Wat is beter als voeding omhoog blijft komen? Indikken of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door KimK, 1 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

KimK Niet meer actief

Hoi meiden,

Mijn dochter ligt momenteel in het ziekenhuis. Er is verborgen reflux geconstateerd. Ze krijgt Omeprazol en de voeding wordt ingedikt met Nutriton. Nu is het echter zo dat de voeding, ook al wordt hij ingedikt met 1 nutriton op 50 ml voeding nog steeds omhoog komt. Weliswaar doet het minder pijn want de Omeprazol slaat aan, maar ze blijft herkauwen en slikken. Ik heb ook het idee dat de krampjes die ze heeft steeds heftiger worden. Volgens de arts kan dat zowel komen door de Nutriton als de Omeprazol. Stoppen met omeprazol is geen optie maar volgens arts stoppen met Nutriton ook niet. Maar ik vraag me dus af: welk effect heeft het indikken van de voeding met Nutriton als de voeding omhoog blijft komen? Is het dan niet beter om te kijken hoe het gaat zonder Nutriton? Met zowel reflux als de krampjes? Iemand ervaring???

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Als de voeding met nutriton nog omhoog komt, zou ik het eens zonder proberen. Nu komt de voeding nog steeds omhoog, het irriteert dus nog steeds, maar doordat het dikker is en moeilijker te verteren, komt het langer omhoog. Volgens mij is johannesbroodpitmeel ook nog nooit "wetenschappelijk" bewezen.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij hebben gekozen voor medicatie, zonder johannesbroodpitmeel. Van nutriton kreeg ze krampen, en dankzij de Zantac had ze geen pijn meer van de zure melk. Ze bleef dan wel spugen, tot een jaar ongeveer, maar iig had ze geen pijn meer.

Ik denk dat je dit gewoon zelf moet uittesten. Het zal voor elk kindje wel anders zijn. Maar ik zou kiezen voor zo min mogelijk extra's. Dus als johannesbroodpitmeel geen optie is, ga je naar medicatie zonder johannesbroodpitmeel.

4. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hey meid,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik met jullie meeleef! Denk vaak aan je. Wat duurt dit al lang! Ik hoop zo dat het nu snel beter wordt allemaal!

Wij gebruiken wel nutriton en hier werkt het wel heel goed. De eerste week, of twee weken ook nog niet zo goed, maar toen de medicatie volledig aangeslagen was wel.

Ik begrijp je dilemma, als het niet helpt maak je het misschien nog wel vervelender voor haar. Misschien even tijd geven? Dat je over een week of 2 eens een flesje zonder geeft en dan kijkt of dat verschil maakt?

Hoeveel omeprazol krijgt ze nu? En wat weegt ze?

5. KimK

KimK Niet meer actief

We hebben nu dus medicatie én johannesbroodpitmeel.

6. Mimime

Mimime Niet meer actief

Kun je geen pure johannesbroodpitmeel gebruiken? Dat gaf hier veel minder krampen omdat er geen onnodige rotzooi in zit!

7. Onje

Onje Niet meer actief

Ik zou pure johannesbroodpitmeel gaan proberen

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hier zowel nutriton als natuurlijke broodpitmeel geprobeerd maar bij beiden krampen en ongemak.

De voeding kwam nog steeds omhoog en zo'n dikke brei is veel vervelender dan gewoon melk. Als het dus niet benenden blijft, zou ik echt stoppen met die nutriton. Het gaf hier echt verlichting en spugen is niet zo erg, daar wen je aan. Mijn zoontje knapte na een week op toen al die meuk uit zijn darmen was.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat snap ik. Maar als de voeding blijft omhoog komen, dan helpt de nutriton duidelijk niet. Dan lijkt het mij beter/logischer om geen johannesbroodpitmeel te geven. Minder gedoe, en het resultaat blijft hetzelfde.

10. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Hier werden de krampen ook heviger met Nutriton (of pure versie), maar de hoeveelheid voeding wat terug kwam was wel veel minder. denk dat er 50% meer inbleef. je moet toch wat na weken met sonde.... wij hebben het toen wel doorgezet. We hebben in het ziekenhuis bijgehouden hoe het spugen ging met en zonder, dan heb je een goed vergelijk en een motivator om eventueel te stoppen. Met nutriton ging het niet optimaal, maar wel beter.... daarom gewoon doorgegaan. Kiezen tussen alles of de helft eruit spugen bij een predysmatuur maakt het kiezen dan wat makkelijker.... ze moest toch wel heel erg snel wat aankomen (ver onder haar geboortegewicht uiteindelijk) Ze kan nog steeds niet goed zonder verdikking drinken (nu 10 maand), maar het spugen is er wel vanzelf uitgegaan.

11. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    wij hebben trouwens steeds na een periode gepoogd om zonder nutriton te doen, maar dan ging het meteen fout. Uiteindelijk hebben we de schepjes nutriton dus wel hetzelfde gehouden, maar hoeveelheid melk opgehoogd. En dat ging hier wel goed!

12. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mijn dochter had ook verborgen reflux en last van krampjes.
    omdat ik bv gaf deed ik jpbm apart maken voor en na de voeding. Zo dik je de voeding als het ware toch in.
    Met een klein beetje warm water mengen en een paar druppels vooraf en na de voeding geven.

Voor de krampjes gaf ik sabsimplex ( even googlen waar je het precies kunt krijgen want dit krijg je niet overal)

Deze combinatie hielp voor onze dochter enorm!
    Sterkte!!

13. KimK

KimK Niet meer actief

Sabsimplex en infacol hebben we al gehad: geen succes helaas...

14. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Geef je nu nutriton of johannesbroodpitmeel?
    Want er zit een groot verschil in beide, ook al doet de fabrikant anders voorkomen...
    Nutriton is een en al toevoegingen waar veel babies last van krijgen, pure johannesbroodpitmeel (verkrijgbaar bij natuur/groenwinkels) is zonder toevoegingen, hier heb je ook veel minder van nodig om een voeding in te dikken.
    Bij ons hielp de overstap van het een naar het ander heel goed, zeker het proberen waard!
    Daarnaast hebben wij ook medicatie gebruikt, het een bijt het ander niet!

En daarbij, ook al komt er nog steeds wat voeding omhoog als het ingedikt is, het zal allicht stukken minder zijn dan wanneer het niet ingedikt is.
    Hoe vaker de voeding omhoog komt hoe groter de kans op beschadiging van de slokdarm, en dus pijn, waardoor je in een cirkeltje blijft zitten.
    Ik zou zeker nog niet stoppen met indikken.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van pure johannesbroodpitmeel kunnen kinderen ook kramp krijgen, dat is nl. een heel bekende bijwerking.
    Iets diks oprispen gaat moeilijker, maar als het eenmaal omhoog komt, dan is het ook lastiger.
    Ik zou met de arts overleggen of je naast de maagzuurremmers nog andere medicatie kunt krijgen die zorgt dat de maag sneller leeg is, en dan de verdikking weglaten. Of evt. een ander verdikkingsmiddel zoals xanthaangom of Gelilact proberen.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.414
    36.277
    113
    Ik zou de johannesbroodpitmeel weglaten, maar dat is ook wat onze ka adviseerde. Hier konden ze er ook niet tegen.

17. KimK

KimK Niet meer actief

Nou ik heb net een flesje gegeven zonder Nutriton. Ze spuugt verder nu niet. Heb haar nu wel gewoon 30 minuten recht gehouden. Uiteraard heeft ze nog veel last ervan maargoed dat is natuurlijk ook even wennen weer thuis.

18. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Pure johannesbroodpitmeel geven (natuurwinkel) en medicatie voor het sneller doorstromen naar de darmen, wij gebruiken hiervoor motillium en voor het maagzuur nexium. Hier werkt het prima, maar het is soms ook gewoon zoeken wat voor jouw kindje het beste werkt, helaas.

Inderdaad goed overeind houden na een voeding, en over de rug wrijven i.p.v. kloppen voor een boertje. Bedje schuin, en desnoods veel in de draagdoek (helpt ook gelijk bij krampjes en is een fijne houding bij reflux).

Verder heel veel succes, is pittig hoor op zo'n manier puzzelen met een kleintje!

19. KimK

KimK Niet meer actief

Motillium? Wat is dat??

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Domperidon, maar dan Vlaams :)