Booster of autostoel kind 3 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kari37, 17 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Misschien wel een hele domme vraag hoor, maar heb me hier nooit zo in verdiept.

Toen mijn dochtertje niet meer in de maxi-cosi paste hebben we een autostoel gekocht tot 36 kg.
    Je kan de rugleuning van het stoeltje los koppelen zodat je alleen een booster/stoel verhoger overhoudt.

Nu las ik laatst ergens dat je een kind vanaf drie jaar gewoon in deze stoelverhoger mag vervoeren (met veiligheidsgordel uiteraard) Is dat zo?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Geen idee of het zo is, het zal sowieso ook afhangen van het gewicht van het kind ivm het moeten kunnen blokkeren van de gordel, maar ik zou het niet doen. De rugleuning biedt toch extra steun en bescherming en zorgt er voor dat de gordel niet in de nek snijdt.

Of begrijp ik je niet goed?

3. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Nee hoor je hebt me goed begrepen.
    Vond het zelf ook wat jong maar wilde eigenlijk een autostoel erbij kopen voor mijn ouders die soms op mijn dochtertje passen.
    Maar dacht als zo´n booster ook mag...

4. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Fijn dat jij deze vraag stelt. Ik ben ook benieuwd om dezelfde reden die jij noemt. Ik ben van plan om binnenkort bij een winkel na te vragen hoe dat zit, maar hier zijn vast genoeg moeders die dat weten.

5. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    kinderen mogen inderdaad op een zitverhoger vanaf 3,5 jaar. en incidenteel (korte stukjes bijv. bij opa en oma ook gewoon op de achterbank in de gordel)
    hier hebben opa en oma er ook 1 voor de korte stukjes. Maar in julie eigen auto zou ik toch echt nog voor een autostoel gaan is toch veiliger.

Let wel op. ze mogen niet voorin zitten in zo'n autostoel/zitverhoger tenzij het niet anders kan en dan moet de stoel helemaal naar achteren (ivm de airbag)

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Zou toch even kijken naar de lengte.. Of het wel past qua gordel/nek zegmaar.

Hier een hele kleine 5-jarige maar die kan eigenlijk nu pas goed op zo'n stoelverhoger.
    Daarvoor zat de gordel in d'r nek en buiten dat dat niet lekker zit is het nog gevaarlijk ook.

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dus jouw dochter heeft geen rugleuning meer? Hoe lang is ze, Saskia? Ik heb namelijk een 'lange' vierjarige.

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    @Manon: Ik weet niet of je post ook voor mij bedoeld is, maar wij hebben in beide auto's een goede autostoel.

9. Saskia78

@missT in onze auto wel hoor :)
    Maar soms rijdt ze met een klasgenootje mee en die hebben meestal een extra stoelverhoger achterin zodat ze gewoon mee kan rijden.
    Ze is nu 1.05 trouwens.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik vermoedde al zoiets. Ik wil inderdaad zo'n verhoger voor bij mijn ouders (heel kleine afstanden) en als extra in mijn auto. Ik weet wel dat je incidenteel een kindje zonder verhoger mag vervoeren.

Mijn dochter is ongeveer 1.15 cm.

11. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik bedoelde het meer in het algemeen:)

12. Saskia78

Dat zeg ik... Dochter is een mini :)

Hebben in onze auto zo eentje die je evt uit elkaar kunt halen maar ik zie voorlopig weinig redenen om de rugleuning eraf te halen.
    Ze past er namelijk prima in.
    Maar als extra om af en toe een vriendje of vriendinnetje te vervoeren naar speeltuin of iets dergelijks is het wel fijn.
    En je kunt hem tenminste gewoon in de kofferbak leggen als je hem niet gebruikt zonder dat je kofferbak meteen vol is :)

13. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    In het harnas van de autostoel met leuning is veel en veel veiliger dan in de gewone autogordel.
    Een kind van 3 begrijpt nog niet dat het stil moet blijven zitten en dat is nodig om de gordel op de goede plaats op het lichaam te houden.
    Het hangt ook af van het gewicht van je kind. Kinderen onder de 15 kg. in de autogordel zetten is levensgevaarlijk omdat de gordel onder dat gewicht niet blokkeerd bij een aanrijding. Qua lengte moet het kind ook goed in de gordel passen uiteraard.
    Zo lang mogelijk vervoeren op de manier die past bij de lengte en het gewicht van je kind, dat is het veiligst. Tot 18 kg. de stoel als autostoel gebruiken dus en niet als zitverhoger.

14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    En de mijne is een reusje. ;)

15. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dat dacht ik al; vandaar mijn vraag. Niet dat ik hier overkom als een of andere ontaarde moeder die haar kind zonder stoeltje in de auto zet. Ik ben veel te zuinig op d'r.

16. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Duidelijk kusjesmama, bedankt voor je uitleg!

Ik wist ook niet dat een veiligheidsgordel niet blokkeerd bij een gewicht van 15 kg of minder.
    Ga gewoon een andere autostoel aanschaffen voor mijn ouders.

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Graag gedaan.

Meer nuttige informatie over het veilig vervoeren van kinderen in de auto kun je evt. vinden via de link in mijn onderschrift.
    Deze informatie staat tevens op de website: www.achterwaartsvervoeren.nl.
    Misschien is de informatie op deze website over de ontwikkeling van de wervelkolom bij kinderen interessant om beter te begrijpen waarom het zo belangrijk is dat kinderen zo lang mogelijk in een autostoel vervoerd moeten worden. De wervelkolom van kinderen is pas op de leeftijd van 6 jaar sterk genoeg om het ruggenmerg te kunnen beschermen.

Deel Deze Pagina