Wat is dit? Ik hoop niet wat ik denk dat het is

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 12 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Nou ja, dit is dus het advies wat ik kreeg. Geen idee of dat van een assistent of een ha afkomstig was, maar ik heb het opgevolgd, het heeft iets geholpen en ze leeft nog steeds.

2. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Maar wat wil je horen dan? Uit mijn ervaring? Studieboeken? Vergaderingen en protocollen?
    Het zijn onze regels. Zeker ivm de medische achtergrond icm medicijngebruik mogen wij geen overdosering adviseren.

3. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.042
    2.735
    113
    Vrouw
    Wat bedoel je?

4. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik denk dat iemand vroeg hoe die app heet

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.190
    6.593
    113
    Ja, het gaat om iets eenmaligs. Ipv weer een tablet na 6 uur, had hij er nu een na 3 uur. In het ziekenhuis zijn de doseringen veel hoger. Volwassenen krijgen daar vrij eenvoudig 8 per dag.

6. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik bedoel, heb je misschien een medisch onderbouwde site waar dit vermeld staat?

Ik bedoel niet te zeggen dat ik denk dat jij er naast zit ofzo he.
    Maar ik kan natuurlijk ook niet uitgaan van wat een vreemde op een forum verteld. Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt.

Dit meer ter lering voor mij.
    Wij doen dit op de praktijk namelijk wel. Ik hoef lang niet alles met mijn baas te overleggen.

Ysabella vindt dit leuk.
  7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.190
    6.593
    113
    Ik heb niet zoveel zin om me te moeten verdedigen voor iets wat afgestemd is met de assistente. Die app zei bellen. Heb ik gedaan. Toen samen afgewogen wat het verstandigst was OP DAT MOMENT. Het was spoed genoeg om te bellen, maar niet spoed genoeg om voorrang te krijgen bij de HAP.

8. Waxinelichtjes

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    'En ze leeft nog steeds..'

Nou ten eerste is dat natuurlijk geweldig om te horen;):)
    Maar nu ff dit. En dit is best wel ernstig.

Als doktersassistent ben je niet BIG geregistreerd. Dit houdt in dat dit beroep niet is beschermd. We werken dus altijd onder toeziend oog van de arts, die dus ook de eindverantwoordelijkheid draagt. Stel dat een assistent jou een overdosis zou hebben geadviseerd en dit is compleet fout afgelopen. Wat dan? Dan is de arts dus verantwoordelijk. En daarom moet een assistent (meestal tenminste) altijd overleggen met een arts alvorens zij iets dergelijks adviseert. Gewoon vanwege veiligheid dus.
    Nu is het inderdaad wel zo dat elke praktijk haar eigen regels en protocollen heeft. Waarom dat is, daar kan ik je geen antwoord op geven.

Maar terugkomend op 'ze leeft nog'. Had je ook zo gemakkelijk gepraat als het fout was gegaan? Nee toch? Natuurlijk niet! Daarmee wil ik zeggen, gebruik ook zelf je verstand. Een maximale dosering is er niet voor niets. Denk er niet te licht over.

9. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Het is toch gek dat elke praktijk zn eigen regel hanteren kan?
    Dus stel ik heb jou aan de lijn met advies A en ik bel een huisarts aan de andere kant van nl dan kan het advies anders zijn? Bijvoorbeeld met pcm?

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.190
    6.593
    113
    Zucht... nogmaals: normaal wel, maar ivm de wachttijd was het niet aan te raden naar de HAP te gaan en konden we beter hem thuis volgen. Of hij nu thuis wacht of daar: hij krijgt op dat moment toch geen zorg.

11. Waxinelichtjes

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Nee ik bedoel het ook niet aanvallend en ik ben ook niet beledigd hahaha.
    Ik begreep de vraag niet helemaal.
    Ik heb geen websites... alleen wat ik hierboven vermeldde. Heel veel overleggen en altijd protocollen aanscherpen. Je weet het, dit is nooit klaar.
    Misschien werkt het inderdaad op de hap anders... mede omdat er giga veel praktijken op aangesloten zijn. Dit werkt toch anders dan met eigen patiënten. Ik verbaas mij ook soms over de verschillen in regels in praktijken.

12. Waxinelichtjes

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ja. Krom he? Landelijk bepaald zou mooi zijn vind ik:)

Het komt ook door werkdruk en onderbezetting van personeel waardoor dingen uit handen worden gegeven. Ja inderdaad, weer een geldkwestie waar het op gegooid wordt.

In de zorg werkt het vaak ook zo. Een helpende mag geen til lift besturen zonder toezicht van een verzorgende ig. En stoma zorg ook niet.
    En toch gebeurd het (ik zeg niet dat het overal gebeurd maar ik heb er ervaring mee). En waarom? Geld geld geld. Geen tijd, personeel, drukte.

13. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Buiten de discussie van HAP bellen of niet vraag ik mij eigenlijk af waarom @Moedertjevj eerst deed alsof ze van niets wist en achteraf al naar de arts was geweest.

14. Moedertjevj

Moedertjevj Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    Nogmaals, ik wist het niet zeker. Ik had de arts gebeld met de melding dat hij 1 beet had met kring rond, ik mocht dan achter voorschrift voor ab. Maar omdat er altijd maar mee bijkwamen, wist ik het niet meer zeker. Vandaar dit topic.

15. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Zorgdrul kan ik snappen ivm met druk en weinig personeel.
    Maar medicijngebruik zou echt landelijk moeten zijn ben ik volstrekt met je eens.
    Natuurlijk moeten wij/ik als gebruiker of verzorgers van onze kinderen ook zelf nadenken.

Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  16. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Mijn oudste van 31 kilo werd ingestuurd naar de weg ivm verdenking blindedarm.

Ze heeft toen 1000 mg paracetamol gehad.
    Dat vond ik wel heftig maar om een spiegel op te bouwen was het een goede start zei de arts assistent.

Klopt dat dan niet?

Gelukkig was het toch een fikse buikgriep .

Deel Deze Pagina