Uitkering wegens betalingsonmacht van UWV

Discussie in 'De lounge' gestart door Niicci, 28 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Hoi,

Onze (van partner en mij) werkgever is failliet verklaard op 17-04.
    Op 24-04 hebben wij de bijeenkomst gehad van het UWV voor oa. de uitkering wegens betalingsonmacht.
    Gezien het UWV zelf erg duidelijk is (niet dus), was ik benieuwd of mensen ervaring hebben met de duur van de uitbetaling ivm betalingsonmacht.

De een van het uwv zei 2 a 2,5 week.
    De ander zei maximaal 6 weken.

Bedankt alvast!

2. dotje1986

dotje1986 Fanatiek lid

25 apr 2007
    1.759
    194
    63
    Mijn man zijn werkgever was ook failliet en bij hem duurde het 6 weken. Dit is wel een aantal jaren terug geweest.

Hopelijk is het bij jullie sneller. Rot situatie voor jullie, sterkte.

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier destijds ook 6 weken geduurd. Succes met deze vreselijke situatie.

4. kuzzie1986

kuzzie1986 Actief lid

7 feb 2014
    159
    8
    18
    Mijn vorige werkgever is vorig jaar failliet gegaan.

Met ongeveer 2weken had ik mijn eerste betalings onmachts uitkering binnen

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hier duurde het 8 wk maar kreeg wel. Voorschot na 4 wk. Was ook nog begin december dus tegen de tijd dat ik salaris moest krijgen kreeg ik dus niks. Eerste voorschot uiteindelijk toen begin januari de rest.

6. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Dus heel wisselend.. volgens de man van het UWV bij dd bijeenkomst moest ik rekenen op 2-2,5 week. Maar durf daar niet zo op te vetrouwen..

En nieuw salaris vanuit werk duurt ook nog een maand voordat het komt dus het zou ondertussen wel fijn zijn

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Waarschijnlijk krijg je zowiezo een voorschot als het langer duurt. Dit gaat automatisch

8. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik kreeg na 2 weken een voorschot en 3 weken later de nabetaling. Voorschot was niet perse noodzakelijk, maar wel fijn dat het kan natuurlijk.

Ging om de maximale periode van 13 weken salaris. Daarna 2 weken WW en toen een nieuwe baan.

9. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik heb die situatie ook eens meegemaakt. Is al wel een jaar of 12 geleden, dus zal inmiddels wel anders zijn.
    Ik kreeg de WW uitkering gewoon binnen 4 weken. De nabetaling van het niet betaalde loon/vakantiegeld e.d. duurde een paar weken langer.

10. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Een deel van de mensen met de 0-uren contracten hebben salaris maart ontvangen via het UWV.

Volgens het UWV is 1 mei de brief van mijn partner verzonden en die van mij gister. Maar tot op heden niets gehad.

Betaling van maart zou volgende week binnen moeten zijn.

De rest is allemaal maar afwachten.
    De een zegt dat het resterende snel volgt, de ander zegt dat ze max. tot 8 weken na faillissement hebben en de laatste zei dat het resterende nog wel 19! weken kon duren!

Mijn partner kan volgend week weer aan het werk, maar eerste loon daarvan komt ook pas eind mei, en de ww nemen ze ook eind mei pas een beslissing over.

Al met al gaat het dus allemaal niet bepaald snel.

11. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Je had alles wat je tegoed had binnen 8 weken ontvangen? Hoe lang is dit geleden?

Bij ons gaat het om een bedrag van ons samen van zo'n 10.000 dus ben benieuwd..

12. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Hoe lang is dit ongeveer geleden? Laatste persoon die we aan de telefoon had begon namelijk over dat voordat alles binnen was we wel 19 weken verder konden zijn

13. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Volgende de rest daarna ook snel of ook maanden op moeten wachten?

14. Betsy

Betsy Niet meer actief

2 jaar
    Het faillissement was toen wel al uitgesproken.

15. mamavanR

mamavanR Actief lid

6 sep 2011
    277
    13
    18
    Mijn vorige werkgever is in augustus failliet gegaan. Ik heb 3 weken daarna eerste uren betaald gekregen. 2e betaling heb ik een maand na faillissement ontvangen. En de laatste betaling 3 a 4 maanden na faillissement, de laatste betaling waren overuren en het reeds opgebouwde vakantiegeld.
    Ik heb alleen voorafgaand aan het faillissement gewoon nog elke maand loon gehad. Dat is bij jullie dan helaas niet het geval.
    Hopelijk heb je snel duidelijkheid en een fijne/vlotte curator wil ook wel helpen.

16. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Pfoe.. dan ben ik bang dat het nog wel eens even kan duren voordat wij de vakantiedagen, vakantiegeld en het tijdspaarfonds uitbetaald krijgen.. de curator doet zijn best opzich wel, had het salaris van de (ex)werknemers als eerste prioriteit. Alleen dat UWV kan je echt weinig mee als ze zoveel verschillende verhalen vertellen.

Het tijdspaarfonds wordt maandelijks van het salaris afgehaald, gaat in totaal om bedragen van ruim €400 per maand over een periode van 11 maanden. Salaris voor het laatst eind Feb. een volledige loonbetaling gehad.

17. kuzzie1986

kuzzie1986 Actief lid

7 feb 2014
    159
    8
    18
    Daarna ging alles vrij vlot, eind mei 2017 is faillissement uitgesproken alle achterstallige lonen eerst voorschot gehad daarna snel weer een uitkering en daarna de faillissementuitkering van 6weken. En voor eind juli heb alles ontvangen ook het vakantiegeld en openstaande vakantiedagen. En het uwv heeft ook de pensioenfonds aangevuld dat bleek mijn ex werkgever al maanden niet betaald te hebben.

En doordat het uwv ons op werk geholpen heeft met alles aanvragen ging de ww direct in na de faillissementuitkering van 6weken.

Ik hoop voor jullie dat het ook zo vlot gaat

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Begin dec was faillissement gemeld. Begin januari voorschot. Rest allemaal dec. Zie dat ik deel mis vorig bericht.
    Kreeg toen alles behalve mijn borg voor de kleding a 200 euro. Had geen bewijs en bedrijf had niet gemeld.
    Had dec meteen bank gebeld met vraag of bedrijven gewoon mochten afschrijven en dus in het rood mocht tijdelijk. Dat was geen probleem na overhandigd papieren uwv dat geld er aan kwam. Eenmaal salaris gehad stond ik weer in de plus en meteen weer stop gezet. Prima tijdelijk oplossing om niet in de problemen te komen. Hadden totaal geen buffer door flinke kosten post eerder dat jaar .

Dit was in 2014 meen ik

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Rest allemaal februari haha. Was nog niet wakker haha

Deel Deze Pagina