Wat is dat toch met werkgevers???

Discussie in 'De lounge' gestart door Sassie1981, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Die extra uren werken kan je ook zien als structureel overwerken, als dit op zijn minst 3 maanden aan de gang is. Dan is je werkgever zelfs verplicht om een wijziging in de uren door te voeren in je contract. Moet je echter wel zelf om vragen.

Afspraken via e-mail zijn inderdaad rechtsgeldig, maar het was makkelijker geweest als je na die afspraken eerst een bijlage voor je huidige contract had ondertekend, voor de extra uren.

Ik denk dat je volgende stap is om een aangetekende brief te versturen naar je werkgever (sommatiebrief om werkgever in gebreke te stellen, a.k.a. jij hebt een dienst geleverd en werkgever heeft niet daarvoor betaald), waarin je het achterstallige loon terugvordert, met de volgende bijlagen:
    - alle e-mails met de afspraken over de wijziging in uren
    - alle bewijsmateriaal dat aantoont dat je al maanden structureel overwerkt.

Sluit je brief af met een redelijk termijn voor je werkgever om het achterstallig loon te betalen, 1 maand bijvoorbeeld, en dat als werkgever daaraan niet voldoet, dat je dan genoodzaakt bent om juridische stappen te ondernemen en alle gerechtelijke kosten ook bij werkgever verhaald zullen worden.

Je kan de brief zelf opstellen, maar je kan ook een advocaat dit voor je laten doen.

2. Kimcrans

Kimcrans Lid

27 feb 2014
    37
    0
    0
    Paard
    Amstelveen
    Ik heb zelf Arag, zullen de meningen vast over verdeeld zijn maar ik heb er goede ervaringen mee.
    O.a. Een werkgever gehad die tegen failliet aanzat en daardoor ook uitbetalingsproblemen, dit is opgelost met behulp rechtsbijstand.
    En helaas nog een zaak met aankoop paard, waarbij geknoeid was met de medische gegevens.
    (Even kort samengevat).
    1 persoon gehad die me niet aanstond (had niet het gevoel dat deze persoon genoeg deed voor mijn zaak) direct contact opgenomen en een ander gekregen.

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weet het maar ze is niet de enige momenteel veel werkgevers maken misbruik van deze tijd. Zie het hier in de omgeving ook gebeuren. Alles moet maar de rest woord vergeten.

Lat zijn baan. Hij werkt van s morgens vijf en vaak tot 18.00 uur door en kan hij nee zeggen nee natuurlijk niet. Het zijn hele langen dagen vorige week viel hij bijna tijdens het rijden in slaap. En toch deze week werd hij gevraagd twee keer na het werk om in de avond nog wat te doen voor zijn baas. En weigeren is geen optie. Het bedrijf zelf staat er slecht voor. Protest heeft geen nut. Op zoek naar een andere baan ook niet.

Dus snap het wel. en ben het met de meeste gewoon eens. Zo als bij lat zijn baan personeel er uit flexwerkers in dienst. Goedkoper dan de vaste krachten. Zodra er een contract in zich is gaat het tegenwoordig zo voor jou weer 100 andere vaste contracten woorden zeldzamer omdat het ontslaan vaak duurder is of een moeilijkere weg.

4. Kimcrans

Kimcrans Lid

27 feb 2014
    37
    0
    0
    Paard
    Amstelveen
    Ik begrijp heus wat je bedoeld, maar ik denk ook echt dat als iedereen werkgevers hiermee weg laat komen de situatie alleen maar erger wordt.

Ik denk dat het conflict er al is in dit geval en ik heb het idee dat als ze het negeert dat het ergens toch uiteindelijk escaleert, de werk relatie is al beschadigd. En dan heeft ze helemaal niks.

5. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Dat is dan wel fijn ja. Ga even op hun site kijken. Pff...alsof ik niks beters te doen heb;)

6. Kimcrans

Kimcrans Lid

27 feb 2014
    37
    0
    0
    Paard
    Amstelveen
    Tja helaas als je wat wil moet je er wat voor doen ;)
    Veel succes hoop dat je overal uit komt!

7. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Jammer dat werkgevers misbruik maken van de situatie..

8. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Dank je! Ik houd jullie wel op de hoogte

9. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Dank je. Ik wacht het gesprek van volgende week af. Misschien komt werkgever het weekend nog tot inkeer;)
    Zo niet, dan zal ik helaas verdere stappen moeten ondernemen.

10. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Helaas...
    Het is toch een juridische kwestie geworden :(

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Balen :(

Maar goed.. Je hebt weinig keuze denk ik.
    Als jouw contract is uitgebreid moeten die uren gewoon betaald worden.
    En helaas voor je werkgever is een afspraak een afspraak... Dus zal hij er toch aan moeten geloven.
    Beetje jammer dat hij het zo hoog laat oplopen.

Zelfs als je mondeling de afspraak had gemaakt is hij rechtsgeldig.
    (Alleen zo lastig te bewijzen dat die afspraak daadwerkelijk bestaat dan)
    Dus een email is ook zeker rechtsgeldig.

12. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Zucht...
    Had zo gehoopt om het op een normale en eerlijke manier op te kunnen lossen. Maar helaas wilde mijn werkgever daar niks van weten. Komt nu met allemaal onwaarheden. Wat een stress!

13. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Wat een vervelende situatie! Veel sterkte en hopelijk kan het met de juridische weg toch goed opgelost worden voor je.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik werd ooit al gewaarschuwd dat een arbeidsconflict ook psychisch heel zwaar is.

Vanaf nu dus ook zelfs niet het kleinste misstapje meer maken dus.

15. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Dank je! Alleen jammer dat de arbeidsrelatie nu helemaal verpest is. Zal mij na mijn verlof vast niet meer op kantoor willen..
    Nog 3 weken tot mijn verlof. Geen idee hoe ik dat ga volhouden. Ben nu al helemaal op door de stress. En dat uit zich helaas ook lichamelijk..

Nu afwachten op reactie en dan weet ikwat mijn vervolgt wordt.

16. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Buiten dat de afspraak (al zou die mondeling gemaakt zijn) gewoon geldig is, zou ik een even kijken naar andere regelgeving over dit.

Ik weet niet wat voor werk je doet en of je ook een cao hebt, maar daar staan vaak richtlijnen over deze zaken.

Bij mij staat er bv dat als je een bepaalde periode structureel meer uren dan je contract hebt gewerkt, je een aanpassing op je contract kunt vragen, dit mag je werkgever niet weigeren. (Tenzij het bv is omdat er iemand met zwangerschapsverlof is en je die uren opvangt)

Ik weet alleen echt niet of dit overal hetzelfde is.

Succes!

17. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Er was in november 2013 al sprake van urenuitbreiding. Toen afgesproken om dat in 2014 door te voeren. Werkgever hecht niet zoveel waarde aan cao, behalve als de werknemer daarmee benadeeld wordt :(

Werkgever heeft zelf meerdere keren aangegeven dat ik meer uren werk dan in mijn contract staat.

Nu wordt het gegooid op bedrijfseconomische redenen. Alleen 'vergeet' de werkgever even dat mijn nieuwe contract in februari is ingegaan, terwijl de verminderde financiële positie pas half april is gaan spelen.

18. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou zelf per direct stoppen met die extra uren te draaien. Als hij ze toch niet wil betalen, heeft dat weinig zin.

En ook kijken of je het psychisch wel trekt in combinatie met je zwangerschap, anders zou ik dat aangeven bij de arbo-arts of je vk. Desnoods ga je dan maar in ziekte voor die 3 weken.

Kan je ook gewoon geen compensatie-verlof eisen en opnemen voor al die uren dat je teveel gewerkt hebt?
    Stel dat dat 4 uur per week is (ik weet niet hoeveel het is, ik geef maar een voorbeeld), dan is dat wel een halve dag. Aan bijvoorbeeld 10 weken ... is dat wel 40 uur! Als je die nu zou opnemen, dan ben je al bijna aan je verlof waarschijnlijk ...

19. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik zou ook een compromis sluiten. Je overwerk uren als tijd voor tijd opnemen. Lekker je verlof ingaan, en misschien ondertussen wat anders zoeken..

20. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Bedankt voor het meedenken. Helaas....
    Extra gewerkte uren als verlof opnemen heb ik ook voorgesteld, maar dat is afgewezen.
    Ik ben vriendelijk, aardig en lief geweest maar werkgever weigert mee te werken. Ontkent afspraken die per email zijn vastgelegd. En liegt er nu op los.
    Ik heb me suf gepiekerd. Ik zag gewoon geen andere optie meer dan de juridische weg. Nou ja, er was nog een andere optie: mn rechten opgeven :(

Deel Deze Pagina