Niet in de zorg maar in de IT, waar vaste werktijden doorgaans een illusie waren. Op vakantie je laptop mee was de norm, vrije dagen en weekenden mja collegialiteit daargelaten maar die grens werd stelselmatig dik overschreden. Dus altijd half in onbetaald standby modus (wat in reguliere IT bedrijven vreemd is, maar dit was it afdeling binnen een bedrijf) uren die je werkte waren dan wel tijd voor tijd. Eerst ouderschapsverlof opgenomen 32 naar 24 uur (slik, mja oke). Was bij mij onbetaald, man is ambtenaar hij had een prima regeling. Per saldo werd dat dus 32 uur in 24 uur proppen want de hoeveelheid werk werd niet minder. Nieuwe collega erbij riepen we al 3 jaar, dat ging m ook niet meer worden. Ik kapot thuis, kleine en man de dupe. Uiteindelijk maar gewoon ontslag genomen en een vacature vlakbij huis ingevuld voor 24 uur, meer uren is geen probleem maar ook bij hun geldt: "gezin gaat voor, wij kunnen je goed gebruiken maar je dochter heeft op dit moment een mama harder nodig". Kwartiertje fietsen en ik ben er, of ik ben thuis, ipv 45min -1.5 uur enkele reis. Kreeg nog 10% verhoging en meer vrije dagen ook! Niet werken of veel minder gaan werken is in mijn vak eigenlijk geen doen. Parttime IT is al een raar ding, na een rijdje eruit te zijn geweest terugkomen is moeilijk. Daarnaast betaal ik voorlopig nog 500 euro per maand aan de vrienden studieschuld, t was helaas niet anders moest wel, dus dat hakt er stevig in. En we moeten nog wat noodzakelijke verbouwingen in t huis doen (andere beglazing o.a. deel is nog enkel glas). Wel kochten wij een huis wat qua bruto hypotheek, studieschuld en vaste lasten etc. op alleen mijn inkomen betaald kon worden en die lossen we aardig in op t moment. Daarnaast aardige reserve opzij gezet, mijn autootje is allang weg, boodschappen in bulk met een maandplanning qua eten en een dikke diepvrieskist als mn reddende engel. En we hebben 1 kind bij ons, dat scheelt allicht ook. Zelf zou ik als totaal inkomen 200-300 overhoud, het erg eng vinden. Vooral met jonge kinderen in de groei, alweer nieuwe schoenen?!? Eerste optie voor (betaald?) ouderschapsverlof wat TS aangevraagd heeft zou ook mijn voorkeur hebben. Evt als dat m niet wordt, rondkijken voor ieta gerelateerds met vaste tijden en zelfde of meer loon of dan maar iets totaal nieuws met meer loon. @TS: dr is hier ook een vrij fanatiek draadje met bezuinigingstips, misschien staan daar nog goeie tips bij om die 200-300 vrije ruimte naar een 250-350 of zelfs 300-400 te krijgen.
Thanks voor de tips en ervaring! Hier is ouderschapsverlof helaas on betaald. Maar wel goede oefening straks om te kijken of we het redden. Aanvraag is goedgekeurd io gaat het per 1mrt in. Kijk er naar uit, rust. Ben zo moe van alles.
Moet je van die 2 a 300 ook nog sparen? Dan zou ik het persoonlijk niet doen Want kleding dagjes weg vakanties etc kosten ook veel
Ik vraag me soms echt af wat mensen allemaal kopen dan als je aan 200-300 over niet genoeg hebt? Dat hebben wij ook over met 4 kinderen en we komen echt niks te kort
Vakanties? Dagjes uit? Verjaardagen? (heb je er veel dan kan het natuurlijk aardig oplopen) Onderhoud huis & tuin? Sparen voor de toekomst voor de kinderen? Dat soort dingen denk ik dan En iedereen besteed hier een ander bedrag aan. Net wat je gewent bent ook denk ik.
Nou wij redden het daar dus echt niet van met 3 kinderen. Dagje weg, kapper, kleding noem maar op (ga ervan uit dat spaargeld al eraf is).
Ik heb 3 kinderen en red dat dus niet 3 jurkjes voor m'n dochter en ik zit al op meer dan 100 Dagje efteling zit ik al zo rond de 200 Ik vind het dus echt weinig
Zo zie je maar dat alles een kwestie van perspectief/referentiekader is. Wat voor de één dus prima haalbaar, is voor een ander veel te krap.
Schoenen van mn dochter zijn 65 euro, gewoon moeilijk voetje. Dus als t ineens weer een groeispurtje is met die voetjes doet dat ook bij ons ook pijn. Wat ik begreep te lezen was die 200-300 voor sparen (er was wel een voorziening voor nood achter de hand waar ze niet op willen interen), kleding, uitjes en extra's maar viel er mogelijk met boodschappen nog wel iets te winnen. Dus wie weet kan die ruimte nog iets groeien met wat slimme trucs. Ik vind t ook niet heel ruim maar t mooie van ouderschapsverlof is dat je je contracturen op papier houdt, dus als t echt niet kan stop je m gewoon. Met nog een buffer achter de hand speel je niet gelijk met een heel groot risico en is dit voor nu de veiligste route denk ik. @TS de rust deed ons hier destijds enorm goed. Vooral mn eigen moraal, niet meer die split, gehaast.
Ik vind iedereen zo moeilijk denken hier. Kindje van TS is slechts 1x klein. Als je in deze periode een half jaar of jaar er voor kiest om meer tijd en minder geld te hebben is er niet zoveel aan de hand. Het is geen plan voor de rest van haar leven hè? En vergelijk met kaartjes voor de Efteling oid, haar kind is 2. Kindjes van 2 zijn al zielsgelukkig op een gratis kinderboerderij. Oudere, sportende kinderen kosten meer geld, maar die zijn ook zelfstandiger in de zin dat je bijvoorbeeld onder schooltijd kan werken. Deze periode komt nooit meer terug dus ik zou het wel weten. Dan maar een half jaar tot jaar minder geld maar zoveel meer quality time.
Ben het met je eens, maar het moet wel kunnen. Als je erdoor in de problemen komt is het ook niet fijn.
Eh, je kan ook kiezen voor een goedkopere vakantie of een keer niet op vakantie En uitjes hoeven niet duur te zijn. Met een kindje van 2 is de kinderboerderij of een speeltuin toch ook leuk? De Efteling is geen must hoor.
Dat klopt ook zeker. Wij zijn ook minder vakanties/dagjes uit gaan doen sinds ik gestopt ben en niemand klaagt hoor, krijg je andere dingen voor terug.
Precies. Wij gaan 1x per jaar naar de Efteling. Daar hoef je met een 2 jarige echt niet elke maand heen. En voor een jaar iets minder vaak of iets minder dure kleren kopen is toch ook niet erg? Voor je het weet zijn ze groot en kun je weer meer werken en meer verdienen
tuurlijk kan je daarvoor kiezen maar iemand vroeg wat je allemaal koopt van 300 en hoe je dan niet genoeg daaraan kunt hebben nou met 3 kinderen gaat het snel op en ik heb een dure smaak met 1 kind van nog onder de 4 is dat natuurlijk heel anders en hou je meer over
ja maar het is maar net wat je gewend bent qua uitgaven jij houd nog over van die 300 dat zou hier niet lukken