Hallo Ik zit momenteel wat met een dillema. Zal eventjes in het kort mijn situatie uitleggen en zou graag jullie mening willen. Momenteel ben ik ruim 39 weken zwanger. Ik loop al een poos met fikse pijnklachten en slapeloosheid. Ik heb namelijk al vanaf week 23 erg last van bekkeninstabiliteit en sinds week 34 speelt mijn reuma (fibromyalgie) ook erg op. Door de pijn kan ik niet meer slapen en doordat ik niet meer slaap is de pijn moeilijker op te vangen. De beruchte vicieuze cirkel dus. Nu heb ik al een nachtje in het ziekenhuis gelegen om met pijnstilling eventjes te kunnen slapen. Helaas heeft dit niet geholpen. Verdere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. Ik ben namelijk niet iemand die, nu ik zwanger ben, teveel medicatie in wil nemen. Momenteel ben ik dus redelijk gaar. Eerlijk gezegd ben ik op. Mijn hele lijf doet pijn en ik weet niet meer waar ik het zoeken moet. Mijn verloskundige heeft voorgesteld om over te gaan tot het inleiden van de bevalling. Nu wil ik dat liever niet. Ik wil heel graag thuis bevallen. Maar de kans dat ik sowieso naar het ziekenhuis moet is wel aanwezig omdat de baby nog steeds niet ingedaald is. Mijn man heeft vandaag gebeld omdat hij vindt dat het zo niet langer kan. Hij zegt dat ik me nu heel snel moet laten inleiden, want hij ziet me letterlijk kapot gaan. Mijn vraag is dan ook; Wat zou jij doen? Inleiden of niet? Uiteraard hoor ik ook graag ervaringen van vrouwen die een ingeleide bevalling hebben gehad. Ik krijg sowieso een gesprek met de gyn. Hierin worden de mogelijkheden besproken. Heeft iemand tips waar ik rekening mee moet houden en wat ik aan een gyn kan vragen? Alvast bedankt, Groet Jo
Lastige afweging! Veel kindjes komen tussen week 40 en 41 en dat duurt nog best lang voor je. Een inleiding heeft natuurlijk bepaalde risico's, een spontane bevalling gaat vaker goed zonder ingrepen als een ingeleide bevalling. Zowizo word er inderdaad in 't ziekenhuis sneller ingegrepen ( Knip, vacuüm, KS ) omdat het voor handen is. Je zou voor jezelf de afweging kunenn maken; een ingeleide bevalling kan probleemloos gaan en soepel maar kan ook uitmonden op een keizersnee. Maar helemaal kapot en versleten met 41 weken de bevalling in gaan is ook niet echt goed voor je lichaam natuurlijk want in alle eerlijkheid: de laatste loodjes zijn zwaar, maar de eerste weken met je baby zijn 10x zo zwaar! ( Door slaapgebrek, emoties, onzekerheid, vermoeidheid, gebroken nachten, de zorg voor je kindje 24 uur per dag. Het is het 200% waard, maar het is echt f*cking zwaar vind ik )
De afweging die jij beschrijft speelt ook in mijn hoofd... Het is ook wat waard om ietwat fit de kraamtijd in te gaan. Ik vind het zo lastig. Wat zou jij doen?
Ja jeetje je moet op jouw gevoel afgaan. Het is moeilijk om hierover te beslissen voor jouw. Jij weet hoe je je voelt. Je moet voor jezelf de keuze maken wat je nu wil....je geeft aan dat je lichaam en geest wel op zijn. Hoe langer je nu dus wacht hoe meer je op raakt. Maar wat wel weer zo is. Het liefst beval je op de natuurlijke weg zonder inleiden enzo. Daar zou ik ook voor kiezen. Maar je moet idd straks ook nog wel puf hebben om je kraamtijd door te gaan. Het zijn twee tegenpolen, maar als je op raakt zou ik toch kiezen voor inleiden.....praat morgen goed met het zkh en geef goed aan hoe je je eronder voelt.....ik zou het ook moeilijk vinden....succes!!
Zelf ben ik 2x ingeleid ivm ernstige BI klachten met daarbij heupdysplasie. Slapen deed ik nagenoeg niet meer, en had veel pijn. 1e keer ingeleid met 36.6 weken, dit was net te vroeg, lichaam was er nog niet kalar voor. Djayson is geboren met 37,3 weken. Nu mocht ik weer kiezen wanneer ik ingeleid wilde worden, ditmaal ietsje later gedaan met 37,3 begonnen en op 37,4 is Jaymee geboren. De bevallingen gingen snel toen eenmaal mijn vliezen waren gebroken. Bij Djayson wel een knip gehad, maar bij Jaymee niet. Zelf vond ik de pijnstilling tijdens de bevalling erg fijn. De weeen deden zeer, logisch, maar de pijn in mijn bekken was nog vele malen erger, dus ik was blij met de pijnstilling!
Inderdaad op je gevoel afgaan... Echter, als ik in jouw schoenen zou staan (ik weet het een en ander van fibromyalgie af) zou ik me in laten leiden. Dat zal ook wel geen pretje zijn, maar om nu nog 2 weken door te lopen totdat t kindje spontaan komt terwijl ik al helemaal op ben, is ook niks. Nu heb je nog kans dat je redelijk fit de kraamtijd in gaat, over twee weken kan het er wel heel anders uit zien. Ik denk dat je in dit geval toch voor het verstand moet gaan en het gewoon doen, als je man ook al aangeeft dat het zo niet meer kan...
Tja, geen idee. Je zou kunnen kiezen voor inleiden, met 39 weken is je kleintje klaar voor de wereld. Ik ben met de tweede zelf ingeleid omdat de kleine nogal groot werd net als zijn broer. Dit heeft bij mij echter nog 5 dagen in beslag genomen, dus het is niet zo dat wanneer ze gaan inleiden je die dag ook meteen gaat bevallen. Laat je goed voorlichten door de gyn. Succes!
Hoi Jo, Ja is inderdaad een lastige beslissing, maar als ik jou zo hoor zou ik denk ik toch voor de inleiding kiezen. Ik moet zeggen dat als je uitgerust aan je bevalling begint je deze al voor de helft anders ervaart!! Zeker als je zegt dat je nu al helemaal op bent en je moet nog aan je kraamtijd beginnen zou ik een inleiding zeker gaan overwegen. Sterkte met deze beslissing!!
Ik ben bij beide dames ingeleid (vanwege PE/Hellp) met resp 36/37 weken en zou het zo weer doen. Beide bevallingen gingen soepel en zonder complicaties of ingrepen ofzo. Het tegelijkertijd voor- en nadeel dat er voor mij aanzat, weet niet of dat altijd is bij inleiden: Ik moest 48 uur blijven na de bevalling. Vond ik vreselijk, maar zorgde er tegelijkertijd wel voor dat ik die dagen echt nog even kon uitrusten voordat ze mee naar huis mocht(en).
De keuze moet 100% vanuit jou komen, maar ik zou kiezen voor inleiden. Het risico op een keizersnee is er altijd ( Heb ik zelf gehad na inleiden/doorleiden ) maar oververmoeid met 41+ weken aan een spontane bevalling beginnen geeft ook geen garantie op dat alles vlekkeloos gaat.
Wat vervelend dat je lichamelijk zo op bent! Zelf heel veel bekkenproblemen gehad, maar niet willen laten inleiden. Misschien kan je als je echt blijft twijfelen het gesprek aangaan in het zh en bijv kijken of je te strippen bent waardoor het spontaan gaat beginnen. Of dat je de garantie krijgt dat als je om een inleiding vraagt deze ook krijgt, maar bijv dag voor dag bekijkt.. Iedere dag is er eentje en de kans is natuurlijk aanwezig dat je morgen zomaar spontaan gaat bevallen. Zelf ging ik overigens ook compleet kapot de bevalling in, maar heb er echt 0,0 last van gehad. Gaf zo'n adrenaline boost allemaal. Ook na de bevalling nog ruim een dag niet geslapen haha. Sterkte en veel wijsheid toegewenst!
ik ben recent ook ingeleid met 37 weken ivm hoge bloeddruk, en het is mij prima bevallen hele snelle en makkelijke bevalling gehad. ik kan me voorstellen dat als je het nu zo zwaar het dat het een goede keus is om voor de inleiding te kiezen, ik voelde ook direct na mijn bevalling dat mijn lijf ontzettend opgelucht was, voelde me acuut een stuk beter als al die weken daarvoor. succes met het maken van je keuze!
Spannend ! En super vervelend dat je zoveel pijn hebt ! Ik had bij mn2e erge bi ging naar de gyn doorgestuurd door vk, en ze vroeg of ik de andere dag terug wou komen voor inleiding, meteen ja gezegd!! Ik twijfelde niet want pijn was onmenselijk! Inleiding ging super! 10uur eerste wee.13 geboren.15 thuis!! Geweldig
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ben net bij de gyn geweest voor een orienterend gesprek. Ze heeft inwendig ook eventjes gevoeld (AUW!) en de bm is nog niet verweekt. Wel ietsje ingekort. De baby zit dusdanig hoog dat ze hem niet eens kon 'raken'. Hierdoor is inleiden nog erg risicovol. Sowieso moet er dan begonnen worden met een katheter om de bm week te maken. Dit kan gerust drie dagen duren, al die tijd lig ik in het ziekenhuis. De kans dat het een keizersnede wordt is heel erg groot. Omdat ik dit allemaal liever niet heb, is er besloten om toch nog even te wachten en te kijken wat het lichaam zelf doet. Maandag moet ik terug komen voor een concreet plan. Ik verwacht dat we dan, ondanks alles wél in gaan leiden. De gyn heeft mij toegezegd dat ik niet verder ga komen dan 41 weken. Nog even afwachten dus. En stiekem hopen dat hij zeer snel zélf besluit te komen. Liefs Jo
Ik wordt vrijdag ingeleid!! vind het ook spannend!! bij mijn dochter weeen opwekkers gehad..dus daar ben ik niet bang voor... Gisteren in het ziekenhuis geweest en mijn baarmoedermond is ook niet verweekt ... wel slijmprop verloren.. moet donderdag terug.. ben erg benieuwd of mijn lijf er eigenlijk wel klaar voor is!! en wat voor ellende ik anders op m'n nek ga halen..
ik maak op dit moment precies hetzelfde mee....ik heb gisteren een inwendig onderzoek gehad (inderdaad auw) bij de gyn, ik had een brief bij me van de vk met het verzoek in te leiden (ivm bekkeninstbiliteit en groot kind). De baarmoedermond nog niet rijp en het kindje nog niet ingedaald...geen ontsluiting niks!! Ik baal enorm want ik had gehoopt op ontsluiting en direct inleiden....bij mijn dochter ook ingeleid en is me niet tegengevallen....half 11 infuus erin en kwartier later kwamen de weeen, ze is geboren om 18:30 met knip en vacuum maar toch vond dat vrij vlot voor een eerste.....2e keer ook ingeleid met pillen en hoefde toen maar tot 3 cm want het kindje was nog maar 15 weken....ook deze bevalling duurde 8 uur. Nu dus een beetje probleem want vrijdag is mijn uitgerekende datum en dan willen ze hoe dan ook het kindje halen, als ik donderdagmiddag geen ontsluiting heb en ze dus de vliezen niet kunnen breken krijg ik vrijdag een keizersnede.......tuurlijk wil ik het liefst natuurlijk bevallen in mijn eigen bedje maar ben ook wel een beetje klaar met alles en wij hebben besloten toch maar voor die keizersnede te gaan...het is leuk geweest, de spanning word te veel voor mij en manlief heeft al zorgverlof.. In jou geval was ik dus wel voor inleiden gegaan...helemaal omdat je al op de tandvlees loopt......als dit je eerste is kun je best in week 42 uitkomen en aangezien de boel bij jou ook nog niet wil verweken en je kindje nog niet is ingedaald verwacht ik niet dat hij snel komt...maar het kan natuurlijk ook zo beginnen...je weet het niet! Succes met alles en ik hoop dat jullie kleine er snel is...het liefst uit zichzelf!! LF