Hoihoi, Ik was benieuwd of er meiden zijn die een pretecho laten doen om te checken of alles nog goed is met het kindje. Je leest zo vaak dat er na de 20 weken echo toch nog dingen 'mis' kunnen zijn met je kindje waar dan bij toeval achter is gekomen. Als de zwangerschap verder goed verloopt zoals bij mij en er geen reden is om extra echo's te doen, dan kom je hier nooit achter dus. Is het mogelijk om een echo te laten maken bij een pretecho bureau om te checken of alles nog goed is? Dan bedoel ik natuurlijk grote afwijkingen, want begrijp dat je veel niet kunt zien op een echo. Maar vraag me af of de echoscopisten die dit doen ook eventuele afwijkingen kunnen zien. Dit is iets waarmee ik de laatste tijd in mijn hoofd zit, wel vreemd want kindje is hoe dan ook op elke manier welkom maar toch, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
ik geloof dat echoscopisten van pretecho bureaus niks mogen zeggen over eventuele grote medische problemen bij het kindje. Zal ook ongetwijfeld een andere tak van de opleiding zijn denk ik zo. Als je een pretecho doet en ze zien iets wat zorgelijk is, zullen ze dit wel zeggen. Maar een pretecho is géén medische echo. Maar ik denk dat alleen het pretecho bureau waar je naartoe zou willen gaan hier uitsluitsel over kan geven of ze dat wel of niet doen.
Wij hebben met 27 weken een pretecho ingepland bij dezelfde vrouw die bij ons ook de 20 weken echo heeft gedaan. Met 16 weken daar ook geslachtsbepaling daar laten doen Zou dan gewoon een echobureau bellen en vragen of ze ook naar medische dingen kijken. Weet niet waar je woont maar die van ons zit in ermelo
Wij hebben met 16 weken een pretecho laten maken voor geslachtsbepaling. Op een pretecho kunnen ze grote lichamelijke afwijkingen wel zien, maar inwendige of kleinere dingen niet. Wij moesten voor de echo een formulier invullen en ondertekenen waarop we aangeven of we het willen weten als ze wel iets zien, en of ze de verloskundige mag inlichten bij mogelijke problemen/afwijkingen. De echoscopiste mag dus zeker wel ons op de hoogte brengen als ze wat ziet. Wij hebben daar ook mee ingestemd. Zowel dat we het zelf willen weten als dat ze de verloskundige mag inlichten. Oh ja ik heb trouwens alleen ingestemd met grote lichamelijke afwijkingen die invloed kunnen hebben op de rest van de zwangerschap of de bevalling. De rest wil ik niet weten. We hebben om die reden ook geen 20-weken echo laten doen. 17 juni ben ik 27+4 en dan hebben we nog een afspraak voor een 3D echo. Echter is het bij ons wel echt puur voor de fun bedoelt.
Waarom leg je je zorgen niet voor aan je vk? Best kans dat ze gewoon een echo wilt maken voor je bij de volgende controle.
Wij gaan altijd naar Ermelo daar zit een vrouw die echt heel goed is! Ze werkt zelf ook in het ziekenhuis als echoscopist en leidt mensen op tot medisch echoscopist... Bij ons heeft ze zowel bij 16 als 20 als 25 weken alles gecheckt, zelfs voor onze gemoedsrust omdat ik uit een helpp zwangerschap ben geboren veel te vroeg checkt ze bij ons de placenta ook altijd helemaal... Ze heeft hele goede apparatuur en is heel professioneel... Geen idee waar je woont maar als je meer info wilt stuur maar Pb
Wij hadden met 30+3 dagen nog een pretecho en daarbij zag ze een groeiachterstand en die heeft ze toch wel even doorgebeld naar de vk. Ook zij doet medische echo's (20 weken).
Als je een pretecho laat maken bij een echoscopist die ook medische echo's mag doen, dan zullen ze altijd ook de grote dingen nakijken. Hier nooit anders geweest en heb toch heel veel pretecho's laten maken (bij iedere zws 3). Ze zullen zeker aan de bel trekken als ze iets zien. In hoeverre ze dat bij jullie neerleggen, weet ik niet, maar verzwijgen zullen ze het zeker niet! Dat zou even mooi zijn... :O
Wij hadden bij16 weken een echo voor een geslachtsbepaling. Bij een pret echo bureau. Tijdens deze echo zijn we er achter gekomen dat onze dochter een aandoening had aan haar buikje. de echoscopiste werkt ook in het ziekenhuis en herkende dit. Direct contact opgenomen met Vk en door gestuurd naar het ziekenhuis. Ik kwam direct in een molen terecht met vwp en speciale echo's etc. Er zaten zware gevolgen aan de aandoening dat ze niet levensvatbaar kon zijn en moest misschien wel zwangerschap afbreken! Gelukkig was dit niet aan de orde en is onze dochter gezond geboren. Als ik hier bij de 20 weken echo achter was gekomen dan was het voor een hoop dingen al te laat geweest (als er iets fout was).
Tijdens de echo zei ze ook " als er iets niet goed is , dan weet je dat ik het wel MOET vertellen he?!"......
bij dl een pretecho laten maken en de echoscopiste vroeg ons van tevoren dat als ze wat zou zien we het wilden weten. denk dat het aan de persoon zelf ligt of ze zich verplicht voelt het te vertellen maar denk wel dat ze het allemaal even vragen wil je het weten