Spaarrekening voor je kind

Discussie in 'De lounge' gestart door Cryptonism, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eigenlijk een goeie n.a.v. een ander topic. Wil dat topic niet bevuilen dus vandaar maar even een nieuwe.

Een paar vragen:

1) Hebben jullie een spaarrekening voor je kind? En zo ja, waar? En waarom daar?

2) Is dat een rekening waar je tot een bepaalde leeftijd niet aan mag komen of is het vrij?

3) Wij willen uiteraard zelf ook graag wat opzij gaan zetten voor ons mini-Griekje maar ik weet niet zo goed hoe of wat. Zelf hebben we ABN-AMRO maar is dat bv. wel een goede bank.

4) En is spaargeld nog wel veilig tegenwoordig? Met de huidige crisis weet je het natuurlijk maar nooit.

5) Hebben jullie ook naar rentes gekeken?

6) Hebben jullie deze rekening met een specifiek doel of mag hij of zij straks vrij doen wat ze er mee wil.
    Ik wil het liefst de rekening openen met als doel studie. Dat is gewoon heel belangrijk vind ik.

Eventueel zou ik een tweede kunnen openen waar dan betrekkelijk minder op gestort zou worden bv, een 10tje tot haar 18e waar ze dan vrij iets mee kan doen.

7) laatste vraag en misschien wat brutaal, hoeveel storten jullie per maand op die rekening?

Ben heel benieuwd.

O ja, en hebben jullie de rekening pas geopend na geboorte of al voor geboorte. Ik heb zelf de neiging om maar vast te openen. Hoe meer gespaard hoe beter. Zeker met het oog op de toekomst en studies enzo.

2. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    1. Ja, bij de ing. We kregen er een leuke spaarpot bij :)

2. Het is een vrije rekening

3. Gewoon even kijken op de sites van verschillende banken? Daar staat alle info over rente, etc.

4. Ikzelf geloof wel dat het veilig is. Mocht in de toekomst blijken dat het niet zo is, dan halen we het geld eraf.

5. Nee, maar bij de ing is dat wel redelijk.

6. Ons doel is in ieder geval een studie.

7. Wij sparen 20 euro per maand. En alle extra's van bijvoorbeeld (over) grootouders gaat er ook op.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

1 ja we hebben een spaar voor de kinderen bij de abn omdat we daar zelf ook al zaten

2 nee is een gewone rekening waar ten allertijden geld op en af gehaald kan worden

3 abn is goed hoor met de kinderbonus rekening

4 is altijd een gok maar mijn inziens bij een nerdelandse bank zal het vast veilig niet

5 nee rentes hebben we niet echt naar gekeken

6 deze rekening is voor als ze uit huis gaan. en dan vrij te besteden

7 wij sparen 50 euro in de maand voor ieder kind en daarnaast gaan de kinderbijslag naar die rekeningen die we sparen z'n 350 euro in de 3 maanden en dan de inhoud van de potten hier in huis gaat naar de kinderen (de laatste keer was het in 6 maanden 600 euro)

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

#4 Triskele, 9 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2012
    wij hebben een regenboog rekening bij de rabobank en sparen zelf 25 euro en onze ouders 25 euro voor de kindjes is niet voor studie want daar sparen we apart voor (kinderbijslag)

5. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    zo je vragen beantwoord ;)

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ja, eerst bij ING, maar die kon niet toegevoegd worden aan internetbankieren. Dus opgezegd en nu eentje geopend bij NIBC.

Sven kan daar vanaf zijn 18e bij, maar afhankelijk van hoe hij rond die leeftijd met geld omgaat kan het maar zo zijn dat ik het voor zijn 18e verjaardag omzet op onze eigen naam.

we sparen automatisch 35 euro per maand.

Doel is studiekosten/rijbewijs etc.

Geld staat veilig (aangesloten bij depositogarantiestelsel)

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

1) Hebben jullie een spaarrekening voor je kind? En zo ja, waar? En waarom daar? Ja, Ing, omdat we daar zelf ook onze rekeningen hebben

2) Is dat een rekening waar je tot een bepaalde leeftijd niet aan mag komen of is het vrij? Vrij

3) Wij willen uiteraard zelf ook graag wat opzij gaan zetten voor ons mini-Griekje maar ik weet niet zo goed hoe of wat. Zelf hebben we ABN-AMRO maar is dat bv. wel een goede bank. Geen ervaring mee

4) En is spaargeld nog wel veilig tegenwoordig? Met de huidige crisis weet je het natuurlijk maar nooit. Zoiets kan je nooit weten maar ik ga van het positieve uit en kan het geld er ten alle tijden vanaf halen. Vertrouw je het echt niet dan moet je een spaarpot aanschaffen

5) Hebben jullie ook naar rentes gekeken? Nee

6) Hebben jullie deze rekening met een specifiek doel of mag hij of zij straks vrij doen wat ze er mee wil.
    Ik wil het liefst de rekening openen met als doel studie. Dat is gewoon heel belangrijk vind ik. Studie is hier ook wel het hoofddoel denk ik

7) laatste vraag en misschien wat brutaal, hoeveel storten jullie per maand op die rekening? Op dit moment 15 euro, de kinderbijslag en gekregen geld van de opa's/oma's/ooms/tantes

Ben heel benieuwd.Hoop dat je er wat aan hebt;)

O ja, en hebben jullie de rekening pas geopend na geboorte of al voor geboorte. Paar weken na z'n geboorte

8. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hier rekeningen voor de kids bij abnamro

de oudste heeft nu gewone spaarrekening, die had die rekening waar je met 15 jaar 1% rente kreeg per gelopen jaar.. hij kreeg dus 15% uitgekeerd over bedrag dat er opstond.. fijne van deze rekening is dat je gewoon mag opnemen etc... er word gekeken naar bedrag dat er op het eind opstaat

2e heeft die rekening ook en die krijgt zijn 15% uitkering volgende maand en dan word het ook een gewone spaarrekening

meisjes hebben ook die rekening, maar inmiddels is die veranderd.. looptijd tot 18 jaar en 4 keer een %uitkering

wat ik belangrijk vind is dat je ten alle tijden over de spaarrekeningen kan beschikken, je weet tenslotte nooit wat er in de toekomst kan gebeuren.

9. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    1) Bij de ING bank. Omdat wij daar onze gezamelijke rekening hebben.

2) Vrij

3) -

4) Daar ga ik niet van uit

5) Ja

6) Dat zien we tegen de tijd dat ze 18 is wel. Het is haar geld en zolang het redelijk is mag ze het gebruiken voor wat ze zelf wilt.

7) 50 euro. Als er geld van haar kinderbijslag overblijft, stort ik dat er ook op.

10. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    1) Hebben jullie een spaarrekening voor je kind? En zo ja, waar? En waarom daar? Bij de ABN omdat wij daar ook de gezamelijke rekening hebben lopen

2) Is dat een rekening waar je tot een bepaalde leeftijd niet aan mag komen of is het vrij? tot haar 18de kan niemand er iets zomaar af halen.

3) Wij willen uiteraard zelf ook graag wat opzij gaan zetten voor ons mini-Griekje maar ik weet niet zo goed hoe of wat. Zelf hebben we ABN-AMRO maar is dat bv. wel een goede bank. waarom zou hij slecht zijn?

4) En is spaargeld nog wel veilig tegenwoordig? Met de huidige crisis weet je het natuurlijk maar nooit. Hoezo zou het niet veilig zijn? wij kunnen er zelfs niets af halen zonder naar de bank te moeten gaan.

5) Hebben jullie ook naar rentes gekeken? Ehm nee want een rente schommeld nou eenmaal en wij hadden geen zin om haar rekening bij pietje te hebben en zelf naar klaasje te gaan voor centen.

Ik wil het liefst de rekening openen met als doel studie. Dat is gewoon heel belangrijk vind ik.
    Een rijbewijs,studie en evt wat ze zelf wil maar het gaat niet op aan kleding en stappen zoals schoonzus gedaan heeft.

Eventueel zou ik een tweede kunnen openen waar dan betrekkelijk minder op gestort zou worden bv, een 10tje tot haar 18e waar ze dan vrij iets mee kan doen.

7) laatste vraag en misschien wat brutaal, hoeveel storten jullie per maand op die rekening? 25 euro en in de periode van uuitzending ging er rustig 250 euro heen. Staat nu al 3000 euro op en ze is nog geen 3

Ben heel benieuwd.

O ja, en hebben jullie de rekening pas geopend na geboorte of al voor geboorte. Ik heb zelf de neiging om maar vast te openen. Hoe meer gespaard hoe beter. Zeker met het oog op de toekomst en studies enzo
    Hier na haar geboorte, weet niet of het kan voor die tijd omdat je geen gegevens verder heb maar goed ik ben een leek.

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Zie mijn antwoorden in het rood

12. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    1) Hebben jullie een spaarrekening voor je kind? En zo ja, waar? En waarom daar? Ja, bij de ABN omdat opa die daar voor haar heeft geopend. Zelf sparen we ook voor haar, maar dan meer voor de uitgaven die we krijgen aan studie e.d. Zelf zitten we bij de Rabobank, dus daar ook de spaarrekeing

2) Is dat een rekening waar je tot een bepaalde leeftijd niet aan mag komen of is het vrij? Volgens mij vrij, maar het is niet de bedoeling dat ze er bij kan/mag voor haar 18e jaar. Het geld van onze spaar houden we in eigen beheer.

3) Wij willen uiteraard zelf ook graag wat opzij gaan zetten voor ons mini-Griekje maar ik weet niet zo goed hoe of wat. Zelf hebben we ABN-AMRO maar is dat bv. wel een goede bank. Ik hoop het wel :D

4) En is spaargeld nog wel veilig tegenwoordig? Met de huidige crisis weet je het natuurlijk maar nooit. Tja ;) Denk dat het veiliger is dan het in een oude sok stoppen.. Ken je dat verhaal van die vrouw die duizenden euro's spaargeld had verstopt in haar matras? Electrische deken vloog in brand....weg geld!

5) Hebben jullie ook naar rentes gekeken? Nee dus, de rekening is voor haar geopend door iemand anders. Maar volgens mij zit er op de kinderspaarrekening van de ABN best een hoge rente. Bij de Rabobank zal het niet zo veel zijn, denk dat het bij geen enkele bank vetpot is nu

6) Hebben jullie deze rekening met een specifiek doel of mag hij of zij straks vrij doen wat ze er mee wil. Daar is ze vrij in. Al zullen we er natuurlijk wel op aansturen dat het nuttig besteed wordt, en niet zoals genoemd aan een vakantie naar Ibiza ofoz :D. Het geld dat we op onze eigen aparte spaarrekening sparen is bedoeld voor voornamelijk opleiding

7) laatste vraag en misschien wat brutaal, hoeveel storten jullie per maand op die rekening? Opa stort elke maand 10 euro, wij ook. Daarnaast heeft oma flink gespekt bij de geboorte en komen alle cadeau-bedragen op haar rekening. Op onze eigen sparen we 50 euro per maand, dat zal neerkomen op zo'n 10.000 euro als ze 16 is

13. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    wij hebben een spaarrekening in t land waar we wonen.
    we sparen niet per maand, maar storten extra als bv het vakantiegeld/belastingteruggaaf etc. er is. ook als ik bv een bloemkool voor mn moeder meeneem van de super omdat ik daar langs kom, en ze me die terugbetaald, gaat dit kleingeld in de spaarpot.

al met al kun je het bedrag van een jaar gedeeld door 12 maanden op ongeveer 20 euro pm zetten denk ik.

het spaargeld is vrij, en is voor haarzelf om later leuke dingen mee te doen. studie/rijbewijs gaan wij betalen tegen die tijd (mocht dat mogelijk zijn, maar lijkt er wel op.)

ik kijk terug, 25 jaar geleden (toen ik kind was) was 5000 gulden heel veel geld, nu is dat omgerekend ongeveer 2250 euro, daar doe je als kind niet zo veel meer mee als 25 jaar terug met de guldens.

vandaar dat ik t onzin vind om zo te sparen dat ze over 18jaar 10000euro heeft, dat is nu veel geld, maar waarschijnlijk over 18jaar niet meer.

14. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland

Wat je zegt heb ik ook een beetje in mijn hoofd. Want wat is het geld nog waard over 18 jaar als ze misschien gaat studeren ofzo....misschien kost een opleiding dan wel 3 x zoveel. Best lastig he...maarja dat weten we niet van te voren dus wij gaan de kinderbijslag storten op haar spaarrekening en hopen dat ze er toch wat mee kan over 18 jaar...:)

15. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    t is echt koffiedik kijken vind ik, en dan denk ik zoals mn ouders dachten en denken:
    ik kan of nu 50pm op je rekening storten
    of ik stort er 15/20 en we gaan van de rest leuke dingen doen en lekker uit eten.
    de herinneringen aan vroeger moet je nu maken immers.

als mijn ouders iedere maand voor ons flink hadden gespaard hadden wij onze vakanties samen en etentjes moeten missen, dan heb ik het liever zo.

16. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Tja, maar dan nog he? Bedoel, ik moet wel net zo hard werken voor m'n geld als 10 jaar geleden toch? Nu spaar je een bedrag per maand, noem 50 euro. Als dat over een jaar of 5 dezelfde waarde heeft als nu 30 euro, dan kun je dat bedrag verhogen toch? En ook al doe je dat niet en heb je over 18 jaar 10.000 euro gespaard wat dan een waarde heeft van 5.000 euro nu, dan heb je toch maar mooi de waarde van 5.000 euro bij elkaar.

17. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Zie hier boven

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nog niet , willen we volgend jaar gaan doen, simpelweg omdat we al het geld nodig hebben om van te leven, kunnen zelf nu ook niet sparen. (zit er wel aan te komen maar dan gaat het eerst het huis in (is nodig).

19. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel allemaal. Geeft een hoop inzichten. ABN is inderdaad een prima bank. Ik zit er al jaren bij maar aangezien ik zelf niet zo'n spaarder ben wist ik weinig van dat soort dingen af.

20. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    bij de abn
    storten 20euro per maand
    geld is voor rijbewijs/auto/uitzet etc... dat soort dingen, hij krijgt het geld niet als hij 18 is, dan laat ik het op mijn rekening storten, en kunnen wij die dingen voor hem gaan betalen.

Deel Deze Pagina