Avondeten.... help.....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Debor, 4 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Wie kan mij helpen , de titel zegt het al avondeten. Een drama hier. Meestal , gelukkig niet altijd , maar zeker 7 van de 10 x avondeten is het een ramp aan tafel.
    We eten al eigenlijk vooral wat meneer lekker vind , denk aan spinazie , ovenschotel ( dan gelijk voor 2 dagen haha ) . Maar het gaat met vlagen heel goed en eet hij echt best wel goed , maar nu alweer een tijdje dat we er bijna niks in krijgen.
    We hebben het al geprobeerd te negeren ( dat schijnt het beste te zijn , ivm sfeer aan tafel ) maar soms lukt het gewoon niet en word ik er echt knettergek van, zoals vanavond dus weer....
    We hebben al "gechanteerd" , : als jij nou 5 hapjes neemt , dan pak ik je autootjes en kan je aan tafel spelen bv. Werkte even,nu ook niet meer . Zelfs geprobeerd met een filmpje kijken , dat ik er dan toch eten in kan stoppen , dit werkt soms....
    Verder eet hij ook niet zelf, soms loopt hij een beetje met de vork te klooien en vliegt het eten bij wijze van spreken om onze oren , maar eten doet hij niet. Ik moet hem echt nog eten geven. Vind ik geen ramp hoor , helemaal niet , maar hij zal toch wel eens een keertje zelf moeten gaan eten. Hij is trouwens 3,5 jaar .
    'S ochtends en 's middags gaat het gelukkig wel goed hoor , hij eet dan goed zijn brood en melk (zelf)
    Zijn er meer ouders , die hier ervaring mee hebben en me misschien een goeie tip willen/kunnen geven ? Sorry voor het lange verhaal , maar moest het echt even kwijt nu . Alvast bedankt

2. maliro

maliro Niet meer actief

Het is een fase. Lekker laten gaan. Zorg dat het gezellig is aan tafel.
    Uit ervaring kan ik zeggen dat het beter is om te werken aan je eigen (geïrriteerde) gevoel dan aan de hoeveelheid eten van je kind.
    Wat ik wel doe is multivitamines bij geven.

Paardenbloempje vindt dit leuk.
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien heeft hij gewoon geen honger? Hier ook wel verschillende fases gehad bij beide kinderen waarin er niet of nauwelijks gegeten werd. Ze kregen dan niets anders. Zijn ze beiden niet slechter van geworden.

4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik zou sowieso stoppen met “chanteren”.
    Je wil tenslotte dat ze zelf gaan eten omdat ze honger hebben. Niet omdat ze worden omgekocht.

Mijn dochter is een slechte eter, maar ik wil er absoluut geen strijd van maken. En dat betekent dat er wel eens 5 avonden achter elkaar niet gegeten wordt.
    Althans, niet door haar in ieder geval. Ik probeer gewoon iedere avond van mijn eten te genieten.

Zolang ze overdag genoeg en gezond eten is er echt niks aan de hand.
    Mijn dochter heeft al zeker 3 maanden geen groente meer aangeraakt tenzij het ergens in verwerkt zit. En een goede maaltijd bestaat uit 8 happen die ze zonder te mopperen zelf eet. Vandaag was het redelijk. 5 kleine happen en 3 stukjes kroepoek.

Ze krijgt trouwens wel altijd een toetje. Ook als ze weigert om een hap van haar eten te nemen. Ik wil daar niet mee straffen of belonen. Soms laat ze dat toetje trouwens ook staan.

Ik snap dat het heel moeilijk is. Ik vind het ook lastig als ze een week weigert te eten. Maar echt, het is een strijd die je hoe dan ook gaat verliezen, dus het is zonde om hem aan te gaan. Je kunt ze nou eenmaal niet dwingen om te eten.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat is het probleem voor jou als hij niet eet?
    Angst voor vitaminetekort?
    Of snachts wakker van de honger?

6. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Ik geef hem idd ook iedere morgen extra vitamines. En ik weet dat het beter is om het gezellig aan tafel te houden...en die fase duurt wel lang hoor hahaha

7. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Ik ben idd bang dat hij dan te weinig vitamines ed binnenkrijg.... Hij wordt nooit wakker van de honger en "valt" '' morgens zijn boterham ook niet aan , hoor . Dus zo'n honger heeft hij dan ook niet .

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier moest hij op die leeftijd 3 happen eten voor een toetje, inmiddels 4 vanwege zijn leeftijd.
    In de periode dat hij het toetje niet zo boeiend vond was het de televisie. Geen 4 happen op dan geen televisie meer kijken na het eten.
    En verder maak ik mij er maar niet druk om.

9. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ik heb wellicht over een paar weken de gouden tip.

Dochterlief eet al ruim een jaar geen avond eten meer. Veel strijd om gehad.
    Maar sinds maanden geven we er geen aandacht meer aan. We bieden het aan en geven haar naderhand gewoon een toetje.

We zijn nu via de kinderarts doorgestuurd naar een psycholoog en diëtist.

Ik hoop uiteraard dat het bij jullie kindje een "fase" is:). Ik ken je gefrustreerde gevoel:rolleyes:

10. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier ook een slecht etend kind. Sterker nog hij kan rustig de hele dag op 1 boterham zonder korstjes. Veels te weinig. Maar hij eet wat hij aangeboden krijgt en anders pech. Hij vist er tussenuit wat hij lekker vind en eet geen groentes. Wij laten het en als hij wil mag hij ook gewoon een toetje. Succes ermee!

11. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Hier ook een moeilijke eter van 5 jaar, brood gaar er prima in maar savonds heeft ze er meer moeite mee.. ze krijgt gewoon wat op haar bord een klein beetje, als ze het op heeft krijgt ze vlees en pap en anders niet. En verder lekker laten gaan.. laatste tijd eet ze netjes haar bord leeg want ze wil graag vlees.
    Onze jongste van. 1.5 heeft wel eens een week niets gegeten savonds, weigerde haar mond open te doen en als ze een hap in dr mond had tufte ze t uit. Prima, dan eet je niet..maar ook zij kreeg dan geen vlees en dat had ze heel snel door..;) nu geen enkel probleem meer.. onze oudste van 7 eet trouwens voor 3(letterlijk)

12. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Overdag meer groente aanbieden al geprobeerd?
    Rauwkost doet het hier goed, paprika, tomaatjes, komkommer. Tussendoor en bij de lunch.
    Pannenkoekjes bakken van groente.
    Ik bak ook nog wel eens een ei met wat roerbakgroente.
    Maar ik heb makkelijk praten, ik heb een groentemonster.

13. Neilia

Neilia Niet meer actief

Dit doen wij ook.

14. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik heb ook moeten leren het los te laten, maar ik vond dat op de 1 of andere manier ook erg lastig. Ik denk dat het aan mijn eigen opvoeding ligt waar alles tot de laatste hap opgegeten moest worden. Maar het is volgens mij echt de beste keuze. De sfeer aan tafel is goed en zolang hij goed groeid en zich goed ontwikkeld is alles verder prima.

Wat betreft eten geven, dat doe ik soms ook als hij het vraagt, maar niet structureel.

15. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter wordt 5 en eet nog altijd slecht in de avond. Ze moet 4 happen maar lukt lang niet altijd. Brood eet ze gelukkig wel goed, fruit ook. Is gewoon vervelend.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou idd wat @Fristi2012 zegt proberen overdag groente aan te bieden in de vorm van een smootie of rauwkost.
    Dan heb jij er iig een geruster gevoel bij als hij s avonds niks eet.
    Natuurlijk wel gewoon blijven aanbieden. Zelf het goede voorbeeld geven en gezellig eten.
    Ik zou iig geen alternatief geven, ook geen yoghurt. Ik vind het heel raar dat hier op het forum dat gezien wordt als strijd erom maken. Het is gewoon een kwestie van grenzen stellen. Daar hoeft helemaal geen strijd van te komen, gewoon duidelijk maken dat een toetje NA de maaltijd komt. Is er geen maaltijd gegeten komt er dus ook geen toetje. En 4 happen eten is geen maaltijd;)
    Nadat je zelf klaar bent met eten is de kans om te eten weg en wordt er dus afgeruimd.

Belonen met toetjes en televisie enz zou ik nooit voor kiezen. De wil om te eten moet vanuit een kind zelf komen.

Shakes vindt dit leuk.
  17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.908
    3.934
    113
    Onze oudste heeft ook jarenlang (voor mijn gevoel dan) geen avond eten gehad.
    Tja, ik ga geen alternatief bieden want dan eten ze nooit meer wat er op tafel staat en ik ben niet direct bang dat ze omvallen ofzo.
    Onze beide kinderen eten overdag heel goed brood en veel fruit. En 's avonds hebben ze gewoon niet zoveel honger blijkbaar. We hebben het losgelaten....

Inmiddels vinden we wel dat ze wel dingen moeten leren eten. Dus wel meer druk erop. Maar als zij na 4 happen vol zitten, nou dan zijn ze klaar. Ze krijgen na het avondeten niks anders meer te eten dus als ze echt honger hadden gehad hadden ze wel meer gegeten.

Wij bepalen wat er op tafel komt, zij bepalen hoeveel ze eten (vanaf een minimum wat wij instellen).

Over het wel of niet een toetje aanbieden heb ik niet een eenduidige mening over. Hangt ook van het kind af. Onze jongste kun je heel makkelijk paaien met vla. Als hij niet wil eten hoef ik alleen maar te zeggen 'oh je hoeft zeker ook geen vla'. En dan gaat hij ineens heel snel zijn eten op eten. De oudste boeide dat echt niet. Dan maar geen toetje dacht ze. Dus dat schoot niet zo op.
    Vitamines zitten niet alleen in groente dus je kunt ook op heel veel andere manieren zorgen dat ze vitamines binnen krijgen.

18. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik laat het hier gewoon gaan.
    Ondertussen moet mijn dochter wel vaak even een hapje proeven. Meestal doet ze dat wel.
    En als wij bijvoorbeeld nasi eten weet ik al dat ze dat niet wilt. Dus dan mag ze van mij gewoon losse rijst eten met wat losse groente erbij. Apart koken doe ik over het algemeen niet aan, maar ik wil best wat apart houden zonder saus.

En ja soms eten de kinderen bijna niks, jammer dan. Het zal waarschijnlijk vanzelf wel weer overgaan. Vorige week wou mijn zoontje zowaar een stukje broccoli proeven. Hij kokhalsde er bijna van, maar hij at het toch zelf op.

19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Mijn dochter is nog wat jonger dus wel iets anders maar die kan af en toe ook een draak zijn. Ik ga er geen strijd van maken. Ze wil dan van tafel en dan zeg ik nee wij eten nog dus je wacht nog even. Vervolgens dat ze even later gewoon eten. Ze hoeft ook niet alles op te eten. Ik zorg gewoon dat ze rond 4 uur met een bak wortelen op de bank zit of rouwkost dan heeft ze haar groente al gehad. Vind ze nog lekker ook op dat moment.

Deel Deze Pagina