6 weken zwanger, mogelijk buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Discussie in 'Miskraam' gestart door Micera, 10 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik ben sinds gisterenavond flink van slag, wegens een telefoontje van de gynaecoloog. In een ander topic schreef ik dat ik sinds een week heftige buikkrampen had, ik was toen nét 5 weken zwanger en had dezelfde dag positief getest. Omdat het zo heftig was ben ik zowel op zaterdagochtend als op zondagnacht naar de HAP geweest. De tweede keer verwees de HAP me door naar de ehbo en heeft de gynaecoloog een echo gemaakt en bloedgeprikt. Mijn hcg waarde lag op 300, wat goed past bij 5 weken zwanger. Op de echo was redelijk weinig te zien, een kleine ring van 2,5mm, maar ze vond het er niet verontrustend uitzien, omdat alles nog zo pril was.

Omdat ik in het verleden de diagnose PDS (prikkelbare darm syndroom) heb gekregen, gingen ze er vanuit dat het mijn darmen zouden zijn die de heftige krampen veroorzaken. De dagen daarna nam de heftigheid van de pijnkrampen af, en leek het inderdaad steeds meer op darmkrampen. Maar ze waren nog wel zo erg dat ik er nog een keer voor naar het ziekenhuis moest komen. Gisteren (vrijdag) hebben ze weer een echo gemaakt en bloed geprikt. Mijn hcg waarde is flink gestegen en hoog, maar de cirkel (mogelijk vruchtje) in mijn buik is nog erg klein. Er is alleen sprake van een oplichting, geen duidelijke embryo. Het is onduidelijk of het een vruchtje is, want de gynaecoloog had nu met 6 weken en mijn hoge hcg waarde graag meer gezien.

Ze vind het inmiddels zo verontrustend dat ik zondagochtend weer terug moet komen bij de spoedeisende hulp. Ze maken dan opnieuw een echo en bepalen mijn hcg waarde in het bloed. Als de ring in twee dagen tijd niet veel groter is geworden (boven de 1cm), het liefst met vitale delen, dan moet ik direct geopereerd worden in verband met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Als het wel groot genoeg is gegroeid, is de kans nog altijd aanwezig dat het gewoon goed komt.

Heel erg moeilijk vind ik het nu, het nieuws is toch wel koud op mn dak komen vallen. Ik hoop zo erg dat de echo morgenochtend goed uitpakt, maar ben tegelijkertijd bang dat ik morgen meteen geopereerd moet worden. Wat een spanning.

2. sabrinab1986

sabrinab1986 Fanatiek lid

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    ik heb jan een bbz gehad werd pas met 11 weken geopereerd maar bij mij kon je helemaal niks in de baarmoeder zien maar had wel een waarde van 8 duizend in mijn bloed ze zagen alleen maar verwijde bloedvaten in de eileider!

wil je veel succes en sterkte wensen

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Huh? Hebben ze ook wat in je eileider gezien dan?
    Als je wel een zw ring hebt maar geen vruchtje heb je een windei ofzo het dat geloof ik maar geen bbm zwangerschap.

Sterkte ieg!!

4. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    TS, wat een getob. Hoe hoog was je hcg? Bij mij zag je met ruim 2000 ook nog niks, ook geen cirkeltje dus of zo, en dat is helemaal goed gekomen. De protocollen gaan ervan uit dat met 2000 altijd wat te zien moet zijn in de baarmoeder, maar dat is lang niet altijd het geval.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bedankt voor de reacties. Pff.. het is inderdaad de spanning die nu zwaar is, dan is even van je af schrijven wel prettig.

Ik weet mijn hcg-waarde van gisteren niet. Ik kreeg 's avonds (onverwachts) een telefoontje van de arts dat hij mijn hcg verontrustend hoog vond icm met de echo en buikpijnklachten. Ze hebben op de echo niks gezien in mijn eileider, ik ga er vanuit dat ze dat zondag nog extra controleren. Doordat ik zo overdonderd was heb ik de hcg waarde niet onthouden.

Gisteren dacht ik nog: op de echo van 5 weken was weinig te zien, ach... dat is helemaal niet vreemd. Dus ik maakte me niet ongerust, alleen was ik beroerd van de buikpijn. Door het bericht dat ze zondag al direct over willen gaan tot operatie, als de echo niet goed is (ring voldoende groot), ben ik pas echt enorm geschrokken. Opeens staat alles op zn kop.

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Raar hoor dat ze het al over een operatie hebben terwijl ze nog niet eens weten of er uberhaupt sprake is van een bbm zw.schap, zo maken ze je wel ongerust (hopelijk voor niks).

7. ProudMom

ProudMom Niet meer actief

Sterkte morgen!! Ik hoop dat je dan positiever nieuws krijgt.

x

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Nog een paar uur, dan kan ik me melden in het ziekenhuis. Ik heb de afgelopen dagen weer veel buikpijn gehad, maar ik weet dat spanning ook extra krampen kan veroorzaken. Of te wel: het blijft onzeker. Ik hoop zo erg op een goede afloop.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wat ben ik blij dat ik goed nieuws kan melden. Ik ben weer terug en de laatste echo was geruststellend genoeg om er vanuit te gaan dat het geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap is. Ze kunnen nog niks zeggen over de zwangerschap zelf, omdat ze nog niet zoveel zien in het vruchtzakje. Maar de alarmbellen zijn niet meer nodig.

Achteraf bleek dat ze erg twijfelde aan de echo van vrijdag. De vlek die ze toen zagen was niet duidelijk genoeg voor een vruchtzakje. Ze twijfelde dus of het uberhaupt wel in mijn baarmoeder zat, zeker in combinatie met de heftige buikpijn.

Vandaag ga ik nog even uitpuffen van de spanning van de afgelopen dagen. Volgende week heb ik weer een echo om de voortgang in de gaten te houden.

10. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Goed zo. Kan nog steeds helemaal goed komen met de zwangerschap hoor. Bij deze termijn hoef je echt nog geen hartje te zien, over een week normaal gesproken wel. Dus diep ademhalen en dat blijven doen ;).

Verontrustend om verhalen als het mijne en nu ook de jouwe vaak op ZP te lezen. Er is zo'n magische grens waarbij er altijd iets in de baarmoeder te zien zou moeten zijn, maar dat is bij veel vrouwen gewoon niet het geval waardoor er voor niets onrust wordt gezaaid. Goed dat doktoren alert zijn, begrijp me niet verkeerd, maar het zou fijn zijn als het protocol een update zou krijgen.

Deel Deze Pagina