Ik heb geen idee waar ik dit neer met zetten maar er is vast wel iemand die me wat wijzer kan maken. Mn kleine is er binnenkort aan toe om fruithapjes te eten. Dus ben van plan om wat te maken en in te vriezen. Maar wat moet ik doen. De 1 zegt puur fruit dat ze aan smaken kunnen wennen en de ander maakt gelijk een mix van meerdere fruitsoorten. Heeft iemand tips? Alvast bedankt
Zou met een soort beginnen vele beginnen het eerst met peer. En sommige zijn er voor om eerste te beginnen met groente vaak worteltjes. zou met rustige fruit en groente beginnen. Je hebt nog wel even een week of 4. En sommige geven graag stukjes . Ik gaf het gepureerd. Veel plezier en niet verwachten dat ze meteen een hele hap in een keer op eten begin gewoon met een theelepeltje je merkt snel genoeg of je kindje het fijn vind of juist nog niet. Kan een paar weekjes duren voor ze echt de smaak te pakken hebben maar sommige vinden het meteen lekker. P.s wil ook niet rot doen maar je topic staat verkeerd hoort bij voeding.
Is drie maanden niet heel erg jong? Ik begon met vier maanden bij de oudste en zes maanden bij de jongste (en heb/had heel grote kinderen). In ieder geval: wij deden Rapley bij de jongste (is namelijk vanaf zes maanden), dus gewoon hele stukken fruit. Dat is per definitie niet gemengd.
Ik begon met Olvarit peer hapje. Vers luste ze in het begin niet omdat de smaak veel te uitgesproken was denk ik. Nu eet ze gelukkig wel vers fruit. Ik prak bijvoorbeeld een banaantje en doe er af en toe een halve verkruimelde Liga koekje in met een beetje sap van een mandarijntje.
3 maanden is wel erg jong.... En ze raden juist aan om met groenten te beginnen. Als je perse met fruit wil beginnen zou ik voor appel of peer gaan. Er is trouwens een heel speciaal subforum hiervoor zijnde "Voeding"
Beste is om niet met fruit te beginnen, maar met groente. Groente is veel milder van smaak en minder allergeen, en wordt daardoor beter verdragen. Daarnaast zie je dat veel kinderen die met zoet fruit beginnen vervolgens het vertikken om groente te eten, omdat dat minder zoet is. So wie so geef je in het begin absoluut geen mengsels, maar pure smaken. Als je kind ergens niet tegen kan zie je dat veel gemakkelijker. Maar goed, je hebt nog wel een paar weken de tijd om je er in te verdiepen. Je kind is nu gewoon nog veel te jong om al aan vast voedsel te beginnen. Gewoon borst of fles is voorlopig echt nog voldoende. Trouwens, invriezen is een hoop onnodig werk. Het eten wordt niet lekkerder of gezonder van invriezen en het is echt een fluitje van een cent om ze gewoon elke dag even iets vers te geven.
Hier sluit ik bij aan. Ik ben eerst begonnen met worteltjes, pastinaak en bloemkool. Daarna pas sperzieboontjes en doperwtjes (Olvarit) M'n dochter kreeg daarna pas fruit, nu gaat haar voorkeur uit naar groente ipv fruit. Nu maak ik zelf hapjes met een bamboe stoommandje
Ik zou mengen. Maar dat is persoonlijke smaak. Mijn ouders hebben het altijd zo gedaan, het CB geeft het hier als tip dus doe ik het ook. Maar dat is iedereen zijn eigen keus denk ik. ons beginrecept was: appel + peer + banaan met een koekje erin geplet (glutenvrij natuurlijk) Later kan je wat sinaasappelsap toevoegen.
Als je meteen start met verschillende soorten, is het erg moeilijk te achterhalen of je baby op een specifiek product reageert. Stap voor stap is altijd beter (en koekjes zijn nergens voor nodig).
Een koekje door fruit? Verschillende smaken? Niet onaardig bedoelt hoor maar ik snap dan wel dat sommige kinderen later moeite hebben met "gewoon" eten.. Gewoon een stukje appel, gewoon een sperzieboontje... Er is al genoeg eten (als ze groter worden) dat niet meer puur is, dus laat ze bij de kennismaking dan wel lekker van puur eten proeven! Om over het allergie aspect niet te spreken.. TS, het is al gezegd, 4 maanden is de absolute ondergrens, je mag dan beginnen maar er is geen moeten bij. Tot 6 maanden hebben baby's ook genoeg aan melk.
Koekjes? Wat een bijzonder advies Hier begonnen met groenten, daarna pas fruit erbij gaan geven. 1 smaak en dan een dag of 3 achter elkaar gegeven. Na smaak of 4 weer hetzelfde herhaald, tot hij goed op alle smaken reageerde. Dan een smaak erbij, en pas toen hij een stuk of 7 smaken gehad had, gaan mixen. Uiteindelijk krijgen ze ook 1 of 2 stuks fruit en mix je ook niet meer, dus zag er het nut niet zo van in. Invriezen is trouwens ideaal! In 1x een lading maken en lekker uit de vriezer kunnen pakken. Ben het er totaal niet mee eens dat elke dag vers maken net zoveel moeite is.
Invriezen is misschien wel gemakkelijker, maar je verliest wel massa's vitamines. Dus voor elke dag zou ik dat toch ook niet doen.
Dit is hoe ze het 30 jaar geleden inderdaad deden. Tegenwoordig niet meer! (mss in Spanje wel). Sinaasappelsap is erg heftig voor de darmen, het advies is om de eerste 10 tot 12 maanden geen citrusvruchten te geven. Koekje door het fruit is ook erg achterhaald. Je eet zelf toch ook geen koek door je fruit? Jakkie...
Over invriezen blijven de meningen verdeeld en de onderzoeken trouwens ook . Zelf maak ik fruit altijd vers, in de avond af en toe een potje, maar veelal een portie "vers uit de vriezer". Zelfs een commerciële site als Nutricia geeft aan om te beginnen met één soort en dit dan en paar dagen achtereen. Er staat ook een soort van schemaatje op. https://www.nutriciavoorjou.nl/babymaanden/eerste-hapje/Paginas/Eerste-hapje.aspx Je komt er dan achter hoe de darmpjes reageren en of hij/zij gevoelig is voor iets. Als je het allemaal door elkaar gooit, dan kom je daar moeilijker achter. Ik begon zelf met verse groente gepureerd, maar het lukte niet. Niet forceren, volgende keer weer proberen. Maar uiteindelijk dacht ik: toch eens een stukje banaan proberen fijngeprakt En ja, die ging er binnen een paar minuten in. Hij eet inmiddels ook verschillende groentes, je moet het wat tijd geven.
Wij beginnen nu langzaam met groente. We koken bijvoorbeeld bloemkool en pureren dat met wat kookvocht. Dat vriezen we in in ijsblokjesvorm (heel klein maar meer eten ze toch niet in het begin). Misschien zit het in mijn hoofd maar ik vind dat ze zo meer leert pure groente te waarderen. Wil voorkomen dat we overal mayo of appelmoes bij moeten gaan gooien later Daarom mengen we (nog) niet en gebruiken we alleen kookvocht (geen boter/olie/melk) Maar dat is voor iedereen anders. Ik zeg, verdiep je er een beetje in en doe waar jij je goed bij voelt en wat jouw kleintje wil!