Groeiecho 28 weken: dochtertje erg klein

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Frummels, 15 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Hé dames,

    Ik heb met 28+0 een groeiecho gehad en maak mij toch een beetje zorgen.
    De gegevens:
    *geschat gewicht 907 gram
    *voldoende vruchtwater
    *dopplerechoscopie om werking placenta te checken was goed

    Percentielen:
    *BPD (hoofdje) 0,5
    *HC (hoofdje) 4,3
    *AC (buikje) 0,4
    *FL (bovenbeentje) 18,3

    bij de 20 weken echo was BPD 8 en AC 20, dus ook niet zo groot maar minder afwijkend dan nu.

    ik maak mij toch een beetje zorgen, mijn gyn niet. M’n oudste dochtertje was wel gemiddelde bij de groeiechos alleen een wat kleinere FL. Ik heb met m’n gyn gebeld een paar dagen na echo en mag nu na 3 weken terug Ipv 4.

    Heeft iemand ervaring met een kleine baby? Is het terecht dat ik mij zorgen maak, ondanks dat mijn gyn dat (nog) niet doet?
     
  2. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Hoe groot wordt ze in lengte geschat momenteel?
    Ik denk als de gyn zich geen zorgen maakt dat jij dat ook niet moet doen lieverd
     
  3. Amoxiclav

    Amoxiclav Fanatiek lid

    8 mrt 2017
    1.882
    2.191
    113
    Verpleegkundige
    Goh ik snap wel dat je u onzeker voelt en zorgen maakt.. Maar zolang je gynaecoloog zich geen zorgen maakt zou ik het ook zo laten. Je hebt nu eenmaal grote en kleine baby's. Zolang de baby mooi haar curve volgt en blijft groeien zou ik me geen zorgen maken voorlopig
     
    Frummels vindt dit leuk.
  4. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh daar zou ik ook onzeker van worden! Maar er is niet zoveel wat ze kunnen doen toch? Er kan ook best veel afwijking zitten in de ene en andere groeiecho door opmeten.
    Mag ik vragen waatom je bij 28w een groeiecho kreeg?
     
  5. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Dat staat er niet bij....de gyn had het wel over het geschat gewicht, dat is nog binnen gemiddelde marges.
     
  6. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    natuurlijk, ik heb een placenta previa (ligt voor de uitgang), vandaar de groeiechos met 28 en 32 weken, nu dus de tweede vervroegd naar 31 weken en ik verwacht nav deze uitslagen dat dat niet de laatste gaat zijn.
     
    HappyC vindt dit leuk.
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oeh dat is sowieso dus wel beetje spannend en een keizersnede?
    Hoop dat de volgende meting toch weer hoger percentiel wordt!
     
  8. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    als m’n placenta niet weggaat welke, maar m’n gyn is daar wel hoopvol over omdat hij al een stuk is opgeschoven sinds de 20 weken echo en niet meer over de uitgang heen ligt maar er nog wel bij. Dus even afwachten, hopelijk kan ik wel natuurlijk bevallen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  9. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Ik heb bij 28 weken ook een groeiecho gehad. Ivm klein kind bij de eerste zwangerschap. Haar gewicht werd met 28 weken 1120 gram geschat. Dat was voldoende en ze is met 3410 gram geboren. Terwijl ze dachten dat ze maar net de 6 pond zou halen. Zou me er geen zorgen om maken zolang je ook genoeg vruchtwater hebt, je kind goed voelt bewegen en de placenta goed werkt.
     
  10. FVG

    FVG Actief lid

    8 mrt 2019
    313
    377
    63
    Hier wordt ons meisje ook erg klein geschat qua lengte. Van gewicht zit ze net onder het gemiddelde. Bij 28 weken ging het een kleintje zijn qua lengte, bij 32 weken zat ze nog binnen de curve en bij 35 weken zat ze er onder en eigenlijk 3 weken achter op schema. Haar curve buigt dus wel verder af maar de gyn maakt zich geen zorgen. Gewicht is belangrijker zegt ze dus ik vertrouw er maar op (hoewel ik me ook zorgen maak!).
     
  11. Banoe

    Banoe Actief lid

    7 feb 2020
    187
    559
    93
    Vrouw
    Hier een kleintje gehad en ook met 28 wkn doorgestuurd voor groeiecho’s. Ze konden niks vinden mbt de placenta of navelstreng, ze was gewoon erg klein. Ik kreeg wel elke 2 weken een groeiecho. Ze volgde haar eigen lijntje dus de gyn maakte zich niet direct zorgen. uiteindelijk is ze geboren met 39.3 wkn en was ze 2690gr. Officieel dysmatuur en ik had eigenlijk niet thuis mogen bevallen. Keihard geknokt met de voedingen (nakolven nakolven nakolven) om haar thuis te mogen houden. Ook moeite met warmhouden gehad. Maar die dame is inmiddels 2 en even lang en groot als ieder ander kind.
    Oh en het viel zo op omdat haar broer gewoon 3732gr was bij de geboorte.
    Deze 2e bevalling was trouwens ook echt een eitje! Haha
     
  12. Muisje458

    Muisje458 Niet meer actief

    Hier is mijn dochter geboren met p3. Was 45cm en 2k840 op 39 weken. Heb nooit geweten wat er scheelde want bij 20 weken echo was ze p90 heb 3groei echo's gehad waar ze haar 2 maal op p10 schatte en bij 35 weken was ze ineens weer p50. Deze laatste echo was dus lekker fout. Heb meerdere doppler echo's gehad altijd goed en 2maal per week een ctg. Hadden schrik voor zwangerschapsvergiftiging daarmee zo fel opgevolgd. Nu is A met 6 maand een half een baby met gewicht op 75% en grootte 50% is lekker een inhaalbeweging aan het doen.
     
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Mijn dochter werd trouwens met 28w ook qua gewicht p10 geschat, met 30w ineens p50 (andere echoscopiste), geboren met p10, wel 52cm. Gewicht heeft ze vrij snel ingehaald naar gemiddeld en lengte is ze stuk boven gemiddeld.
     
  14. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen dames! Ik heb de 29ste weer een echo. Ik ben dan precies 31 weken.
     
  15. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Spannend! Hier ook kleine kinderen, waarvan de laatste dysmatuur. Ze was op de 20 weken echo klein, maar binnen de curve. Ze konden haar hart niet goed beoordelen, omdat ze niet goed lag, dus na 2 weken terug en toen was ze onder de curve. Vanaf dat moment om de 2 weken groei echo en elke week doplermeting. Ze groeide rond de p10 en alles was goed. Met 38 weken ingeleid en toen kwam er tot iedereens verbazing een meisje van maar 2305 gram, onder alle p-lijnen en dysmatuur. Ze deed het supergoed en mocht na 2 dagen mee naar huis.

    Ik heb nog aan de gyn gevraagd hoe het zoveel (500 gram) kon afwijken van de echo's, terwijl die een constante groei van rond de p10 lieten zien. Hij vertelde dat een groeiecho een afwijking van 10 tot 20 procent mag hebben, zoveel naar onderen als naar boven. Zij viel precies in die uiterste grens. Wel bleek haar placenta veelste klein en was hij ook al deels aan het vergaan. Ze is er dus op tijd geboren.

    Kortom, het kan alle kanten op gaan. Zolang ze op de groei echos zien dat ze op haar eigen lijn blijft en de placenta en bloedtoevoer goed is, zijn er geen erge zorgen. Ook meetfoutjes zijn zo gemaakt, soms scheelt het maar 2mm tussen p10 en p35.

    Groetjes Suzanne
     
  16. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw

    Bedankt voor het uitgebreid delen van jouw verhaal, dat geeft mij een stuk meer informatie. Ben erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen en of ik eerder ga worden ingeleid of dat dit niet nodig is.
    Werd jij ingeleid omdat ze rond de p10 bleef?
     
  17. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ja omdat de placenta klein was en zij rond de p10 bleef. Als ze p5 of kleiner was geweest, was er met 37 weken ingeleid. De gynaecoloog vertelde dat onderzoek had uitgewezen dat 38 weken bij groei p10 een termijn is waarop de baby het buiten de buik beter heeft dan erin. Je kunt de baby er beter gezond uit hebben, dan wachten totdat de groei verminderd en dan een minder gezonde baby hebben.

    Ik heb tot de dag van inleiding dubbele gevoelens gehad hierover. Ergens wilde ik haar graag op haar eigen tijd laten komen en alles was toch goed. Toch ingeleid en toen bleek dat de inleiding precies op tijd was geweest, dus blij dat ik ingeleid was.
     
  18. Banoe

    Banoe Actief lid

    7 feb 2020
    187
    559
    93
    Vrouw
    Hier een P3tje maar omdat de placenta er zo goed uitzag en er verder geen zorgen waren wilden ze absoluut niet inleiden. Gelukkig was ze daadwerkelijk ook kerngezond
     
  19. ChanelM

    ChanelM Actief lid

    14 dec 2016
    479
    111
    43
    Succes met de echo

    Op de 20e weken echo p16 en op de 32 of 34 weken, weet niet presies meer welke. Dochter hoofd p30, romp p32 en benen p67. Uiteindelijk was ze bij de geboorte een <-p3. Nu 5 maanden en haar hoofdje is nog steeds wat kleiner, rompje ook, maar wel lange benen. Was ingeleid op 38 weken ivm insuline, zwangerschapsdiabetes. Ze heeft ruwe start, maar ze is helemaal gezond. Kwa gewicht heb ik nooit iets gehoord.
     
  20. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Heel wisselend dus hoe er gehandeld wordt...ben erg benieuwd hoe het bij mij gaat verlopen!
    Nog een ruim weekje en dan weet ik meer
     

Deel Deze Pagina