Hoi allemaal, vanmorgen heb ik de uitslagen van de onderzoeken gekregen. Hier kwam niks uit. Ik ben vruchtbaar, mijn man is vruchtbaar, het zou gewoon moeten kunnen. Aan de ene kant goed nieuws, en aan de andere kant.... Tja, ik ben niet eenmaal zwanger geweest. Nu kreeg ik een HSG aangeboden. Dit omdat ze zeiden dat dit de vruchtbaarheid vergroot, de eerste 3 maanden na dit onderzoek. Hoewel de gyn niet verwacht dat de eileiders dichtzitten, wilde ze dit aanbieden omdat dit de vruchtbaarheid bevordert. Mijn vraag aan jullie: Wie heeft een HSG gehad? Hoe was het? En was je toen binnen 6 maanden na de HSG zwanger? Ik heb vanmorgen namelijk gezegd dat ik er even over na wilde denken. Dit omdat het kennelijk geen prettig onderzoek is. Ik ben dus benieuwd naar jullie antwoorden.
Hoi, Ik heb in november een HSG gehad omdat wij het iui traject in zijn gegaan. Helaas kan ik je nog niks vertellen over betere vruchtbaarheid, maar ze zeggen het inderdaad wel. Ze dacht ook niet dat mijn eileiders verstopt zaten, maar "moest" het laten doen. Het is mij heel erg meegevallen....ik heb er niks van gevoeld. Voor mij was en vrouw die er duidelijk wel wat van voelde. Ik ben dus bang dat je vantevoren niet kunt weten hoe het bij jou zal voelen. Hen je al eerder onderzoeken gehad en hoe waren die? Misschien kun je dat als graadmeter gebruiken?
Ze zeggen inderdaad dat het de vruchtbaarheid bevordert. Ik heb hem eind september gehad, misschien heeft het er aan meegeholpen dat ik nu zwanger ben, misschien ook niet. Dat weet je nooit natuurlijk. Ik vond het een vreselijk pijnlijke ervaring en zou het nooit meer willen laten doen. Maar hoor veel verschillende verhalen. Succes!
Van de eerdere onderzoeken, inwendig echo en bloedonderzoeken, heb ik geen last van gehad. Niks deed pijn, inwendig echo was vanwege een vervelende ervaring mid vorig jaar wel erg vervelend, maar pijn hebben ze me niet gedaan nee.
Hoi Jenneke, Het is inderdaad geen prettig onderzoek, maar echt het is mij ontzettend meegevallen. Ik was heel erg bang, maar heb niet veel pijn gehad. Eendenbek inbrengen voelde ik amper, slangetje in baarmoedermond gaf lichte menstruatie pijn, dat viel mee. Contrast vloeistof inspuiten deed wel zeer, gaf een soort weeën, maar toen ik dacht dit trek ik niet meer en auwww begon te roepen zei de gynaecoloog al dat het klaar was. Daarna niet veel last meer gehad. Ik zou het zo weer opnieuw doen als het zou moeten. Maar ik weet ook dat dit echt per vrouw verschillend is. Of het gewerkt heeft weet ik niet, zit nu in de derde ronde na hsg en eerste ronde met utrogestan. Kan nog niet oordelen. Wel was gelukkig alles oke en zijn de eileiders mooi open. Lijkt me in jouw geval ook erg prettig om te weten denk ik? Ik zou dus zeker gaan voor een hsg. Niet alleen om de zwangerschapskans te vergroten, maar ook om te kijken of er geen eileider dichtzit. Dat kan natuurlijk ook een probleem zijn dat het zwanger worden nog niet gelukt is. Heel veel succes! Liefs
Hier het zelfde verhaal. Maar dan een man met niet super goed zaad. maar omdat we nog jong zijn en al een kindje hebben gekregen kunnen ze weinig voor ons doen. Behalve de HSG om te kijken hoe het met mijn ei leiders is. Plus dat daar na 3X meer kans op een zwangerschap heb. We gaan. Er dus wel ook gewoon voor bij mijn volgende menstruatie!
Owja nog een toevoeging: het onderzoek is in principe heel snel voorbij. Daar hield ik mij aan vast en vond ik wel een fijne gedachte. Een assistente bleef bij mij staan en dat vond ik ook erg prettig. Ze waren ontzettend vriendelijk en rustig. Alleen toen de gyn alles had ingebracht duurde het even voordat de radioloog erbij kwam en daar moesten we op wachten want die ging beoordelen samen met de gyn, dus op een gegeven moment dacht ik 'ehmmm...hallo?!' (Lag daar mooi in mn blote gat met de beentjes omhoog met wat verschillende mensen om me heen ) Maargoed haha het vloeistof doorspuiten was heel snel voorbij. Ik kon zelf meekijken en heb fotootje meegekregen. Wel heel bijzonder om te zien.
Ik twijfel, mede omdat zou ik in juni nog niet zwanger zijn, ze het waarschijnlijk toch zouden doen alvorens met iui te beginnen. Ze zeiden dat ik en mijn man gewoon een zeer goede kans hebben zonder medisch ingrijpen. Het effect is het grootst als ik het voor de iui zou laten doen, denk ik. Ik weet niet wat wijsheid is. Ik heb zo'n vervelend jaar achter de rug. Sterfgevallen in de familie, en op het werk ben ik door een client aangerand geworden. Dit was ook de reden om voor een vrouwelijke arts te vragen. Normaal boeit me dit niet, maar op dat moment, en ik mocht een voorkeur uitspreken... Ik weet het gewoon echt niet. Enerzijds zou het gewoon moeten kunnen. Man heeft goed zaad, ik heb een mooie eisprong. En zou iui nodig zijn, dan doen ze dit onderzoek alsnog. Dus geduldig wachten en hopen op een zwangerschap, of nu al laten doen, en eventueel toch teleurgesteld in juni geholpen moeten worden. Het vergroot de kans, maar een garantie is het niet.... Nog meer mensen met ervaring?
Ik was onmiddellijk na het onderzoek zwanger. werd een miskraam en direct nadien terug zwanger (weer miskraam ). maar het is ook wel pas sinds het onderzoek dat ik wist dat ik een super vroege eisprong in mijn cyclus had (rond dag acht) en dat we wat hulpmiddelen zijn beginnen gebruiken (glijmiddel, orgasme na orgasme vriend,...) dus wat nu precies geholpen heeft..... daarvoor nam ik al een jaar geen pil, maar ik had dus geen idee van mijn cyclus en had nooit sex vlak na mijn menstruatie... het onderzoek was helemaal niet lastig, ook omdat alles goed open was. was er wel heel bang voor, maar bleek voor niets.
Bedankt voor de antwoorden. Glijmiddel heb ik gelukkig niet nodig, mijn man neemt zich gelukkig de tijd voor me, en zorgt ervoor dat ik ook aan mijn trekken kom. Dus orgasme na hem enzo. Maar niks heeft ertoe geleid dat ik zwanger ben. Nu moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik nog niet een zwangerschapstest gedaan heb. Dus het zou best kunnen dat ik al eens een vroege misser heb gehad, maar omdat ik niet test voordat ik enkele dagen overtijd ben, is dit dus niet te zeggen. Ik heb een hele tijd temperatuur opgenomen en ovulatietesten gebruikt. Ik weet dat mijn ei rond dag 19 is. Dus het is niet dat ik mijn ei mis, want we beginnen met het gezellig te maken rond dag 10, en dan om de dag, tot aan dag 29. Dag 30/31 wordt ik ongesteld. Mijn ei mis ik dus niet. De gyn zei al dat het ook kan zijn dat het zaad te kort leeft, en het daardoor niet lukt. Ze stelde voor, sinds mijn man goede zwemmers heeft, om anders een keertje elke dag tot na de eisprong. Ik heb het mijn man voorgesteld. Hij wilt dit volgende ronde dan maar eens gaan proberen. Over het HSG. Het is een keuze die ik mag maken. Zoals ik nu lees is het 50/50. De ene is wel snel zwanger erna, de andere niet. Ik ben eigenlijk geneigd om eens op te bellen en te vragen hoeveel meer kans ik dan op een zwangerschap heb. En pijn, ik heb het er wel voor over. Weet iemand van jullie hoeveel meer kans je na het HSG op een zwangerschap heb?