Ik heb een vraagje; ik sport graag en ben nu net 5 weekjes zwanger (jippie!) Heeft iemand enig idee wat je mag doen aan buikspieroefeningen...ik heb ergens vaags iets gehoord dat je deze rechte spieren niet meer mag trainen ivm "scheuren" ervan?!?!?! wie kan mij hier meer over vertellen?
Ik deed ook altijd fanatiek buikspieren; sit-up met dumbel op mn borst enz. Nu doe ik het niet meer, omdat idd je baarmoeder moet kunnen groeien. Je leest verschillende dingen op internet als dat als je te sterke buikspieren hebt je organen extra in het gedrang kunnen komen te zitten, omdat je buik langer 'binnen' blijft. Buikspieren krijgen een pauze, na de bevalling en eerste kraamweken ga ik het gewoon weer oppakken.
Ik rijd intensief paard en bij bepaalde oefeningen gebruik ik ook mijn buikspieren flink. Ik merk dat ik nu na het rijden wel steeds sneller en meer buikpijn krijg, soort spierpijngevoel, maar volgens de vk kan dat geen kwaad. Zal wat meer last krijgen bij het groeien en oprekken van mijn buik, maar zolang ik niet iedere dag kreupel van mijn paard kom is er geen reden om te stoppen. Denk dat je het dus zelf een beetje aan moet voelen en misschien je trainingsschema er op aanpassen, maar volgens mij hoef je er niet per se direct mee te stoppen hoor!
Ik sport ook graag, Body Attack, Body Vive en Bodybalance. Attack ben ik te moe voor, maar vive en balance is heel goed te doen, en voor de buikspieren en oefeningen voor de heupen krijg ik 'zwangerschaps'oefeningen. Scheelt wel dat mijn buurman en een vriendinentje de lessen geven erg prettig! De schuine buikspieren mag je wel trainen. En vanaf week 16 mag je geen oefeningen meer liggend op je rug doen schijnt. En verder, doe waar je je goed bij voelt!
Dat heeft er mee te maken dat je rechte buikspieren straks, als je baarmoeder groter is, gaan wijken. Ze schuiven een stukje op om ruimte te maken voor je baarmoeder (anders zou je buik nooit zo veel kunnen groeien. Je krijgt dus een soort 'gat' in het midden, als je dan je rechte buikspieren te veel traint dan wordt dat gat groter en kan je buikwand blijvend verzwakken (aldus predictor Zwanger en sporten - Predictor )
ik ben met 12 weken gestopt met buikspieren trainen. je kan blijvende schade aan je buikspieren krijgen als je te lang doorgaat met het trainen van je buikspieren. ik wilde dat risico gewoon niet lopen.
Op een gegeven moment verslappen je rechte buikspieren en kun je ze nauwelijks meer gebruiken. De schuine blijven wel bruikbaar en kun je vrij lang door blijven trainen. Op een gegeven moment zijn dat de enige buikspieren die je nog gebruikt. Dmv op je zij rollen kun je dan opstaan uit bed dankzij o.a. je schuine buikspieren.
Jep ik loop bij de fysio en mag alleen de schuine buikspieren trainen. De rechte gaan opzij en mogen niet meer getraind worden. Zie nu ook dat als ik overeind kom dat mijn buik en een rare punt vormt en dat komt door het wijken van die buikspieren.
Bedankt voor alle reacties meiden!!! Voor mezelf heb ik besloten om de komende tijd lekker te blijven hardlopen, kickfun (tegen een zak aan schoppen), bodypump (met halters)..en vooral mijn schuine buikspieren te trainen. Vanaf de derder maand ga ik bij een fit je zwanger-club om zo gemotiveerd te blijven om te trainen en ter bescherming (wordt nl door de fysio gegeven) bedankt voor alle tips!!!
Ik zou zeggen, direct stoppen met buikspieroefeningen. Ik ben ook een wasbordjesfan En had dus een heel strakke buik toen ik zwanger werd. Mijn rechte buikspieren zijn gescheurd, waarschijnlijk omdat ze te sterk waren en dus niet wilden wijken tijdens mijn eerste zwangerschap. Hierdoor heb ik allemaal klachten, en na deze zwangerschap krijg ik een buikwandcorrectie omdat mijn organen nu dus "naar buiten hangen" wat voor allemaal ellende zorgt. Dusss, laat de boel de boel, probeer je buikspieren zo weinig mogelijk te gebruiken, en ga vanaf 6 weken na de bevalling weer RUSTIG beginnen met trainen.
@foxter...wat heftig om te lezen wat er bij jou allemaal gebeurd is (en nog moet gebeuren!) Nu is het echter wel zo dat ik fan ben van een wasbordje maar dan vooral bij mannen....zelf heb ik hem absoluut niet haha ik sport zo een 4 keer per week (1x bodypump, 2x hardlopen en 1x sh'bam) maar dat is vooral omdat ik het leuk vind en alles wat ik afval is mooi meegenomen....echter door de zwangerschap gaat die vlieger niet meer op!
Ja tis wel jammer ja Maar ja, gelukkig wordt de buikwandcorrectie in ieder geval vergoed, dat is al wel fijn. Ik had ook geen giga sixpack hoor, maar wel zichtbare buikspieren zeg maar Hopelijk ziet de boel er nog redelijk uit na de operatie!
Foxter, heh gatver!! Jou situatie is het voorbeeld om per direct met buikspieren te stoppen! Komt daarna wel weer hor!
Ik moest idd ook van mijn sportinstructeurs stoppen met meedoen bij buikspierenoefeningen. Zelfs met schuine dus. (oa bij Bodypump) Omdat mijn buik gewoon niet groeide. (en ze waren ook bang voor diastase) Was voor de zwangerschap erg strak getraind (7 uur sport per week) en zelfs nu met ruim 31 weken is mijn buik nog erg klein. (baby niet trouwens ) Is ook echt niet alles, dus idd, buikspieren komen na de bevalling wel weer, echt rustig aan doen. Je baby vindt een beetje ruimte ook vast wel fijn!
ik weet nog bij mijn 1ste bevalling dat de gyn zei dat ik niet meer mee mocht persen omdat mijn buikspieren te sterk waren haha ik werkte dus tegen volgens de gyn. komt na de bevalling nu wel weer haha 3de kindje dus moet echt wel buikspieren gaan trainen straks
om ff in te vallen toen ik zwanger was van mn zoontje deed ik super fanatiek aan kickfun.. er is me toen aangeraden hiermee te stoppen tot na de bevalling.. de intensiteit vh slaan en intrappen kan wel degelijk invloed hebben.. dus ik ben ermee gestopt en 11 wk na de bevalling weer opgepakt