Wat is dit? Hormonen compleet verstoord (niet zwanger)...

Discussie in 'De lounge' gestart door juf21, 17 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hee meiden,

Wie kan mij helpen?

Ik wil een gezondere levensstijl en 5 kg afvallen. Begin mei heb ik het roer omgegooid.
    Ik ben 5x per week gaan bewegen en lekker gezond gaan eten.

Maar... Sindsdien lijkt mijn hele hormoon huishouding verstoord te zijn...

Het begon eerst met pukkels, daarna bleef mijn menstruatie uit (test gedaan, niet zwanger), daarna was ik opeens een paar weken lang ongesteld..
    En wat voor mij het meest frustrerend is: ik val geen gram af terwijl ik heel gezond eet.

Nu ben ik op vakantie, en dan is het gezonde eten toch iets minder.
    Heb nu al een paar dagen mega zere tepels.

Heeft iemand enig idee? Overgang zou heel vroeg zijn, ik ben 37.
    Heb schildklier laten nakijken, die is prima.

2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.708
    7.187
    113
    Vrouw
    Vreemd.. Ben je ook krachttraining gaan doen? Dat wat je in gewicht bent afgevallen in vet misschien is bijgekomen in spiermassa?

En hoeveel calorieën eet je nog met jouw nieuwe eetstijl? Het uitblijven van menstruatie zou in principe kunnen komen door ondervoeding, maar dat verklaart niet de pukkels en ook niet de juist lange menstruatie daarna. Hopelijk weet iemand anders meer :)

juf21 vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ben je ook anders gaan eten? Ik heb rosacea en bij veel melkproducten krijg ik een veel onrustigere huid. Wellicht dat je daar iets in kan herleiden.

En hou je bij wat je precies eet? Ik dacht ook steeds dat ik goed bezig was, maar stiekem at ik dan toch nog wel wat ongezonde tussendoortjes (vooral op sportdagen, want ‘ik had toch al gesport’). Nu ik dat echt helemaal weg hou en ik mij echt aan mijn menu hou, lukt het wel. Ik wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, maar dat was mijn ervaring, misschien heb je er iets aan.

juf21 vindt dit leuk.
  4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Zit een vroege overgang misschien in je familie? Ik ben 48 en in de overgang en eigenlijk heb ik al dezelfde klachten. Een vriendin van mij kwam op jouw leeftijd in de overgang ook, maar haar moeder ook al zo jong en ze was er dus wel redelijk op voorbereid.

5. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Bedankt voor het meedenken!
    Als antwoord op jullie vragen:

Ik sportte 5x per week:
    • 60 minuten in de sportschool cardio+krachttraining
    • 60 minuten wandelen
    • 3x per week 30 minuten hardlopen (beginner - dus eerst stukjes van 1 minuut, na een paar weken kon ik 10+5 minuten).
    Het eten houd ik soms bij in mijn eetmeter. Maar dat doe ik vaak pas achteraf.
    In het begin merkte ik dat die gezonde salades, soepen en groentes niet aantikten. Toen at ik inderdaad te weinig.
    Daarna bleef mijn menstruatie uit, dus ik denk dat dit het gevolg zou kunnen zijn van te weinig eten kwam.

Ik ben mijn eten bij gaan stellen. Heb ook gevraagd of een voedingsdeskundige mee wilde kijken. Zij gaf wat kleine tips mee, maar vond dat ik goed at.

Mijn moeder was pas ruim 50 jaar toen ze in de overgang was. Tantes en oma ook rond die leeftijd. Dus ik verwacht het eigenlijk niet nu al.

Maar ik heb wel het gevoel dat het echt met mijn hormonen te maken heeft.
    Als ik zwanger zou zijn, zouden alle symptomen verklaard zijn.
    Maar dat ben ik dus niet.
    Ik gebruik verder ook geen pil o.i.d.

Ik wil het heel graag doorbreken. Ik voel me er zo goed bij om lekker gezond te eten en te bewegen.
    Maar het frustreert enorm dat mijn gewicht er totaal niet op reageert, en mijn hormonen zo van slag zijn.

Ik wil geen dieet, of snel afvallen.
    Ik wil graag gezond zijn voor mezelf, en en gezonde, fitte mama zijn voor mijn kinderen.

6. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Het zit niet bij mij in de familie.
    Maar omdat ik eigenlijk allemaal zwangerschapssymptomen herken, ga ik inderdaad aan de overgang denken.
    Hoe weet je of je in de overgang zit?

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik heb verder geen test gedaan, aangezien ik ook de leeftijd heb. Er zijn van die zelftesten, die meten of je fsh verhoogd is, dat is een indicator dat je in de overgang zit. Maar, in jouw geval zou ik naar de huisarts, omdat je nog zo jong bent.

Ik val overigens nu ook niet af en mijn buikvet is meer geworden de laatste jaren. Met sporten houd ik het nu redelijk stabiel, maar het is best frustrerend. Eerder zag en voelde ik heel vlot resultaat van sporten, nu niet. Ik denk maar, anders zou ik me waarschijnlijk nog slechter voelen en aankomen, dat sporten is vast wel goed voor me. ;)

juf21 vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Ik herken het wel, maar denk zelf dat ik in de peri menopauze ben. Ik ben 39. Soms ineens pijnlijke borsten, soms misselijk. Menstruaties die verschillen tussen 24 en 36 dagen. Afvallen is super lastig. Veel jeuk. En boos en dat vind ik echt heel erg. En acne op mij kin.

Mijn oma was 48 in de overgang, mijn moeder weet ik niet ivm eierstokkanker op jonge leeftijd.

juf21 vindt dit leuk.
  9. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.269
    5.870
    113
    Vrouw
    Hier precies dezelfde klachten, vooral jeuk, lastig afvallen, geen nette cyclus meer, misselijk en duizelig. Ben 44 (moeder was met 38 in de overgang, maar had zelf nog niet aan de pre of peri menopauze gedacht.

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Ik herken het ook en heb er sinds januari last van (behalve de menstruatiestoornis, want ik heb geen baarmoeder meer dus geen idee hoe het met bloeden).
    Vooral dat niet kunnen afvallen is zeer frustrerend en de boosheid.

Sinds een paar weken heb ik de opvliegers erbij gekregen en zit ik dus officieel in de premenopauze/perimenopauze. Ik ben nu 45.

Deel Deze Pagina