Wat is dat toch met consultatiebureau's ??

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mam1991, Oct 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Ik maak hier eigenlijk alleen maar uit op dat ze erg voorzichtig geweest zijn. Ik zou natuurlijk ook pissig zijn als ik in (doods?)angst bij de 1e hulp zou zitten, voor niks.
    Maar het had ook andersom kunnen zijn, dat ze te laks zijn..
    Ik probeer het altijd maar positief te bekijken.:)

2. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    zelf heb ik nog niet veel ervaring met het cb maar die wat ik heb is niet bepaald positief...
    Bij mijn eerste afspraak bij het CB kreeg ik een gesprek met de kinderarts. Ik heb toen aangegeven dat mijn zoontje overmatig huilt en nauwelijks te troosten is.
    Ze heeft hem toen onderzocht en gaf aan dat zijn buikje nog redelijk gespannen was -en hij dus waarschijnlijk buikpijn heeft- en dat ik hem lactulose moest geven (volle mep, dus 5 cc). Ik heb hem dit een paar weken geleden gegeven omdat hij last had van verstopping, inmiddels gebruikte ik het al bijna niet meer (om de dag - bij harde ontlasting- deed ik wel eens 1cc in zijn flesje) Dit hielp goed.
    Verder zei ze, hij is ook nog erg klein, je moet hem de tijd geven.
    Eenmaal thuis heb ik dit advies opgevolgd en hem de lactulose gegeven, met als gevolg dat ik een paar uur later een schreeuwend hysterisch kind had, dat de hele middag/avond en nacht gehuild heeft van de krampjes. Heb een hele hoop luiers moeten verschonen omdat hij heel erg diarree had. Ben uiteindelijk naar de huisartsenpost gegaan, die constateerden dat dit aan de lactulose lag. Uiteindelijk is hij toen van uitputting in slaap gevallen, heeft toen zelfs door één voeding heengeslapen. Echt zielig.
    Verder huilt hij nog altijd erg veel, ik loop bij kinderarts in zh en bij osteopaat maar niets lijkt te helpen...

3. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik hoor idd ook veel negatieve verhalen. Mijn collega zijn dichter zou wat te zwaar zijn (niets van te zien) en nu krijgt hij een extra controle, omdat te dikke kinderen onder mishandeling valt. :(

Ikzelf ben bij de duitse kinderarts, geen problemen. Mijn broer komt bij het cb en ook daar hebben ze wel eens opmerkingen, maar omdat zij goed uitleggen waarom zij voor een andere keuze gaan dat wat het advies is van het cb hebben zij ook nooit problemen. Dan is het ook prima.

@ veertje84
    Ik werk in het ziekenhuis dus ik ken lactulose. Idd kunnen sommigen er erg heftig op reageren. Is 5 ml de volle mep voor baby's? Waarom niet eerst de helft dan... ? is toch eerst kijken hoe erop gereageerd wordt.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier werken er hele aardige mensen en vind ik het altijd leuk om even te gaan, maar de borstvoedingsadviezen zijn gewoon niet goed. En dat heb ik ze overigens ook gezegd, verwezen naar de WHO-groeicurves (was een eye-opener voor ze!) en naar borstvoeding.com. Maar ze blijven vrij vreemde borstvoedingsadviezen geven, helaas! (Laatste advies was met 18 maanden; ik moest echt naar maximaal 1 voeding per dag en dochter moest meer koemelk en yoghurt eten (eet ze nooit, wel kaas en roomboter), maar ze kon niet uitleggen wat er mis is aan 3a4x borstvoeding, alleen dat het 'te veel' was. En tegelijkertijd dus wel extreem enthousiast over dat ik nog voed;'Dat zien we echt veeeel te weinig!!' ... Ja, niet gek met afbouwadviezen :p )

Maar ik vind het zeker positief dat ze accepteren dat ik het op mijn manier doe, zo ook met Rapley en met 'slaaptraining' (= geen training dus ;) ).

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Nog nooit ergens last van gehad! Hier hebben ze juist enorm geholpen met alles!
    Heb het toevallig laatste keer nog gezegd. Ik ken verschillende mensen die naar hetzelfde CB gaan en allemaal zijn ze hartstikke positief, maar over andere hier in de stad hoor ik ook andere geluiden hoor!

6. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Nee hoor, hier ook niks te klagen.
    Dames van de administratie zijn aardig, behulpzaam en nemen goed de tijd.

Arts en verpleegkundigen zijn schatten.
    Timo blijft nog steeds omhoog gaan boven de +1 lijn met zijn gewicht. Niks aan de hand.
    Geen gezeur over minder eten, fles eraf of wat dan ook.

Weet nog dat ik wilde starten met zijn laatste fles met bijv Friso extra/Nutrilon forte. Had daar een vraag over.

Ging ze bellen naar Nutrilon. Kreeg ze niet te pakken. Kwam ik thuis werd ik gebeld. Had ze, ze te pakken gekregen. Ging ze het mij helemaal uitleggen.

7. Minerva

Minerva Niet meer actief

Vanmorgen voor het eerst geweest en het is mij 100% meegevallen. Door alle verhalen hier was ik toch een beetje huiverig, maar het waren twee hele aardige vrouwen :) De arts kwam een beetje afstandelijk over, maar heeft een paar goede tips gegeven en was wel erg geïnteresseerd in onze zoon (dat vind ik het belangrijkste). Ook was ze erg goed te spreken over het feit dat ik voed op verzoek (borstvoeding).

(nog) Niets te klagen dus!

8. Sempje

Sempje Niet meer actief

Hier ook gewoon goede ervaringen hoor :)

9. Shendari

Shendari Fanatiek lid

Jul 28, 2012
    1,628
    29
    48
    Hier een CB gebaseerd op de antroposofische visie. Ik vind het daar erg fijn en ze geven me absoluut geen onzeker gevoel. Ze laten mij vooral mijn gang gaan en eigen keuzes maken wat ik reuze fijn vind. De kinderarts is tevens ook mijn eigen huisarts.

De verpleegkundige is hier zelfs langs geweest toen onze zoon net geboren was en daarna nog een keer om mij te leren hoe je moet inbakeren. Hoe fijn is dat?! :D

Dus nee, geen negatieve ervaring.

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook heel goede ervaringen met mijn CB. Ik heb ook mazzel wat dat betreft. Kan goed met zowel de wijkverpleegkundige, de arts als de assistente overweg.

Mijn vriend is een paar jaar geleden aan een hersentumor geopereerd. En als ik nu met onze zoontjes bij het CB kom, is altijd de eerste vraag hoe het met mijn zoontjes gaat en de tweede vraag hoe het nu met mijn vriend is. Heel attent en meelevend.

Ze vragen mij ook altijd eerst of ik nog vragen heb (heb ik eigenlijk nooit). Ze kijken naar mijn zoontjes, geven eventueel de vaccinaties en binnen no-time sta ik weer buiten!

11. lolliebol

lolliebol Bekend lid

Nov 15, 2012
    647
    0
    0
    Hier ook heel aardige mensen op het consultatiebureau.
    Maar natuurlijk hebben ze op en aanmerkingen. Het is aan jezelf wat je er mee doet.

Onze zoon is nu 9 weken oud, weegt 6440 gram en is 62,3cm.
    Hij drinkt 180cc water + 6 schepjes voeding dus 200cc in totaal.
    Dit is dus eigenlijk wel de max volgens hun en dat terwijl ik nog bijna 2 maanden te gaan heb voor hij bijvoeding mag.
    Hij drinkt 4x200cc, dat deed hij al met 7 weken, en daarvan vonden zij aan de ene kant dat hij gewoon 5 flessen zou moeten, maar ze zei ook dat ook zij het lastig vind omdat hij het zo goed doet op die 4 flessen.

Ik houd gewoon nog de 4 flessen aan en voorlopig is hij nog steeds tevreden. Ik zou zeggen: volg je gevoel, jij kent je kleine het beste!

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier ook heel kindgericht; ze kijken echt naar mijn dochter, kletsen met haar, etc. Heel belangrijk vind ik dat!

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier is de verpleegkundige heel erg van de boekjes..

eerst aangeven ze krijgt nog wel veel flessen (shannon 7 mnd) en nog geen 3 min daarna ze is wel licht en klein hoor. O ja.. ja haar leeftijd hoort ze zeker 1 a 2 kg zwaarder te zijn minimaal. ehh ze is prematuur he.. OOOOOOO eehhh ja dais zo.. maar geef haar toch maar meer eten?

ehh nog geen 5 min geleden kreeg ze nog teveel flessen??
    O ja dat heb ik ook gezegd he. nou ik weet het niet, kijk maar wat je goed lijkt.. HUH??

Joh prima gelukkig is het me 2 e en ben ik niet zo onzeker over dat soort dingen..

Arts is meegaander en kijk echt naar het kind.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik denk dat het voor een groot deel ligt aan jouw eigen verwachtingen.

Het eerste cb heeft hier ook reflux, kea en kiss gemist. Maar de 'kinderarts' is doorgaans alleen 'basis-arts' en mag de naam 'kinderarts' (wat doet denken aan ka in ziekenhuis) in mijn ogen niet dragen. Dat moet je weten en ten alle tijden in je achterhoofd houden. (Huilbaby moest ik maar alleen in bed laten huilen, tot hij ophield met huilen)

Het andere deel ligt aan de persoon die je treft en hoe zij in hun vak staan.
    Wijkverpleegkundige (3e cb ivm verhuizingen) hier is een oudere dame, maar kijkt liever naar het kind dan de regeltjes (geeft ook aan dat ze sommige regels onzin vind). Arts is echter iemand die alleen naar de regeltjes kijkt en die adviezen opsomt. En doorgaans niet eerst vraagt. (Moest 180/6 geven terwijl ik net 120/4 gaf, moest naar volwaardig dagmenu gaan terwijl ik net was begonnen met bijvoeden).

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Gelukkig zijn er ook mama's die goede ervaringen hebben!

Het is alleen treurig om te lezen dat er zo veel foute adviezen gegeven worden op bv-gebied. Net weer een topic op het bv- forum met een cb-advies dat werkelijk tenenkrommend is...
    Echt onbegrijpelijk...

16. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Ik herken het ook totaal niet ! Ik ga graag naar het CB zelfs :)
    Eleny is volgens het cb te licht maar volgt haar eigen lijntje zeggen ze dan. Ze doet het hartstikke goed.
    Vaak is het denk ik ook een spiegel en nemen sommigen het denk ik vaak negatief op terwijl het positief bedoeld is.

Hier ook geen negatieve verhalen over het cb dus.

17. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

Nov 10, 2009
    4,523
    0
    0
    bij mijn dochter hebben ze elk bezoek wel weer iets, al vanaf het begin.. vanaf 2 jaar moeten we elke 3 maand komen, haar spraak vonden ze niet goed genoeg, gister weer geweest en ze waren tevreden over haar spraak! maar gek genoeg vonden ze weer wat anders.. nu weer een doorverwijzing naar de oogarts gekregen... goed dat ze overal op letten hoor maar ik vind het jammer dat ze zo altijd negatief zijn, terwijl er genoeg positieve dingen zijn die ze kunnen benadrukken.

bij mijn zoontje is altijd alles goed, nog nooit commentaar gehad. "bij een 2e weet je het wel" zeiden ze

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk dat er een groep moeders is die zich om het minste aangevallen voelt en zo dus ook alles wat het CB roept.
    Maar er is ook echt een groep moeders die te maken krijgt met ontzettend stompzinnige adviezen van het CB. Ik ben eentje uit die groep.
    Nou heb ik altijd wel m'n eigen plan gevaren en toen uiteindelijk duidelijk werd dat ik gelijk had, draaide het CB 180 graden om, maar jemig, de eerste 9 maanden met onze oudste en de adviezen die ik toen kreeg.... dan ga je je af en toe echt afvragen of die lui wel een opleiding hebben gedaan, of dat ze gewoon meeliften op de adviezen van de buurvrouw van 70... ;)

Ik ben om die reden met Caitlyn ook nog maar 2 keer op het CB geweest. Zou 2 weken terug een afspraak hebben, om nu -na een heel medisch circus het afgelopen jaar- het normale schema maar eens op te pakken, maar had weer een afspraka bij de kinderarts de dag ervoor en dan zie ik dus echt totaal het nut er niet van in om ook nog naar het CB te gaan. Het medische deel en groei wordt door de KA wel gecheckt en voor advies heb ik nog nooit wat aan ze gehad. Nu dus in januari weer, voor de 3e DKTP.

19. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Nou..... als je het advies krijgt van de verpleegkundige om met 11 maanden een bekertje koemelk te geven terwijl bekend was dat ze koemelkallergie had dan zakt mijn broek wel af! Totaal geen voorbereiding volgens mij wist ze niet eens wie ze voor zich had.

Voor dat de koemelkallergie eindelijk erkend werd in het ziekenhuis ook totaal geen hulp van het cb gehad. Ook niet van de huisarts trouwens.
    Mijn dochter lag krom van de krampjes, had grote schijven eczeem op haar wangen. Maar koemelkallergie kon het niet zijn want dat komt zo weinig voor....

En toen haar groei af ging buigen tijdens de controle na de vaststelling kreeg ik daar commentaar op. Terwijl ik steeds heb aangegeven dat ze zo weinig dronk.

Maar nu nieuwe ronde, nieuwe kansen want de arts is met pensioen en ook de verpleegkundige. En ze hebben onze punten van kritiek meegenomen.
    Helaas geen 'verstand' van prematuren (geven ze zelf aan) en ze gebruiken de normale curve waar mijn dochtertje dus geheel buiten valt.
    Helemaal onder de onderste lijn.
    Verder zien ze mijn dochtertje als 4 maanden terwijl je van de gecorrigeerde leeftijd uit moet gaan.
    Dus het eerste jaar komen we alleen voor de prikjes.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,204
    16,540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik herken het ook niet.
    Kom er nu alweer met ons derde kind en nog nooit problemen of bemoeizucht oid.

Share This Page