Nou dat valt wel mee hoor De wet zit gewoon krom in elkaar. Het lijkt vaak wel dat de mannetjes in den haag op een hele andere planeet zitten. Ik bedoel, die hele flexwet is er gekomen om mensen aan het werk te krijgen. Maar diezelfde flexwet zorgt ervoor dat tijdelijke krachten goedkoper zijn dan vaste krachten. Daarbij kom je als werkgever moeilijk van een vaste kracht af die de kantjes er van af loopt.... Dus dan kiest een werkgever vaak voor tijdelijke, goedkopere krachten. Wat vanuit economische oogpunten bekeken logisch is.... Als werknemer kom je er dus heel moeilijk tussen terwijl dat wel de bedoeling was van de flexwet.. Dus gevalletje van: zijn doel voorbij geschoten
Ik maak gebruik van flexibele kinderopvang, maar moet wel twee weken van te voren aangeven wat ik wil gaan gebruiken aan opvang. Nu gebruik ik dus heel weinig en ik betaal alleen wat ik ook daadwerkelijk afneem.
Ik vind het echt knap dat de meeste hier flexibel werken... Het lijkt me zo lastig om ook nog je normale leven erbij te plannen als je van te voren niet weet waar je aan toe bent. Maar ook die 'flex uren' de ene week 8 uur de andere week 20 uur. Dat werkt toch niet financieel?? Ik zag het al wel voorbij komen; gelukkig heb ik werk. Dat vind ik ook! Maar wel shit dat het 1 grote stress bedoeling is met de kinderen/opvang etc. Ik ben ook afhankelijk van oma die oppast, ook niet handig met een wisselend rooster want ze heeft zelf ook nog een leven. Tja... de werkgevers kiezen inderdaad voor jonge thuiswonende kindloze mensen en gooien ze na max 1.5 jaar eruit en nemen weer een nieuwe lading aan. Kennis en/of een klant goed helpen lijkt niet meer belangrijk te zijn. Vraag me af of het ooit weer zal veranderen!
Ja qua opvang is het enorm vervelend. Dat merk ik nu ook. Nu ben ik bijv. morgen niet ingeroosterd maar als er een zieke is kunnen ze me morgen alsnog bellen en moet ik dus werken..
En ook dat valt wel mee! Mijn man had een vast contract, en ze hoeven alleen maar het woordje " boventallig " te noemen en ze gooien je er zonder pardon uit. Ja het kost ze dan geld.... maar ze zijn er dan zo vanaf! Overigens snap ik de flexwet wel.... soms heb je geluk en krijg je daardoor wel een "vaste" baan. Maar dat is meer een gevalletje : Geluk.
Bah ik heb hier nu ook mee te maken mijn contract wordt niet verlengd ( zou een vast contract zijn) Dus nu opzoek naar iets nieuws maar allemaal inderdaad flexibel
Voor grote bedrijven wel jah, maar voor mkb niet Die hebben zulke bedragen niet. En dan nemen ze ook niet meer snel mensen in dienst. Ik heb zelf geen flexibele werktijden... Gelukkig! Wat een enorm gedoe zeg! @zara: hierdoor loop je wel constant tegen wisselingen aan en dat is niet echt bevordelijk voor de werksfeer en binding met het bedrijf. Waf dan weer terug komt in de resultaten.
Nou, ik krijg gewoon een basissalaris, zeg maar. Mijn contract is voor 44.4% van een fulltime baan en dat krijg ik iedere maand betaald, ongeacht of ik mijn uren gemaakt heb of niet. In de zorg is het risico dat je te weinig werkt zo goed als afwezig, dat scheelt ook. Op dit moment sta ik een uurtje of 4 in de min, dus te weinig gewerkt dit jaar, maar dat haal ik binnenkort wel weer in als de voorjaarsvakanties beginnen. Onze roosterraar let er wel overigens wel op dat je over gemiddeld 3 maanden je uren werkt. Maar vooral in de eerste maanden van het jaar kom je meestal net niet aan je uren, omdat er dan weinig mensen vakantie hebben en ze dus eigenlijk overcapaciteit hebben, qua personeel.
Hier dienstenblokken. Momenteel maandag tot vrijdag 17.30 tot 8.30 bereikbaarheid, in de praktijk ben je veel in huis en je moet elk moment kunnen wegsprinten als je thuis bent. Manlief werkt kantoortijden en neemt een halve vakantiedag op zodat hij elke dag om 4 uur naar huis kan om mij af te lossen. Als ik er ben help ik met de kinderen en breng ik ze weg (heb de auto dan), anders brengt manlief ze naar de gastouder waarvan van kwart over 7 tot 1 blijven. Slaap ik in de ochtend wat bij, haal ze op en heb een middag samen. Manlief zie ik als het tegenzit een kwartiertje. Zolang ze niet vol zit is de gastouder heel flexibel, en is 4x6 uur ipv 3x10 uur geen probleem. En als ik moet bijslapen kunnen ze alsnog langer blijven, maar dat doe ik alleen als ik echt niet meer kan.
Haha nou volgens mij zijn mijn fm's allemaal zo laks dan alhoewel de fm die ik nu heb ik met me mee overgeplaatst en zij maakt wel optijd planningen gelukkig en goede planningen zodat er niet steeds gebeld word of je kan werken dan en dan.. maar tis wel eens anders geweest, deze fm heb ik nu een half jaartje maar daarvoor was het gewoon drama.. en weekenden en avonden dat is hier ook heel weinig.. zij houdt trouwens ook goed rekening met mijn vaste dag op donderdag die ik van haar mag houden mijn moeder werkt nml ook bij lidl en zij heeft dan de donderdag vrij voor op te passen!
Ik vind het juist wel heerlijk dat ik iedere week andere dagen werk. Mijn man werkt continue diensten en door deze diensten kan ik mijn dagen aanpassen en hoeven we dus erg weinig voor oppas te zorgen. Op de momenten dat we wel oppas nodig hebben kunnen opa en oma bijspringen dus ik zou niet eens vaste dagen willen werken eerlijk gezegd.
Hier ook geen problemen mee . Werk in de zorg en ik vind het heerlijk om onregelmatig te werken. Ik ben veel vaker thuis en doordat manlief wel werkt tot 16.00 uur veel minder oppas nodig waardoor wij er allebei veel meer zijn en onze kinderen ook lekker veel zien. Wij roosteren wel per kwartaal dus ik weet minimaal 3 maanden vooruit wanneer ik oppas nodig heb