wat is bij jullie een grens met 17 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xxxxx1974, 29 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Hier een mannetje wat flink aan het uitproberen is wat wel en niet mag. Ik lees overal dat deze leeftijd grenzen en duidelijkheid nodig heeft. We zijn dus de laatste tijd erg bezig met bedenken wat écht niet mag en wat hij gewoon mag ontdekken. Wat bij ons niet mag is bijv: besteklades openen, dierenvoer opeten, planten leeggraaien, slaan en haren trekken (bij dieren en bij andere mensen), aan de open haardspullen zitten, en verder gedrag wat niet uitkomt (bijv. de trap opklimmen als we weg willen e.d.). Voor de rest mag bij ons best veel geloof ik.
    Wat zijn jullie grenzen voor een ondernemende dreumes? Hoe is de balans tussen de hele dag 'nee' zeggen en consequent blijven?

2. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Hier een ondernemend meisje van 16 maanden, wat zij echt niet mag : de trap opklimmen, bij de hond in de mand, ruw zijn met de hond, in de drinkbak meppen, de kat achterna zitten, planten omtrekken, in een paar lades komen in de kamer en keuken (met een flink aantal andere lades mag ze mee doen wat ze wil), aan de tv of afstandsbediening zitten, aan de openhaard komen, aan wat dingen op tafel/laag kastje zitten (een lamp bijvoorbeeld).

Een aantal dingen zijn dus echt een no go, voornamelijk voor haar eigen veiligheid.
    Maar ik probeer haar ook veel ruimte te geven om lekker te kunnen ontdekken. Ze mag heerlijk spelen met veel keukenlades bijvoorbeeld, en ze kan de koning te rijk zijn met de telefoon (op toetsenlock). Verder probeer ik zo min mogelijk nee te zeggen maar haar af te leiden (kom Danique, kijk es wat hier is).

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier eentje van 15,5 maand die errug ondernemend is ;)
    Wat mag hier niet:
    - bepaalde lades openen (keuken, servieskast, dressoir)
    - aan de stereo en tv zitten
    - klimmen op tafels
    - slaan of knijpen
    - met eten of drinken gooien
    - tegen de vaas duwen

Een aantal dingen leggen we buiten het bereik (afstandsbediening, telefoon e.d.) en dan is bij ons de stelregel
    - wanneer het geen gevaar voor hem of schade kan opleveren dan blijven we nee zeggen en hem weghalen. We proberen hem dan af te leiden met iets anders.
    - wanneer het gevaar oplevert voor hem of schade aan spullen kan veroorzaken dan zeggen we het maximaal 3 keer (plus weghalen, afleiden etc)
    - alleen bij de vaas is het aanraken en direct in de box. Dit om de doodsimpele reden dat hij alleen tegen de vaas gaat duwen om 'stout' te zijn.
    Voor ons is dit ook één van de redenen om de box te houden. Zodat we even geen Nee hoeven zeggen. Het is geen plek voor straf maar wel even tot rust komen en zodat wij even geen nee hoeven te roepen. Hij piept 30 seconden als hij de box in moet maar gaat daarna rustig spelen met een boekje ofzo. Dit is ook het enige moment dat hij even niet beweegt!
    Soms zijn er dingen die niet mogen (bijvoorbeeld een la met tafellinnen open trekken) maar dan ben ik het beu om de hele dag politieagent te spelen en dan zeg ik: "Nee, dat mag niet maar mama heeft nu geen tijd / zin / gelegenheid om je te helpen". Maar dat is maar zelden.

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Chris is ook 17 maanden en kan erg ondeugend zijn. Hij weet soms heel goed wat niet mag, maar gaat dan zo ondeugend gierend staan lachen....grr...en het toch doen....

maar wat hij niet mag: de afstandbediening, het gootsteenkastje (maar dat is ge kinder slot), de telefoon (die staat wel op kinderslot, want daar gaat hij wel regelmatig mee vandoor)
    niet meer los in zijn kinderstoel zitten, maar in tuig nadat hij boven op zijn blad stond in een onbewaakt ogenblik en hier is de deur naar de gang dicht anders staat hij zo boven. Onder begeleiding mag hij rustig de trap op en af dat vind ik prima, maar hij wil al erg graag alleen.....

en de box erin houden Cygnet....dat zou hier een grote krijspartij zijn. Chris zit als sinds een maand of 8-9 nauwelijks in de box omdat hij daar echt 'not amused' is.

Gelukkig is onze dreumes erg klein (hoewel het CB over dat gelukkig heel anders denkt) Nu krap 80 cm en kan hij nog net niet zelfstandig op de bank klimmen, maar de peuterstoeltjes van ikea zijn al lang niet meer veilig voor hem en via dat stoeltje klimt hij ook lekker op het bijbehorende tafeltje...Tja....weghalen blijft telkens nodig, dus doen we dat ook maar.
    O ja en wat hij ook niet mag: zijn oudere broer pesten en telkens alles kapot maken van de treinbaan. Dan haal ik hem dus ook continu aan de kant. Hij heeft inmiddels dan een eigen minitreinbaantje...en daar lukt het redelijk mee.
    Hier is dus vooral afleiden het grote devies.

oh een ding wat ik echt heel vervelend vind is dat Chris om de haverklap kan bijten. In een onbewaakt ogenblik van schrikreactie heb ik hem daar al eens een flinke tik voor op zijn hand gegeven, maar dat is toch echt niet beklijft zeg maar. Hij doet dat echt op momenten dat je er geen erg in hebt. Ligt hij lekker tegen mijn schouder te knuffelen, hap en laatst nog eens in mijn tiet....auwww....Dan staat hij dus meteen op de grond.

Eten op de grond gooien is hier ook favoriet. Als hij daarmee begint zetten we zijn bord op tafel en van zijn stoel, want dan wil hij toch niets meer eten....hij is het daar echter neit mee een, want dat is nu net zo'n leuk spelletje....
    Als hij aan tafel echt gaat huilen om aandacht te trekken - en dat verschil is goed te maken- dan draaien we hem met stoel en al om naar de kast. verbazingwekkend hoe snel hij geleerd heeft dat dat dus weinig nut heeft.....Schattige is dat hij dan met zo'n echt pruillipje verwijtend achterom kan kijken: mama wat doe je nu, dat was niet de bedoeling....

o ja en als laatste: hij mag zich niet achter de gordijnen verstoppen....Die trekt hij het liefst vervolgens de hele kamer door. Daar haal ik hem dus ook meteen weg....

maar tegelijk is zoveel zo schattig als ik het hem zie doen, dat altijd consequent zijn soms ook wel moeilijk is. nu hebben we als een keer eerder met het bijltje gehakt, dus dat dat wel nodig is, weten we, maar af en toe lukt het echt niet om mijn schaterlachen in te houden als hij dingen -bewust- doet die niet mogen.

o ja en dat hij sommige dingen al erg goed snapt, bewijst het feit dat hij heel bewust 'nee' kan zeggen inmiddels....grrr

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    #5 Kiwi1, 29 nov 2009
    Laatst bewerkt: 29 nov 2009
    Bij ons mag hij niet aan dingen komen die voor hem gevaarlijk. Verder zijn wij er redelijk vrij in. We beseffen ons namelijk dat een dreumes ruimte nodig heeft om de wereld te ontdekken. Wij zijn dus niet van die ouders die de hele dag "nee" roepen, maar dat betekent niet dat hij verwend is. Wij zijn namelijk heel erg consequent. Mijn zoontje weet precies wat hij wel en niet mag en vraagt (door aan te wijzen en zeggen met een vragend toontje: "die?") of hij iets mag. Daar wordt hij door anderen zelfs om geprezen.
    Hij heeft ook geleerd om alles waar hij mee speelt, of het nou speelgoed is of niet, op te ruimen.
    En van ons mag hij dus wel aan de afstandsbediening en mobiele telefoons te komen. Hij gooit er niet mee en na wat knopjes drukken legt hij het weer netjes terug op de plek waar hij het vandaan haalde.
    Dus bij ons mag heel veel, maar mijn zoontje weet ook heel erg goed wat niet mag en daar houdt hij zich over het algemeen erg goed aan. Uiteraard heeft hij ook soms last van driftbuitjes als er iets niet mag, maar volgens mij snapt hij gauw genoeg dat hij hiermee niets voor elkaar krijgt en 1 minuut later is het weer over.

6. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Haha wat een ondeugende donders zijn het toch he. Ik was met mijn oudste echt best wel streng, maar merk dat ik nu wat makkelijker ben. Nou is mijn 2e ook een makkelijkere dreumes dat scheelt ook. Ze luistert gewoon eigenlijk heel goed voor zo'n ukkie. We waren ook wel een ongeleid projectiel gewend, haha, dus dat scheelt :D

Hier mag geloof ik eigenlijk heel veel wel ;). Maar ze mag anderen geen pijn doen, geen spullen afpakken of kapot maken (doet ze ook bijna nooit hoor, maar kan nog komen he). Verder mag ze niet gillen aan tafel of met eten / drinken gooien. Hier wordt ze als ze blijft gillen of huilen aan tafel ook weggezet. Vindt ze iid niet leuk, maar helpt wel.

Als we naar school lopen MOET ze mijn hand vasthouden als ik dat zeg. Hier is ze het soms niet mee eens, maar daar valt niet over te discussieren. Verder mag ze de speen alleen in bed (op de 1 of andere manier presteert ze het steeds weer er 1 te vinden waar ze dan helemaal happy mee rondloopt :) ).

Onze spullen en kastjes zijn vrij kindproof geloof ik. Ze rommelt wel eens in de lades maar dat is meer open en dicht doen, zolang ze ze niet leegrooft vind ik dat niet zo erg.

Ohja mijn dochter klimt overal op ;) op de tafel mag uiteraard niet, maar op de bank en de stoelen vind ik geen probleem.

Zie dat er toch nog wel veel dingen zijn die niet mogen, hihi. Wat heeft ze het toch zwaar he, ze mag ook niks :D

Liefs Elea

7. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Hier mag ze niet aan glazen/bekers komen die op tafel staan, en aan ons bestek. Dat vind ik gewoon te gevaarlijk.
    Afstandsbediening en telefoon zijn ook verboden terrein (vonden het niet erg, maar ze heeft al 2x iets met de tv gedaan wat we er erg moeilijk afkregen en ik heb al waterschade in mijn telefoon gehad dus dat is nu maar een no go geworden.)
    De etensbak/kattenbak/waterbak van de kat zijn ook verboden terrein, opeten doet ze bijna niet meer, maar de brokjes vliegen door de kamer of ze gaan in zijn waterbakje, tegenwoordig als ik zeg dat ze het eten terug in het bakje moet doen doet ze dat ook wel).
    Ze mag ook niet ruw met de kat omgaan, dus dat is erg opletten want het ene moment is ze lief met hem aan het spelen en aaien, en het volgende moment zit ze met een pluk haar in haar hand, ook niet de bedoeling.

Verder blijft ze eigenlijk overal wel vanaf, soms pakt ze sleutels van een tafel af, maar die mag ze best hebben, al letten we dan wel even op wat ze ermee doet. We hebben een open kast in de kamer staan maar het enige wat ze daar soms uit haald is een spelletje voor de wii, maar die mag ze best hebben. En verder heb ik geen planten of bloemen ofzo staan.
    Ohja ze wil nog wel eens op mijn toetsenbord rammen (altijd die van mij nooit die van vriend) vind ik ook niet echt fijn, ze wist nog wel eens wat dingen, of veranderd instellingen.
    Bij de trap kan ze in princiepe niet komen, maar die mag ze (onder begeleiding) wel beklimmen.

8. miffy11

miffy11 Niet meer actief

dochter is 15 maanden, als ze de tv uitzet gaat ze in de box, de rest gewoon nee zeggen en weghalen. dit is in haar geval:

trap op lopen.
    keukenkastjes (met name de pannen zijn interessant om er uit te trekken)
    dingen van tafel pakken (tafelkleed trekken zodat ze er beter bij kan)
    telefoon/afstandsbediening.
    kastje van de dvd speler open maken

de rest hebben we zo weggezet of beveiligd dat ze er niet bij kan.

waar ik trouwens wel heel boos om kan worden, dat doet ze ook alleen om stout te zijn:
    als ik op internet zit en niet snel genoeg haar oppak en voorlees trekt ze de dongel er uit. dan kan ze het voorlezen wel vergeten.

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Wat absoluut NIET mag;

-telefoons (gooit ze mee)
    -messen ed.soms als we samen zitten te eten wil ze er wel in één keer 1tje van tafel gritsen die nét binnen handbereik ligt
    -een aantal lades
    -koptelefoon, toetsenbord ed van de computer
    -schone was
    -op knopjes van wasmachine ed drukken
    -kopjes en bordjes van tafel halen (als we namelijk te laat zijn, en we zeggen, 'Alyna, geef maar aan mij' dan smijt ze het uit woede op de grond)
    En vast nog wel een aantal dingen waar ik nu niet op kom. ;)
    Wat wél mag;

-vuile was (dan gaat ze mama helpen, ook kastje met spulletjes in en uit ruimen enz)
    -afstandsbediening (die pakt ze alleen maar om aan te geven dat het haar niet interesseert wat op tv is en er iets anders op moet :pen dan geeft ze 'm aan mij ;))
    -toilet doorspoelen (maar ze mag niet alleen naar de gang waar het toilet is of de badkamer.normaal kan dat ook niet, aangezien de klinken omhoog staan, maar ze wil nog wel eens een poging wagen en dan bleren als het niet lukt;))
    -potloodjes en papier pakken uit de la
    -zelf drinken pakken uit de ijskast
    En wss nog wel een paar dingen waar ik evenzeer niet op kom. :p

Ik vind consequent zijn best moeilijk, maar ik heb hier een heeeele ondernemende, ondeugende dreumes dus ik moet wel. :p
    Als ze niet luistert dan pak ik het gewoon af/zet haar in een andere omgeving.Dan begint ze te janken, maar dat negeer ik gewoon. Als ze echt overstuur is, geef ik haar wel een knuffel maar niet om te troosten ofzo, om haar te kalmeren.
    En dan zeg ik er gelijk bij waarom ze iets niet mag. ;)

Sorry voor het epos! :p

10. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Wat Patrick absoluut niet mag is aan de kopjes/glazen op tafel zitten of er iets ingooien; aan de kastdeuren in de keuken van de "pannen" kast rammelen; de magnetron aanzetten; met eten gooien of erg smeren/spelen; dingetjes uit de laden halen (erin stoppen/opruimen prima); de katten en honden plagen (ook al doen ze niets terug); bij de kooi van de papegaai komen (lust graag vingertjes :D); aan de open haard en spullen zitten en verder trappen/knijpen/bijten/slaan.

Best een heel lijstje eigenlijk. Gelukkig weet hij van de meeste dingen al met een 'nee' dat dat ook echt niet mag en als je hem dan bij zijn speelgoed neerzet vind hij het ook wel best. Is hij echt vervelend en verschillende malen gewaarschuwd, gaat hij op de trap. Dit gebeurt gelukkig sporadisch, maar het werkt wel!

11. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik heb geen lijsjte wat wel en niet mag, ze mag dingen ontdekken, maar sommige dingen mogen ook niet, klaar. Ze mag ook niet altijd met iets spelen. Soms is het klaar en mag ze weer met wat anders spelen.

Deel Deze Pagina