Ik had eerder al een onderwerp gepost over wat te doen als je kind overdag zondrr speen niet wil slapen. Nu hebben we dit al voor de 4e dag dat ze overdag niet wil slapen. Ze is nu eigenlijk oververmoeid en wil nu vanavond ook niet slapen. Ze is al vanaf vanmorgen 7 uur wakker en ben nu al vanaf 7 uur vanavond bezig om een krijsend kind probeten te laten slapen. Ik merk dat mijn energie en geduld nu ook aardig opraken. Ik heb het nu een tijdje proberen te negeren, maar het huilen staat me nader dan het lachen. Nog even en ik ben in staat om na 4 @#&* dagen haar speen terug te geven. Wie o wie heeft de tip voor mij.....
Tja ik denk hier heel anders over. Ik laat het aan mijn kind over wanneer ze er klaar voor is om te stoppen. Kinderen die duimen of een doekje hebben mogen namelijk wel gewoon doorgaan. Dat houdt ook vanzelf op. Isabella legt hem nu zelf alleen boven en ze neemt de speen zelf bijna nooit meer als ze gaat slapen. Ze bepaalt dus zelf.
ik denk omdat je al 4 dagen bezig bent dat het een kwestie is van nu even doorbijten. veel succes in elk geval
Hier sluit ik me bij aan. Bij het slapen mag mijn zoon een speen tot hij hem zelf niet meer wil. Doe vooral wat je eigen gevoel zegt en laat je door niemand iets aanpraten.
Ben het hier zoooo totaal mee eens!!! Waarom moet je kind er mee stoppen? Heeft dat een reden? Of alleen omdat jij het wilt?
Ook alleen met slapen kan het langdurig gebruik van een speen negatieve effecten hebben op de ademhaling, stand van de tanden en het natuurlijke inslapen. Het is dus helemaal niet erg onverstandig om een speen wel een keer af te leren. Daarbij is het ook sneu als je 5 jarige met speen gaat logeren bij een vriendje... (het gebeurt echt) Wij hebben de speen met ritueel weggegooid (samen). Dat hielp. Ik zou ook even doorzetten. Het is een verslaving en die breek je zelden gemakkelijk. Trouwens... duimen houdt zelden vanzelf op en de gevolgen van langdurig duimen zijn redelijk desastreus. Neefje van 9 duimt nog steeds... die tanden!!!
Nou dat ligt echt aan het kind hoor en aan het duimgedrag. Heb altijd fanatiek geduimd, maar heb geen gevolgen ervan overgehouden. En ze geven echt zelf wel aan wanneer ze willen stoppen. ken er nl maar weinig van 13 die nog duimen
Ach dan nog. Als ik naar mezelf kijk en degene die ik ken uit mijn omgeving: geen slechte tanden enz. Dus zolang je kindje het nog graag wilt... Maar goed dat is mijn ( en van Bosi333 en van rebekka) mening.
Alvast bedankt voor alle reacties. De reden waarom de speen echt weg moest is dat haar boventanden al een extreme scheefstand hebben. Ze kan d'r tanden niet op elkaar doen en zelfs haar tong erdoorheen steken. Het moet dus eigenlijk echt. Gisteravond wilde ze weer niet slapen. We zijn ruim 1,5 uur bezig geweest en ik heb daarna echt een potje lopen huilen. Normaal slaapt ze ' s nachts ruim 13 uur en overdag 1 uur. Nu slaapt ze al voor de 5e dag maar amper 11 uurtjes. Ze is dus al flink oververmoeid en geen land mee te bezeilen ' s middags. Ik zie nu al op tegen vanmiddag.
Misschien met haar samen een knuffeldoekje gaan kopen, die je dan geeft in ruil voor de speen. Omdat ze al zo'n grote meid is mag ze die zélf uitzoeken en dan sturen jullie de speen op naar spenenfee of iets dergelijks... Ik zou het ook doorzetten. Als reactie op Bosi333, Kaboutertje en Rebekka: Sommige kinderen kunnen idd heel goed aangeven wanneer ze er klaar voor zijn, maar in mijn werk zie ik het ook vaak genoeg gebeuren dat kinderen van 4 jaar nog een speen hebben en enorm slissen bij het praten Lijkt me nou niet echt verstandig.
Marin heeft sinds zondag zonder speen geslapen. Ik zit nu even in hetzelfde schuitje. Marin gaat altijd om 19.00 of 19.30 slapen maar de afgelopen dagen was het 22.00 of 22.30. De eerste avond heeft ze gegild, gezeurd en gehuild maar de volgende ochtend was ze erg trots. Ik ben toen gelijk met haar naar de speelgoedwinkel gegaan en heb haar iets laten uitzoeken. Maar Marin moest er wel vanaf, ze is nu vier (eerder had ik het "lef" niet), en de tandarts heeft gezegd dat het wel belangrijk is (tanden ook scheef). Ik zou adviseren om echt gewoon door te zetten, dan maar even een periode minder slaap (en de daarbij behorende dwarse buien). Wel vaak zeggen hoe trots je bent, dat het lastig is en misschien een cadeau samen uitzoeken als beloning. Succes maar nu zeker niet teruggeven anders komt ze er voorlopig niet vanaf. Groetjes Senna
Soms werkt het als je ze in bad doet, dat ontspant heel erg en daar worden ze moe van. Zo te horen ben je zelf ook erg moe en misschien moeten jullie vanmiddag samen maar gezellig in het grote bed Je kunt ook even vragen in de bieb of e een boekje over is? Succes, je hebt het al 4 dagen vol gehouden, goed hoor!
Maak er vooral (net zoals van eten) geen strijd van. Doe een heel klein lichtje aan, geef een beetje (veilig voor in bed) speelgoed en laat ze (als dat lukt) lekker keutelen. Op die manier rusten ze toch, scheelt het toch enorm voor jou en de kans dat ze tegen hun slaap gaan vechten is veel kleiner. Mijn zoontje gaat zelden gelijk slapen... hij rommelt nog wat aan maar gaat altijd na 20 - 40 minuten zelf slapen. Wij doen daarna zijn lichtje uit.
Dan wordt het idd een ander verhaal. Zeker als het moet van een arts. Dan is er maar een keuze en das doorzetten. Sterkte meid hoe moeilijk ook.
Ja als het moet van een arts... Ik houd het inderdaad goed in de gaten met de tandjes en het praten. Maar ze heeft hem echt niet vaak in. Bij het inslapen en dan plopt die er snel uit. Wat betreft logeren. Met 5 jaar gaat Isabella nog niet uit logeren. pas vanaf 7 a 8 jaar. Dan heeft ze al geen speen meer. Weet ik zeker ( daar zal ik op aansturen.)
Ik zou ook iets ter vervanging geven. Een favoriete knuffel die ze zelf mag uitzoeken enz. Mijn dochtertje 9denk ik een stuk jonger) wil sinds kort haar winnie the pooh in bed. En dan wil ze haar speen aan hem geven. Meestal friemelt ze zo met die knuffel en de speen dat ze zelf zonder speen in slaap valt.