Hoi, ik ben nog maar net zwanger en heb net hele zware dozen getild in mijn auto ze staan er nog in want ik durf ze er niet meer uit te halen en op het werk weten ze niks dus moet dadelijk met een smoes tegen mijn collega zeggen dat zij ze er even uit moet halen,want ik voel het in me onder buik en rug. is dit nou erg stom geweest?
Ik zou als ik jou was wel even voorzichtig zijn met tillen maar ik weet niet of die dozen heel erg zwaar waren, maar pas gewoon op voor de volgende keer..want het is niet echt goed natuurlijk..succes en pas goed opjezelf
Ik zou maar voorzichtig zijn ja.... Het is nu allemaal ook nog eens zo pril. Denk aan jezelf en je baby
Echt stom wil ik je niet noemen hoor . Af en toe is het niet te vermijden dat je iets moet tillen, maar probeer het gewoon zo veel mogelijk door anderen te laten oplossen! Zeg gewoon dat je je net vertild heb en dat je last van je rug hebt...
denk dat het voornamelijk slecht is voor je rug dus superdom zou ik het niet willen noemen maar wel oppassen hoor.. want door je rug gaan is niet tof zeker niet als je straks oo nog een beebje mee moet slepen en je buikspieren zijn nu sowieso meer gespannen sinds je zwanger bent ik heb echt 3 weken spierpijn gehad omdat je buikspieren continu gespannen zijn ineens je mag ook niet te veel buikspieroefeningen meer doen en dergelijke omdat je ze dan eventueel zou kunnen scheuren. enige is dat als je ze scheurt.. je dan nu wel geweten had dat je iets had gedaan wat je niet had moeten doen.. want dat doet verdomd pijn dus het valt op zich wel mee.. maar ik zou bij eht eruithalen gewoon zeggen dat je nogal last van je rug had bij het erin zetten.. dat vinden mensen op zich doodnormaal en het scheelt jou weer slepen
Zware dozen tillen is nooit echt verstandig, zwanger of niet maar in jou geval is het niet gevaarlijker omdat je zwanger bent. Het niet mogen tillen geld alleen vanaf een week of 20, omdat je dan kans hebt dat door het spier gebruik je placenta klapt. Je mag vanaf die tiojd ook geen buikspier oefeningen meer doen(daarvoor kan je gewoon dit soort oefeningen blijven doen!) Maar zoals ik al zij vanaf een kilo of 10 wordt het voor iedereen minder verstandig, zwanger of niet.
Tja ik sjouw meerdere keren per dag met 12 kilo namelijk mijn 1,5 jarige zoon en daar kan ik straks ook niet mee stoppen als ik verder zwanger ben, gewoon voorzichtig blijven doen en goed op jezelf letten en verder gezond verstand gebruiken
hm ik begreep van mijn schoonpappagymleraar (hij lacht zich rot als ie uberhaupt ziet dat ik hem schoonpappa noem denk ik maar ok) dat je ook in het begin beter alleen dwarse en schuine buikspieren kunt trainen omdat je ook dan al het risico loopt om iets te scheuren bij normale buikspieroefeningen. nou deed ik die toch al neit zo vaak.. dus heb me er verder niet zo in verdiept eerlijk gezegd
dank je voor de tips. ik heb gewoon aan mijn collega gevraagd of ze even mee wou helpen dus heb ik de deur open gehouden en heeft zij ze getild verder voel ik het wel in me onderbuik maar dat gaat wel weer over
Ik heb vrij zwaar werk met tillen enzo maar mijn lichaam is er aan gewent, zoveel kwaad kan het de eerste weken toch nie voor de kleine? Ik kan moeilijk iederen gaan vragen want dan kan ik nl wel stoppen met werken... en wil ook nog niet dat iemand het weet daar
Ik ben het niet met je eens dat je vanaf een week of 20 niet meer zou mogen tillen. Toen ik na 9weken zwangerschap begon te vloeien, mocht ik niet zwaarder dan 8kg. tillen ( alleen uit nood, bv. boodschappen). Nu ben ik ruim 16 weken, en ik mag nu nog maar 6kg. tillen. Hoewel het wel moeilijk is om niet zwaarder te gaan tillen, en doe het dus soms onbewust toch. Alleen ik merk het dan wel. Ondanks dat je nog niet echt aan mij kan zien dat ik zwanger ben. Het echte tillen laat ik over aan mijn vader of broertje. Want tjah, alleen zijn heeft zo wel zijn nadelen, je moet wel steeds anderen om hulp vragen terwijl je het zelf zo graag wil doen
Bij een normale zwangerschap wordt de termijn van 20 wkn aangehouden, aangezien jij aan het vloeien was kan ik er inderdaad inkomen dat je minder mag tillen.(doordat je ook druk opbouwt aan je placenta waardoor hij kan klappen(nou ja een bloedvaatje) met alle gevolgen van dien zeker als je al aan het vloeien bent. Maar als je niet meer mag tillen vraag ik me wel af waarom een moeder die al een kind heeft wel haar kind mag optillen(en dan het je het ook niet over 2 pakken suiker!) Ik til elke dag een kilo of 60 in totaal, verdeeld over een +/- 6 porties. Ik kan niet anders, ik kan mijn paard niet "kwalijk" nemen(en zo denkt mijn paard erover als hij het op alleen gras moet doen, vreetzak, net als het baasje op het moment ) dat ik zwanger ben geworden, hij heeft er ook niet voor gekozen dat ik zijn baas ben! Heb dit met mijn VK besproken, en die geeft aan dat ik het heel rustig aan moet doen, niet vanuit mijn rug moet tillen maar vanuit mijn benen verder was er weinig aan de hand, ook die gaf de vergelijking met iemand die al een kind heeft rondlopen. Overgens, vanaf 20 weken moet je minder gaan tillen, zie dat foutje nu pas in mijn bericht(sorry voor de verwarring)
Mja je merkt het vanzelf als je lichaam het genoeg vind wij zijn dat in de westerse wereld goed verleerd.. maar in feite moet je gewoon luisteren naar je lichaam vloeien is een hint dat je rustiger aan moet doen net als pijn in je rug of je nu zwanger bent of niet...
ik zou ook gewoon in het vervolg wat opletten want ze hebben me ook altijd gezegt dat als je zwanger bent je beter niets zwaar tilt want dan zet je een persende druk op je buik en ik denk dat dat niet zo goed is dikke knuffel
Hier sluit ik mij bij aan. Ik zal ook gewoon mijn zoon van 14 kilo moeten tillem. Als mijn lichaam aangeeft dat het niet meer lukt, stop ik met zwaar tillen. Er zijn wel regels voor. Ik werk in de kinderopvang en ik zou kinderen zwaarder dan 9 kilo niet meer mogen tillen, maar daarmee belast ik juist een collega. Dus ik til zolang het lukt.
@andrea: op zich is het wel logisch dat ze daar regels stellen natuurlijk het is een zekere vorm van bescherming die misschien niet iedereen nodig heeft.. maar sommige mensen/werkgevers misschien wel en tja.. je kan moeilijk je kind niet meer optillen soms kan je dat uitbesteden aan je partner.. maar minstens net zo vaak kan dat gewoon niet en dan doe je het waarschijnlijk toch maar.
Daarom Saskia, zolang het goed voelt, til ik gewoon en zodra ik me er niet goed bij voel, zal ik het aan een ander moeten vragen.