Help! Ik ben nu 22 zwanger en heb zojuist mijn intakegesprek gehad bij een rookstoppoli. Sinds vorige week voel ik de kleine meid en kan niet leven met het enorme schuldgevoel. Volgens de echo is alles in orde, maar ik ben zo bang dat ik schade berokken aan mijn kleine meisje. Zijn er vrouwen die hetzelfde meemaken? En hoe gaan julllie hiermee om?
Ik ben net zwanger.. Ik wil ook dolgraag stoppen, ben al enorm geminderd zelf tot een paar per dag... Want ik ging naar de huisarts en vroeg om hulp. Zei hij Nee je moet het zelf doen, ik heb geen hulpmiddelen als je zwanger bent en wilt stoppen....
Ja weet je... Waar een wil is is een weg... Ik zeg altijd als je iets maar graag genoeg wil dan kan je het ook.. Daarnaast ook beter voor jezelf en je portemonee maar dat hoeven wij je vast niet te vertellen Succes!
Ey meid, ik ben ex-roker en wil je graag een hart onder de riem steken. Ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen, maar het is mij ook gelukt middels de stoppoli. Wanneer heb je de 1ste afspraak? Alvast een paar tips: -Als je bent gestopt en je hebt behoefte om te roken, adem dan een paar keer heeel diep in en uit. Je zult merken dat na verloop van tijd (max 3 minuten) de behoefte afneemt. In het begin is het heel vaak, maar ook het aantal keren dat je zin hebt wordt minder. -Beloon jezelf voor alle kleine stappen die je maakt (1 dag niet gerookt, 1 week niet, 1 maand niet etc) -Als je een terug val hebt, niet meteen bij de pakken neer zitten, maar gewoon met goede moed opnieuw beginnen. Heel veel succes en bedenk goed waar je het voor doet!
Mee eens! Ik had dat schuldgevoel ook, maar meteen na de positieve test (mijn eerste zwangerschap) en heb er gewoon geen meer aangeraakt. Was gewoon geen optie, klaar. Beetje t idee als wanneer je in het vliegtuig zit, dan kun je ook niet roken en gaat het ook prima... Heb het misschien 2 dagen wat moeilijk gehad, maar daarna echt niet meer. Het is me echt enorm mee gevallen. Even jezelf een schop onder je kunt geven en jezelf gewoon geen andere optie geven. Alle rookspullen verwijderen uit huis, en hoe simpel het ook klinkt, gewoon níet doen!
Goede tip is ook om vervanging te zoeken. Ging je na het avondeten altijd een sigaretje roken aan tafel bijvoorbeeld, ga je nu gelijk na het eten een rondje wandelen buiten. Als je een nieuwe gewoonte krijgt voor de momenten die het zwaarst zijn, scheelt het al een hoop.
Wat fijn, de snelle reacties!! Vanmorgen mijn eerste gesprek gehad, notabene met de auteur van Nederland Stopt! Gelukkig heeft ze praktijk in mijn stad. Ze neemt het ook allemaal heel serieus. Ik begon al snel te huilen en zei steeds dat ik voor mezelf excuses aan het maken was. Ze zei me duidelijk dat dat puur de verslaving is.... En toch voel ik me een slappeling. Voor mezelf wil ik niet stoppen, maar de gedachte dat mijn dochter2B straks een afwijking heeft.. BRRRR!! Ook hoorde ik een aantal "nieuwe" dingen. Zo heb ik van een verloskundige gehoord dat je tijdens je zwangerschap beter niet kunt stoppen, want de afvalstoffen zouden via de placenta gaan. ONZIN DUS!! Net zoals de stress die het veroorzaakt. Het is mentale stress en heeft dus geen directe invloed op de baby!! (Iets wat mij tot vandaag tegen heeft gehouden om helemaal te stoppen) En je mag hulpmiddelen gebruiken. Geen medicijnen weliswaar, maar wel bijvoorbeeld kauwgom... schreef zij fanatiek kauwend....
Ja is echt een goed boek Nederland Stopt. Ik ben helemaal niet van de zelfhulpboeken enzo, maar tegen ieders verwachting in, ben ik in 1 x gestopt (wel wat halfslachtige pogingen gedaan eerder, maar nooit zo serieus) en het is gelukt... Terwijl ik echt een hele fanatieke roker was... En de 2e dag na mijn stopdatum, had ik een afspraak met de coach... Ik heb nog nooit zo erg gejankt... alsof ik een vriend kwijt was... dus echt... heel herkenbaar hoor! Ik hoop dat het jou ook lukt!
En wat afleiding betreft; je hebt helemaal gelijk. Veel sigaretten zijn "gewoonte-sigaretten". Die neem ik ook al vanaf het begin van de zwangerschap niet meer. Ben van ruim een pakje per dag naar ong. 10 per dag gegaan. Sinds deze week ong. 5 per dag. Maar verdomd.... wat heb ik het moeilijk af en toe. Zit werkloos thuis, doe wel vrijwilligerswerk, maar teveel vrije tijd is in dit geval niet gunstig..
Ik zou de positieve dingen van stoppen en de nagatieve dingen van blijven roken eens naast elkaar voor mezelf opschrijven. Denk dat je dan ook ineens een stug gemotiveerder bent. Overigens vind ik rokende zwangere vrouwen echt zo 'not done' sorry... Heb zelf ooit een blauwe maandag aan de rookhype meegedaan omdat 95% van de collegae in het rookhok stond in de pauze en ik walgde echt van mijzelf, altijd stinken naar een wandelende asbak, vieze adem, die drang naar de volgende sigaret, hartkloppingen die je krijgt door de nicotine. Ben er na heeeeele korte tijd weer mee gestopt. 2 dagen jezelf ongemakkelijk voelen en het is over.... Als je dan eens bedenkt (was vorige weerk een item over op T.V) dat maar liefst 50% van de doden die rookten direct aan de gevolgen daarvan zijn overleden dan ga je ook wel nadenken toch? Nog een v.b. Mijn man heeft vanaf kinds een slecht gebit omdat mijn schoonmoeder het ook nodig vond om lekker stug door te blijven roken tijdens haar zwangerschappen, heeft namelijk iets te maken met de doorbloeding heb ik begrepen. Manlief dus een slecht gebit en zijn broertje (mijn zwager dus) diabeet type 1. Wil niet zeggen dat dat laatste direct door het roken van moeders kwam maar toevallig is het op z'n minst... En zelf is ze op 54 jarige leeftijd overleden aan longkanker...
Goed bezig meid. Knap van je dat je er alsnog wat aan wil doen. Schouderklopje waard! Ben je nu dan ook meteen gestopt, dat je bezig bent met kauwgom? Als je het zwaar hebt kom je hier maar schrijven, wij steunen je wel! Het is voor zo'n goed doel! Ik heb na het stoppen nooit meer een sigaret aangeraakt, en wat ben ik daar blij mee! Nu al meer dan 3 jaar rookvrij dus, en zo blij!
Klopt.. In mijn vorige zwangerschap heb ik 10 weken in het ziekenhuis doorgebracht ivm premature weeën. Heb even een meisje langs me gehad op zaal, dat een totaal verkalkte placenta had, kwam dus geen voeding of niks meer doorheen, hoorde de gyn tegen haar moeder zeggen dat het 99% zeker door het (hele vele) roken kwam. Kindje hebben ze toen moeten halen met 36 weken, want kreeg gewoon geen voeding meer. Erg hoor! Kan me niet voorstellen dat dat verder geen gevolgen voor dit kindje gaat hebben in zijn verdere leven. Wbt de stank enzo, het is echt vreselijk! Ik heb echt jaren gerookt als een kettingroker hoor, rookte ongeveer 40 tot 45 sigaretten per dag denk ik. Inderdaad ook vaak uit verveling. Nu ben ik er vanaf en als ik iemand tegenkom die rookt, ruikt dat ZO vies! Als ik ergens geweest ben waar gerookt wordt ga ik standaard douchen en kleding in de was, want het stinkt echt. Toen ik zelf nog rookte vond ik mensen die dat zeiden altijd zo'n aansteller, maar het is écht zo...... Een avondje vol met rokers heb ik 2 dagen keelpijn van.
Maar dames...om heel eerlijk te zijn... ik ben nu een half jaar gestopt en heb echt nog steeds zin in een sigaret hoor... Ik vind en vond het superlekker... alleen verschil met het begin is dat ik er heel makkelijk af kan blijven nu. Het kost me geen moeite...En ik ga ook zeker niet meer beginnen hoor.. maar het is niet zo dat ik het (nu al) vies vindt oid... Wat ik in het begin deed als ik heel erg zin had... gewoon over me heen laten komen. Klote gevoel maar toch maar accepteren. niet verzetten... Ervaar het gevoel maar en diep ademhalen... Het gaat over... (klinkt ze als een echte ervaringsdeskundige hahahaha)... Maar wat bij de een helpt, helpt bij de ander niet...
Duchess: dank je wel meid. Ik moét er wat aan doen. Wat MamaPeetje ook zegt: rokende vrouwen is echt not-done! Ook in mijn boek komt dat niet voor. Het aanzicht alleen al... Je hebt zó gelijk!!! Hoe kansloos ook: ik rook al vanaf mijn 9e (nu 30) en heb níémand in mijn omgeving die níét rookt. Hoezo indoctrinatie. (Hey, weer een excuus!) Neemt niet weg dat ik zelfs mijn nichtje, die 2 maanden geleden is bevallen van een gezonde dochter regelmatig heb aangesproken op haar rookgedrag (nog steeds een pakje per dag, tot de laatste dag van de zwangerschap) Hypocrisie op en top! Ik moet ervan af!! Nu!!! Heb er vandaag 1 gerookt, vanmorgen bij het opstaan. Sinds ik weet dat ik kauwgom mag gebruiken, zit ik te kauwen als een gek. Kauwgompje 2 is bijna smaakloos nu... Morgen helemaal niet roken, is mijn voornemen!
Hee meid! Ik rook zelf niet dus ik weet niet hoe moeilijk het is om te stoppen maar ik vind het heel goed van je dat je deze stap durft te zetten. Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Het is zeker in het belang van je kindje dat je stopt. Succes!
Super, geweldig en Fantastisch! En je kan het, want je hebt zelf al aangegeven een geweldige motivatie te hebben namelijk je kleintje! Ik ben nu bijna 2 jaar gestopt, ik rookte er ongeveer 30 per dag maar ben van de een op de andere dag gestopt. Ik was er helemaal klaar mee en mis het nu helemaal niet! Als het tegenzit bedenk dat het mag, je bent van een verslaving aan het afkicken en dat is niet niks. Ik keek veel op forums en naar de positieve veranderingen voor je lichaam als het tegen zat. Je hebt ook mooie dingetjes om aan te tonen hoeveel je hebt bespaard door niet te roken ook erg veel steun aan gehad! Meid je kan het! Ben nu al trots op je!
Goed dat je gaat stoppen! Het kan nogal hard klinken maar in mijn ogen is het prioriteiten stellen, en natuurlijk wil jij het beste voor je kindje en het een zo goed mogelijke start geven dus hoort stoppen met roken daar ook bij, net als stoppen met alcohol. Ik heb zelf vier jaar lang erg veel geblowd, daarnaast ook gerookt maar daar was ik gelukkig al twee jaar geleden mee gestopt. Blowen ging wel door en was voor mij nogal verslavend, het leek wel hetzelfde als eten en drinken. (Als het je wat zegt, ik blowde tussen de twee en drie gr per dag). Zodra ik dacht/wist zwanger te zijn (zal tussen 3-4weken zijn geweest) ben ik direct helemaal gestopt. Niet alleen moeite ermee gehad maar ben er zelfs hartstikke ziek van geworden. Na pas twee weken merkte ik ineens dat ik de lucht ervan niet meer kon uitstaan en realiseerde ik me steeds meer dat ik gewoon hiermee ging stoppen voor de rest van m'n leven . Klaar ermee! M'n vriend is kort daarna ook gestopt en onze motivatie is dat we echt topouders willen worden en blowen etc. hoort daar gewoon niet bij! Heel veel succes in ieder geval!
Oh maar dat gevoel zal je ook nog wel houden hoor. Ik rook nu meer dan 3 jaar niet meer en als ik denk aan het gevoel dat ik kreeg bij een sigaret mis ik het ook. En ja ik vond het ook lekker. Maar ik weet wel zekr dat ik het nooit meer aan ga raken. Dus het is niet zo dat je na 2 dagen een sigaret gewoon vies vind en niet meer wil. Was het maar zo gemakkelijk hihi. Mardou, heeeel knap, 1 sigaret vandaag is al top zeg. Morgen rookvrij, ik ga aan je denken hoor, hoop dat het je lukt!
Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap van mij ook gerookt, ik heb een perfect gebit (in bijna 29 jaar nog geen gaatjes gehad) en een super goede doorbloeding, mijn vriend noemt me zijn kacheltje. Misschien heb ik gewoon geluk gehad