Hi meiden, Ik heb een bevallingsplan opgesteld (ofja moeten doen ) en daar stond ook een voorkeur in voor bevallingshoudingen... Ik heb het gewoon leeg gelaten omdat ik werkelijk waar geen flauw idee heb hoe of wat? Hebben jullie voor de bevalling al "besloten" wat jullie een prettige houding vinden? Ik vind het zo lastig om te visualiseren?! Ik denk gewoon van ja als je daar ligt zul je toch allerlei houdingen moeten "testen" om een fijne ligging te hebben... Of denk ik er zo te makkelijk over?!
Ik vind dit lastig, want hoe kun je nu weten welke houding op dat moment werkt als je voor het eerst bevalt? Dat kun je volgens mij niet weten. Ik denk dat ik in mijn bevallingsplan zet dat ik graag zelf mijn houding wil kiezen, en dus niet beperkt wil zijn tot plat op de rug liggen, en daarbij open sta voor suggesties van de VK.
Dat Weet je pas op het moment dat je gaat bevallen ik had van tevoren nooit gedacht dat de "kat" houding iets voor mij was. Toch vond je mij de laatste uren op de grond op hande En knieeen de weeën weg puffen. De eerste weeën deed ik hangend over de commode. Het lijkt me goed in je plan te schrijven. Dat je vrijheid wilt van houding. Op bed kon ik bijvoorbeeld echt niet liggen (behalve aan het eind). Succes! Het is in ieder geval een prachtige ervaring!
Het lijkt me inderdaad goed om te schrijven dat je zelf de houding wilt kiezen als dat mogelijk is en dat je daarbij open staat voor suggesties. Zelf wilde ik alleen maar liggen en het liefst zo stil mogelijk. Is dus voor iedereen anders en wat voor jou het fijnst is, weet je inderdaad pas als het 'zover is'.
Ja, je weet pas wat je wilt als het zo ver is. Bij de eerste heb ik steeds geroepen dat ik op de baarkruk zou bevallen, maar toen het zover was wilde ik alleen maar liggen. Bij de tweede wilde ik juist wel op de baarkruk en dat mocht toen ook. Deze keer heb ik aangegeven dat ik het misschien wel weer wil, en toen werd me verteld dat ik dat dan wel even moet melden als ik bel omdat het begonnen is, omdat ze dat ding niet standaard meer bij zich hebben, dus dan moet ze hem even ophalen bij de praktijk. En ik vond het ook fijn om van te voren te weten dat het standaard is dat je de placenta wel op bed moet krijgen. Dat vond ik vorige keer echt vreselijk, placenta kwam binnen 5 minuten, dus ik moest direct na het uitpoepen van de baby mijn bed op klimmen, baby moest snel afgekoppeld en dat vond ik ook helemaal niet fijn. Voor mij is dat een reden om nu misschien toch maar af te zien van de baarkruk.
zoiezo is een bevalplan meer een leidraad voor de verloskundige. Dus als jij niet weet hoe of wat in bepaalde situaties kan je dat ook gewoon aangeven en erbij zetten indien anders dat je dat ook graag wil. Had ik ook gedaan en heb een paar weken terug mijn bevalplan besproken en het is echt geen probleem allemaal hoor. Het zijn meer de dingen zoals navelstreng doorknippen en kleertjes aandoen bij je kindje en meekijken met bijvoorbeeld een spiegel wat ze graag goed willen weten van te voren. succes! maar onthoudt het is nog altijd jou bevalling dus het gaat zoals jij wil
Ik wilde graag verticaal bevallen omdat het snellere bevallingen zijn ivm hulp van de zwaartekracht, minder kans op complicaties geeft en minder kans op inscheuren. Echter... vanwege de weeënopwekkers en de morfine die ik daar kortdurend bij had ben ik praktisch plat bevallen. In mijn herinneringen platter dan halfzittend. Op zich is mij die houding helemaal niet slecht bevallen... (leuke woordspeling) en ik dacht ook niet van nu moet ik rechtop, maar had wel twee flinke inscheuringen, waarvan die van mijn perineum tot vlak voor mijn anus (fieuwwww). Wel erge last van mijn stuit, voelt zwaar gekneusd. Dit zou ook minder moeten zijn bij een verticala bevalling, omdat je kind dan niet zo over je stuit heen schuurt. Het heiligbeen kan in verticale houding ook naar achter bewegen wat bij liggen niet gaat.
Ik denk dat je inderdaad pas ervaart wat prettig is als je eenmaal aan het bevallen bent. Ik heb dit destijds ook gevraagd aan mijn vk n.a.v. het geboorteplan, hoe kon ik dit nu weten?? Ze gaf als antwoord dat het meer bedoeld was voor de vk dat ze bijvoorbeeld adviezen konden geven over andere houdingen op dat moment of dat ze bijvoorbeeld een baarkruk zouden meenemen enzo.
Ik heb qua houding om te bevallen geen beslissingen vooraf genomen maar wat ik in mijn bevallingsplan heb gezet is dat de vk/gyn wel adviezen of aanwijzingen mochten geven. Uiteindelijk op mijn rug (halfzittend) op bed bevallen en dat beviel me goed. Heb de zij van de vk en van de gyn als steuntjes voor mijn benen gebruikt.
Heb helemaal geen plan gemaakt ik heb gewoon gezegd ik zie het allemaal wel, het is de eerste keer dat ik zoiets meemaakte ik weet van te voren niet hoe of wat.
Ik heb 4 keer moeten bevallen op mijn rug, ivm infuus, elektrode op het hoofdje van de baby, of ruggeprik. Toen ik van mijn 5e thuis beviel wist ik al van te voren dat ik niet op mijn bed zou gaan liggen als dat niet hoefde. En het klopte idd, ik ben pas op bed gaan liggen toen ik moest persen. De rest van de weeen heb ik op mijn knieen voor een stoel gelegen, heerlijk!
Natuurlijk niet, maar je kunt er toch over nadenken? Ik heb het bevalplan gemaakt voor de ideale bevalling, hoe ik het zou willen. Natuurlijk weet ik dat er geen ideale bevallingen zijn maar het is toch goed als je nadenkt over als je pijnstilling wil wat voor pijnstilling je dan wil? Of dat je kindje wel of niet meteen naar jou gaat als het mogelijk is?
Op de samen bevallen cursus hebben we een aantal houdingen uitgeprobeert, maar ik ging er verder open minded in. Uiteindelijk ben ik op een baarkruk bevallen wat ik zelf erg fijn vond. Op internet kun je een aantal plaatjes vinden over de houdingen die je kunt gebruiken bij een bevalling. Probeer daar een paar houdingen van uit om een beeld te krijgen of je een bepaalde houding fijn vind.
Joh, dat weet je vantevoren niet.. Enne je bent op dat moment ook echt niet verplicht om je eraan te houden, hoor Ik weet nu wel, na m'n 1ste bevalling, dat ik het bij een evenutele 2e wel weer op een baarkruk wil proberen. Heb dit, onverwachts, bij de eerste gedaan (voor 10 minuten, daarna dipte d'r hartslag, dus moest ik gaan liggen), maar vond het wel heel fijn! Maar ik kon de weeën ook alleen zittend aan.