Zoontje van 3.5 slecht warm eten, tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chocolaatje, 4 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Hij eet alles prima zoals brood en fruit, maar het avondeten is een drama. Hij lust alleen lasagne, voor de rest eet hij bijna nooit niks. Geen aardappelen, geen bloemkool, geen boontjes, tegen alles zegt hij: Dat vind ik niet lekker mama! Geef je bij gebakken aardappeltjes mayonaise (een beetje maar), eet hij alleen de mayonaise. Grote ruzie als hij om meer mayo vraagt en dit niet krijgt. Wij dwingen hem nergens mee, maar het is echt slecht gesteld. Toetje eet ie wel. Tips? Herkenbaar en hoe kan ik hem beter laten eten? Meer dan maar enkele hapjes?:(

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik zit met hetzelfde momenteel, mijn zoon eet altijd wel goed, maar nu is het hopeloos ;) Ik ben begonnen met het eten wegpakken. Nou je raad het... zaterdag en zondagavond met niks op bed gegaan en vanavond inene het hele bord leeg gegeten! jippie ;) Ik pak het bord weg als wij het allemaal op hebben. Hij maakt er een spelletje van nl. Ik gooi het weg en geef hem wel een toetje. Mijn zoon lust alles, maar zegt ook vaak: bah dit lust ik niet en dan zeg ik: maar het smaakt wel gelukkig en dan eet hij het altijd op ;) alleen bloemkool lust hij echt niet, maar goed 1 a 2 dingen niet lusten dat kan altijd.

3. gemke

gemke Niet meer actief

1 van mijn zoons eet ook heel weinig hij krijgt gewoon wat de pot schaft eet hij het niet word er ook niet gesnoept en een toetje krijgt hij al helemaal niet het ligt dus aan hem zelf of ie nog wat lekkers krijgt hij krijgt genoeg vitamine binnen want brood enz eet ie wel gewoon goed alleen het avond eten gaat er niet goed idd

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Altijd een toetje! Straffen/belonen met eten is niet wat je je kind wilt aanleren (heeft iets te maken met eetstoornissen op latere leeftijd, dat je eten ziet als beloning).

Mijn dochter eet eigenlijk altijd al slecht. Wij bieden vooral veel structuur aan: maaltijden op vaste tijden, niet te laat warm eten, geen tussendoortjes vlak voor het eten nog, altijd een toetje en geen vervangend eten. Ze mag best iets niet lusten, maar we doen niet aan boterhammen als vervanging.

Ik maak meestal een prakkie, soms het vlees er doorheen (helpt ook!), en laat haar zelf eten. Zit ze te prutsen, dan help ik haar. We dringen een beetje aan (kom op, met een fiets/auto naar binnen, liedje er bij zingen, heel soms een beetje ketchup), maar ik word nooit boos. Vlees mag ze ook altijd, ook omdat het anders gewoon niet goed voor haar zou zijn om zo vaak niets te eten. Vlees bevat veel ijzer en eiwitten, dus dat mag ze wel hebben. Julia wil altijd graag een toetje, dus soms doen we nog 1 hapje en dan mag ze zelf een toetje pakken bijvoorbeeld.

Word vooral niet boos, hou het eten een gezellig, leuk moment en ze redden het heeeeeeel lang zonder eten. Fruit en groente zit in hetzelfde vak van de schijf van vijf, dus als ze een paar stukjes fruit op hebben, is dat in principe "genoeg". Een van beide is prima, je hoeft je dan geen zorgen te maken dat hij geen groente heeft gehad. Gewoon alles aanbieden, maar ze kunnen wel een poosje zonder. Samen koken helpt hier ook wel, dan gaat er soms al een komkommertje/paprika reepje/worteltje in!

5. gemke

gemke Niet meer actief

daar ben ik het dus niet mee eens nou komt hier zoiezo niet dagelijks een toetje op tafel maar als het bord niet leeg gegeten word en meneer vraagt na het eten wel om iets lekkers krijgt hij het echt niet hoor als hij niet gegeten heeft want hij zegt dus letterlijk dat ie geen honger heeft nou als ie geen honger heeft of vol zit na 1 hap dan kan er dus ook geen toetje of iets anders lekkers in
    ik vind dat niet straffen ik vind het logica jij hebt geen honger of zit vol dan kan dat toetje of snoepje er echt niet bij tis ook niet dat hij het niet lust in ons geval hij moet het van mij wel proberen want vaak roept ie dus bij voorbaat al dat lust ik niet als ie het proeft lust ie het vaak wel nu dan (in het begin ging dat heel moeilijk) hij eet nog niet zijn bord leeg maar eet toch altijd wel een paar happen dus het gaat vooruit ....weet je ik zie het juist toetje wel als beloning voor iets wat ik dus niet wil (namelijk het niet eten) als ik het wel zou geven

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje zou een broertje van de topic starter kunnen zijn, wat jij beschrijft doet hij ook, zelfs dat van de mayo opeten en niet de aardappels :D. Ook hier eet hij eigenlijk alleen maar lasagne, wraps en vlees.
    Wat ik laatst heb gedaan werkte ook erg goed. Ik heb een pizzabodem gekocht, heb daar een saus van tomaten/cougette en mais opgedaan (die heb ik in de blender gepureerd), vervolgens wat champignons en ham op de pizza en heeeeeeeel veel kaas erover heen. Hij heeft gesmult.

Ik kook tegenwoordig met hem samen en ook dat werkt beter, bij mag helpen met roeren, doet de groente in de pan, helpt met het wassen van de groente enz. Alles wat niet gevaarlijk of heet is daar laat ik hem bij helpen en hij mag zelf opscheppen. Dan voelt hij zich heel groot en eet hij duidelijk veel beter.

Ook veel regelmaat en voorspelbaarheid werkt goed, niet te laat eten, geen tussendoortjes voor het eten en altijd een toetje. 'S morgens eet hij 2 boterhammen met een beter melk en ook als lunch eet hij 2 boterhammen met een beker melk. Hij lust heel graag fruit dus eet hij hier 's ochtends vaak 2 stuks fruit en krijgt hij 's middags rond een uur of 2 nog een stuk fruit. Na 2 uur krijgt hij van mij niks meer te eten tot het avondeten van 17.30 uur of er moet een verjaagsfeestje zijn.

Dan nog gaat hij hier ook regelmatig met een lege buik naar bed maar ik ga er geen strijd meer van maken want dat win je toch niet.

7. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier altijd een goede eter geweest tot een paar maanden terug (hij is nu ruim 3 jaar). Brood een paar hapjes en warm eten met voeren wat hapjes. Verder zou het liefst heel de dag door snoepen.
    Hier is geen brood: geen snoep. Wel tussendoor fruit en dat vindt hij ook heerlijk.
    Na het warme eten krijgt hij nog wel een schaaltje vla of yoghurt, dat heb je aan voedingsmiddelen toch ook nodig. Hij drinkt wel genoeg op een dag.
    Ik ga ervan uit dat deze manie vanzelf wel weer overgaat. Wel is het een lichtgewichtje en mag hij niet teveel afvallen. Maar wat er niet in gaat krijg je er echt niet in is mijn ervaring.

8. Moenie

Moenie Actief lid

3 apr 2012
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is nu oud genoeg om afspraken mee te maken. Zo hebben wij het gedaan:
    De afspraak is dat ze van alles op het bord moet proeven. Al neemt ze bijvoorbeeld maar een likje van de saus, 1 boontje, 1 hapje aardappel en een hapje vlees).
    Heeft ze alles geproefd (ook al is het dus maar 1 hap) dan mag ze een toetje.
    Heeft ze haar hele bordje leeg dan mag ze iets uit haar trommel waar we het lekkers in verzamelen van traktaties van de crèche.

Sinds we deze regels hebben ingesteld, wordt er na anderhalf jaar eindelijk weer gegeten. En soms nog goed en met smaak ook!
    Het negeren van het niet eten had hier totaal geen zin. Want er werd dus totaal niet gegeten. Ja, op de crèche. Dan zat ze te bunkeren.

9. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ik haalde het ook altijd weg en als ze dan snachts of savonds klaagde over honger warmde ik het gewoon weer op in de magnetron...... heb goed duidelijk gemaakt dat ze niks anders krijgen dan dat. wel het toetje trouwens hoor de zuivel zijn ze tenslotte ook nodig. maar dan wel een saaie yoghurt of vla. haha geen suiker of jam of wat dan ook erin. bij bord leegeten mag er dan wel wat in

10. heide

heide Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.043
    0
    0
    begeleidster gehandicaptenzorg
    noord-limburg
    Ben blij om te lezen dat het normaal gedrag is voor een 3 jarige!
    Mijn dochter (bijna3) eet ineens ook erg slecht, terwijl ze anders zo met smaak kon eten...
    Komt wel bij dat ze al een heel lichtgewichtje is en het CB graag zou zien dat ze wat meer ging wegen. Maar dat is nou juist heel lastig in deze fase..
    Ik maakte me al zorgen om haar, maar nu ik hier lees dat er veel kinderen rond de 3 slecht gaan eten ben ik weer een beetje gerustgesteld! :)

11. chocolaatje

Nou, hij is dus niet de enige lees ik wel! Vandaag weer hetzelfde.. Paar hapjes en hup weer geen zin, ik heb genoeg zei hij! Dan ook geen toetje zei ik, en pakte zijn eten af. Je krijgt nu ook geen toetje zei ik. Ineens had hij honger?? Tja te laat, dat spelletje speelde hij nu al elke dag ook al kreeg hij wel een toetje. Pak je het bord af als hij zegt genoeg te hebben,zegt ie dat hij honger heeft en eet vervolgens nog niets. Ik ga morgen eens proberen hem van alles 1 ding te laten eten, en dan wel een toetje te geven. Maar hij is al zo een smalle jongen..

12. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Die van mij eet alleenmaar macaroni of spagetti. En ook potjes.

Maar voor de rest niet. Ik ben erachter dat hij niet wil kauwen. Dus stukjes op zijn bord als groente of vlees werkt niet hij weigert. Als hij het kan doorslikken is het goed.

Hij kan wel kauwen. Hij eet ook koekjes en brood. En het is ook niet dat het pijn doet ofzo.

Hij wil ook nooit stukjes fruit ofzo.

Wordt er gek van

13. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    wij hebben hier de regel
    eten wat de pot schaft en zo ie zo 1 hap proeven en lussen ze het niet dan maar niets en honger in het buikje (mits ik echt weet dat ze het niet lusten vb de jongste lust beslist geen rijst en bami dan krijgt ie wat anders)
    ik ken iemand die hun kind alleen het eten geeft wat ie lekker vind, dat word later (hoop het niet voor hun) een groot probleem (helaas ervaring mee fam. lid, ook in eet therapie geweest en een geschiedenis ) en hij eet alleen wat hij kent in iedergeval geen groente maar ja dan heb je wel de lieve vrede aan tafel
    vanaf het begin zo gedaan en tja de ene keer eten ze beter dan de andere keer maar ze eten in de regel alles zonder veel gemok en ze kijken van elkaar en dan maken ze er op hun mannier een wedstrijdje van

14. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Ik zou het ook wel willen zo fokje. Dan zou ik het niet zo erg vinden, maar ons zoontje wil nog niet eens aan tafel zitten als hij ziet wat er op tafel staat. Laat staan proberen, dat gaatal helemaal niet. Hij zou gerust de hele week niet eten zo.

Maar als de macaroni op tafel staat dan gaat hij happent naar het bord. Zo lekker en honger heeft hij.

15. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Hier eentje die vlees en vis ontzettend lekker vind. Aardappels wil ze niet. Groente eet ze wel maar niet alles. Alleen broccoli, snijbonen, sperciebonen, spinazie a la boursin met wokkelpasta en worteltjes. Ze eet dan mondjesmaat. Ze vind macaroni en spaghetti ontzettend lekker, maar ze zit alle sliertjes er uit te vissen. Dus dat ga ik voortaan maar even pureren voor haar. Krijgt ze ieder geval de groente in de saus binnen.

Wij hebben de regel dat ze om beurten een stukje vlees/vis mag pakken na een stuk groente (ze wil geen geprakt eten). Op deze manier krijg ik er meestal wel 5 happen in. Fruit eet ze bijna niet, alleen een stukje appel of banaan. Dus af en toe een knijpfruitje met ander fruit er in. Toetje na het warm eten mag ze altijd.

16. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    zo herkenbaar.
    heeft ie altijd al zo slecht gegeten?
    mijn zoon is 5 jaar. al vanaf dat ie vast voedel mocht, krijg ik warm eten er niet in. ja net wat jij zegt, lasagne wel. en pizza. ik zeg weles, ik heb een italiaans kind.
    maar brood eet ie graag, en fruit.
    maar warm eten? vergeet het maar. nog nooit gelust, en nog niet. ik maak me er ook niet druk meer om. tuurlijk ist niet gezellig aan tafel als er eentje niet goed mee eet. mijn neef (ondertussen 26) was precies net zo, en eet het tot op de dag van vandaag ook nog steeds niet.
    ach zolang ze goed groeien, het warm eten ...... dan maar niet hoor.
    fruit lust ie graag, vraagt ie zelf ook naar.
    nee hoor, heel wat afgestressed, bij het cb, hij moet wel goed eten hoor, ja hallo, moet ik het erin proppen? gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.....

17. chocolaatje

Hij heeft eerst juist altijd heel goed gegeten. Maar laat hem gisteren nou ineens zijn hele bord hebben leeg gegeten!! Dus heeft het toetje weglaten geholpen eergisteren?? We zullen zien, ik maak me er niet druk om, maar heb soms ook het idee dat hij er een spel van maakt.

18. TantePerenboom

TantePerenboom Niet meer actief

Hier ook altijd een toetje. heb het ook ergens ooit eens gelezen.

Mijn zoontje eet ook enorm slecht. HIj hoeft van mijn zijn bord niet leeg maar wel een paar happen hebben genomen, . Hij mag ook niet van tafel tot wij klaar zijn.

19. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Vind ik de grootste onzin altijd een toetje.
    Niet goed eten is geen toetje hier. Een toetje is een luxe niet iets wat bij een maaltijd HOORT de zuivel kan je op andere manieren verwerken.
    Hier ook altijd voedseldrama, maar dat zal dan vast komen omdat ik zijn toetjes afpak :p

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind toetjes na het eten sowieso idioot.
    Waarom als je je buikje lekker vol hebt gegeten nog een zoete best wel machtige hap?

Als je het als gewoonte doet, moet je idd het toetje ALTIJD geven ongeacht er wel of niet goed gegeten is. Anders wordt het dus een straf en een beloning en zo wil je toch niet met eten omgaan?

Deel Deze Pagina