Draagdoeken voor prematuurtjes?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Annebe, 21 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    Er even van uitgaat dat alles goed gaat en onze dame ook weer een keertje thuis komt.
    Klein zal ze voorlopig wel blijven en ik ben aan het rondneuzen voor de geschikte draagdoek.
    Een kennis van mij heeft allerlei draagdoeken en raad de moby wrap aan.
    Maar graag wil weten of deze bevalt en of er nog meer ideetjes zijn?

2. adi

adi Niet meer actief

Annebe, ik zou het gebruik ervan eerst goed bespreken met de kinderarts en de fysio. Afhankelijk van de conditie van de baby, maar het kan zijn dat zij wat moeilijker gaat ademen en een andere lichaamshouding nodig heeft dan een aterme baby.

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

we hebben gebruik gemaakt van de minimoney,
    en daarnaast nog een zelfgemaakte draagdoek gebruikt, waarbij je kindje heel dicht tegen je aangeduwd wordt,
    maar dat vond ik zelf wat gevaarlijk qua ademhaling dus na een paar keer gebruiken weggedaan. zie hierboven

4. Didi73

Didi73 Nieuw lid

21 jun 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    #4 Didi73, 21 jun 2010
    Laatst bewerkt: 21 jun 2010
    Hi Annebe,
    Mijn dochtertje is geboren met 31,2 weken zwangerschap. Na 7 weken ziekenhuis mocht ze eindelijk naar huis. Ik heb juist omdat ze prematuur is een draagdoek aangeschaft. Ik heb een tricot slen gekocht en hij bevalt erg goed. Je moet wel even oefenen met aandoen. Neem er de tijd voor en doe dat als je baby rustig is, bv na voeding. Je draagt je baby dicht tegen je aan, tegen je hart bv, net alsof je nog zwanger bent. Jouw bewegingen voelen ook vertrouwd bij de kleine. Je kunt de doek gebruiken direct na de geboorte (in dit geval dus als zij/hij thuis komt). Mijn dochtertje vind het heerlijk en valt telkens in diepe slaap. Het gewicht is goed verdeeld waardoor je geen last krijgt van je rug.

Succes! groetjes Didi

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hier ook een tricot slen gebruikt. Juist de houding dichte tegen je aan, dat ze een beetje rechtop zitten zeg maar is veel minder gevaarlijk dan is zo'n liggende/bananenhouding. Dan kan het kinnetje te dicht naar de borst worden gedrukt.
    Mijn dochter huilde ontzettend veel en de draagdoek was echt een uitkomst. Heb haar weken bij me gedragen. Af en toe wel los hoor:D

6. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    De moby wrap is de tricot slen zeg maar.
    Persoonlijk vind ik deze er ook prettiger uitzien dan zo'n bananeding.
    De houdingen zijn natuurlijk en er zijn vele manier van een baby dragen.

Maar Adi goeie tip, zal het eens overlggen straks met de arts.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Kijk anders eens op www.dragen-en-voeden.nl. Dat is een forum dat helemaal over draagdoeken gaat. Die liggende dingen (minimonkey) zijn voor geen enkel kind erg goed. Maar een gewone draagdoek lijkt me juist voor een prematuur geboren baby erg prettig, omdat het heel veel lichaamscontact geeft.

8. adi

adi Niet meer actief

Er zijn natuurlijk voornamelijk voordelen bij een draagdoekl, maar stel dat je een kindje hebt dat zich veel overstrekt (komt vaak voor bij prematuren), dan is het voor zo'n kindje juist nodig om het zo veel mogelijk in de foetushouding te 'vouwen', voor de goede ontwikkeling van de spieren. En dan is de draagdoek wat minder geschikt, want ze kunnen gevaarlijk zijn in een foetushouding.

Wij mochten ons zoontje de eerste twee maanden bijv alleen maar dragen met zijn knieën op zijn kin ongeveer, echt zoveel mogelijk buigen, ook op zn zij laten slapen enz, vanwege het overstrekken. En dan gelden andere adviezen. Voor hem was het juist beter om in een wipstoeltje te liggen (gebogen) dan in de box, terwijl je van alle kanten daar kritiek op krijgt.

Daarom adviseerde ik je om eerst goed te overleggen, elk prematuurtje heeft weer andere behandeling nodig :)

Hoe gaat het verder, wanneer willen ze de kleine halen?

9. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Hier heb ik echt wel moeten wachten met dragen voor ze sterk genoeg was en haar ademhaling ook. Gister was het zo ver; voor de eerste keer in de draagdoek. Ik heb haar in een niet rekbare, geweven zomerdoek. Ze vond het heerlijk! Ik draag haar wel in de kikkerhoudiing, met haar beentjes idd heel hoog in de doek.

Zal zo even een foto plaatsen...

10. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Komt 'ie:

11. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Ik heb een bykay.
    Wessel huilde echt heel veel toen hij thuis kwam.
    En wist me echt geen raad meer.
    Hij vond het heerlijk en sliep zo.

Mini monkey zou ik echt niet doen.
    Leuk als hangmatje in de box maar verder vind ik hem erg gevaarlijk.. als je bukt rolt je kindje er zo uit.

12. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    Het is bijna zover.. dat ons meisje naar huis mag (hoe al wel... 3 weken is nog wel even)
    Maar binnenkort willen we toch wel een draagdoek gaan aanschaffen zodat ze lekker bij mij kan "hangen".
    Ik heb in de winkel gekeken voor de tricot slen, maar wat een lange doek zeg! Dat word eerst oefenen met een knuffelbeer ofzo..

13. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Fijn dat ze bijna naar huis mag.

Hihi het ziet er best ingewikkeld uit.. maar als je eenmaal de slag hebt.
    Dan knoop je hem in een paar min om.
    Ik ben steeds bezig met oefenen op m'n rug maar m'n zoontje zit steeds niet stil haha.
    Suc6!
    Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen.

14. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Hier vanmiddag voor het eerst gedragen in een draagdoek.nl draagdoek.
    Een bykay doek.

Hij vond het het heerlijk viel al vrij snel in slaap. Vond het zelf nog wel een beetje eng omdat zijn hoofdje niet heel dicht tegen mijn borst lag omdat hij zich steeds afduwde met de handjes.

15. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    Inmiddels zijn we 2 draagdoeken rijker en een baby bjorn.
    Alleen kindje nog in het ziekenhuis...

Nog eventjes afwachten, maar al wel flink geoefend met mijn pop van vroeger :)

16. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    @ susan

Dat had ik in het begin ook hoor.
    Telkens kijken of hij nog ademde maar op een gegeven moment gaat dat over.
    Maar heb je hem echt tegen je aan of als een banaantje?

17. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Moon: in foetus houding tegen mij aan.
    Maar hij is tochal druk met de handjes en hoofd als hij op mijn borst ligt.
    Heb de kommahouding nog niet geprobeerd. Dan is zijn hoofdje echt weg in de doek. Vind ik een beetje zielig.

18. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Zou het toch is proberen als ik jou was.
    Dan ziit alles lekker dicht tegen elkaar aan (armen en benen ).
    Wessel vond het erg lekker.

Nu is hij 8 maanden maar friemelt zich er half uit haha.

19. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Banaan houding proberen bedoel je.
    ga thuis eens even oefenen.
    Heb je hem dan buik tegen buik of ligt hij echt op zijn rug?
    Mylan vind op zijn rug liggendus helemaal niks vandaar dat ik heb rechtop had gedaan.

20. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom

Deel Deze Pagina