scrapbooking

Discussie in 'De lounge' gestart door tweeling, 12 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    hoi
    ik lees hier soms vanalles over scrapbooking, allees wat is het nou eigenlijk?
    is het een soort collage met gekochte plaatjes :) ofzo?
    wat kost het waar haal je het en waar plak je het in? en gaat dat boek dan maar over 1 ding bijv, baby in bad of over een heel jaar ofzo snap er namelijk nog niet veel van. ;)

    veel vragen maar ben eigenlijk wel benieuwd ben ook wel crea dus vandaar...
     
  2. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ik doe europees scrappen het is een verschil met het americaans daat plak je plaatjes en versierinkjes bij de foto. bij het europeese niet daar plaj je de foto's in verschillende vormen in. kijke een onder azza bij google dan vind je een paar sites met het eurpoeese er staan ook voorbeelden bij kan je een idee krijgen wat ik bedoel.
     
  3. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik scrap gewoon op de Linda manier.

    Scrapbook is het amerikaanse woord voor (foto)plakboek).

    Je plakt eigenlijk op een creatieve manier je foto's in. Veel mensen doen dat al met vouwblaadjes, fotostickers e.d.
    Scrapbooking gaat een stapje verder.

    er zijn echt duizenden verschillende 'scrapvellen' te koop. Dat is papier met een print erop.
    Ik zelf gebruik als basis vrijwel altijd gewoon effen papier en leuk dat eerst op met scrap papier (scheuren, knippen plakken).
    dan rangschik ik m'n foto's erop (vaak ook nog even eerst opgeplakt op effen papier en dan weer uitgeknipt zodat er een lijstje omheen ontstaat, springt het er net iets meer uit).
    Soms bewerk ik de foto's met schuurpapier en/of inkt ik een randje.

    Dan komt het versieren. Afhankelijk van het thema gebruik ik lint, knoopjes, papieren bloemen, rubons (afwrijfplaatjes), papieren figuurtjes.

    Ook maak ik een titel en ik schrijf er een klein stukje bij over de foto.

    Voor voorbeelden denk ik dat je eens hier moeten kijken
    http://www.twopeasinabucket.com en dan bij de peanut gallery. Of in de tijdschriftenwinkel even een tijdschrift doorbladeren. er zijn 3 scraptijdschriften op de markt.

    Linda
     
  4. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    klinkt echt heel leuk om te doen...

    maar nog een vraagje, word het dan met al die prulletjes geen dik boek?
    je kunt dus van alles gebruiken om er in te plakken?
     
  5. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    tja ik heb daar niet zo'n last van.

    Ik scrap ook niet echt alle foto's die ik maak. Ik brand ze altijd op een cd'tje en van de leukste laat ik een afdruk maken. Ik las van de week een quote die het wel omvat: Scrapping every photo you make is like highlighting every sentence in a book.
    Ondoenlijk dus.

    Ik koop ook specialen scrapmappen (want officieel scrap je op 30 x 30 cm, maar op A4 gaat ook heel goed hoor). Dat zijn dan ringbanden dus vol is vol. Ik scrap nu 3 jaar en ben net met mijn 2e boek begonnen.
    Daarnaast heb ik wel no geen vakantieboek en een trouwalbum gemaakt en een mand die uitpult van kleinere boekjes.

    Ik wil het je best een keer laten zien, hangt er een beetje vanaf waar je woont.


    Linda
     
  6. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    oke...en waar koop ik het, alleen bij crea winkels of kan het ookj goedkoper?
     
  7. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Er zijn een heleboel scrapbookwinkels.

    Pipoos is heel duur vind ik, en heeft niet zoveel.
    In Heesch (bij Oss) zit een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele grote.
    In Doorn (bij Utrecht) zit een heel fijne vind ik zelf.

    Voor de rest kan je op http://plakboek.startpagina.nl/ wel een link vinden naar winkels in je eigen omgeving.

    Het is maar net wat je eraan kwijt wil denk ik.

    In Lage Zwaluwe zit Tessa Tegendraads en die is, vind ik, vrij goedkoop.

    Natuurlijk kan je bij de Blokker en de Kruidvat ook dingen vinden. Let er dan wel op dat er op de verpakking Acidfree staat, of zuurvrij.
    Zuur tast nl na verloop van tijd (echt 30 jaar ofzo) je foto's aan dus dat zou zonde zijn.

    Linda
     
  8. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    das een goede tip van dat zuur!
    zou ik anders niet op letten...nog meer tips?

    alvast bedankt voor je veeeele antwoorden :) ;)

    gr
     
  9. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Haha Nou geen probleem hoor. Vind het leuk om te doen.

    Nou als je gaat beginnen. Zoek dan op internet of in een tijdschrift een leuke lay out (gescrapte pagina). In tijdschriften staat vaak ook een beknopte werkbeschrijving, dat is erg handig.

    Neem je foto's mee naar een winkel en zoek wat leuke papiertjes e.d. uit.
    die leuk bij je foto's passen.

    En lift dan die lay out die je gevonden. Maak hem dus na maar dan met jouw papier. Je hoeft ook niet alles te kopieren, maar het werkt in het begin heel makkelijk.


    Een beginnersworkshop volgen is ook zeker een aanrader omdat het je even een zetje geeft. Als je eenmaal bezig bent zijn de mogelijkheden ein-de-loos.

    Linda
     
  10. Angeltje

    Angeltje Lid

    12 sep 2007
    5
    0
    0
    Leuk he scrappen, het wordt weer winter, dus weer scrappen! In de zomer heb ik vaak ander dingen te doen. Alhoewel.. heb deze zomer ook gescrapt!

    Er zijn ook wel tijdschriften over scrappen Tweeling! Is echt leuk om te doen en eh... verslavend :D
     
  11. Pris

    Pris Fanatiek lid

    Dit is dus wat ik al heel lang doe maar had geen idee dat dat zo heette :D :D :D Vind t VS scrappen te druk en uitbundig......

    Vanmiddag lekker aan t googlen geweest en heel veel nieuwe ideeen opgedaan!
    Thanks!
     
  12. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    @pris leuke voorbeelden staan erop he.
     
  13. Mvj

    Mvj VIP lid

    22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik scrap op mijn eigen manier ...

    ik verknip ook wels eens scrapvellen vind ik leuk dan knip ik er strookjes van of ik knip de rondjes uit etc .....
    Ik plak er vaak ook plaatjes bij uit bijv een tijdschrift wat dan met het thema te maken heeft !

    Ik plak alles in een gewoon album let wel op dat het niet te dik word allemaal ....

    @crealinda oss ....waar ligt dat nog meer bij in de buurt ?

    L.sybje
     
  14. Pris

    Pris Fanatiek lid

    Ja super.
    Ik gebruik altijd gewone albums. Ik plak alles netjes in (loop slechts een paar jaar achter :rolleyes: ) en vind t erg leuk om af en toe zoiets ertussen te doen.
     
  15. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    @ sybje. Goede vraag. Het ligt iig in Noord-Brabant beetje onder Nijmegen ofzo.



    Linda
     
  16. verzorgingsmiep

    verzorgingsmiep Actief lid

    26 apr 2007
    475
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Dordrecht
    Hoi
    Ik heb 6 foto's van mijn creaties van europees scrapbooken in mijn album staan.
    Europees scrappen vind ik erg leuk om te doen.
    Liefs
     
  17. Mvj

    Mvj VIP lid

    22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    @verzorgingsmiep :leuke scrapbook vellen zeg !

    @crealinda is dat een grote winkel ? groter als pipoos ?
    heb jij misschien de naam en adres ?

    L.sybje
     
  18. shelde

    shelde Fanatiek lid

    1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    In Voorburg heb je ook een scrapbook winkel: ScrapbookNederland. Ze hebben ook workshops. Voor beginners en gevorderden.

    Ik doe aan het 'Amerikaanse' scrappen... ben er wel lang aan bezig per pagina, maar vind het zoveel mooier.

    Ik heb mega veel spullen... als iemand intresse heeft, ik heb een heleboel papier wat ik niet meer gebruik, letterstickers en andere frutsels... En ook idee-boeken enz.
     
  19. Pris

    Pris Fanatiek lid

    Eerste bestelling bij Azza is gedaan hihi. Heb ook ontzettend veel sites met leuke ideeen gevonden! Gaat een leuke winter worden :D :D :D

    Ik probeer nu nog zoveel mogelijk in te plakken voordat ons Ukkie komt....ander blijf ik achter lopen.......
     
  20. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    @pris ben niet nieuwschierig hoor maar wat heb je besteld? heb zelf verschillende mallen en foto boek een natuurlijk de foto vellen. ik ga morgen een weekje op vakantie en neem het zeker mee heb ik wat te doen als we in het huisje zitten
     

Deel Deze Pagina