Kindje nog niet ingedaald maar wat als de vliezen breken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mamalyn, 28 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    Ik heb inmiddels vernomen dat als mijn vliezen breken ik moet gaan liggen of moet blijven liggen omdat de baby nog niet is ingedaald.
    Maar wat nou als de vliezen breken terwijl ik ergens ben, supermarkt bijvoorbeeld of in de auto?
    Hoe snel moet je gaan liggen eigenlijk?
    Ik vind het eerlijk gezegd een doodeng idee dat de navelstreng anders bloedtoevoer kan afknellen en de baby kan overlijden:(
    En moet ik dan de hele bevalling blijven liggen?

2. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Je moet zo snel mogelijk gaan liggen, liefst binnen een paar minuten. Als je in de auto bent en je bent niet alleen, dan achterin gaan liggen. Als je in de supermarkt bent (en die kans is klein hoor) dan zou je zelf moeten kijken of je nog naar huis kan of dat je daar blijft liggen tot iemand je naar huis of het zh kan brengen.
    Overigens gebeurt het niet altijd dat een bevalling begint met het breken van de vliezen.
    Of je de hele bevalling meot blijven liggen, weet ik niet.....waarschijnlijk wil een vk/gyn even emt een ctg ofoz het hartje blijven luisteren. Als alles dan nog goed gaat, dan kan je waarschijnlijk een andere houding aan nemen.
    Anders moet je het even op het forum voor de verloskundige vragen!
    Succes!

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier in DLD zeggen ze dat het een fabeltje is. Wat waar is, ik heb geen idee, maar doe er in ieder geval niet te paniekerig over. Misschien is het goed om na te vragen of je dan een ambulance of zo zou moeten bellen? Ik heb ook geen idee...

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.167
    35.827
    113
    Je hoeft in de supermarkt geloof ik niet direc te gaan liggen, maar je moet ook niet zelf naar huis gaan lopen in elk geval. Thuis wel blijven liggen. Je hoeft waarschijnlijk niet de hele tijd de blijven liggen, want veel kindjes dalen als de vliezen zijn gebroken alsnog in en dan kun je weer net als een ander bewegen.

Overigens begint maar 10% van de bevallingen met gebroken vliezen, dus de kans is wel heeel erg klein dat je dan in een supermarkt rondloopt.

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

min kindje is maar een beetje ingedaald.. en de v.kundige zei tegen mij dat mochten mn vliezen breken ik wel meteen moest gaan liggen en bellen. want anders kan idd de navelstreng om het nekje wikkelen.
    enja ook als ik in de supermarkt ofso ben zal ik toch echt op de grond gaan liggen. die paar minuutjes dat ik mezelf belachelijk maak door op de grond in het openbaar te liggen doe ik wel..als de baby het maar goed heeft.

6. judith073

judith073 Lid

11 nov 2008
    39
    0
    0
    Volgens mijn verloskundige hoefde ik echt niet midden in een supermarkt op de grond te gaan liggen. Ze gaf aan dat dat inderdaad een paniekverhaal was, dat echt niet nodig is. Gewoon meteeen naar huis en op bed gaan liggen en je verloskundige bellen.
    Overigens is de kans dat dat gebeurt inderdaadmaar heel erg klein hoor. Verder heeft je baby nog ruim de tijd om in te dalen voordat je uitgerekend bent, dus ik zou me er niet zo'n zorgen over maken.

7. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

dat wist ik niet. In het ziekenhuis hebben ze er bij mij niets van gezegd.
    groetjes

8. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Bij mij zeiden ze, als het in de supermarkt gebeurt moet ik me wel naar huis laten brengen/halen. Verloskundige bellen, die komt dan de ligging controleren en meestal is het dan toch nog ok en kun je gewoon lekker gaan bevallen. Raar dat ze het in Duitsland onzin vinden, de kans is aanwezig dat de navelstreng of zelfs een handje voor het hoofdje uitzakt naar beneden, in het eerste geval heb je dan risico op afknelling en in het tweede geval niet zo'n prettige bevalling lijkt me... ik ga lekker liggen als het gaat stromen! Balen is het wel...

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Bij mij gaven ze dezelfde reden als bij Deetje waarom je moet gaan liggen en mij klinkt het logisch in de oren.
    Mijn kindje is ook nog niet volledig ingedaald, maar ik denk er geen seconde bij na als ik naar de supermarkt ga ofzo. Overkomt me het daar, dan hobbel ik wel naar de auto en bel de vk wel. Desnoods kun je in de winkel zelf vragen of je even op kantoor ofzo op de vk mag wachten, zou wel lullig zijn als ze je niet willen helpen.
    De vorige bevalling begon trouwens wel met het breken van de vliezen, maar dat was gewoon thuis.

10. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    O.k meiden, bedankt voor de info!
    Loop weer een stuk rusitiger door de appie:)

11. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    mij hadden ze het vanuit het ziekenhuis niet verteld (dld) en ik ben dus met precies 40 wk bevalen doordat eerst gelukig wle thuis de vliezne braken. ook mijn meisje was nog niet ingedaald ben wel gaan lopen en we zijn zelf naar zkh gegaan. daar bleek later dat ze dus scheef lag en daardoor een bult op dr koppie had en dus idd de navelstreng om dr nekie had gehad. maar goed ik heb dit zelf ook gehad en me ma had normale bevalling.

de kans bestaat wel dat de navelstreng naar buiten komt dit had mijn oma dus die hamerde er ook op dat ik moest gaan liggen maar jah dwars als ik ben zei ik dat hoeft in voglens arts niet nou mooi dat ik het de volgende keer wel doe. want persen op een kindej dat scheef ligt dat is best heftig.

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb maandag van mijn VK de instructie gekregen om te gaan liggen, maakt niet uit waar ik ben.

Zij vind t risico te groot als t kindje nog niet ingedaald is dat de navelstreng klem komt te zitten als door t breken van de vliezen t kindje plots wel naar beneden zakt...

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb het gisteren net aan mijn gyn gevraagt en hij zegt dat het meteen liggen verhaal achterhaald is... de kans dat de navelstreng om de nek heen gaat is ontzettend klein.

Hij zei dat je dan gewoon richting ziekenhuis moet gaan, gelukkig is die van mij al voldoende ingedaald..

Hij zei dat ze vroeger regelmatig gebeld werden door medewerkers van supermarkten waar zwangere vrouwen op de grond lagen, terwijl dat helemaal niet nodig is..

x

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Zoveel mensen zoveel meningen dus...

Ook hierin weer geen eenduidig beleid..
    Ik hou me wel aan wat mijn vk mij verteld heeft..

15. Donna35

Donna35 Lid

30 jul 2008
    88
    0
    0
    Brabant
    Mijn kindje was ook niet ingedaald!
    snachts braken mijn vliezen,wel heel langzaam hoor,dus niet met een plens,pas savonds om 23:11 uur is mijn dochter met een keizersnede is geboren,ik had geen ontsluiting,maar ik heb gewoon rondgelopen hoor,maar wel met mate,succes!

16. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hier ook een kindje die niet ingedaald was, mijn vliezen braken en ik ben op eigen houtje naar het z'huis gegaan (medische indicatie)...
    Jammer alleen dat ze niet indaalde en het uiteindelijk een KS werd! ;)

Deel Deze Pagina