Zwangerschapsdiabetes vroeg in zwangerschap (12w)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Hilly1980, 23 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Bij controles waren mijn nuchtere waardes goed, maar desondanks wilde de gyn graag dat ik al met 12w een OGTT zou doen. Hij vertelde dat er discussie is tussen artsen onderling om steeds vroeger al met diabetes-screening te beginnen. En hij is daar een voorstander van, zo bleek. :)

Er komt geen diabetes in mijn familie voor, maar ik heb overgewicht en insuline-resistentie waar ik metformine voor slik. Dus ik kon de redenatie om het vroeg te willen bekijken wel volgen.

Een OGTT is een Orale Glucose Tolerantie Test. Hierbij prikken ze je nuchter, vervolgens krijg je een suikeroplossing te drinken en moet je 2u in het zkh blijven. Je mag uiteraard niets anders eten of drinken. Na 2u word je opnieuw geprikt en kijken ze of je lichaam in staat was om die suikerboost te verwerken.

In mijn geval was de waarde 8.2 en de grens is 7.9. Licht verhoogd dus en dat valt meteen onder de noemer 'zwangerschapsdiabetes'. Het verraste me niet, want ik heb insuline-resistentie, oftewel een 'verstoorde glucose-tolerantie'. Maar, na zo'n officiële uitslag gaat er een heel protocol draaien. Ik moest naar de: diabetesverpleegkundige, internist, diëtist en oogarts. Dat heb ik afgelopen week allemaal gedaan.

Van de diabetesverpleegkundige kreeg ik een glucosemeter mee om thuis je suiker te meten en de opdracht om 5x per dag te prikken: nuchter, 1.5u na ontbijt, 1.5u na lunch, 1.5u na diner en voor het slapen gaan. Deze waardes moest ik na een week laten zien bij de internist.

Ik had de hele week keurige waardes, dus ik hoef nu nog geen insuline te spuiten. Met de diëtiste gepraat over mijn eetpatroon en ook groen licht gekregen. En de oogarts constateerde dat er niets met mijn ogen aan de hand is.

Het gaat nu dus prima, maar desalniettemin moet ik 2x per week zo'n dag prikken. Puur preventief om in de gaten te houden hoe het zich ontwikkelt. Het is allemaal in het belang van het kind, dus prima.

De reden voor dit topic? Misschien interessant voor anderen die ook vroeger gescreend worden of kampen met insuline-resisrentie. En voor mij fijn om hier apart even over te kunnen vertellen.

2. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik heb ook je onderschrift gelezen.Heb je er wel eens aan gedacht dat je geschiedenis verband houdt met dit verhaal?Bij mij is dit 1 van de oorzaken namelijk,van miskramen en vroeggeboortes.Een heel erg vroeg verstoorde bloedsuiker,zwangerschapsdiabetes.Ik prik elke dag om vroegtijdig te weten,wanneer ik moet gaan spuiten.Om zo een miskraam te voorkomen.Dit is een korte simpele uitleg,het zit natuurlijk veel complexer in elkaar,maar komt in grote lijnen hierop neer.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Jazeker! Ik denk absoluut dat het enorm verschil heeft gemaakt dat ik in januari metformine ben gaan gebruiken.

4. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik hoop voor je dat het deze keer helemaal goed gaat!Bij mij is het niet het enige probleem,helaas.Toch hoop ik dat het ons ook nog eens gegeven is.

Deel Deze Pagina