Nou dames, vertel op! Wat zijn jullie bezuinigingstips? De mijne: -Eerst naar een goedkopere supermarkt gaan (aldi/lidl) en daarna de rest halen bij een duurdere (jumbo, dirk vd broek, c1000, AH). -Eens per week soep met brood eten -ipv vlees een keer knakworstjes of vissticks -Geen friet halen, maar zelf frituren -De kachel (cv) een uur voordat je naar bed gaat al veel lager -Dure abbonnementen (tijdschriften) de deur uit
Groente kopen op de markt of bij de groentewinkel ipv in de supermarkt. Zeker op de zaterdagen hebben ze vaak aanbiedingen
Kachel 1 graadje lager (moet niet tè koud worden natuurlijk ) letten op aanbiedingen, minder lang douchen., Als het kan zo veel mogelijk de auto laten staan.
-Was ophangen ipv in de droger (scheelt zon 460,- p jaar). -Goede (nieuwere) wasmachienes hebben tegenwoordig verkorte programma's die verbruiken dus ERG veel minder water en warmte als de gewone programma's. - Vaker de fiets nemen ipv de auto - Dikke truien/vesten aan savods (wij zitten dan stil achter de comp of tv en dan krijg je t vanzelf koud) dan hoeft die kachel niet persee zo hoog. - Zonder honger naar de supermarkt (koop je tenminste dat wat je nodig hebt ipv ook nog waar je zin in hebt) - Verpakkingen van melk etc klein vouwen en dan pas in de vuinisbak -dubbele porties eten maken van spagetti en stamppot etc de rest invriezen voor n volgende keer. - Verpakkingen van schep ijs hergebruiken als invries bakjes voor je eten. Als t eten ingevroren is het pas in zakjes doen (goed de lucht er uit halen!) dat scheelt ruimte in de vriezer. zo kan er meer in. - Wekelijks ipv dagelijks boodschappen doen (en alleen kopen wat je nodig hebt..dus eerst ETEN!) en verder de week aanbiedingen in de gaten houden. Kleine hoeveelheden van afgeprijsde artikelen die je normaal ook koopt kopen in de aanbieding (let op houdbaarheid!) Dus niet je laten verleiden tot het kopen van zooi die je anders niet zou kopen. Verder kom ik ff nergens op
Recycling van spullen, cadeautjes kopen als je leuke aanbiedingen ziet, van tevoren een beetje plannen wat je aan grote boodschappen nodig hebt die week (wat vers gehaald moet worden, dan later in de week nog doen), reclames in de gaten houden en DE tip: geen zoetigheid en geen alcohol. Daar ben ik achter sinds ik op een dieet zit - man, wat geef ik graag geld uit aan lekkers
Ik vind trouwen de aldi/lidl niet altijd goedkoper. Bijvoorbeeld een pak appelsap is daar net zo duur als bij de albert heijn. - Huismerken kopen - Een keer bloemen uit de tuin halen, bv een hortensia met een mooi blad in een glaasje doen. - Minder was draaien, met 1 handdoek kan je je best 2x afdrogen. - Meer met de fiets gaan
ik heb zo'n staande lamp met een schakelaar.. het schijnt dat die energie vreters zijn! als je je schakelaar ook maar heel laag zet, gebruikt hij dezelfde stroom als dat je hem volop zet.. DUS WEG MET DIE DINGEN! alleen in de goedkope uren wassen en op kort 30 graden programma.. en die senseo's en waterkokers vreten ook veel stroom.. dus gewoon een koffiezetapparaat en een fluitketel nemen en wij hadden nogal een tik om de computer aan te laten staan voor dagen.. ook maar eens mee gestopt
Aparaten niet op standby en laders van telefoon e.d. uit het stopcontact. Seizoensgroenten eten. Voordeelverpakkingen vlees halen en in porties invriezen. meer weet ik even niet..
Stroom is alleen goedkoper savonds en in het weekend als je een dubbele meter hebt. Bij een enkele meter maakt het niet uit helaas. Laptop is zuiniger in verbruik dan een pc. Spaarlampen ipv gloeilampen Lieventum waterbespaarder in je kraan doen meer heb ik niet
hier wat wij doen om een beetje te bezuinigen: * spaarlampen * verkort wasprogramma (soms ontkom je niet aan een normaal programma) en liefst op 30 graden * doe alleen handdoeken en sokken ed in de droger, rest op het rek (zo kan ik soms van 2 a 3 wasjes 1 keer de droger aan doen) * zegels pakken bij de hoogvliet voor gratis producten (van de bon die je meekrijgt) * huismerken of goedkopere merken bij boodschappen doen * we kopen echt alleen wat we nodig hebben (al is dat soms moeilijk met al dat lekkers haha) * vaatwasser savonds aan en pas als die goed volzit (mits niet stinkt natuurijk) * we fietsen naar ons werk * eten wat over is in de vriezer of koelkast voor de volgende dag (dit bij pasta's en soep bv) * we hebben een waterbed en dat dek ik smorgens goed af zodat de termostaat ervan niet zo hoog hoeft en het bed toch lekker op temp blijft en in de zomer staat hij natuurlijk zo ie zo al lager dan in de winter zo dit is een beetje onze lijst Verwarming en warm water delen we met de rest van de mensen hier (blokverwarming) dus ik denk er wel aan maar als ik het koud heb gaat hij gewoon wat hoger, al maak ik het natuurlijk niet te gek. maar ik ga niet in de kou zitten terwijl ik wel geld betaal voor de buren waar hij dag en nacht aanstaat Zodra we eindelijk een ander huis hebben gaan we daar natuurlijk wel extra op letten.
- Restjes eten niet weggooien maar invriezen - Regenton in je tuin zetten waar je de plantjes van kunt gieten
Is toch niet zo raar? Toen ik nog student was deed ik het ook altijd. Nu trouwens niet meer, maar vind het best kunnen.
is niet raar marijke snap ook niet dat mensen ding 1 keer gebruiken en dan in de was gooien.. je bent tenslotte schoon als je uit de douche komt over waterkoker en fluitketel, waterkoker mag dan een stroomvreter zijn, met de huidige gasprijzen is het voor mij toch heel stuk voordeliger om de koker aan te zetten hehehe. huismerken bij supermarkt, aldi en lidl zijn met best veel artikelen zelfs duurder dan een huismerk van jumbo etc. spaarlampen je huis voldoende isoleren, dus ook van de winter hup die ramen open voor een half uur.. dan stook je nl minder.