Wat is dat toch met Sinterklaas

Discussie in 'De lounge' gestart door Pumbaa, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Waarschijnlijk heeft ze er gewoon moeite mee om te schakelen, en dat is eigenlijk erg sneu ook al zie jij dit anders omdat ze dit soort gedrag vertoond. Ze moet leren hoe ze hiermee om moet gaan en het is aan jullie als ouders om haar hierbij te helpen i.p.v. haar hierop af te rekenen. Maak er een leuk verhaal van en probeer haar uit te leggen dat het er bij jullie anders aan toe gaat dan bij mama. Het heeft gewoon geen nut om je hier druk om te maken en geïrriteerd om te voelen, overal gelden andere regels maar als het gemoedelijk verloopt en een kind voelt zich geaccepteerd dan kunnen ze makkelijker schakelen dan dat jij denkt.

2. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik lees vooral wat jij vindt. En wat jij vindt zo moet het gebeuren....

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee dat vind ik niet normaal...

Wij zetten hier de schoen en dan komt er altijd iets in

Als je niet van plan bent iets er in te doen zet ze dan niet. Ze vinden het namelijk super spannend het zetten...doen moeite met een liedje en een tekening en dan is er daarna niks.... op zich leren ze daar wel iets van...maar ik vind het zelf een beetje raar altijd.

Ik vind dit dus...als andere mensen het anders doen...prima

4. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Hun moeder vragen we helemaal niks dat is wat er ook steeds staat. Daar wil en kan ik en mijn partner niks aan veranderen...we hebben de opa's en oma's gevraagd om te minderen in hun kado, nogmaals het vijf dec vieren is voor de ouders en wat ze bij de grootouders krijgen is een extraatje!

5. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Als ze de schoen willen zetten op dagen dat wij niet van plan zijn om er iets in te doen dan geven wij ook aan dat ze niet elke ronde iets in hun schoen krijgen, dat Sinterklaas en de pieten ook andere plekken aan moeten doen dan alleen die van hun! Mochten ze dan nog besluiten om de schoen te zetten dan is dit uiteindelijk hun eigen risico en ook hun eigen keus. Nu was er ontevredenheid omdat er alleen snoep in de schoen zat en geen kado...

6. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ik praat hier in de ik factor omdat ik degene ben die dit typt. Als het aan mijn partner lag dan zou d'r niks meer in het schoentje komen, als het aan mijn partner lag kon hij de kadostroom bij zijn ex ook bepalen enz. Mijn partner heeft helaas wel minder goede tijden gekend toen hij jong was en zelfs daarna en kan nog veel minder tegen die ondankbaarheid dan ik...hij moest inderdaad vaak tevreden zijn met een mandarijntje en kreeg eigenlijk nooit snoep en een kado in de schoen...

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Met je eens.

8. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Het is niet zo dat het alleen bij ons gebeurd ;) als op school het schoentje gezet is, waar ook alleen snoepgoed komt dan krijgen we dezelfde reactie te horen. Ik maak me ook absoluut niet druk om wat er bij de moeder van de kinderen gebeurt, die periode ben ik volledig voorbij (partner helaas nog niet) ook proberen wij hier uit te leggen dat een kadootje in de schoen gewoon niet altijd voorkomt, dat het al iets extra's is dat het strooigoed in zit...we zijn hier al twee jaar lang mee bezig maar op de een of andere manier is de tevredenheid er gewoon nooit. Zo krijgen de andere volgens dit kindje ook altijd mooiere en duurdere kado's dus sinds dit jaar is het zelfs zo dat we de schoenkadootjes hetzelfde doen om die discussie niet te hebben.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Die meisjes komen meestal gewoon prima terecht hoor. Wij gingen vroeger altijd op vlieg vakantie, nooit tekort, werd met de porsche of door de chauffeur naar school gebracht. Nu hebben we een hoekwoning op 1 salaris en moeten we soms bij groeispurten even hulp vragen om nieuwe winterschoenen te kopen maar verder zijn we gelukkig met wat we hebben en dat is nu dus gewoon fietsen en geen porsche ;)

10. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Gaan we ff lekker off topic ;) superfijn om te lezen dat jij ondanks de opvoeding nu tevreden bent met alles wat je hebt! Heb je niet het gevoel dat het je wat meer energie koste om het te doen met minder financiële middelen? Ik moet zeggen dat ik het ook nooit slecht had hoor, de chauffeur of Porsche heb ik nooit gehad ;) maar ondanks dat was en ben ik blij dat mijn ouders me van jongs af aan hebben geleerd te sparen voor extra's. Mijn voordeel daarmee is dat ik een leuk spaarcentje heb en me niet druk hoef te maken over een extra uitgave. Wil er overigens niet mee zeggen dat jouw ouders je dat niet geleerd hebben hoor! Ik zie het enorm bij een vriendin van me, haar vader heeft een goed bedrijf en heel veel geld, zij vind het ook volkome normaal dat ze met de vingers knipt en papa weer geld geeft. Haar kinderen hebben ook een belachelijk groot verjaardagsfeest met ontzettend veel en dure kadootjes. Toen ze haar grote alleenstaande woning niet meer goed genoeg vond mopperde ze drie keer en papa bouwde een nieuw huis met alle luxe...ik denk als ze haar geldschieter niet meer heeft zij het ook enorm lastig gaat krijgen!

11. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Waarom maak je je zo druk over hoeveel ze bij opa's en oma's krijgen? Hier krijgt dl ook vanalles van opa's en oma's en zelfs van ooms en tantes, omdat we sinterklaas altijd samen vieren (1x bij mijn familie en 1x bij schoonfamilie). Dat is toch alleen maar leuk? Als het nou elke week zo was ... maar sinterklaas is 1 keer per jaar, prima toch als opa en oma de kleinkinderen dan lekker verwennen? Ik vind het helemaal niet 'iets voor de ouders', vind het een beetje gek om dat zo af te bakenen. Zelfs misschien een beetje ondankbaar richting de opa's en oma's toe .... ;)

Verder, tsja heel vervelend natuurlijk, het idee van een ondankbaar kind. Maar daar kan het kind over het algemeen weinig aan doen. Veel meer dan praten met het kind kun je niet doen denk ik.

12. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Tjaaa weet je dit is een lastige discussie.

vroeger was er minder dus kreeg men minder. Tegenwoordig krijgen kinderen dus veel meer en ook steeds duurder. Het probleem is ook dat er veel wordt vergeleken met elkaar. Wat Jantje krijgt moet Pietje ook krijgen. Veel ouders laten zich hierdoor ook leiden. Ook buiten Sinterklaas om, bijvoorbeeld met een mobiele telefoon die kinderen steeds eerder krijgen of de traktaties die steeds groter en mooier worden. Uiteraard helpt social media ook niet echt mee, kijk voor de gein de dag na 5 dec maar eens op MP. Hoe makkelijk wordt speelgoed weer weggedaan omdat het kind er niet blij mee was?
    ik ben van mening dat een verwend kind zelf wordt gecreëerd.

13. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Juist daar heb je gelijk in! Ik merk dat nu voornamelijk mijn laatste posten worden gelezen en niet gekeken word naar wat de officiële vraag was ;) maar inderdaad de rede dat ik gevraagd heb of de opa's en de oma's het net wat minder willen doen is omdat hiermee het verwende gecreëerd word en dat wil ik toch nog wel een beetje proberen te voorkomen aangezien uiteindelijk het kind er de dupe van word!

@goldsworld het is niet zo dat wij zeggen wat ze moeten doen, wij hebben het overlegd en ook uitgelegd wat we zagen gebeuren vooral met de oudste. Gelukkig werd dit ook gezien door de grootouders en waren ze het daar eigenlijk ook wel mee eens! Daarbij wat maakt het verschil of ik vraag om een of twee kadootjes te doen waar ze wat aan hebben voor een bepaald bedrag of dat ze tien kleinere kadootjes doen waar ze niet naar omkijken voor hetzelfde bedrag...mijn ouders hebben tegenwoordig zoveel kleinkinderen dat ze nu dus hebben besloten dat de ouders een x bedrag krijgen en hiervoor een kado mogen kopen, prima opgelost!

14. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik zou me er niet zo druk om maken. Voor kinderen draait sinterklaas om de magie, maar toch vooral om de cadeautjes! En met een samengesteld gezin, kom je al gauw dubbel uit met cadeaus, omdat elke familie iets wil geven. En eerlijk gezegd zou ik dat alleen maar leuk vinden. Het is al zwaar genoeg voor kinderen wanneer ouders gaan scheiden, laat staan wanneer er een nieuwe partner komt. En als die nieuwe partner dan ook nog eens heel erg gaat letten op je, of je wel dankbaar bent en of je niet teveel verwend wordt dan wordt het helemaal lastig voor de kinderen. Ik zou me opstellen als een lieve bonusmoeder en gewoon meegenieten met alle kinderen. En je niet irriteren aan de (reacties van de) kinderen van je partner, die heb je erbij gekregen, zijn je verantwoordelijkheid maar blijven toch echt zijn kinderen en die van zijn ex. Ik denk dat je het jezelf en je gezin anders erg moeilijk maakt, als dit je al zo hoog zit.

15. mumija

mumija Niet meer actief

Wat is er mis met een mandarijn?:( Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel die bergen snoep die de Sinterklaastijd met zich mee brengt.
    Ik zet daarom ook nooit zo'n schoentje in de winkels oid.
    En ik heb echt geen hekel aan snoep, maar het is gewoon teveel.
    Juist daarom krijgt die kleine van mij vaak wel een kleinigheidje (hij mag op woensdag en zaterdag zijn schoen zetten). Kleinigheidjes die nog minder dan snoep kosten, dus ik snap eigenlijk het probleem niet?
    Hij is helemaal dolgelukkig met z'n jojo van 29 cent, boekje van Sinterklaas die je bij 2 rookworsten kreeg in de reclame en afgelopen zaterdag met z'n mandarijn :D. Hij heeft nooit een mandarijn willen eten, maar nu hij er 1 in zn schoen heeft gehad, is ie ineens mandarijnverslaafd.

Ik denk dat je het meer bij jezelf moet houden en niet zo moet kijken naar wat anderen(=is hun moeder en rest van fam.) met die kinderen doen.
    Hun doen het op hun manier, en jullie op jullie manier.
    En die ontevredenheid gewoon negeren. Dat waait wel weer over hoor.

16. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

#56 Pumbaa, 24 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
    Pfff de irritatie zit ten eerste hoger bij mijn partner dan bij mij...verder ging hier heel het topic niet over, de vraag hierin was of het normaal is om bij elk schoen zet moment er ook een kadootje bij te doen aangezien wij er soms ook alleen snoepgoed in doen...inmiddels ben ik er wel achter dat wij er inderdaad niet apart in zijn en dat er heel veel hetzelfde denken hierover en inderdaad ook niet elke keer een kado in het schoentje doen!

@mumija wij zien in een mandarijntje inderdaad niks verkeerd hoor ;)

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Tja het blijven kinderen... ze moeten nog leren ook blij te zijn met iets kleins...

18. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Pfff? Excuse me, ik geloof niet dat wij ooit geknikkerd hebben samen ;) Maar goed, laat de irritatie bij je partner, het zijn niet jouw kinderen en eerlijk gezegd praat je nogal negatief over zijn kinderen en daar wees ik je subtiel op. Maar blijkbaar mag dat niet. Ik vind al dat snoepgoed ook niet nodig, daarom zetten ze hier hun schoentje maar 1 keer per week. Maar ik weet nu al dat we, wanneer we de sint vieren bij mijn familie, ze overladen zullen worden met snoep en speelgoed. Ik leg een groot deel apart, zowel snoep als speelgoed en geef ze af en toe wat en rouleer het speelgoed. Zo leg ik helemaal geen verantwoordelijkheid bij mijn kinderen of ze wel of niet blij mogen/moeten zijn, eten ze zich niet misselijk en ben ik een verantwoorde ouder zonder dat ik op een forum ga zitten klagen over kinderen. Die in dit geval niet eens van jouw zijn. Ik heb gelukkig geen ervaring met stiefouders, mijn ouders zijn al heel lang gelukkig samen, maar ik ken genoeg mensen die het wel hebben meegemaakt. Het gebemoei onderling en negatief praten over de bonuskinderen. Wees de wijste, wees een ouder, schrijf niet naar over ze online. Dat voelen ze in alles en wie weet lezen ze het later wel. Laat je partner (niet jij!) gerust de familie aanspreken, dat het allemaal niet zo groots hoeft. Maar hou het onder de volwassenen en belast de kinderen er niet mee.

19. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Ik heb ooit een zakje zout gekregen toen ik stout was geweest en ook een keer kooltjes, het ergste was die keer dat ik alleen snoeppapiertjes had gekregen (de hond had alles opgegeten). Wij mochten maar 1 keer in de week de schoen zetten en altijd iets kleins.

20. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Je mag me overal op wijzen...dat is het voordeel van vrijuit je mening mogen geven. Ik merk nu dat er alleen gekeken word wat ik als laatste schrijf in dit topic...ik heb niet een bonuskind, ik heb er meerdere en praat absoluut niet slecht over alle bonuskinderen. Als je dat eruit haalt dan lees je naar mijn mening mijn berichten ook niet goed. Mijn vraag is of er bij andere wel elke ronde een kado in de schoen komt en hoe dat bij jullie vroeger ging omdat ik het niet gewend ben om dit te moeten doen en ik dit ook niet noodzakelijk vind. Ik heb ook ouders die al geruime tijd heel gelukkig zijn samen en bemoei me verder ook absoluut niet met de strijd die mijn partner en zijn ex met elkaar hebben om hun kinderen, ondanks dat ik er vaak zat bij betrokken word en ik er mede door mijn zwangerschap inderdaad met dat gedeelte (het mij betrekken bij hun ellende) niks kan...ik doe mijn best om alle kinderen in dit huis netjes, eerlijk en gelijk op te voeden! Verder is deze pagina om je vragen en ongenoegen over bepaalde situaties te delen en advies te krijgen over hoe je het dan het beste aan kunt pakken...helaas mag dit dus blijkbaar niet als het niet om je eigen kinderen gaat!

Deel Deze Pagina