hypo allergene voeding - licht verteerbaar - te veel voeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Athina, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hoi allemaal,

onze dochter is nu een ruime week oud. Sinds 3 dagen zijn we overgegaan van bv op flesvoeding.
    Vanwege (luchtweg)allergieen aan de kant van m'n man z'n familie en vanwege een antibiotica allergie bij onze oudste dochter, hebben we bewust gekozen (in overleg met vlos) voor Friso H.A.

gisteren zat ze echter met haar voeding op 720 cc - bij een gewicht van 3900 gram. Naar haar gewicht zou ze 585 cc mogen. Natuurlijk kan iets meer geen kwaad. Maar dit verschil is wel érg groot.

Ze laat af en toe wel 3,5 uur tussen de voeding en 1x per dag wel 4 uur. Maar anderzijds heeft ze 1 a 2 keer per dag zo'n zuigbehoefte (of toch honger?) , dat ze ook éérder komt dan 3 uur, al na 1,5 of 2 uur. Dat rekken we dan wel- maar langer dan een half uur tot 3 kwartier rekken met een kind, wat écht wil eten, dat lukt eigenlijk niet.
    Speentje weigert ze, alleen de pink van m'n man neemt ze op zo'n moment genoegen mee.

Maar oke: ik zit nu al heel erg te twijfelen wat te doen... of in elk geval wat de opties zijn - voor we 'moeten' overstappen op standaard voeding, omdat dat misschien meer verzadigd?
    Dit wil ik sowieso overleggen met vlos of cb ook hoor, maar misschien zie ik iets over het hoofd wat we nog kunnen proberen... ze is nog zo klein.
    En die pink van m'n man is wel lekker, maar spuugt ze op zo'n moment ook 10 x uit na even zuigen... dus ideaal is anders..

alvast bedankt!

2. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Mijn dochter heeft friso allergy care en heeft ook sneller honger omdat het lichter verteerbaar is.
    Ik ga johannesbroodpitmeel toevoegen aan de flesvoeding, dit maakt het dikker en zijn ze meer verzadigd. Hopelijk werkt het...

groetjes Dorianne

3. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

joh waarom plaats je deze vraag niet even bij de voedingsdeskundige van friso op dit forum??? weet je zeker dat je een goed antwoord krijgt ;)

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik wist niet dat die er zat?! even zoeken.. thx !

5. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

3 dec 2007
    1.306
    0
    0
    Twente
    Hoi hoi,

Wat je het beste kan doen, kan ik je niet zeggen. Maar wil toch even delen hoe het bij ons is gegaan. Ons kereltje krijgt ook h.a. omdat ik vroeger bronchitus heb gehad. Ook hier kwam hij soms al weer na een uur dat hij honger had. Dus overlegd op het c.b. om over te gaan op standaard. De eerste twee dagen hebben we twee om twee schepjes gedaan en daarna begonnen met drie om één schepje. Toen begon eigenlijk de ellende, heel veel last van krampjes, erg groene ontlasting wat verschrikkelijk stonk. Na een dag of twee te hebben aangekeken, heb ik het c.b. gebeld en deze adviseerden om gelijk weer terug te gaan naar h.a. omdat waarschijnlijk zijn darmpjes de standaard voeding niet aankonden. Ik geef nu weer h.a. maar wel met nutriton tegen de honger en dit gaat aardig goed. Hij komt nu meestal om de vier uur. Weet niet of je hier wat aan hebt, maar wou het je toch even vertellen. Niet om je af te schrikken, maar meer zodat je misschien sneller dan mij in de gaten zou hebben, dat het niet de bedoeling is dat ze hier zo'n last van hebben. Ik heb namelijk de eerste dagen nog gedacht dat hij hier misschien even door heen moest, ivm de verandering.
    Succes met je keus.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bedankt voor je antwoord Elin... ik dacht eigenlijk, dat Nutriton niet mocht bij H.A voeding... , omdat het dan niet meer hypoallergeen zou zijn.. Maar heb inmiddels wat meer gelezen en ontdekt dat dat dus niet zo is.
    Nu vind ik nutriton op zich behoorlijk heftig spul -als je buiten het maagje ziet -in de fles- hoe het indikt! Maar het is wel fijn om dat dus achter te hand te hebben, als het niet beter gaat en/of nog erger wordt.

We gaan nu gewoon nog een tijdje goed bijhouden om de hoeveel tijd en hoeveel ze precies krijgt.. en dan over een paar dagen maar eens kijken. Eventueel volgende week even naar cb om te wegen/meten en te overleggen.

7. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Wij geven ook H.A van NAN en verdikken dit ook met jbpm alleen dan ivm reflux dus dan kan prima;)

8. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    ik gebruik ook HA-voeding van Friso.
    Ik verdik het ook met nutriton; dit geeft alleen geen verzadigd gevoel; het is alleen tegen spugen. (zitten ook geen calorieen in)
    Mijn zoontje drinkt ook veel te veel, hij zit net onder de liter.
    Ga proberen ook op standaard over te gaan:)

9. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

3 dec 2007
    1.306
    0
    0
    Twente
    Hoi hoi,

Ik wou nog even laten weten dat ik de voedingslijn heb gebeld.
    Olaf heeft de laatste dagen erg last van krampjes en kan moeilijk van zijn ontlasting afkomen. Nu las ik dat omneo (ook voor krampjes en spugen) net zo behandeld is dan h.a. Heb hier dus over opgebeld en dit blijkt dus te kloppen. Die vrouw zei wel dat het net zo licht verteerbaar is, maar dat er wel zetmeel bij in zit, waar ze misschien niet zo snel honger door krijgen. Zit zelf nu nog te twijfelen om over te gaan. Wil eigenlijk ook wel af van de jbpm. Heb al geprobeerd om maar één schepje te geven, maar dan komt hij wel weer eerder voor een fles en begint ook meer te spugen. Misschien zou je dit kunnen proberen, ipv op standaard over te gaan.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

moeilijk he... onze dochter zit nog lang niet aan de max van een liter, dus dat scheelt, maar we moeten moeite doen om maar 7 flessen te geven. En die zijn dan van 100 cc .... (90 +3 ) .
    Sinds de vorige voeding, zijn we 10 cc water extra in de fles gaan doen... misschien dat dat nét wat scheelt? Even uit proberen...

Ik ga eens even verder lezen en kijken over de omneo voeding, bedankt voor de tip.. overstappen is ook wat eng he. Dan is het ook weer zo afwachten hoe ze daar weer op reageren. Succes jullie ook!

11. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hey athina,

hier zo'n zelfde probleem, onze zoon is misschien ouder, maar niet zwaarder en krijgt ook ha en komt al heel snel weer (s avonds laat hij er overigens meer tijd tussen maar overdag idd soms maar 2 uur) Wij doen 1 schepje jbpm bij de voeding en hij krijgt toch 7 a 8 x per dag. Blijkbaar heeft hij dat nodig...maar ik worstel ook elke dag met wat mag/moet hij...

Als je een rekensommetje maakt vd max die jouw dochtertje mag is dat 3,9 x 180 = 702 cc, dus het valt mee met wat ze er boven zit! als je die 702 deelt door 7 zit je precies op 100cc per voeding.

Succes ermee!

Deel Deze Pagina