Peuterspeelzaal en vve indicatie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merakli, 26 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merakli

merakli Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.214
    0
    36
    Mijn dochter is vorige week begonnen met peuterspeelzaal en gaat 5 uur in de week. Vanmiddag is ze ook geweest en hadden we een kort gesprek bij het ophalen. Er was vandaag een persoon die ´observeerd' voor vve indicatie en mijn dochter kwam er in aanmerking. Ze praat nog niet echt maar zegt wel woorden, trouwens we zijn van Turkse afkomst dus thuis praat ik voornamelijk Turks tegen haar. De leidster zei ook van dat ze heel veel begreep. Nou zit ik gewoon met een vraag, zoals: komt het niet ten nadele van het kind dat het hem zijn hele leven achtervolgt? Het zou volgens de leidster meer voordelen opleveren dan nadelen...

hoop dat iemand mij een antwoord kan geven

2. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Voor zover ik weet, is je "voordeel" met een indicatie dat je de kosten voor een bepaald aantal uur niet zelf hoef te betalen. Mijn jongens gaan vanaf volgende maand ook extra uren naar de opvang op kosten van de gemeente, vanwege een taalachterstand. Die extra uren zijn dan bedoeld om wat extra de nadruk te leggen op taalontwikkeling. Dus nee, slecht kan het nooit zijn....

3. adi

adi Niet meer actief

Vve indicatie is echt niet iets wat haar 'achter' blijft volgen, het is geen stempel op je dochter of zo. Tegenwoordig krijgen heel veel kinderen die extra uurtjes.
    Het komt neer op extra uren psz waarin op speelse wijze wordt geoefend met taal.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat stempeltje valt wel mee. Ken een jochie uit de buurt, die heeft het ook gehad. Maar bij een recente basisschoolwissel is dat ook niet meer ter sprake gekomen. Hij zat gewoon op goed nivo qua NL-taal.

Zijn kleine broertje had ook VVE, 4 dagdelen a 2 uur in de week. Ook omdat hij alles in het turks deed, en niks in het nederlands wilde doen. Dan liever nog niks zeggen. Uiteindelijk ging dat pas beter toen de moeder ook thuis NL sprak tegen hem. Maar hij loopt nu ook nog bij de logo. Hij is nu net 4, en naar de basisschool, en door de VVE wordt hij extra getest. Vermoedelijk moet hij nog 2a3 ochtenden per week naar een schakelklas om zijn taal verder op te vijzelen.. Dus in dat geval is het probleem ook hardnekkiger, en zal hij nog wel even in de gaten gehouden worden.

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    je kunt er zelf ook wat aan meehelpen door geen turks meer te praten tegen je kind thuis! dan zal je dochter er sneller weer "vanaf" zijn....

dit is de reden waarom ik mijn dochter bij haar eerste peuterspeelzaal weg heb gehaald... niet rot bedoeld hoor maar daar waren veel turkse kindjes die thuis ook alleen turks praten en dus op de psz zowat geen woord nederlands konden... dat gaat ook ten koste van andere kinderen....

jammer is dat! ben er zeker voor om allerlei culturen samen te brengen maar dan wel met de nederlandse taal als hoofdtaal...!

6. merakli

merakli Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.214
    0
    36
    Dames bedankt voor jullie antwoord

@ Mora27, ze praat nog niet echt, dus ook niet in het Turks. Ze is in juli gestopt met kdv en daar vonden ze het nog niet vreemd dat ze niet praatte, het komt nog wel zeiden ze. Ze is net 2 geworden. En geen Turks tegen haar praten vind ik persoonlijk te ver gaan, ze moet ook haar moeder-vadertaal leren.. maar ja zoals ik al zei gaat het niet om Turks/Ned.:)

Deel Deze Pagina