wat is dit toch!? peuter bijna 4 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sm1990, 12 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    En vergeet niet dat wij intelligentie grotendeels inschatten op basis van taal. Iemand die gebrekkig/niet goed spreekt, weinig woorden kan gebruiken e.d., wekt al snel de indruk minder slim te zijn. Terwijl dat dus echt niet zo hoeft te zijn. Dat is in mijn ogen altijd een beetje de 'handicap' van kinderen/mensen met spraak/taalachterstand.

Mijn zoon praat juist veel en behoorlijk goed, waardoor het al snel lijkt dat hij slimmer is dan hij echt is.

2. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik herken veel van je verhaal.
    Mijn zoontje van net 3 heeft ook 'iets' met zijn taalontwikkeling. Hij loopt bij de logopedie en is aangemeld bij kentalis.
    Zijn zinsopbouw en vocabulaire is voldoende, maar zijn taalbegrip loopt erg achter. Ik vind het ook moeilijk te zien als hij iets niet snapt en daardoor in een driftbui verzand.
    Je mag me wel Pm-en om ervaringen uit te wisselen.

3. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Als je zoon echt een TOS heeft zoals jij zegt, waarom zit hij dan niet op een speciale psz (Kentalis).
    Verder kan een kindje met TOS niet alleen moeite hebben met het praten op zich maar ook met taalverwerking. Wie zegt dat hij jouw vraag wel begrijpt? Misschien praat je te snel, geef je hem te weinig kans/tijd om te reageren, of herformuleer je de vraag waardoor hij in de war raakt en dan maar iets roept.
    Lees anders het boek "praten doe je met zijn tweeen" eens...

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mijn dochter tekende ook niet met bijna 4 ook alleen krassen etc. Ze gaat 1 dag naar school en ze maakt opeens een koppoter. Niet kort daarna tekende ze normale poppetjes, dieren, hartjes, huizen etc. De rest heeft ze nog weinig interesse in. Ze is nu bijna 5 en krast nog steeds. Ze kan prima binnen de lijnen kleuren en dus heel goed tekenen maar meestal kiest ze daar niet voor. Tellen kon ze ook al maar ook geen interesse in. Nu is ze opeens de hele dag alles aan het tellen, cijfers herkend ze nu een tijd maar letters niet. Ze kan wel na schrijven maar ze weet niet wat ze schrijft .
    Nouja in feb dus eerste raport gesprek gehad en ze doet het meer dan prima. Ze kan alles wat een groep 1 leerling moet kunnen alleen meer of minder heeft ze moeite mee.

5. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Ik denk dat je echt niet meer zo moet kijken naar wat andere kinderen kunnen. Ik ben moeder van 3 en al 10 jaar gastouder en echt elk kind ontwikkeld zich anders. De een kan al heel snel goed tekenen, de ander heeft veel interesse in getallen, weer een ander kind vindt letters helemaal geweldig en weer een ander kan prachtig bouwen met Duplo en andere bouwmaterialen. Ik heb nog niet 1 kind gezien dat zich precies hetzelfde ontwikkelt als een ander kind.

Waarom oefen je met je kindje? Is dat iets dat vanuit de hulpverlening komt of doe je dat uit jezelf omdat je denkt dat je kind achterloopt? Is het eerste het geval dan zou ik met de hulpverlener(s) om de tafel gaan zitten en je zorgen bespreken. Is het tweede het geval dan zou ik gewoon stoppen met oefenen en je kind gewoon lekker laten spelen en leuk spelletjes met hem gaan doen. Als hij straks naar school gaat zal hij nog vaak genoeg moeten oefenen, laat hem nu gewoon op zijn eigen manier de wereld ontdekken en zich ontwikkelen.

6. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Oh ja, nog even een aanvulling: een van de juffen van mijn jongste zoon zei vorig jaar november dat hij de letters niet kende en gefrustreerd raakte omdat hij naast iemand zat die wel heel veel letters kende. Ik heb haar verbaasd aangekeken en gezegd dat hij nog geen 5 was en dat het vanzelf wel goed komt. En dat komt het ook. Ineens heeft hij veel interesse in letters en heeft hij laatst een tekening gemaakt van een kemes (kermis ;)), dus het komt echt wel goed.

7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou je zorgen bespreken met de logopedist, hebben wij laatst ook gedaan en daarom laten wij zijn gehoor testen.
    Zou ook proberen te stoppen met vergelijken, wij hebben dit ook gedaan met mijn nichtje van 2 maanden ouder en zij lijkt wel een wonder kind, ze is lief, leuk, luisterd perfect en is ook met alles snel... maar dat is 'normaal' ze is met alles boven gemiddeld.
    Onze zoon wordt over 2 weken 4 jaar en kan de meeste dingen die jij benoemt ook niet.

8. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    hij zat op een behandelgroep daar werd hij terug gestuurd na 6 maanden naar de reguliere psz. Tenminste zo is day geinterperteerd door iedereen tot ze 2 weken geleden bij de evaluatie van de psz zeiden dat et een fout was gemaakt en hij dus naar een speciale taal psz moest zoals de ster (zoals kentalis) en dat zij dat dus niet waren. Ik dacht speciale psz met vve niet dus.. verspilde tijd al die tijd echt ontzettend jammer.
    Niemand die dat verslag dus goed gelezen heeft wat er bedoeld werd.
    Ik praat kort en bondig en de dingen die ik zeg die kan hij dus ook echt niet. Hij heeft zeker problemen met de verwerKing van taal en ik ken het boek die hebben we hier al.

ik laat het gewoon voor wat het is allemaal en ik zie wel hoe het eerste half jaar op de basisschool alles zich gaat ontwikkelen. Ik ga er niet meer zo bovenop zitten het heeft geen zin.
    Bedankt voor alle adviezen/antwoorden.

oh en zijn gehoor is getest dat is prima.

psz doet alsof er weinig aan de hand is terwijl parlan, wijzelf logopedie en vandaag ook het CB daar heel verbaast over is.

9. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Echt belachelijk hoe dicht je daar dan zelf op moet zitten! Hier werd ik juist heel goed geholpen en is alles in gang gezet voor mijn zoon (door CB, logopediste, audiologisch centrum).
    Ik zou er wel echt op aandringen.
    Mijn zoon heeft ook op de reguliere psz gezeten, maar nu hij bij kentalis is, merk ik pas hoeveel hij eigenlijk gemist heeft en hoe hij altijd overgeslagen is geworden omdat hij niet kon praten.
    Bij kentalis bloeit hij echt op!

Deel Deze Pagina