Zoals de titel het al zegt, hoe krijg ik dit tafelblad weer mooi? Het is een blad van eikenhout en is eigenlijk altijd onbehandeld geweest. Nu zitten er zoveel vlekken op van glazen die omgingen, kaarsen die uitliepen en eten wat naast het bord viel, ik zou het wat mooier willen hebben. Kan ik dit gewoon schuren en is het dan weer goed? Heb hier echt totaal geen verstand van. Ps: foto zal wel weer draaien maar hopelijk is het alsnog duidelijk.
Opschuren en vervolgens behandelen met een beits/lak. (Wij hebben geloof ik iets van bootlak dacht ik, geen idee precies meer... maar kan je bij de bouwmarkt kopen). Het bureau is echt al 4/5 jaar mooi. Kringen van glazen kan ik er zo vanaf vegen dus dat scheelt weer! Het glimt wel wat, dus daar moet je dan van houden eventueel...
Opschuren en oppoetsen met gewone olijfolie. Doe ik ook altijd, wordt echt mooi. Niet te glanzend en lekker makkelijk
Insmeren met Onverdunde groene zeep en daarna met water afnemen. Goed laten drogen. Afhankelijk van t resultaat opschuren en nabehandelen met beits of olie.
Insmeren met vloeibare groene zeep en dan goed afnemen. Vlekken die er niet uit zijn met de hand opschuren. Je kan ook het gehele tafelblad met een schuurmachine opschuren, eerst met wat groffer schuurpapier en dan met heel fijn papier. Daarna in de olie of lak zetten. Mocht je het onbehandeld willen houden iig een goed tafelkleed en viltjes aanschaffen en vlekken direct verwijderen met groene zeep.
Dit! Wij hebben een eiken eettafel, de kinderen knoeien met van alles...een beetje olie inwrijven en klaar
Even schoonboenen met vloeibare houtzeep. Die hebben wij bij onze onbehandelde drijhouten meubels gekocht. Kringen krijg je nooit weg met sigarenas.