Ik heb 3 vragen! Mijn grote dreumes van bijna 2 praat wel wat woordjes: oma, opa, mama, papa, zitten, eten, bert, ernie, elmo, bumba, toto, plop, aan (schoenen aan), tas (jas)..maar daar blijft het ook bij! Mijn buurjongetje van 2 maandjes ouder kan al zoveel vertellen! Paar woordjes achter elkaar! Hoe kan ik dit stimuleren? Of komt dit vanzelf? Hij wordt dus bijna 2. Wat gaven jullie voor de 2e verjaardag als kado?? Wanneer en hoe beginnen met zindelijk maken? Hij gaat even ergens zitten als hij moet poepen maar aangezien dat zo vreselijk snel gaat is het moeilijk het elke keer in de gaten te hebben..Dat zijn toch wel voortekenen van dat hij er bewust van wordt ? Hoor graag!!!
Het praten komt echt vanzelf. Zo ineens gebruiken ze 2 woordjes achter elkaar en dan nog meer woordjes. En als ze het een beetje doorhebben, gaan ze heel veel woordjes leren. In een paar maanden kan je kindje dus in kleine zinnen gaan praten en veel woorden zeggen. Leuke kado's voor een 2-jarige zijn: keuken, werkbank, garage, auto's, driewieler, duplo, boekjes, knutselspullen, enz. Wat betreft het zindelijk worden/maken. Je kind geeft vaak vanzelf aan dat het gaat plassen of poepen. Je kunt hem dan op het potje zetten. Wil het niet, dan niet dwingen (eigenlijk niet veel tips, mijn oudste is helaas nog niet zindelijk).
Mijn zoontje is nu 3 weken 2 jaar en kletst als een gieter. Maar het verschilt heel erg per 2-jarige hoor en niks om je druk te maken. Het ene kindje praat nu eenmaal snel en het andere minder snel. Hij zegt al woordjes, dus het komt snel genoeg. Voor z'n verjaardag heeft hij veel van duplo gehad, meneertje vind het geweldig om te 'bouwen', auto's, garage, keepwagen voor zandbak etc. Zindelijk worden komt ook hoor. Mijn zoontje geeft nu wel aan dat hij moet poepen, maar doet dat dan ook direct. Maar ik prijs hem al heel erg voor het aangeven en dat blijft hij nu ook doen. Ga ervan uit dat het op een gegeven moment vanzelf komt dat hij het eerder aan gaat geven. Hij wil ook al op z'n potje als ik naar de wc ga en maakt dan vooral een plassend geluid *lol*. Ik laat dit zo even spelenderwijs. Moet over een week of 7 bevallen en was niet van plan nog voor de bevalling intensief pot training te gaan doen
Hier een dochter van bijna 2 jaar. Een echte prater hier. Het komt deels vanzelf maar je kan het wel stimuleren door voor te lezen en alle woorden te benoemen en alles aan te wijzen. Ik praat de hele dag door tegen haar en we nemen samen de dag door. Aan het begin van de dag en het einde. Tijdens luier verschonen ook praten over wat wil je nu gaan doen? Waar gaan we heen? Probeer gewoon te praten met hem en het wordt vanzelf meer. Wat ik ook erg belangrijk vind is verbeteren. Als ik bijv. vraag waar speel je mee en ze zegt blok dan zeg ik ja je speelt met je blokken. Hier doet mevrouw regelmatig een plasje of hoopje op het potje. Probeer anders hem op vaste tijden op het potje te zetten. Probeer op te merken hoelang hij na het eten of een slaapje een plasje doet en zet hem rond dat tijdstip op het potje. Ga zelf ook gezellig op het toilet zitten en vertel hem wat hij doet. Doet hij niks, geen probleem komt vanzelf een keer. Doet hij wel wat? Groot feest, juichen, sticker geven en uitleggen hoe goed het is. Hier hebben we een leuk potjesboekje die ze altijd leest als ze op het potje zit. Hier zaten ook de potjesstickers bij. Je hebt een speciale variant voor jongens en meisjes. Het heet op het potje en komt bij de Bruna vandaan.
Mijn dochtertje is nu 2 jaar en een maand en praat als een dolle maar dat is pas wel echt recent. Ze probeert nu alles met woorden duidelijk te maken ivp uh uh of blèèr! Heel gezellig en handig. Ik heb vooral gemerkt dat het op een gegeven moment heel snel ging (hier trouwens wel een ouder broertje, dat scheelt een boel). Voorlezen is een goeie manier van stimuleren en natuurlijk veel praten met elkaar. Kadoos.. mijn zoontje kreeg voor zijn 2e verjaardag o.a. een treinbaan (Brio) met accessoires, het knappe koppenspel, een zandbak, veel duplo, boeken etc etc Zindelijk. Mijn beide kinderen waren vroeg zindelijk. Zoon met 23 maanden en dochter met 24 maanden. Ze hadden beide interesse in het potje, waren in staat om simpele opdrachtjes uit te voeren, kenden het verschil tussen nat en droog. Met het boekje "Zindelijkheid in één week" van Gina Ford, was het zo gepiept.
Praten en dat bewust worden van poep en plas gaat wel vanzelf inderdaad. Je kunt het beide wel stimuleren. Voorlezen en zelf goede hele zinnen tegen je kind zeggen. Dus geen Au maar: heb je pijn? Benoem steeds als hij zijn luier verschoont wat hij heeft gedaan. Plas of poep. Dan een boekje met op het potje halen bij de bibliotheek en af en toe voorlezen. Mijn dochter zei al hele zinnen met 2 jaar. Zoonlief praat met 21 maanden wel goed maar wel onduidelijker. Mijn buurjongen van 2 jaar en 3 maanden praat als een 4 jarige. Zo ongelofelijk goed, ha ha Wij geven Julian ( en vragen) dit voor zijn verjaardag Fiets Duplo Treinset Auto's Autokleed Boekjes Wij geven zelf de fiets ( buitenloopfiets ) De duplo en een auto.
Onze zoon is pas 2 geworden en zei met 21 maanden nog GEEN WOORD! Hij snapte alles, wees alles aan wat je vroeg, voerde opdrachtjes uit maar het enioge wat eruit kwam was "euh". Met 21 maanden is hij ineens gaan praten. Eerst de woordjes als papa,mama,opa en oma en wat de dieren doen (woef of mauw enz) En als je hem nu hoort: kletsen als een gek, zinnen met 3 woordjes en zodra hij ook maar 1 nieuw woord hoort zit het erin en gaat het er niet meer uit... Zo was er laatst iemand in het verkeer die niet goed zat op te letten en ik dus harduit riep: " pas op sukkel" oeps... nu zit hij elke keer "ukkel ukkel ukkel" Verjaardagscadeau die wij hebben gevraagd en gekregen: - van ons gehad: een nieuwe kamer en een mega bumba pop - brio treinbaan ( de brandweer versie) - tafel en stoeltje van Ikea van schoonouders om aan te kleuren enz - wasco, vingerverf - voorleesboekjes en wat het zindelijk maken betreft: Nu moet ik zeggen dat ik er ook nog niet heel erg mee bezig ben geweest maar ik heb een potje gekocht maar hij doet er verder niks mee. Hij weet dat hij erin moet plassen en poepen maar hij wil het nog niet. Ik zet hem er wel eens op maar hij vindt het nog niet zo. Maar zoals ik al zei ik ben er nog niet actief mee bezig om hem er elke keer op te zetten enz. Ga dat binnenkort eens proberen. xx
Ook hier een bijna 2 jarige dame die lekker aan het kletsen is. Ik praat de hele dag door met haar, benoem alles wat er doen en als zij bijvoorbeeld zegt ' regen uiten' dan herhaal ik dat met ' ja het regent buiten' dus de juiste woorden terug zeggen. Potje hebben wij ook gekocht wat ze eerst wel interessant vond maar ze vond het vooral lekker om gewoon in haar blote billen rond te rennen... Nu ging ze er deze wk voor het eerst uit haar zelf opzitten en had ze haar broek uitgedaan. Ik ben er ook echt nog niet heel bewust mee bezig geweest.Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat vanzelf zal gaan. Of werkt dat niet zo?
ons zoontje zei met net 2 jaar ook alleen maar losse woordjes. Hij begon rond 2,5 wat meer te praten. Nu met 4,5 jaar ben ik blij dat hij 's avonds op bed ligt en het rustig is in huis. Zindelijk ik zou een potje in de kamer zetten en zeggen wat de bedoeling is. Zodra je ziet dat hij wil gaan poepen snel op het potje zetten. Tussendoor kun je hem ook op het potje zetten om te laten wennen. Hij is er trouwens wel op tijd bij met nog geen jaar. Knap hoor. Kado; duplo, trein baan, boekjes, loopfiets
Praten komt echt vanzelf hij zegt al aardig wat volgens mij hoef je e daar niet druk over te maken :-D zindelijk maken hier van alles geprobeerd stickers plaswekkertje etc...maar neuj als mevr geen zin had deed ze t gewoon lekker niet...totdat ze zo van de een op andere dag geen luier meer om wou dat is nu drie weken geleden sindsdien geen luier meer voor dr!!dag en nacht kadootje...moeilijk voor een jochie haha!Idd iets om mee te bouwen boekjes deden t hier goed!keukentje werkbank autogarage iets in die richting!succes!En je zult zien wat ze vanaf deze leeftijd ineens een hoop gaan leren!