hallo iedereen, sinds deze week laat ik onze zoon met de pot mee eten, maar hoe kan ik het beste macaroni maken voor hem? wat mag er wel en niet doorheen? wat voor groente enzo? en evt. gehakt of ham?
Voor ons zoontje maakte ik het toen nog wel apart omdat wij meer van pittige saus houden. De saus maakte ik meestal met veel tomaten, paprika, courgette, eventueel wortel en een beetje ui, dit allemaal bij elkaar stomen, prakken/pureren en hier ging er ook gewoon gehakt door, ham mag volgens mij ook al.
Een paar sausen die ik heb gebruikt of nog van plan ben om te gebruiken; - Pompoen saus - Saus van paprika en tomaat met verse kruiden - Saus van spinazie en erwten - Paddestoelen saus - Een klassieke zelfgemaakte bolognese saus Bij de wat grotere pastasoorten kan je ook gewoon groente aanbieden zonder dat deze in een saus zijn verwerkt, bijvoorbeeld broccoli en wortel
dus ui mag er wel gewoon doorheen of niet te veel? vinden wij namelijk wel lekker, maar wil ook niet dat hij bijv. last van zijn buik ervan krijgt.
gisteren gemaakt: 20gram macaroni 75 gram spinazie tomaatje ontveld & in blokjes lepeltje roomkaas. meneer vond het niet te eten hahahahahaha (was 1e keer dat hij dit at). recept uit oppperdepop trouwens, staan meer pasta recepten voor ukjes in.
Ik maak gewoon de saus die ik altijd maak, alleen dan zonder sambal. als dat klaar is dan haar ik een aantal porties voor hem eruit, dat vries ik in. En vervolgens doe ik er voor ons nog sambal bij. - ui - gehakt - courgette - Paprika - champignon - Italiaanse kruiden en verse basilicum - beetje knoflook - geconcentreerd tomatenpuree - Water - (sambal voor ons) Je kan gerust al voorzichtig beginnen met ui, kruiden en knoflook. Geen probleem. Dan wennen ze er ook al een beetje aan en hoe sneller ze met de echt pot mee kunnen eten. Als je maar niet teveel te snel doen doet, dan kunnen ze een beetje kramp krijgen.
Ik maak de pasta voor de kleine eigenlijk niet anders dan dat we zelf eten. Met de pot mee is ook wennen aan het eten wat jullie eten. Je blijft toch niet je hele leven anders koken? Wij eten ook pittig eten... en ik heb nog nooit iets gemerkt dat ze het niet aan zou kunnen. Ik geef haar natuurlijk niet de sambal bv erbij, maar er zit altijd wel een pepertje in het eten.
Ik maakte het ongeveer zo voor ons allemaal: Pasta koken zoals op de verpakking staat (runder)Gehakt bakken groente meebakken (champignon, paprika, courgette, ui*, prei*, etc) Dan blik tomatenblokjes erbij. Die zijn wel zoutloos te vinden. En dan afmaken: Tot 9 maand haalde ik zijn portie eruit en kruidde onze af. Tot 10 maanden deed ik de groene kruiden erbij en haalde zijn portie eruit, na 10 maanden kreeg hij ook peper, paprikapoeder, sambal. Eerst een beetje, maar al snel meer toen bleek dat hij dat pittige heel goed at. Zout heb ik nooit toegevoegd, dat missen we niet.. *sommige groentes gaan nog niet goed bij die leeftijd, maar hier wel..
Ik zou het gewoon maken zoals je voor jezelf ook maakt. Uitje, tomaat, champignons, evt courgette of paprika er doorheen. Pasta koken. Dan doe je gehakt rul bakken, uitje erbij bakken, groente erbij, en dan een blikje tomatenpuree. Dan haal je er een portie uit voor je zoontje (minder zout) en gooi je er daarna een pakje sausmix voor jezelf bij met water. Klaar!
de vorige keer dat ik macaroni voor daymian maakte vond ie het niet lekker. nu wil ik het eigenlijk hetzelfde maken als voor ons alleen dan zonder ui. dus macaronigroente, gehakt, tomatenpuree (uit zo`n pakje zit geen zout in), italiaanse kruiden, peper. daar overheen doe ik dan geraspte kaas. ben benieuwd of hij het lekker vind. liefs doris