Wat is dat toch met Sinterklaas

Discussie in 'De lounge' gestart door Pumbaa, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Pfff ik heb hier al vaker een topic over gestart tenminste over het onderwerp Sinterklaas...

Wij zijn een samengesteld gezin en met Sinterklaas is het hier echt drama. De kinderen van mijn partner krijgen zo ontzettend veel, minimaal vier plekken waar vijf dec gevierd word, overal nog een schoentje zetten noem het maar op. Vooral de oudste is daar erg ondankbaar in. Zo kregen ze deze nacht van ons alleen een handje snoepgoed, erg goed overwogen omdat ze deze week al ergens vijf dec gaan vieren en op diverse plekken hun schoen moeten zetten. De eerste opmerking was: waar is mijn kadootje want iedere keer als ik de schoen zet krijg ik een kadootje...ik werd er zo kriebelig van dat mijn eerste opmerking was dat het snoepgoed ook aan mij gegeven kon worden dan, dat zwarte piet misschien wel om deze ondankbare rede alleen snoep heeft gegeven.

Nou mijn vraag, hoe doen jullie dat en hoe ging dat bij jullie vroeger?
    Wij mochten bijv. niet elke dag onze schoen zetten en een schoenkado kregen wij eigenlijk niet...de periode voor vijf dec kregen wij of snoepjes of een mandarijntje in onze schoen en heel heel misschien een keer een klein kadootje. Nu mogen ze bij ons elke dag hun schoen zetten maar vinden ze daar maar twee keer in de week iets in waarvan misschien in de hele periode twee keer een schoenkado wat wij gewoon voldoende vinden. Vijf dec krijgen ze gewoon al meer dan genoeg. Wij zijn geen gezin die het slecht heeft dat wil ik voorop stellen en vroeger hadden wij het ook niet slecht. Ik irriteer me echt zo enorm aan het feit dat er een steeds grotere gleuf ontstaat tussen de welgestelde mensen (zoals ze dat noemen) en de armen (ook zoals ze dat noemen) hoe moeten deze kinderen zich wel niet voelen op school...krijgen misschien wel helemaal niks! Heel verhaal zo en hopelijk een beetje duidelijk...

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoe oud is dat kindje?

Je kunt iig niet kwalijk nemen dat hij elke dag (echt elke dag?) Kado's krijgt her en der. Dat is vaak het nadeel van het gesleep met kinderen, en papa en mama en alles eromheen willen iets doen voor hem.

Hier mogen ze net zo vaak de schoen zetten als ze willen, maar er zit niet altijd iets in.
    Alleen heb ik kinderen die geen snoep lusten, dus is het of kadotjes of iets van fruit. Vorige week heb ik suprise ei in de schoen gedaan (het enige dat weleens gegeten wordt), 3 dagen later ligt deze nog op tafel.
    Gisteravond weer de schoen gezet, en heb ik dezelfde ei er weer in gedaan met een briefje dat Piet gezien heeft dat zijn vorige kado eerst op mag ☺

3. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Misschien wel handig om erbij te zetten inderdaad, het kindje is zeven.

4. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Wij mochten vroeger onze schoen zetten wanneer we wilden en soms zat er wat in. Meestal kruidnootjes, soms een letter, maar vaak ook niks. En weet je dat het toen meer om de magie ging (er is een zwarte piet langs geweest, wauw) dan om wat er in je schoen zat.
    Tegenwoordig moet het allemaal maar groter en duurder lijkt het wel.
    Mijn kinderen mogen 1x per week hun schoen zetten. Dan zit er iets van snoepgoed in en in totaal 2x een kadootje. Ik moet toegeven dat ik zelf ook gekozen heb voor een iets duurder kado (1x een dvd en 1x een boek), omdat ik een grote hekel heb aan speeldingetjes van €1,- van de action die na 1 dag kapot zijn.

Ik zou het lastig vinden om met zo'n ondankbaar kind om te gaan. Kunnen er geen afspraken over gemaakt worden?
    Dat ze maar 1 of 2 x per week wat in hun schoen krijgen. Dan blijft het magisch. Nu is het alleen maar hebben hebben hebben. Geloof niet dat je daar leuke kinderen van krijgt.

5. stressbal

stressbal Niet meer actief

Lastig.

Hier mogen ze eigenlijk alleen in het weekend hun schoen zetten ( en dan 1 klein cadeautje en 1 keer wat kruidnootjes of een chocolade letter )

Maar dat jouw bonus kinderen elders hun schoen mogen zetten moet niet uit maken.
    En dat ze elders dure cadeaus krijgen ook niet. Wat je wel kan zeggen is dat jullie sinterklaas geld geven om wat te kopen en dat jullie wellicht niet zoveel centjes hebben als de andere.

Dit vertel ik mijn oudste ook om zo toch duidelijk aan te geven dat als zijn vriendjes iets duurdere dingen krijgen zijn papa of mama wellicht wat meer centjes hadden dan ik.

6. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Even off-topic: wat je schrijft over die kloof tussen welgestelde en arme mensen.... Dat is niet alleen met Sinterklaas vind ik.
    Wij hebben een paar huizen verder een meisje wonen. Ze zit bij m'n oudste in de klas. Schat van een kind hoor, dat absoluut, maar zo verwend. Altijd merkkleding, om het weekend dure uitstapjes (weekend Londen, theater, pretpark). Ik ben gewoon altijd een beetje bang hoe het zo'n kind zal vergaan als ze zelf moeten gaan werken. Dan hebben ze zo'n hoge standaard en wat als ze daar zelf niet aan kunnen voldoen?

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Gelukkig is dat hier nog steeds zo :) heerlijk! Dat enthousiasme!
    Probleem is alleen dat je met elkaar de kinderen een beetje verpest...

Net zoals mijn dochter indertijd bij de groenteboer altijd een banaantje kreeg... Toen waren we eens bij een andere - daar kwam ze op een plek waar ze niet mocht komen (achter de toonbank) - dus ik gaf haar op haar kop, waarop ze begon te huilen. De verkoopster zou het wel oplossen zei ze en nam haar mee om een appeltje uit te kiezen. Reactie van mijn dochter: Die hoef ik niet, ik wil een banaan.

Ik schaamde me dood (ze kreeg niets uiteindelijk!) - maar achteraf besefte ik wel, dat er verwachtingen gecreëerd waren door anderen.

Iets is 'normaal' geworden, wat eigenlijk niet normaal is - en dat is heel moeilijk weer om te zetten. Ik kan me voorstellen dat je daar niet blij mee bent...

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Met dit stukje ben ik het eens. Ik vraag me af of je het kind dit kwalijk kan nemen als je zo vaak de schoen mag zetten én er altijd cadeautjes in vind.

Ik zou er wel goede afspraken over maken en uitleggen dat er niet altijd iets in kan zitten. Gelooft ze nog in Sinterklaas? Zo ja, dan zou ik zeggen dat er nog veel meer kindjes zijn die iets in hun schoen willen hebben en dat ze dan geen tijd meer hadden om bij haar iets in de schoen te stoppen.

Hier mogen ze alleen na de landelijke en plaatselijke intocht hun schoen zetten. (Zit een week tussen)
    Er zit dan wel een cadeautje in. 1 van ons en 1 van mijn schoonouders. Praktische cadeaus en niet al te duur. Toevallig heeft m'n schoonmoeder iets meer meegenomen dit jaar, dus als zaterdag mogen ze een keer extra hun schoen zetten.
    Bij mijn ouders vieren we het ook, maar krijgen ze maar 1 cadeau per kleinkind van max 10 euro, uitgezocht door ons.

Op 5 december pakken we wel uit, maar ook dan houden we het redelijk praktisch. 1 groter cadeau per kind en de rest knutselspullen, setje kleding etc. Wat ik anders ook had gekocht omdat ze dat op hebben/nodig zijn.

Ondankbaarheid maak ik korte metten mee. Als je er niet blij mee kan zijn, lever je het maar in. Dan maak ik er een ander kindje blij mee. Gelukkig komt dat hier weinig voor. Ze zijn blij met alles.

9. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Wij mochten 2x per week onze schoen zetten thuis en vaak zat daar idd snoepgoed in. Kadotjes volgens mij (bijna) nooit en dat heb ik ook nooit gemist. Bij opa en oma mochten we af en toe in het weekend extra de schoen zetten als we daar logeerden.

5 de vierden we maar 1x thuis en dan kregen we wel redelijk veel kado's. Ben nooit wat te kort gekomen maar we waren ook absoluut niet verwend dat we allemaal dure dingen kregen.

Onze dochter mag nu ook 2x per week de schoen zetten en we vieren 1x 5 december. Als ik haar gezicht smorgens zie dag is goud waard. Zo blij! Ook al is het maar een klein stickervel van de action bijvoorbeeld.

Lijkt me niet leuk als je (bonus) kind zo ondankbaar doet. Hoe oud is ie? En hoe reageert je partner daar op? Ik zou daar wel duidelijke afspraken over proberen te maken of een brief schrijven uit naam van sinterklaas ofzo.

10. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik denk dat je het kind het niet kwalijk kan nemen. Ik begrijp wel dat je er door geïrriteerd wordt, maar hij weet gewoon niet beter.
    Net als kinderen die altijd 'minder' krijgen niet beter weten en daar op een bepaalde manier op reageren.
    Ik zou proberen om nog eens een goed gesprek met hem aan te knopen, dat kan best als hij 7 jaar is.

11. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe er nooit speelgoed in. Vroeger kreeg ik dat ook niet. Gewoon iets lekkers vind ik genoeg. Maar hier in Belgïe is dat wel ook meer de gewoonte dat speelgoed voor 6 dec is.

12. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Hier mogen ze 2x in de week de schoen zetten. Vannacht was rommelpiet langs geweest overal rommel😛
    Wij doen er altijd wat lekkers in geen speelgoed kreeg ik vroeger ook niet.

13. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Poeh ik snap je irritatie wel,dat een kind van 7 zulke dingen al zegt! Pff zonde zeg. Maar wat hier ook al gezegd wordt: het kind weet niet beter helaas...

Hier mag er op de woensdag en zaterdag schoen gezet worden en dan krijgt hij er een klein kadootje in (vaak Action spul met een Sinterklaas surprise ei,hij is surprise eieren fan!)
    Gisteravond zette hij toch de schoen,ik had benadrukt dat Sint niet elke dag tijd heeft om bij hem langs te komen en dat ik dus niet wist of er wel wat in zn schoen zou zitten.
    Ik heb er handje chocokruidnoten in gedaan en zo'n chocoladekikkertje.
    Blij dat hij vanmorgen was!

14. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ze mogen bij ons dan elke dag de schoen zetten maar vinden hier maar twee keer in de week iets in. De ellende is gewoon dat het aan de andere kant wel gebeurd dat ze er elke dag een kado in vinden maar zoals ik hier nu zie is het zeker niet raar dat wij dat ook niet doen. Gelukkig reageerde mijn partner hetzelfde als mij met als je niet blij bent met de pepernootjes dan lever ze maar in papa heeft er wel zin in ;) de keren dat ze nu bij een ander de schoen mogen zetten krijgen ze ook wel echt een kleinigheidje net als bij ons die twee keer kado die ze krijgen kost hooguit twee euro. Helaas kunnen er met de andere kant geen afspraken gemaakt worden hierover. Wel hebben mijn partner en ik besloten dat we de aankomende jaren als ze niet bij ons zijn we dan ook geen vijf dec vieren.

15. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Als mijn kinderen hun schoen zetten zit er alleen maar snoep in kadootjes krijgen ze alleen met 5 dec. Vam de week zaten er chocolade poppetjes er in zei mijn zoontje(5) mama wat zijn we een boffers 😁

16. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Mijn kinderen mogen elke dag schoen zetten.. alleen zit er niet elke dag wat in.. als er wat in zit dan is het een handje snoep, een mandarijntje, of een brief van sinterklaas..

cadeautjes krijgen ze pas op pakjesavond..

Ik krijg wel eens te horen van ze van die en die had een frozen pyjama in de schoen, of een spelcomputertje etc.. als ik dat moet gaan doen is mijn sint budget al op voor het pakjesavond is.

17. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Hier mochten wij vroeger elke dag onze schoen zetten. Maar dat betekende we niet dat we er elke dag iets in kregen. Dat hanteren we ook bij onze dochter. En dan krijgt ze ook maar iets kleins.

Mijn schoonmoeder deed er vroeger dingen in zoals ene maderijn of een koekje en dat mochten ze dan mee naar school nemen.

Dit zijn dingen die je zo gek kan maken zoals jezelf wilt. In betrekking tot TS. Je kan het haar ook niet echt kwalijk nemen. Maar gelooft ze er nog in? Zo ja, leg het dan uit dat Sinterklaas ook nog naar andere kindjes gaat?

18. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hier zetten ze de schoen alleen op zaterdag. Daarin krijgen ze lekkers of een klein cadeautje zoals bv action autootje.

Het valt me dit jaar ook op dat onze oudste niet vraagt wanneer hij zijn schoen mag zetten. Vorig jaar nog een schoenkalender gemaakt, maar dit jaar wacht hij totdat wij zeggen wanneer het mag, weet ook niet waarom.

Bij ons krijgen ze alleen cadeau's met hun verjaardag en met Sinterklaas. (Op de verjaadag komen altijd veel vrienden en worden ze overladen met cadeau's, Sinterklaas doen wij zelf, dan krijgen ze ook nog wat van alle opa's en oma's)

Als mijn tante hier komt, neemt ze ook vaak wat voor ze mee.

Mijn kids zijn ook weleens ondankbaar, maar dat komt dan wel uit jaloezie voort. Eigenlijk zijn ze altijd blij met wat ze hebben gekregen.

19. Zoyefa

Zoyefa Actief lid

3 sep 2014
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier zetten we 2x per week de schoen. 1x krijgen ze een mandarijn met een stickervelletje ofzo. De andere keer een zakje kruidnootjes. Voor 5-12 had ik mutsen, sjaals en handschoenen gekocht, werd het ineens zo koud... Dat zijn dus schoencadeautjes geworden... :)

20. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Je hebt gelijk die kloof is er altijd wel en ik heb precies hetzelfde als jij hoe gaan deze kinderen het ooit doen als ze ouder zijn en inderdaad zelf moeten werken voor hun geld, ze zullen steeds minder tevreden zijn.

Wij hebben het echt niet slecht en vroeger al helemaal niet maar ondanks dat mijn ouders geld zat hadden werd ons geleerd dat we moesten sparen voor extra dingen. Net als toen we ouder werden ons geleerd werd dan je het geld voor extra's zelf moest verdienen. Dit leren wij onze kinderen nu ook. De oudste is bijv ook bijna jarig, we hebben gezegd dat er een kado uitgezocht kan worden voor 30 euro. Naar lang praten aangezien hij alleen maar duurdere dingen wilde heeft hij gekozen voor een abbonement op een leerzaam tijdschrift, deze was alleen ook duurder en hebben we gezegd dat dit prima is maar dat hij dan wel een bepaald bedrag nog terug moet betalen aan papa. Wij willen gewoon absoluut niet creëeren dat kinderen denken dat ze alles maar krijgen.

Deel Deze Pagina