Hallo iedereen, Daar ben ik weer met een vraag: Omdat mijn dochtertje van 1 maand ineens groenige poep kreeg ben ik op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken. Ik kwam erachter dat ze meestal maar rond de 8/10 min per borst drinkt. Dus ik las op internet dat ze dan misschien te weinig vettere melk binnen krijgt waardoor de ontlasting groen kan kleuren (ik heb ook het idee dat ik vrij veel melk heb soms maar zeker weten doe ik het niet). Wat is nu beter? - om mijn dochtertje 8/10 min per borst te laten drinken. Of 20 min aan 1 borst? Als ze 20 min aan 1 borst heeft gedronken wil ze vaak de tweede niet meer. Met als gevolg dat er dan soms wel 5/6 uur tussen zit voor er weer aan die borst gedronken wordt. Kan mijn borst dit hebben ivm productie? Of is het beter 8/10'min per borst te hanteren met als Risico dat ze melk drinkt met een iets lager vetgehalte? Ik laat altijd mijn TSR al weglopen in een hydrofiel. Ik weet dat melk altijd vet bevat, maar dat de eerste melk wat minder vet is. Wat zouden jullie doen met het oog op de groene poep (waar ze overigens weinig last van lijkt te hebben, heeft wel krampjes maar die horen er gewoon bij deze periode), en met het oog op mijn productie?
Ik liet haar altijd zo lang als ze wilde aan een borst drinken. Totdat deze leeg was. Dan even rechtop houden, boertje, verschonen en daan de tweede borst als toetje aanbieden. Je zou eventueel de tweede borst nog leeg kunnen kolven. Dan kun je vast een voorraadje opbouwen.
Stopt ze zelf na 8-10 minuten aan de borst? Dan is hij gewoon leeg hoor. Gewoon blijven geven zoals je doet dan. Groene poep had mijn dochtertje ook wel. Ging vanzelf weer weg en is niet erg met bv. Het hoort erbij.
Meestal is 8/10 min ongeveer de tijd dat ze loslaat doordat er wat dwarszit omdat ze zich soms verslikt heeft eerder de voeding. Na een boertje wil ze dan meestal nog wel wat. Ik denk dat als ik de eerste weer aan zou bieden dat ze er nog prima wat uit krijgt. Maar tot voor kort wisselde ik steeds op dat moment van borst. Net deed ik dat niet, en dronk ze zo: 8 min borst 1 - boertje - ongeveer 5 min borst 1 - boertje - 5 min borst 2. Dan doe ik het voortaan een beetje op deze manier denk ik. Kolven zou inderdaad ook een goede optie zijn! Ik laat nu vaak wat weglopen/ met de hand kolven in een hydrofiel. Zonde eigenlijk natuurlijk!
Fijn om te weten dat groene poep er ook gewoon bij kan horen. Ik dacht het ook al omdat ze geen 'extreme' kramp heeft en verder een tevreden meisje dat tot nu toe goed aankomt. (1kg in 1 maand)
Ik weet zelf nooit zo goed wat ik moet geloven van de voor/achtermelk theorie, als ze goed groeien en goed verzadigd zijn naar het eten is het gewoon goed toch? Ik zou wel even oppassen met afkolven bij elke voeding, je hebt wellicht kans dat dit je productie stimuleert en je nog meer gaat aanmaken. Proberen kan altijd maar als je stuwing/vollere borsten gelijk erger/meer wordt zou ik toch kiezen voor aan beide borsten te laten drinken bij de voeding. Ik doe dat hier ook, en kolf op dagen dat ik niet werk altijd even na de ochtendvoeding omdat ze dan de lange nacht heeft doorgeslapen en ik na de voeding nog steeds vol zit.
ik heb geen ervaring met een hoge productie in de eerste maanden, maar het heeft wel risico's als je je borsten niet goed leeg laat drinken. Hier gingen er rond die tijd elke 2 uur, 2 borsten leeg, dus dat is anders. Maar als ze nooit goed leeg gaan, loop je wel risico op een borstontsteking....
Hier drinkt hij borst 1, totdat hij niet meer wil. Dan boeren, verschonen kletsen en fietsen met zn benen. Dan borst 2, boertje, knuffelen en in slaap vallen. Ik vang de tsr op in een flesje/bakje. Per dag heb ik soms 50/60cc, wat bij mijn voorraadje gaat. Misschien ook een tip voor jou. Het voor- en achtermelk principe, tja daar verschillen de meningen over begrijp ik.
Doe hier ook altijd met zo lang als hij wil de ene borst en als die leeg voelt en hijdaar niet meer genoegen mee neemt ga ik over na de andere borst. Heel veel extra kolven kan inderdaad de productie te veel opschroeven. Wat betreft voor- en achtermelk....... Als ik kolf zie ik zelf wel het verschil..... Melk dat als eerste komt is wateriger en meer blauwig. Melk daarna is vetter, minder waterig en juist witter. Als ik het dan een dag bewaar in de koelkast zie ik ook duidelijk verschil.....
Toevallig groene groente gegeten? Als ik broccoli heb gegeten poepen mijn zoons ook groen Verder zou ik niet gaan lopen 'prutsen'. Je schrijft dat je kindje geen last lijkt te hebben. Dan is er geen probleem. Helemaal geen probleem als je kindje ook gewoon goed groeit.
Mijn dochter van 7.5 maand drinkt altijd maar 1 borst en ik laat de andere gewoon. Er zit wel 6 uur tussen maarja het is een kwestie van vraag en aanbod
Ik had altijd een heel ruime productie. Mijn dochter heeft vanaf ongeveer 6 weken tot 12 maanden steeds maar 1 borst per keer gedronken omdat ze na 1 borst genoeg had. Heel af en toe een tweede borst. Hier ging dat prima en ik ken meer moeders bij wie het zo verliep. Ik had dan soms wel het probleem van 1 keiharde borst icm verzadigde baby, ik kolfde dan even af en gooide het in de vriezer. Kijk daar bij erg hoge productie wel mee uit, want afkolven stimuleert natuurlijk de productie. Rond 12 maanden is mijn dochter vanzelf geleidelijk overgeschakeld naar 2 borsten per voeding. Tegenwoordig heb ik nooit meer stuwing, maar wel nog gewoon melk. Groene poep hebben we hier ook gehad. Was geen probleem verder en ging vanzelf over, eigenlijk zodra mijn productie iets rustiger werd omdat mijn lijf snapte dat het geen melk hoefde te maken voor een drieling. Het is een beeld wat je vaker ziet bij ruime productie en/of een sterke toeschietreflex. Is er verder niets aan de hand, dan hoef je niets te doen. Er is geen regel die zegt dat je na een bepaald aantal minuten van borst "moet" wisselen. Wachten totdat je kind klaar is met de eerste borst (echt klaar, en niet pauze wegens bijvoorbeeld verslikken of boertje), of totdat er alleen nog gesabbeld en niet meer geslikt wordt, is over het algemeen de beste aanpak. En dan de tweede borst aanbieden. Als je daarbij op verzoek voedt, krijg je een prima vraag/aanbod-balans.
Ik heb ook een flinke productie (tijdens de kraamweek ruime 3 dagen extreme stuwing gehad, mocht in overleg met de lactatiedeskundige iedere 3 uur 150 cc afkolven om de druk er een beetje af te halen, en dan mijn dochter het flesje geven) en mij werd toen door de lactatiedeskundige aangeraden om 1 borst te geven. Als ze dan echt klaar was met die borst mocht ik dan inderdaad de andere kant nog eventjes geven, maar daar dronk ze dan meestal nog geen 5 minuten meer aan. En ook "moet" ik elke avond leegkolven omdat mijn dochter mijn borsten gewoon niet leeg drinkt en hierdoor het risico op borstontsteking groot is. Iedere avond kolf ik een ruime 300 cc af, dit geef ik dan weer aan mijn oudste (die is 1,5) ipv de gewone koemelk