Kinderen mee naar controle en welke leeftijd?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ikkie97, 16 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Nemen jullie de oudere broers/zusjes mee naar de controles?
    Ik heb het tot nu toe nog niet gedaan, maar eigenlijk verloopt mijn zwangerschap prima en lijkt het me voor mijn dochtertje wel heel leuk om een keer mee te gaan.
    Moet volgende week voor een 'normale' controle (27 wk), geen echo of bijzonderheden en meestal duurt zo'n afspraak ook maar een kwartiertje ofzo. Ze is er nu zo mee bezig (mijn buik voelen en knuffelen, zelf knuffels onder haar shirt stoppen en dan zeggen dat ze ook een baby in haar buik heeft). Ze is net 2, zou dat te jong zijn en zou het uberhaupt wel mogen?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zijn ze eigenlijk vrijwel altijd mee gegaan en was altijd helemaal prima. Oudste was de eerste keer 3, middelste bij derde zwangerschap vanaf 15 maanden. Hier hadden ze ook speciale speelhoekjes in zowel spreek- als onderzoekskamer.

3. Hij is 5 en ik denk dat er nu zo'n 3 controles zijn geweest waarnaar hij niet mee is geweest (en naar een stuk of 30 wel). Ik vind het ook veel fijner als hij meegaat, dan dat ik in het ziekenhuis zit terwijl hij op school zit, waar het uit kan lopen en waar ik me zorgen moet maken 'of ik wel op tijd terug ben'.. Leuk vindt hij het niet echt, maar dat komt misschien omdat het niet 'nieuw' of 'bijzonder' is.. Ik zou je dochter gewoon meenemen hoor! :)

Toen hij jonger was (vanaf 3 jaar) ging hij overigens ook altijd mee naar het ziekenhuis, als wij een onderzoek of behandeling hadden. Als er dan een inwendig onderzoek of echo gedaan moest worden, wachtte hij wel met papa op de gang ;)

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.126
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon is elke keer mee geweest. Voor zo'n korte afspraak ga ik echt geen oppas regelen. Alleen voor de 20 weken echo heb ik dat wel gedaan, ze hebben dan liever niet dat je een kind meeneemt. (En zelf zou ik dat ook niet willen.)
    De verloskundigen gingen er bij ons leuk me om hoor. Er is (bij ons in ieder geval) in de wachtkamer genoeg te doen. Alsof je ikea binnen loopt ;) In de spreekkamers ligt bij ons trouwens ook speelgoed, maar daar kwam zoonlief meestal niet aan toe. Hij was veel te druk bezig met 'helpen'. (band van de bloeddrukmeter mee opblazen, buik voelen, doppler aanzetten).

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Oke bedankt, ze gaat gewoon mee volgende week :D
    Bij een echo of wanneer ik vermoed dat er misschien iets mis is doe ik het niet, maar dan zou ik ook sowieso mijn vriend meenemen en die gaat nu ook niet vrij nemen.
    Er staat bij ons idd ook een ikea keukentje in de wachtkamer, alleen is het wel een gezamenlijke wachtkamer van de vk, een logopedist en een huisarts. En anders hoor ik vast wel als het niet de bedoeling was, doen we het niet weer. Maar ze vindt het heel leuk denk ik.

6. NiJO

NiJO Actief lid

22 jun 2007
    210
    0
    0
    Hier gaat dochter van 3 ook eigenlijk altijd mee. Omdat ik de afspraken op woensdag plande ivm werk (hoef ik niet weg van het werk etc) en zij op woensdag thuis is. In mijn verlof heb ik het nu wel een paar keer op kdv dagen gepland, maar volgende week weer op woensdag en neem ik ze allebei (5 en 3) mee. Genoeg speelgoed en ze mogen ook altijd helpen met doppler etc.

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier gaat ze tot nu toe sowieso altijd mee naar controles bij de vk, ook al de vk een echo maakt. Vk heeft een leuk speelhoekje en dochter vindt het allemaal super interessant.
    Bij echo's in het ziekenhuis is ze met 12w niet meegeweest (nekplooimeting), maar met 20w wel en met 31w ook. Ook daar een speelhoekje en ze vindt het ook super interessant om te kijken wat de echoscopiste allemaal doet.

8. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Ik moet eerlijk zeggen dat bij mijn tweede
    Zwangerschap mijn dochter 3 keer is mee gegaan naar
    Een controle. Met andere controles probeerde ik zo de afspraak
    Te plannen dat ze bij de oppas was. Dit vond ik zelf wat rustiger vooral
    Toen ik op mijn eind liep..maar je kan je kind(eren) altijd mee nemen natuurlijk.

9. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    J. is tot nu toe op 1 afspraak na altijd mee geweest. Nooit echt problemen mee gehad. Mijn vk zegt ook altijd dat ik hem gewoon mee moet blijven nemen, zij hebben er geen moeite mee en voor mij is het vaak lastig om een oppas te regelen. Vooral nu mijn oma op sterven ligt heeft iedereen wel wat anders aan zijn hoofd.

10. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Mijn dochter van 21 maanden ging laatst mee naar de intake, maar pff nooit meer..
    het liep onwijs uit en dat trok ze niet, en echt bewegingsruimte had ze niet want er was geen speelgoed ofzo.
    Dus voortaan blijft ze even lekker bij opa en oma

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.782
    113
    Dochterlief van net twee is een paar keer mee geweest, en dat gaat prima. Ze wandelt wat rond, speelt in het speelhoekje in elke spreekkamer, sjouwt rond met Yhet plastic baby'tje uit het medisch model en vindt het fantastisch om het hartje te horen. De verloskundigen zijner ook helemaal op ingesteld.

12. MommieD

MommieD Fanatiek lid

6 nov 2011
    1.496
    0
    0
    NULL
    020
    Ja hoor onze oudste ging ook meestal mee. Ze hebben daar ook wat speelgoed, we waren zeker niet de enige. En bij de echo's zat ie bij papa op schoot.

13. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn dochter is een paar x mee geweest, ze vond het reuze interessant. Maar ik probeerde wel zo vaak mogelijk de afspraken op een ochtend te plannen dat ze naar de psz was. Dat vond ik voor mezelf rustiger.
    Nu heeft ze vakantie, maar ik ben inmiddels overgedragen naar het ziekenhuis en nu wil ik haar niet meer meenemen. Het loopt toch vaak uit en ze is best wel aanwezig, dus nu gaat ze naar opa en oma als ik een afspraak heb.

Met de geslachtsbepaling is ze mee geweest naar de echo. Maar de andere echo's is ze niet mee geweest.

14. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alleen naar de termijn echo en de 20-weken echo is mijn dochter van 2,5 niet mee geweest. Verder is ze er altijd bij geweest. In het begin moest ze meer geëntertaind worden. Nu mijn buik dikker is en de baby steeds echter voor haar wordt is het meekijken en luisteren ook erg interessant.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.469
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier altijd mee (2,5 en ruim 1). Behalve 20weken echo, omdat dat simpweg niet mag. Ik ga voor een controle echt geen oppas regelen.

16. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Onze dochter van 3 ook, behalve naar de eerste echo en de 20 weken echo niet..en ze vond het bere interessant :D

17. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hier beide kids nog nooit meegeweest. Ik loop in het ziekenhuis en afspraken lopen zo maar 3 kwartier tot een uur uit. Wachtruimte is niet echt kindvriendelijk en de spreekkamers ook niet.
    Bij een gewone verloskundige zou ik het denk ik wel doen.
    Maandag heb ik weer een afspraak, dan breng ik ze naar de opvang in het ziekenhuis.

18. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Mijn zoontje is ook net 2 en is alleen niet naar de 20 weken echo meegeweest. Hier mag hij altijd helpen om de dobler aan te zetten. Met bijna 28 weken een groeiecho gehad en toen is hij ook meegeweest, intreseerde hem niks haha. De spullen in de kamer waren intresanter hihi. Ik loop deels in ziekenhuis en deel bij vk op dorp en moet zeggen de vk afspraken zijn leuker,ze zijn korter en er word echt aandacht aan je kind besteed. Gelukkig hoef ik niet tevaak in het ziekenhuis te zijn, maar als ik moet dan neem ik wel iemand mee die dan kan helpen met de kleine man zodat ik geen info mis hihi

19. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ik doe het meestal wel, denk dat het goed is ze er bij te betrekken.

20. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Mijn dochter is bijna 7 en nu twee keer mee geweest. Ze gaat natuurlijk naar school en ik plan de afspraken in die tijd. Mee gaan naar de vk is niet zo'n probleem maar bij de gyn zit je idd soms zo een uur extra in de wachtkamer en dan kan ik mee indenken dat ze zich stierlijk gaan vervelen.
    Ze is juist wel mee geweest voor de 20 weken echo, vond ze heel spannend om te horen of het een broertje of zusje zou worden :D
    Dit werd zelfs aangemoedigd toen ik de afspraak ging maken. Tot die tijd was het concept dat mama een baby in haar buik had nog erg abstract en door het zo duidelijk te zien werd het 'echt'.

Deel Deze Pagina