wat.is acceptabel aan hoeveelheid sport voor 6/7 jarige?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Sport kan mij niet teveel zijn...

Onze dochter zwemt 2 keer per week ( wedstrijdzwemmen) en in principe mag daar nog zeker wel een sport bij.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja had het me een paar jaar geleden gevraagd en ik had het wel wat veel gevonden.

De praktijk heeft me echter ingehaald...
    Ze heeft op woensdag van 14.45-15.45 ballet.
    Dan komt ze naar huis.. Nog even spelen, eten en dan gauw in de zwemkleding want om half 7 worden we in het zwembad verwacht.
    En dan zijn we rond 8en weer thuis.
    Op vrijdag naar logopedie... (Geen sport.. Maar wel degelijk ten koste van speelafspraakjes)
    En op zaterdag gaat ze vanaf september 2 uur naar theaterles.
    Ene helft is spel, andere helft wordt er gedanst.

Zit je toch alweer op 4 uur clubjes.
    En ze vindt het zelf heerlijk, sport graag en ook theater vindt ze heerlijk.
    Dus tja.. Dan moet het maar zo.

De planning was trouwens aanvankelijk om ballet en zwemmen niet op dezelfde dag te doen... Maar de zwemles kwam toevallig zo uit... Anders had ze nog langer moeten wachten.

3. penseel

penseel Niet meer actief

Nou hier voorlopig zeker niet naar school is lopen al 15 minuten zwemmen 15 minuten voetbal bijvoorbeeld lopend he haha 20 minuten ik woon zeer centraal met een ziekenhuis om de hoek en heel veel winkels de rest is iets verder weg.

En ze is pas 5 dat duurt nog wel een jaar of 5 voor dat ze zelf mag gaan.

;)

O ja en nog een heel belangrijk deel het kost ook allemaal toch geld.

Daarom mag ze ook na de zomer vakantie na het zwemmen wat verplicht is toch ook op dans les of majorette of zo. Is ook dansen dan maar met stokje hihi.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.971
    113
    Volgens mij is dat op zich prima te doen. Vooral omdat één activiteit op zaterdag is, je hebt dan verder geen school ofzo dus verder een rustige dag.
    Verder hangt het denk ik erg van het kind af. Het ene kind zou elke dag wel kunnen sporten, voor de andere is school en zwemles alleen al meer dan genoeg...
    Kijk goed of je kind het volhoudt en of ze het nog leuk vinden!

Voor jou als ouder maakt het denk ik ook uit hoe je er zelf in staat. Vind je het leuk om met je kind naar zoiets te gaan of vind je het vervelend. Is het om de hoek of moet je er een half uur voor rijden. Moet je met 1 kind naar sport of heb je 3 kinderen die elk naar 3 verschillende sporten gaan.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Als je het zelf niet te veel vindt... Wij hebben twee keer zwemmen doordeweeks, en daar nu niks bij (expres), maar als er iets zou zijn wat alleen op zaterdag is, zou dat volgens mij niet te veel zijn. Ik zou het alleen zelf te veel vinden in mijn schema. Wij gaan nog wel eens een dag weg in het weekend, of ergens naartoe. Dan ben je zelf aardig gebonden aan die tijden. Maar ik denk dat J het gewoon leuk zou vinden en niet te druk/vermoeiend.

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Hier max 2x per week per kind. Nu danst en zwemt ze. Volgende week is ze klaar met zwemmen en gaat ze erbij turnen

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.032
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter van 6 en half zit alleen op streetdance.
    Mijn man is door de week niet thuis, dus die kan niet halen en brengen.
    Maandag past mijn moeder op.
    Dinsdag werk ik.
    Woensdag middag streetdance, er vooraan kan ze even spelen.
    Donderdag werk ik
    Vrijdag middag kan ze spelen.
    Op zaterdag zijn hier bijna geen sporten, ja voetbal...maar dat lijkt haar niks.

Op de dagen dat ik werk haal ik haar om 17.15u op van het kdv. Erna sporten is gewoon niet mogelijk, want we moeten eten douchen en om 19u op bed.
    Ze wil wel graag turnen maar dat is op dinsdag (kan ik dus niet) en vrijdag. Maar vrijdag is de enige lange middag waarop ze kan spelen.
    Dus wij houden het bij 1 sport.
    Over een jaartje moet de jongste ook op zwemles...dus dat wordt dan passen en meten.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind het wel veel. Wat mij betreft is 1 sport wel het maximum en daarnaast evt. nog muziekles. Ik heb drie kinderen, als die alle drie op 3 clubjes zouden zitten, zou ik gek worden. En ik wil geen sporten in het weekend. Wij zijn nogal uithuizig op zaterdag en dan zouden we constant thuis moeten blijven omdat de kinderen moet sporten of wedstrijden hebben.

Mijn oudste (8) zit op de reddingsbrigade, 1x per week, direct uit mijn werk.
    De middelste (6) zit op gewone zwemles, ook 1x per week, daar gaat mijn man naar toe met hem.
    En de jongste (2) zit nog nergens op. Wel peutergym geprobeerd, maar dat vond ie niks, hij begon al te huilen als we gewoon langs de gymzaal reden.

Bij mij beginnen ze met zwemles. Als dat klaar is mogen ze op een andere sport. Maar ze zijn hier ook niet zo sportief, ze spelen liever gewoon buiten.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Mijn zoontjes hebben op maandag en woensdag voetbal training van 6 tot 7 en zaterdag een wedstrijd en op dinsdag middag zwemmen.

Mijn ex man doet de meeste voetbal trainingen en ik de wedstrijden. Het is maar net of hij moet werken (ploegendienst). Zwemmen is maar net bij wie de jongens zijn, ik vind het wel veel maar zolang de jongens het leuk vinden mag het van mij.

10. Saskia78

Dat is ook sportief toch? :)

Hier juist liever sporten... Maar met 1 kind is dat natuurlijk anders dan met 3.
    Ik zou ook niet moeten denken aan 3x 3 sporten :)

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Dochter gaat hier op dinsdag van 14.15 tot 15.15 naar fitkids (gym voor kinderen met motorische problemen, maar flink pittig!)
    Woensdag van 16.15 tot 17.00 balletles
    Zaterdag van 8.30 tot 9.30 zwemles
    Zondag van 11.00 tot 11.30 paardrijden

Dus nee ik vind het niet veel 😉

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Onze zoon zit op basketbal,hij speelt hoog niveau dus traint veel en heeft elke week wel een wedstrijd. Daar is hij dus al druk genoeg mee.

Dochter zit op ballet,streetdance en zwemt nog. Als ze klaar is met zwemmen wil ze ook erg graag op tennis of basketbal. Het is een sportieve dame en we kunnen het betalen dus vind het alleen maar leuk om te zien dat ze er van geniet. Vooral omdat ze zich overal 100% voor inzet!

13. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier zit onze oudste sinds twee weken op zwemles 2x per week.
    Hij wil graag op voetbal, maar in verband de zwangerschap nu zie ik dat nog niet zo zitten. Na de geboorte van de derde mag hij gerust op zaterdag gaan voetballen, dus nee ik vind het niet teveel.

Nu is hij net pas begonnen met zwemmen, omdat hij vorig jaar echt hysterisch werd bij het idee van zwemles, dus hij begrijpt dat dat nog even tot volgend jaar moet wachten :)

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Voor onszelf vind ik 1 sport in de week wel voldoende. Jitte zit nu op zwemles op zaterdagochtend en Jelle deed even niks maar zit nu op zeilles op zaterdag ochtend.

Qua logistiek kan het net: Jitte op zwemles afgooien om 9.15, snel doorrijden naar de zeilles die om 9.30 begint, weer terug voor Jitte om 10.00 en om 12.00 is de zeilles afgelopen.

Aangezien mijn man veel werkt, komt het logistiek gezien allemaal op mij neer. Ook de speelafspraakjes, tandarts, kapper en al wat dies meer zij. We wonen prachtig, maar niet echt handig, zogezegd, ik moet voor alles de auto pakken. En dus is de consequentie dat sommige dingen niet kunnen. Maar gelukkig spelen ze minstens een uur per dag buiten, soms zelfs in de zeikende regen... ;) Het is dus niet dat ze niet aan hun beweging komen.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Oke zie dat het bij sommigen ook praktische overwegingen zijn...dat probleem hebben we hier niet. De jongste doet met mij ouder en kind gym onder schooltijd. Het gaat voorlopig dus nog alleen om de oudste.

Eerst zwemles hoeft hier ook niet want dat zou betekenen dat ik een kind tot 5 jaar af moet remmen in de sportiviteit...daar sta ik persoonlijk niet achter. Hier een meisje dat met 2,5 al supergraag wilde balletten en met 3 eindelijk kon..die hou ik dan echt niet tot 5 of 6 (eer ze het diploma hebben) aan het lijntje. Ze had er dus al dik 2 jaar sporten opzitten voor ze aan zwemmen begon.

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Mijn man is doordeweeks niet thuis dus naast mijn werk, komt zwemles en andere sporten op mij neer om te regelen. En nu met beginnende bi kan het praktisch gewoon niet. Heel jammer, maar zolang hij het prima vindt met alleen zwemmen en veel (!) buiten spelen, is het even niet anders. Als mijn man op vrijdagnacht pas thuis komt, kan ik niet verwachten dat hij om 9 uur op het voetbalveld staat 😂
    Maar het is een actief kind, dus met mooi weer is hij altijd buiten en zit gelukkig van zichzelf al niet stil.

17. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Zo wat zijn sommigen hier veel aan het sporten zeg!
    Ik vind het maximum om 2x per week te sporten. Andere dagen wordt er druk in de straat gespeeld. Rennen, fietsen, voetballen, verstoppertje spelen, klimmen en klauteren wordt er dan gedaan. Ik vind dat ze daar ook veel tijd aan mogen besteden.
    Hoe doen jullie dat als jullie kids zoveel sporten?

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Mijn oudste sport (sinds kort) 4 keer per week, maandag, woensdag,vrijdag en zaterdag. Zodra hij uit school komt gaat hij achter ons huis voetballen op het voetbalveld daar. Op woensdagmiddag en vrijdagmiddag is hij daar te vinden tot zijn training begint (zijn vriendjes ook). Na het eten gaat hij het liefst weer. Na de wedstrijd op zaterdag (rond 10.30 uur alweer thuis) spreekt hij ook vaak wat af met vriendjes en dan ja ja, gaan ze weer voetballen. Tja, was ook niet helemaal wat ik in gedachten had, maar hij wil het zelf heel graag en dan vind ik het prima. Hij heeft in elk geval nog tijd zat om af te spreken en buiten te spelen. Hij speelt elke dag wel een paar uur buiten als het droog is.

19. Saskia78

Tja hier spelen relatief weinig kinderen buiten... Zeker als het maar een beetje grauw is blijven veel kinderen binnen.
    Ik zie daar zelf het probleem niet zo... Warme jas aan en klaar.
    Maar goed, ik kan moeilijk andermans kind naar buiten sturen.

En voordeel is dat ballet en zwemmen op woensdag is, theater op zaterdag.
    Dan hou je nog 5 dagen over om te spelen.
    Lijkt me prima.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Hier speelt ze dus na school de hele middag buiten. Op vrijdag tussen 4 en 5 niet ivm zwemles en op zaterdag tussen 11 en 12 niet. Dat zijn 2 uurtjes op de hele week. En straks dus op woensdag kan ze nog tot 5 uur voor ze gaat dansen.

We hebben voorlopig besloten er dit schooljaar niks meer bij te gaan doen maar straks in het nieuwe schooljaar mag ze erbij gaan streetdancen.

Deel Deze Pagina