Okay. Ik snap het nog niet helemaal maar hopelijk wel genoeg voor mijn toets... Mag ik je nog iets vragen?
Onafhankelijke en afhankelijke variabele... ben steeds aan t googlen maar kom er niet uit... jij enig idee in voor dummies zoals ik?
Een onafhankelijke variable is iets dat invloed heeft op iets anders. Een afhankelijke variabele is juist datgene dat door de onafhankelijke variabele beinvloed wordt. Dus genen beinvloeden haarkleur, genen zijn de onafhankelijke variabele, haarkleur de afhankelijke. Ik gebruik tegenwoordig nooit meer een chikwadraat, dus ik moet even heel diep graven, maar als ik het goed heb kijk je bij een chikwadraat hoe een verdeling afwijkt van een andere verdeling, zeg maar verdeling A van verdeling B. Je neemt dan de som van de observaties in verdeling A - de observaties van verdeling B, gedeeld door de observaties van B. Hoe groter Chi2, hoe groter het verschil. Als Chikwadraat groot genoeg is, kun je zeggen dat de twee verdelingen (bijvoorbeeld wat je verwacht op basis van toeval en wat je verwacht op basis van jouw theorie) echt van elkaar verschillen. Waar heb je het eigenlijk voor nodig?
Dank je wel! Het begint een beetje te landen... ik heb een toets over methode van onderzoek doen. Maar ik ben wiskundig niet sterk aangelegd. Klinkt voor mij meer chinees!