gewicht/afvallen mag niet en nu?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door richjanneke, 22 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. richjanneke

3 feb 2007
    15
    0
    0
    lelystad
    ik heb een vraag.. ik deed een 40 punten dieet(ik deed wel meer als 40 p) bijna 5 kg afgevallen. maar ja we blijken zwanger en nu...er is tegen me gezegt dat ik te weinig eet. ik zit nu op meer als 50 punten (ongeveer 1300 kcal) maar ja de eetlust is er niet echt.. iemand tips dat ik toch wel meer eet maar wel oplet dat het gezond is(en dat ik misschien niet zo vreselijk veel aankomt...)

ik vind het vrij frustrerend, ik heb wel een normaal ritme, onbijt/lunch/avondeten/2 tussendoortjes...maar dan nog eet ik schijnbaar iets te weinig....

2. emmyg

emmyg Actief lid

16 sep 2007
    172
    0
    0
    Het eetritme is prima. Helpt waarschijnlijk ook tegen de misselijkheid.

Je moet gewoon wat meer eten. Eet s'morgens een boterham meer of schep s'avonds wat extra groenten op.

3. richjanneke

3 feb 2007
    15
    0
    0
    lelystad
    hmmm, ik denk dat ik iets meer crackers in huis ga halen. dat krijg ik tussendoor wel naar binnen, ja mwel met beleg hoor!

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zou het gaan overleggen met een dieetiste of je vk. ik vind persoonlijk 1300 calorien namelijk erg weinig voor een zwangere vrouw. het 'voor twee eten' is overdreven, maar je moet wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen dar jullie beiden genoeg hebben en ik twijfel toch wat bij deze hoeveelheid. ik zou dus écht even met een dieetiste overleggen.

5. richjanneke

3 feb 2007
    15
    0
    0
    lelystad
    ik was er al wel bang voor dat het te weinig is..ik zal toch eens proberen om wat meer dingen toe te voegen aan mijn dag menu. maar ja wat is gezond met toch wat meer kcal? ben ik blond?oh wat erg....

6. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik zou nu echt ophouden met calorieen tellen hoor en gewoon normaal gaan eten. 1300 is echt veels te weinig. Er is vast wel ergens iets op internet te vindne over waar het menu van een zwangere aan moet voldoen.

7. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ik volgde voor mijn zwnagerschap het systeem van de weight watchers ik mocht dit gewoon verder blijven doen ik moest alleen de light producten laten vallen en de zoetjes vanwege de aspartaam die heel schadelijk is voor de baby.
    ik zit nu op een 1800kcal per dag soms wat meer want ams ik ergens echt zin in heb eet ik het gewoon.
    ben nu 17weken zwanger en nog geen gram bij gekomen.

8. Kimmies

Kimmies Actief lid

9 mrt 2007
    205
    0
    0
    ik was altijd aan de lijn. en toen ik zwanger bleek, stopte ik daar mee, en probeerde gezond te eten. Toen ik na 3 maanden al 10 kilo aangekomen bleek te zijn, raakte ik toch wel in paniek: Wat nu?
    Ik wil niet aan het eind 50 kilo aangekomen zijn.....

Toen ben ik een keer per dag met een herbalife shake begonnen, als aanvulling. Hier zit immers alles in. Daarnaast multivitaminen, vezeltabletten en visolie tabletten. Ik lijn niet, probeer voldoende brood en zuivel e.d. te eten, maar zeker niet de 6 plakken brood die het voedingscentrum voorschrijft.
    Tot nu toe voel ik me prima (ben 32 wkn) en mijn kindje groeit ook goed.
    Dus je moet toch een beetje je eigen weg er in vinden; zorgen dat je zuivel en fruit voldoende is.

9. valhalla

valhalla Niet meer actief

Zou als ik jou was gewoon geen calorieën meer tellen en verder zo gezond mogelijk eten. Als tussendoortje iets van mueslirepen, daar zit ook redelijk wat in als je je druk maakt dat je te weinig eet...

Maar ja, als je écht geen trek hebt, is het denk ik ook niet goed om je te overeten. Je krijgt vanzelf wel meer trek, gewoon goed naar je lichaam luisteren...

10. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Ik eet sommige dagen misschien nog minder. Omdat ik geen avondmaal kan nuttigen ivm vele buikkrampen en pijnsteken in mijn maag de afgelopen 3 dagen. ik eet nu bij de lunch extra veel en in de avond alleen een salade en een fruitsalade erachteraan. Dan zit ik vol. Word nu snel misselijk en dan kan ik gewoon niet eten

11. Bri

Bri Niet meer actief

Op voedingscentrum.nl zijn overzichten te vinden van wat je dagelijks zou moeten eten. Persoonlijk vind ik het aantal boterhammen nogal veel (6 per dag, geloof ik), maar in het algemeen is het wel een aardige richtlijn.

Ik denk dat je in elk geval moet proberen om het begrip 'gezond' niet meer te koppelen aan 'weinig calorieën'. Je hebt gewoon wat meer energie nodig = wat meer calorieën. Het grootste probleem met dieten is dat je dan vetcellen gaat afbreken (normaal heel erg fijn) en dat daar gifstoffen uit vrijkomen die door de placenta heen kunnen gaan.

Kijk gewoon wat je lekker vindt en waar jij je goed bij voelt.

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Lijnen is niet slecht omdat je kindje dan tekort zou komen - dan moet je wel echt heel weinig eten, maar het is slecht omdat jouw vetreserves dan worden aangesproken en daar zitten heel veel gifstoffen in die je kindje allemaal binnenkrijgt.
    Ook is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt (denk aan ijzer!) ...

Als je je houdt aan de richtlijnen van het voedingscentrum (www.voedingscentrum.nl) en normaal blijft bewegen (dat is sowieso gezond) is de kans dat je te veel aankomt heel erg klein! En bovendien is de kans dat je het grootste gedeelte van dat gewicht na de geboorte weer kwijt bent ook heel groot.

Je moet je ook bedenken dat je met een dieet van 1300 calorieën (echt ziekelijk weinig trouwens, ook voor niet zwangeren zeer ongezond) je lichaam hebt uitgehongerd. Dus de kans bestaat inderdaad dat je lichaam een inhaalslag gaat maken, ook om je kindje te beschermen ...

Mijn tip voor na de zwangerschap: niet zo'n eng uithongerdieet, maar veel sporten en gezond en genoeg eten (ook hiervoor staan richtlijnen op de site van het voedingscentrum).

Ik eet trouwens precies wat ik wil (wel heel gezond - veel groente en fruit, maar zondig ook met patatje ed) en ben nog maar 10 kilo aangekomen.

Deel Deze Pagina