan zou ik zelf wel eerst zeker willen weten dat er niets geblokkeerd is (kan de osteopaat je vertellen) en dat de reflux echt niet meer voor klachten zorgt.

Heel veel succes!

7. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Vraag bij CB eens of ze de boekjes van Ria Blom voor je hebben. Staan veel nuttige tips in over inbakeren en brengen van rust, ritme en regelmaat.

Wij hebben Sara niet in hoeven bakeren, maar ik kon zoveel met de tips! Sara slaapt sinds ze een week of 7 is echt volgens het boekje!

8. p1974

p1974 Lid

28 dec 2007
    95
    0
    0
    heel herkenbaar!
    Mijn zoontje was precies zo, hij is meerdere malen naar een osteo geweest, hij slaapt ingebakerd en heeft een verborgen reflux waar hij medicijnen tegen krijgt. Ik vermoedde ook kma met hem dus kreeg hij pepti op een gegeven moment en toen was het een heel ander kind!

Sterkte!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

hier veel van hetzelfde, zij het dat Thirza juist van stilte wakker word en tijdens heftig lawaai juist door blijft slapen, :)
    Maar hier dus ook dat gemaai met armen en benen en veel last van krampjes doordat ze teveel lucht binnenkrijgt. Ik heb sinds dit weekend een heel fijn middeltje, gehaald bij de drogist: infacol. Moet ze voor elke voeding een pipetje van hebben en dan kan ze de lucht die ze binnenkrijgt beter wegboeren en scheten. Helpt geweldig! De krampjes zijn nog niet over, maar goed, een deel van de krampjes is natuurlijk ook gewoon dat de darmpjes zich aan het wennen zijn aan het verwerken van voedsel, maar het gedeelte dat voortkwam uit de lucht die in de weg zat, is nu weg. Daarbij leg ik haar nu toch maar op haar zij in de wieg: als ze bij mij lag, op haar zij tegen mij aan, sliep ze namelijk wel. Daardoor kan ze de lucht dus ook beter kwijt... ik ga vandaag ff op zoek naar zo'n ding waarin je ze veilig op hun zij kunt leggen, zodat ze niet op hun buik kunnen rollen.
    Wat wij verder gaan doen is ook even naar de osteopaat nog om haar in ieder geval even te laten onderzoeken en we gaan ook inbakeren: vandaag gaat de arts op het CB haar heupjes even nakijken. Die zullen neem ik aan wel in orde zijn en dan gaan we dus een afspraak maken om te leren inbakeren, want we merken nu al dat ze kalmeert als wij haar armpjes en beentjes stevig vasthouden, tegenhouden zeg maar...
    O, en ik voed nu ook anders... Ik geef borstvoeding en heb nogal veel voeding die erg snel toeschiet. Ik kolf dus ff de eerste lading af, (hoeft maar kort: ff dat de druk eraf is, want bij mij was het zo dat zodra ze even gezogen had, de melk er gewoon uitspoot: als ik haar van de borst haal, spuit er gewoon een straal een halve meter de kamer door :(), zodat ze rustiger kan drinken. Bovendien krijgt ze ofwel maar 1 borst (zodat ze maar 1 keer de voormelk binnenkrijgt: die werkt laxerend namelijk en daar kunnen ze dus ook nogal last van hebben als ze daar teveel van binnenkrijgen... wat hier wel het geval was: na 10-15 minuten had ze zich vol gedronken, omdat het zo snel ging en dan had ze echt te weinig achtermelk binnengekregen). Als ze aan die ene borst toch niet genoeg heeft, krijgt ze de tweede wel, maar ik masseer nu de borst waaraan ze niet drinkt wat leeg terwijl zij aan de andere ligt te drinken: op die manier raak ik daar de voormelk (en de hoge druk) kwijt en kan ze nog even wat vette melk extra pakken als de ene borst 'leeg' is.
    Succes ermee!

10. raspberry

Oja, en wat ook helpt: halverwege de voeding even gaan verschonen en laten boeren, dan nog even weer laten drinken en weer laten boeren. Ze kunnen dan EN de lucht beter kwijt, EN even opladen voor de tweede helft van de voeding, zodat ze beter kunnen zuigen. Dat doe ik sinds gisteravond, na een tip van mijn schoonzusje die hetzelfde had, en Thirza heeft echt beter gedronken en slaapt nu veel beter door! Ze ligt nu al sinds de voeding van 4 uur te slapen, terwijl ze normaal dus echt om half 7, 7 uur weer wakker was...
    Wel hoog tijd nu dus om te gaan voeden, :) (We hebben wel mazzel dat Thirza al vrij groot is: 9 pond bij de geboorte en ze groeit goed, dus ik mag nu al volledig op verzoek voeden....)

11. KaChris

KaChris Niet meer actief

Ik sluit me aan bij de verhalen die hierboven staan, maar ik heb bij Simon ook gemerkt dat hij heel rustig werd als hij op zijn buik lag; in de box viel hij zo in slaap namelijk; met dezelfde geluiden en stiltes om hem heen.
    Ik heb toen een aerosleep en toebehoren gekocht via marktplaats; zowel een voor de wieg als voor het ledikant en sindsdien slaapt hij regelmatig tot de volgende voeding en sowieso anderhalf tot twee uur ertussen. Heel veel meer rust en ook een veel blijer kind!

Voor mij een hele goed oplossing dus.

Karin

12. raspberry

Hoi Karin,

wat is dat, een aerosleep?

13. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Hallo allemaal,

Phoe wat veel antwoorden al, dank voor de tips!
    We denken dat ons meisje zowel van reflux last heeft als van haar darmpjes.
    Het is allemaal zo lastig omdat beide klachten kunnen komen door het vastzitten van ‘iets’ en haar beweeglijkheid de klachten verergert. Ik voeg JBPM aan de voeding toe ivm de reflux maar dit schijnt weer krampjes te kunnen veroorzaken enz.. Pfff zo blijven we bezig.

Vandaag heb ik haar goed geobserveerd. Het volgende gebeurt steeds:
    - voeden
    - verschonen
    - in bedje, rustig, dommelt in
    - kwartier tot half uur later: ze begint te kronkelen en te schoppen (van pijn?) waarbij ze hard en overstuur gaat huilen, wil alleen heel graag hard zuigen op de speen en kalmeert als ik erbij blijf uiteindelijk. Lijken darmkrampjes maar er wordt ook flink geslikt en met het hoofdje gegooid (reflux?).
    - gerustgesteld in slaap gevallen
    - 10 – 20 minuten later (soms korter): opnieuw huilen etc. tot volgende voeding

Ik heb zoveel vragen, bijv. waarom gebeurt dit alles ’s nachts niet? Waarom is het ook een tijdje goed gegaan terwijl ik toen bijna niets anders deed?

We hebben besloten nu éérst strakke rust en regelmaat in te voeren i.c.m. inbakeren.
    Ook gaan we morgen naar een erkend manueel therapeut om te laten nakijken of er iets met haar nek / rugje mis is.
    Mocht dit niets opleveren dan overwegen we op termijn andere voeding omdat we ook al denken aan koemelkallergie. Het experimenteren met voeding ga ik pas doen na het uitproberen van inbakeren en manuele therapie.
    Weet iemand toevallig het exacte verschil tussen Nutrilon H.A. en Pepti?

14. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hi Jet,

Ik raad je aan om in te bakeren in overleg met het CB. Zij kunnen je goed vertellen op welke manier je het beste kunt inbakeren.
    Veel sterkte ermee en het klinkt inderdaad als kramp. Reflux weet ik niet. Wat goed kan helpen bij kramp is het dragen op de arm. De buik op jouw arm en het hoofdje in jouw hand. Vinden ze vaak heel fijn, zeker bij krampjes. Zuigen (speentje, pink) helpt om de ontspannen dus daar kan je je kleintje mee helpen.

Geen idee waarom het 's avonds of 's nachts niet is. Misschien drinkt ze 's avonds rustiger / minder? Ik wens je veel sterkte

liefs + knuffel
    Elle

15. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    @JetZwolle: ga aub niet zelf met voeding of inbakeren experimenteren. Dit is voor een kleintje heel ingrijpend en kan zeer averechts werken. Dit echt alleen doen op advies huisarts of CB.

Ik denk dat het goed is om te starten met een 3R-en regimn. Dus rust, ritme, regelmaat. Ria blom adviseert: verschonen, eten, spelen en bij moesignalen naar bed om te slapen. Wil ze niet slapen of wordt ze tussendoor wakker, dan troosten (niet uit bed halen!) en weggaan. Dit kost wat discipline, maar trust me... na paar dagen ben je er heel blij mee!

Heb het boekje even voor je opgezocht, maar dit zou even moet opvragen bij CB. Is echt heel goed voor dergelijke problemen: http://www.debakermat.nl/regelmaat.html

Kijk ook eens op de site rond.

16. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Klinkt heel bekend. Yinthe had dit ook, waren echt krampjes. De osteopaat heeft ons hierbij enorm goed geholpen. Hij heeft, naast zn behandeling, ook geadviseerd over te stappen op andere voeding. In ons geval zijn wij overgestapt van Friso Comfort naar Nutrilon Omneo. Eerst een dag half om half. Dat maakte al zoveel verschil dat we meteen helemaal overgegaan zijn. Wat een verademing zeg!

Ik wens jullie alle succes bij de speurtocht naar een oplossing. En veel sterkte tot je dit hebt. Maar als je goed zoekt en probeert, komen jullie er echt wel uit!

17. gizmoo1

gizmoo1 Bekend lid

16 okt 2007
    508
    0
    0
    Ik herken je hele verhaal en dan ook het hele verhaal. Bij mijn zoon (nu acht weken) begonnen de symptomen ook met vier weken, daarvoor leek er geen vuiltje aan de lucht. Nu weet ik inmiddels sinds twee weken dat hij verborgen reflux heeft en zijn we begonnen met medicatie (zantac), en morgen moeten we met friso allergy care beginnen ivm vermoeden koemelkallergie. In maart hebben we een provocatietest om koemelk te kunnen vaststellen. Mijn zoon slaapt snachts ook perfect(komt 1x voor een voeding rond half vier). Waarschijnlijk dan wel diep in slaap omdat er dan geen prikkels zijn of gewoon omdat ie moe is van de dag. Het valt mij trouwens op dat hij slecht tegen prikkels of erg licht kan, het liefst ligt hij in zn maxi cosy met een berepak aan en den de capuchon voor zn ogen, als ik die wegdoe slaapt ie niet meer! Ik ga nu overdag dus vaak vanaf twee uur naar zn voeding wandelen dat valt hij in slaap in zn maxi cosi en dan snel naar huis en slaapt ie verder, dan slaapt ie in ieder geval ook al is de maxi cosi natuurlijk niet ideaal.

18. raspberry

Hoi,

klinkt precies als de krampjes die Thirza ook had, precies hetzelfde patroon, ook steeds wakker door de krampen en dus niet zelf in slaap kunnen komen of doorslapen. Alleen 's nachts dus wel, waarschijnlijk ook omdat ze dan onderhand zo moe was dat ze wel moest... En hier dus ook dat slikken, verslikken enzovoort.
    Hier heeft dus de infacol goed geholpen in combinatie met het aanpakken van de voeding: eerste lading melk (de dunne voormelk) afkolven, voeding in tweeen hakken door tussendoor te verschonen en boertje te doen. Met dat laatste, kolven en voeding in tweeen, ben ik gisteravond begonnen en Thirza heeft vandaag echt een supergoeie dag gehad! Vanochtend uitermate tevreden in het wipstoeltje aan het rondkijken (ze had nog niet eerder los van ons zo tevreden zitten zijn, was steeds weer brullen geblazen) en na de voeding van 11 uur haar in haar wiegje gelegd waar ze na een heel klein beetje gepruttel zomaar ging slapen! Ik moest haar helaas om kwart over 1 wakker maken omdat ik naar het CB moest, maar anders had ze dus nog langer geslapen...
    Ik zou dus als ik jou was nog niet direct met de voeding gaan lopen klooien... Ook ik dacht al dat ze misschien wel een koemelkallergie zou hebben, maar zoals het vandaag ging, was het zo geweldig dat dat wel niet zo zal zijn. Ik zou zeggen: probeer dit eerst even, ik dacht ook al aan inbakeren voor Thirza, maar nu de krampjes onder controle zijn, ligt ze ook veel rustiger en is het gezwaai veel minder... Hier lijkt inbakeren voorlopig niet nodig, :)
    Succes!

19. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Hallo allemaal,

Even een update: een voedingsdeskundige van een zeker babyvoedingsmerk ;) zei me dat ik echt te weinig flesvoeding gaf.
    Op aanraden van het CB hield ik de lijn 150 cc / kg. lichaamsgewicht aan.
    Sinds ik haar nu meer geef (zoveel als op de flesvoedingsverpakking staat) gaat het stukken beter. Ze drinkt zelfs de huidige voedingen makkelijk op en groeit als kool!
    Het is niet gezegd dat we nu alles gehad hebben maar dus toch een tip:
    Controleer als je kindje erg onrustig is éérst de voedingshoeveelheid en probeer de voedingen eens op te voeren, kijken hoe dat gaat.
    De rust en regelmaat hou ik nog aan omdat het geen kwaad kan en slapen goed voor haar is.
    Inbakeren wacht ik nog even mee, zoals het nu gaat is het goed te doen.
    We zijn wel op Nutrilon Omneo over gegaan voor de krampjes en voegen flink JBPM toe omdat ze nog behoorlijk spuugt.

Je moet het maar weten met een 1e…

20. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Bij een 1e puzzel je je rot. En dan denk je bij een 2e dat je het wel weet. Maar ja, dan is het kind weer anders! Haha, zo blijf je aan het puzzelen. Maar bij de 1e puzzel je idd wel meer.

Nutrilon heeft een hele goede klantenservice vind ik. Fijn dat ze je konden helpen! Hopelijk is dit voldoende en krijg je een heerlijk tevreden kindje.

Deel Deze Pagina